Beantwoord

Soundbar aangesloten op optische uitgang gaat steeds na 20 minuten uit. Hoe kan dat?

  • 1 August 2022
  • 14 reacties
  • 745 keer bekeken

De optische audio uitgang kan verbonden worden met een soundbar. Dit werkt goed, maar na steeds 20 m gaat de soundbar uit. Waar zit het probleem?

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 4 August 2022, 22:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

@Fred2008

De optische audio uitgang kan verbonden worden met een soundbar. Dit werkt goed, maar na steeds 20 m gaat de soundbar uit. Waar zit het probleem?

Wat is het merk en type van uw soundbar? Rechtstreeks aangesloten van decoder naar soundbar ? Kunt u een foto plaatsen van de achterkant van die soundbar ?

Merk soundbar Samsung type HW 60S. Deze is met optische kabel direct aangesloten op de tv ontvanger van kpn. Verder is de tv ontvanger met hdmi aangesloten op Samsung tv.

Alles werkt prima, radio op sound bar en tv op tv. Alleen bij radio stopt de soundbar na 20 minuten. Bij weer aanzetten gaat hij verder tot weer 20 minuten. Soundbar heeft de volgende aansluitingen: 1 optische ingang en 1 hdmi(ARC) uitgang.

Kpn zegt deze aansluiting niet te ondersteunen, maar waar dient de optische aansluiting dan voor?

Ligt het aan de soundbar of aan de tv ontvanger?

 

Hallo @Fred2008 misschien even bij Samsung te rade gaan?

Heb je de soundbar al eens een fabrieks-reset gegeven?

Heeft de soundbar de nieuwste firmware?

 

 

Voor JanD.: 

Soundbar nieuw aangeschaft, dus fabrieksresetheeft geen meerwaarde. Ook nieuwste firmware doet niet ter zake. Contact met Samsung: dit schuift het probleem naar kpn, ook andersom, kpn zegt dit niet te ondersteunen. Ik mis een advies van een deskundige, ook bij kpn.

KPN ondersteunt ARC niet. Dat is namelijk '’iets'’ van een TV, maar niet bij SetTopBoxen.

Optical out wordt voor audio gewoon ondersteund. Zolang de ontvanger aan is en geluid geeft zou de SB aan moeten blijven.
Mijn moeders SB gaat 10 minuten na het op stand-by zettenvan de ontvanger uit. Optical geeft dan wel '’draaggolf'’ (rood licht).

Bij sommige SB's moet echt de optical ook uitgaan. Dat gebeurt alleen in ECO modus. Dan is het nog 15 minuten stand-by en dan naar ECO. Die SB's gaan na dat eerste kwartier dus pas uit.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb eens een beetje op internet zitten spitten, @Fred2008, en ik zie wel wat meer meldingen van mensen met deze soundbar waar dit ook gebeurt. Lijkt erop de dat hij ongewenst de automatisch uitzetten functie activeert. Ik zie alleen geen definitieve oplossingen hiervoor. Sommige mensen geven aan dat een reset hielp. Dus ik zou je aanraden dat alsnog te doen. Ook al is het apparaat vers uit de fabriek. En controleer voor de zekerheid ook of er nieuwe firmware beschikbaar is. 

Mocht dit niet helpen, zul je toch weer bij Samsung moeten aankloppen.

Beste Erik

Bedankt dat je je erin verdiept hebt. Ik heb ook gezien dat meerdere mensen met hetzelfde probleem kampen. Ik heb met Samsung contact  gehad en zij komen met allerlei zg. oplossingen die tot niets leiden.  Ik heb het idee dat de soundbar niet geschikt is voor de toepassing die ik nastreef. Ik heb de nieuwgekochte soundbar inmiddels teruggebracht naar de verkoper. 

Wat ik wil ( radio luisteren op de soundbar vanaf de kpn ontvanger zonder tv aan) is blijkbaar niet eenvoudig.

Nogmaals dank voor het meedenken

Reputatie 7
Badge +30

Wat ik wil ( radio luisteren op de soundbar vanaf de kpn ontvanger zonder tv aan) is blijkbaar niet eenvoudig.

Dit kan zeker, @Fred2008, en op dezelfde manier als je het nu ook aangesloten had: met een optische kabel van de tv ontvanger naar je geluidsapparatuur. Ik verwacht dat als je een ander apparaat aanschaft, soundbar of uitgebreider systeem, net wat jij wil, het wel gewoon werkt. 

Met een soundbar is juist zeer eenvoudig. Mits je soundbar natuurlijk geen defect vertoont 😉😎. 

Dus koop elke soundbar die je wilt, maar dus nou net niet die ene. 

Heb je de kpn afstandsbediening met Netflix knop én wil je het volume van de soundbar daarmee regelen check dan even de lijst met ondersteunde merken. 

Pdf https://www.kpn.com/w3/file?uuid=c79a6e94-4fc1-4154-9f2e-aa8cd80269ba&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=44211&mode=incontext

Hallo @Fred2008 ik heb de handleiding eens doorgespit en heb een paar vragen:

heb je de soundbar ook via bluetooth en wifi gekoppeld of alleen via de digitale ingang naar de digitale uitgang van de tv-decoder? Indien ja en ja, schakel dat eens uit.

off-topic, zelf heb ik de HW-S40T, ziet er hetzelfde uit, alleen wat simpeler qua mogelijkheden, maar bevalt verder goed voor het radio luisteren bujiten de tv om.

 

 

Hallo Jan

Ik heb hem alleen aangesloten met optische kabel met tv decoder. Geen wifi en Bluetooth. Misschien is dit exemplaar (HW-S60A) hiervoor  niet geschikt. Ik kijk wel verder. Bedankt voor het meedenken.

Hallo Erik,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb deze soundbar inmiddels teruggebracht omdat blijkt dat deze niet voldoet aan mijn wensen.

Ik zoek nu een andere, maar kom steeds tegen dat de één "radio” heeft en de ander niet. Wat betekent dit precies en heeft dat invloed op mijn wens radio te luisteren vanaf de soundbar?

 

Een soundbar kán bijvoorbeeld '’internet-radio'’ hebben. Dan kan je audio streams van internet direct met dat ding afspelen. En natuurlijk ook radiokanalen van de kpn ontvanger via de altijd aanwezige optisch ingang.

Als je tevreden bent met het radio aanbod op de ontvanger, kun je dus kiezen voor een soundbar met alleen ingangen. Overigens kan Bluetooth erop wel handig zijn. 

Bedankt voor je reactie