TV+ Box 100Mbit, wat gebeurd er met de rest van hetnetwerk

  • 25 May 2023
  • 15 reacties
  • 225 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

ik heb een vraag na aanleidinf van het feit dat de tv+ box op 100Mbit staat.

bij andere problemen is mij regelmatig gezegd: je netwerk kojkt baar de langzaamste schakel..

dit is dus averechts op het advies van kpn zelf. 

alles op de gb instellen is het advies elke keer.

dus.. heeft die 100Mbit invloed op de rest van mijn netwerk?  

ps met unicast is alles weer via wifi te gebruiken. wel lijkt wifi snelheid ook geknepen met de nieuwe update.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +24

De tv ontvanger werkt inderdaad op 100 mbit. Voor de tv ontvanger is dat snel genoeg. Het heeft geen gevolgen voor het andere netwerkverkeer. 

dat zou ik dan ook communiceren naar de helpdesk. daar wordt het nog vaak gehanteerd: netwerk net zo snel als zwakste schakel. dan letterlijk genomen😏

De tv ontvanger werkt inderdaad op 100 mbit. Voor de tv ontvanger is dat snel genoeg. Het heeft geen gevolgen voor het andere netwerkverkeer. 

Ik ben het niet met je eens. Ik heb een speedtest op mijn TV+ box geïnstalleerd, die tot vorige week 970 mbit scoorde op de box (Gbit internet, FRITZ!Box 7583 bekabeld aangesloten). Na de laatste update nog “maar” 100 mbit. Kabels verwisseld, zelfs de Experiabox 12 geprobeerd, maar geen resultaat. In een telefoontje met de KPN helpdesk werd me duidelijk dat bij sommige gebruikers de box softwarematig op 100 mbit is geknepen i.v.m. mogelijke problemen. Helaas is daar geen communicatie over geweest! Ja, 100 mbit zal best voldoende zijn, maar ik merk een duidelijk verschil in reactiesnelheid. Het zou bij een volgende update verholpen moeten zijn. Zijn er hier mensen die dit kunnen bevestigen?

De tv ontvanger werkt inderdaad op 100 mbit. Voor de tv ontvanger is dat snel genoeg. Het heeft geen gevolgen voor het andere netwerkverkeer. 

Ik ben het niet met je eens. Ik heb een speedtest op mijn TV+ box geïnstalleerd, die tot vorige week 970 mbit scoorde op de box (Gbit internet, FRITZ!Box 7583 bekabeld aangesloten). Na de laatste update nog “maar” 100 mbit. Kabels verwisseld, zelfs de Experiabox 12 geprobeerd, maar geen resultaat. In een telefoontje met de KPN helpdesk werd me duidelijk dat bij sommige gebruikers de box softwarematig op 100 mbit is geknepen i.v.m. mogelijke problemen. Helaas is daar geen communicatie over geweest! Ja, 100 mbit zal best voldoende zijn, maar ik merk een duidelijk verschil in reactiesnelheid. Het zou bij een volgende update verholpen moeten zijn. Zijn er hier mensen die dit kunnen bevestigen?

het is in principe zo:

sinds uitbrengen van deze box hoort de lan poort 100Mbit ingesteld te zijn. sit is gedaan omdat met een aantal experiaboxen er problemen waren(ben ik sinds gisteren achter)

mischien is in de box van U de poort vergeten terug te zetten.

nu ben ik het ook niet eens met deze wijziging. met 100mbit is er namelijk nauwelijks ruimte voor foutcorrectie. 

wel viel mij iets geks op met de experiabox: spontaan is er bij mijn nas mycloud een verbinding van 100Mbit ontstaan. nu heb ik er een cat5e kabel achter en ik heb weer 1Gbit.

zit het probleem niet in de fritzbox? 

De tv ontvanger werkt inderdaad op 100 mbit. Voor de tv ontvanger is dat snel genoeg. Het heeft geen gevolgen voor het andere netwerkverkeer. 

Ik ben het niet met je eens. Ik heb een speedtest op mijn TV+ box geïnstalleerd, die tot vorige week 970 mbit scoorde op de box (Gbit internet, FRITZ!Box 7583 bekabeld aangesloten). Na de laatste update nog “maar” 100 mbit. Kabels verwisseld, zelfs de Experiabox 12 geprobeerd, maar geen resultaat. In een telefoontje met de KPN helpdesk werd me duidelijk dat bij sommige gebruikers de box softwarematig op 100 mbit is geknepen i.v.m. mogelijke problemen. Helaas is daar geen communicatie over geweest! Ja, 100 mbit zal best voldoende zijn, maar ik merk een duidelijk verschil in reactiesnelheid. Het zou bij een volgende update verholpen moeten zijn. Zijn er hier mensen die dit kunnen bevestigen?

het is in principe zo:

sinds uitbrengen van deze box hoort de lan poort 100Mbit ingesteld te zijn. sit is gedaan omdat met een aantal experiaboxen er problemen waren(ben ik sinds gisteren achter)

mischien is in de box van U de poort vergeten terug te zetten.

nu ben ik het ook niet eens met deze wijziging. met 100mbit is er namelijk nauwelijks ruimte voor foutcorrectie. 

wel viel mij iets geks op met de experiabox: spontaan is er bij mijn nas mycloud een verbinding van 100Mbit ontstaan. nu heb ik er een cat5e kabel achter en ik heb weer 1Gbit.

zit het probleem niet in de fritzbox? 

ps het is lastig om als technisch persoon iets duidelijk uit te leggen, ik praat uit ervaringen die ik bedrijfsmatig met ict ben tegen gekomen en ervaringen thuis.

Reputatie 7
Badge +24

Het zou bij een volgende update verholpen moeten zijn. Zijn er hier mensen die dit kunnen bevestigen?

Ik denk niet dat hier nog weer iets aan gedaan word. KPN heeft de tv+ ontvangers terug gezet naar 100 mbit. En dat zal waarschijnlijk zo blijven vermoed ik.

Reputatie 7
Badge +20

@Steffen14 

 

Inderdaad de zwakste schakel is de kracht van de hele ketting.

Maar, de apparaten staan niet in serie.

In dit geval maakt het niets uit.

 

Ik denk dat onze thermostaat zelfs maar 10 Mb/s is en onze Blue-Ray is als ik het goed heb ook 100 Mb/s (deze is bekabeld aangesloten), maar de rest draait echt wel op volle snelheid (gelukkig).

in mindels weet ik zelf wel hoe het werkt😅

zolang je de juiste aparatuur hebt komt het goed. behalve de switch van kpn zelf uit wil dit wel alles op 100 gaan zetten. een switch van de action heeft geen enkel probleem juist weer. zeer apart.

maar goed de wifi doet het weer ok mits alles op unicast staat. en beeldverschil.is er niet. dat is allemaal gevoelsmatig..

Reputatie 7
Badge +24

behalve de switch van kpn zelf uit wil dit wel alles op 100 gaan zetten.

Wat bedoelt u met deze zin? Kunt u daar een nadere beschrijving bij leveren? 😶

in mindels weet ik zelf wel hoe het werkt😅

zolang je de juiste aparatuur hebt komt het goed. behalve de switch van kpn zelf uit wil dit wel alles op 100 gaan zetten. een switch van de action heeft geen enkel probleem juist weer. zeer apart.

maar goed de wifi doet het weer ok mits alles op unicast staat. en beeldverschil.is er niet. dat is allemaal gevoelsmatig..

ik zie net in de lijst iets: als de diw7022 achter een switch zit geeft hij aan op 1Gb te zitten. speedtest geeft 90Mbit. denk dat in het menu van frirzbox door de switch dit gebeurd

Reputatie 7

Steffen14 schreef:

nu ben ik het ook niet eens met deze wijziging. met 100mbit is er namelijk nauwelijks ruimte voor foutcorrectie. 

100Mbps is meer dan genoeg voor een TV+ Box. Er is geen enkele stream die ook maar in de buurt komt van die 100Mbps. Ja, het uitgesteld kijken kan leiden tot bursts van zo'n 90Mbps maar dan maar gedurende een korte tijd.

 

zolang je de juiste aparatuur hebt komt het goed. behalve de switch van kpn zelf uit wil dit wel alles op 100 gaan zetten. een switch van de action heeft geen enkel probleem juist weer. zeer apart.

Die switch van de Action ondersteunt vast geen IGMP snooping en dus kan je die eter niet gebruiken.

 

maar goed de wifi doet het weer ok mits alles op unicast staat. en beeldverschil.is er niet. dat is allemaal gevoelsmatig..

Wow, dan verschillen onze meningen enorm. De beeldkwaliteit van unicast streams is mijns inziens beduidend lager dan die van die van multicast streams.

Reputatie 7
Badge +24

ik zie net in de lijst iets: als de diw7022 achter een switch zit geeft hij aan op 1Gb te zitten. 

Dit is logisch. De Fritzbox ziet alleen de verbinding met de switch. Die is 1000 mbit. Wat er achter de switch gebeurt ziet die niet. Met welke snelheid de tv ontvanger met de switch verbonden is weet die niets vanaf. 

De tv ontvanger werkt inderdaad op 100 mbit. Voor de tv ontvanger is dat snel genoeg. Het heeft geen gevolgen voor het andere netwerkverkeer. 

Ik ben het niet met je eens. Ik heb een speedtest op mijn TV+ box geïnstalleerd, die tot vorige week 970 mbit scoorde op de box (Gbit internet, FRITZ!Box 7583 bekabeld aangesloten). Na de laatste update nog “maar” 100 mbit. Kabels verwisseld, zelfs de Experiabox 12 geprobeerd, maar geen resultaat. In een telefoontje met de KPN helpdesk werd me duidelijk dat bij sommige gebruikers de box softwarematig op 100 mbit is geknepen i.v.m. mogelijke problemen. Helaas is daar geen communicatie over geweest! Ja, 100 mbit zal best voldoende zijn, maar ik merk een duidelijk verschil in reactiesnelheid. Het zou bij een volgende update verholpen moeten zijn. Zijn er hier mensen die dit kunnen bevestigen?

het is in principe zo:

sinds uitbrengen van deze box hoort de lan poort 100Mbit ingesteld te zijn. sit is gedaan omdat met een aantal experiaboxen er problemen waren(ben ik sinds gisteren achter)

mischien is in de box van U de poort vergeten terug te zetten.

nu ben ik het ook niet eens met deze wijziging. met 100mbit is er namelijk nauwelijks ruimte voor foutcorrectie. 

wel viel mij iets geks op met de experiabox: spontaan is er bij mijn nas mycloud een verbinding van 100Mbit ontstaan. nu heb ik er een cat5e kabel achter en ik heb weer 1Gbit.

zit het probleem niet in de fritzbox? 

Nee, ik heb, zoals gezegd, ook de Experiabox 12 geprobeerd met hetzelfde resultaat. Zodra ik aan diezelfde kabel de AppleTV aansluit, schakelt de poort weer naar 1 Gbit.

in mindels weet ik zelf wel hoe het werkt😅

zolang je de juiste aparatuur hebt komt het goed. behalve de switch van kpn zelf uit wil dit wel alles op 100 gaan zetten. een switch van de action heeft geen enkel probleem juist weer. zeer apart.

maar goed de wifi doet het weer ok mits alles op unicast staat. en beeldverschil.is er niet. dat is allemaal gevoelsmatig..

ik zie net in de lijst iets: als de diw7022 achter een switch zit geeft hij aan op 1Gb te zitten. speedtest geeft 90Mbit. denk dat in het menu van frirzbox door de switch dit gebeurd

Nogmaals: nee! Het zit niet in de FRITZ!Box maar in de TV+ box. Door KPN bevestigd.

kleine update: 

de bedrade 7022 is erg stabiel. vlc wordt op deze niet veel gebruikt. dus streamen vanaf mijn netwerk is niet meer van toepassing.

de 7022 op wifi draaien soepeler en sneller maar hebben dan af en toe haperingen. 

waarschijnlijk combi fritzbox met de boxen.

mijn zyxel ax router kan ik niet gebruiken , werkt niet goed samen met de fritzbox.