Beantwoord

Tv-ontvanger traag na update

  • 1 August 2021
  • 25 reacties
  • 1522 keer bekeken

Reputatie 1

Ik merk ook bij mijn ontvanger, zelfs na de update dat de ontvanger na enkele dagen weer erg traag word. Ook als ik bijv. op npo1 een programma terugkijk dat de ontvanger opeens naar kanaal 6 springt en dan weer terug, maar gaat dan verder naar het actuele programna. Heb ook frisse opstart gedaan maar helpt niet echt.

Een tijd terug is een monteur hier geweest voor het vervangen van de glasvezelmodem maar was niet nodig want hadden we al. Aan hem gevraagd wat de oorzaak kon zijn en hij vermelde dat de tv ontvanger het nieuwe signaal mogelijk niet goed meer aankan en er teveel in het geheugen blijft hangen.

Het gaat om de

hardware versie HMB2260,

serienummer J528075117,

HTML versie 4.125.209,

NMC versie 8.0.124_1

DBL versie 2.0.9

De beste optie is een nieuwe ontvanger aan te vragen (waar een normale en bluetooth afstand bediening bij zit)  Die zijn beter uitgerust voor de nieuwe software en hebben een betere processor en meer ram.geheugen.

Kan ik die bij deze aanvragen?

Graag hoor ik hoe te handelen.

Mvg. Fred uitDidam


Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt [origineel topic]

icon

Beste antwoord door fred swenne 4 August 2021, 12:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Hoi @fred swenne . Welkom op het forum.

Het type wat jij beschrijft zou in principe goed moeten functioneren. Het zappen is niet zo snel als bij de laatste tuners maar wel zo snel dat het werkbaar is.

Heb je wel geprobeerd om die tuner te resetten? 

https://www.kpn.com/service/televisie/frisse-start.htm

Reputatie 1

Hallo @Erwin_ 

Ja ik heb alle bekende trucjes uitgevoerd , maar na een dag of 3 weer hetzelfde euvel.

Helpt dus niet echt.:smirk:

En wat mij ook ook steeds vaker opvalt is als je life tv kijkt en naar menu gaat om bijvoorbeeld een opname te gaan bekijken of naar plus pakket wilt gaan, dat het rode lampje op de ontvanger een seconde of 4 blijft branden en soms de ontvanger zelfs opnieuw opstart.

Misschien dat dit ook een teken is dat de ontvanger het systeem niet goed meer aankan.

Bij mijn dochter en schoonzoon was dit op laatst ook het geval en die hebben toen een nieuwere ontvanger gekregen en was daar het probleem toen opgelost.

Hoor graag of bij ons de oudere ontvanger ook kan worden omgewisseld voor die nieuwere?

Mvg Fred

Reputatie 7
Badge +9

Goedemiddag beste Fred als u naar hussel abonnement gaat een grote kans dat u de nieuwe decoder Arris 4k 5202 kunt      krijgen.als u genog snel internet heb.u kunt het proberen. 🤔

Reputatie 1

Hallo Cornelis48,

Dank voor jou reactie

Het abonnement dat ik nu heb is prima en betaalbaar. Heb een eigen AC router achter de V8 van telfort/kpn hangen dat voldoende sterk is voor thuiswerken en meerdere  computers/laptops en playstation 4. Daar is dus niets mis mee. Maar de monteur die hier was om de glasvezelmodem te vervangen, wat niet nodig bleek omdat ik die al had, gaf de tip om de tv ontvanger te laten vervangen ondanks dat die nog wel functioneerd, maar ergens gaat vastlopen ivm met de processor en het ram geheugen. Na uitzetten zou die ram zichzelf moeten ontladen en dat gebeurt dus niet goed. Die 4k ontvanger regelt dat beter. Is net als met een oudere pc. Een keer is het liemiet bereikt en moet je upgraden om  bij te blijven. Hoorde ook van de monteur dat kpn de oudere installaties gaat vervangen om zo ook het netwerk aan te kunnen met hogere snelheden. Maar dat zal nog ff duren. 

Daarin tegen vind ik hussel veel te duurvoor ons dus gaat het niet worden.

Gr. Fred

Jammer genoeg ben je verkeerd voorgelicht door die monteur, de HMB2260 is een decoder die nog gewoon word uitgeleverd en niet zomaar word vervangen, dit geld alleen voor de motorola’s op dit moment.

En als die vervangen word omdat die problemen geeft kan het zo weer een HMB of een Arris van hetzelfde type worden, de 5202 krijg je niet zomaar, tenzij er een container vol op die boot zat die net is aangelegd met een paar maandjes vertraging.

 

Reputatie 1

Hoi Doornekamp33,

Ik ga gewoon een nieuwe aanvragen en zie wel. Zal hier tzt laten weten wat de oplossing is geworden.

Gr. Fred

 

Hoi @fred swenne . Als ie zo traag reageert is dat natuurlijk niet goed. Ik heb nog één vraag:

Is de bewuste tuner rechtstreeks met de experiabox verbonden? Dus geen switch of draadloze verbindingsset ertussen? De reden waarom ik het vraag, is omdat dit voor vergelijkbare problemen kan zorgen. Een switch moet bijvoorbeeld IGMP snooping ondersteunen.

 

Reputatie 1

Hoi @Erwin_ ,

Ja die is rechtstreeks met de experiabox verbondenmet de bijgeleverde kabel uit de installatie doos van Telfort.

Het probleem is ook pas ontstaan nadat KPN de aanpassing van de software en het nieuwe menu heeft doorgevoerd. Daarvoor waren er nooit problemen.

Hopelijk heb ik hiermee voldoende update gegeven.

Gr. Fred

Reputatie 7
Badge +24

Hoi @Erwin_ ,

Ja die is rechtstreeks met de experiabox verbondenmet de bijgeleverde kabel uit de installatie doos van Telfort.

Voor de zekerheid nog: is die ontvanger echt rechtstreeks op de Experiabox aangesloten en niet via...

Heb een eigen AC router achter de V8 van telfort/kpn hangen...

... de "AC router" verbonden?

Reputatie 1

@Nick83 

Zoals ik al schreef rechtstreeks. De ontvanger hangt op 40cm vanaf de experiabox en de ac router hangt 6 meter verderop in de woonkamer en word alleen gebruikt voor internet, intern netwerk en een goede wifi dekking door het hele huis wat de experiabox niet goed doet gezien de plek waar die hangt.  En is dus niet logisch dat ik met 7 meter kabel de ontvanger aansluit  terwijl met 1 meter kabel kan aansluiten op de experiabox toch? Het zal best hier en daar gebeuren dat mensen er iets tussen hangen maar is hier niet het geval. Ben deskundig genoeg om dit aan te sluiten. En had dus voor de upgrade nooit problemen zeker niet bij Telfort.

Gr. Fred

Reputatie 1

Jammer genoeg ben je verkeerd voorgelicht door die monteur, de HMB2260 is een decoder die nog gewoon word uitgeleverd en niet zomaar word vervangen, dit geld alleen voor de motorola’s op dit moment.

En als die vervangen word omdat die problemen geeft kan het zo weer een HMB of een Arris van hetzelfde type worden, de 5202 krijg je niet zomaar, tenzij er een container vol op die boot zat die net is aangelegd met een paar maandjes vertraging.

 

Beste @Doornekamp33 ,

Als ik jou antwoord nog eens nalees zou ik haast geloven dat je zegt dat die monteur van KPN er niet veel verstand van heeft?? Wel jammer dat hij dan wel op pad word gestuurd voor zaken lijkt mij.

Zijn verhaal sprak mij best aan omdat ik veel van computer- en netwerkzaken weet en hij wel een punt had met vastlopen door processor snelheid en hoeveelheid ramgeheugen. Wat ik eerder ook al aangaf, alles word sneller en dan gaat er ergens een keer iets in een netwerk systeem gaat vastlopen. Dat mag je van mij aannemen.  En dan denk ik dus ook aan de ontvanger die al vanaf 2015 bij in het netwerk zit.  

Dan nog even dit: ik zou het ook prettig vinden om de communicatie via EEN persoon verder te laten verlopen en dat niet een ieder zich ik het gesprek mengt en elke keer weer het verhaal moet opriedelen. 

Als ik voor een klant bij ons een pc of laptop onderzoek of bijwerk communiceer ik ook rechtstreeks met de klant zonder tussenkomst van medewerkers bij mij en andersom.  Intern overleggen we wel natuurlijk. Misschien ook een tip van mij hier aan jullie?

Mijn eerste reactie hier kreeg ik van @Erwin_  met ook vragen en ook het laatste met een vraag waarop ik op heb gereageerd.  Dat werkt beter.

Hopelijk kan dit gerespecteerd worden?

Mvg Fred

Reputatie 7
Badge +24

Dit is een openbaar forum hé. Daarop mag iedereen reageren die maar wil. Als u daar moeite mee heeft, dan kunt u beter via een andere manier contact opnemen met KPN.

Reputatie 1

@Nick83 

klopt dat het openbaar is, maar als je een duidelijk probleem schetst en in dit geval @Erwin_  reageert en daarop dan nog de volgende vraag van jou krijg (in groene tekst hieronder) is blijkbaar niet goed gelezen wat gecommuniceerd is vind ik dat idd wel wat lastig.

fred swenne schreef:

Hoi @Erwin_ ,

Ja die is rechtstreeks met de experiabox verbondenmet de bijgeleverde kabel uit de installatie doos van Telfort.

Voor de zekerheid nog: is die ontvanger echt rechtstreeks op de Experiabox aangesloten en niet via...

fred swenne schreef:

Heb een eigen AC router achter de V8 van telfort/kpn hangen...

... de "AC router" verbonden? “

Maar goed, dit zie ik ook bij andere topics en ook daar komt voor dat mensen dit lastig vinden. 

Sluit deze topic dan maar af en neem ik wel rechtstreeks contact op met KPN. Heeft geen zin hier nog verder te gaan.

Mvg Fred

@fred swenne , Inderdaad heeft die monteur er veel verstand van, en hij heeft gelijk als die zegt dat de HMB en de Arris van het oudere type gewoon minder goed werken dan de VIP 5202 de laatste die ze hebben in het assortiment.

Alleen die monteur zegt tegen jou, even omruilen en klaar, en dat is nu iets wat niet zomaar lukt en als je hem omgeruild krijgt is het nog de grote vraag of je de 5202 of 1 van die andere twee krijgt, een tijdje geleden was er een tekort aan de 5202 en kregen de nieuwe klanten er ook maar maximaal 1, de rest werd de gewone HD ontvanger.

@fred swenne : De kracht van dit forum zijn z'n leden.  De onbezoldigde bezoekers lossen meer op dan wij.  

Ik snap dat je niet aldoor dezelfde dingen wilt beantwoorden maar @Nick83 begon zijn zin ook met: voor de zekerheid.  Hij draait al langer mee en weet dat sommige mensen hier té makkelijk op antwoorden. Vandaar zijn dubbelcheck, vermoed ik. Maar ik wil hem ook geen woorden in mond leggen. 

 

Onder de streep: Als jouw tuner correct is aangesloten (en dat is ie, zoals je zelf schrijft) en je ervaart tóch die problemen zelf na reset, is het tijd voor een vervangend exemplaar. Mocht je dat via mij willen regelen, laat het even weten. 

Reputatie 1

Goedemorgen  @Erwin_ 

Dank voor jou reactie.

Het probleem blijft zich voordoen en na de frisse start herhaalt zich het weer na een dag of 3.

Wij kijken veelvuldig tv en vaak lange tijd op een dag en wat ik al eerder aangaf is dat het is begonnen na de aanpassing van het menu en de software update. Daarvoor was er niets aan de hand.

Ik zou graag een vervangend exemplaar willen, maar word het dan weer dezelfde HMB2260  ontvanger of de nieuwere 4k versie? Ook met de vraag of die dan werkt op ons huidige abonnement of moet ik dan ook overstappen op een 4k abonnement  en kan dat zonder dat hier extra kosten voor in rekening worden gebracht?

Als het die laatste word zou ik het graag via jou regelen als dat kan. Jij weet nu wat ons probleem is.

Hoor graag weer even van jou.

Mvg. Fred

Kun je jouw profiel aanvullen en mij hier een seintje geven?

Zo lang jij geen 4k abo neemt krijg je geen 4k tuner.  Het zal dus een HD tuner worden. We hebben twee smaakjes waar ik verder geen invloed op heb.

Zoals eerder vermeld. De HMB werkt doorgaans prima. Dus het issue kan ook aan dit specifieke model liggen. 

(Je kunt eens kijken hoe de samenstelling van je abonnement zou worden als je 4k neemt. Ik weet niet of je nu al op hussel zit?) De kans is wel aanwezig dat je duurder uit bent. Je kunt dit eenvoudig checken in MijnKPN.

 

Reputatie 1

@Erwin_  wederom dank.. Ik zou dan toch graag voor dit moment de HMB tuner willen omruilen om te kijken of hiermee het probleem word verholpen.

Dat zou natuurlijk helemaal.top zijn. Zou jij dit kunnen regelen voor ons?

Wij hebben nu het all-in-1 pakket met opname pakket en terugkijken en als combivoordeel het pluspakket en net voor de overgang van Telfort naar KPN het abo aangepast om vast bellen eruit laten halen waarbij ik danwel de 2e ontvanger moest inleveren.

Wij hebben geen hussel, maar als na omruilen het probleem niet is verholpen, ga ik even kijken wat het meer gaat kosten om 4k te nemen of wellicht hussel.

Alvast dank voor het laten omruilen van de HMB tuner.

Mvg. Fred

@fred swenne : Ik ga voor je aan de slag. Ik kom er alleen achter dat ik jouw gegevens nog niet heb.

Kun jij je profiel aanvullen en mij een seintje geven als dat gebeurd is?

Reputatie 1

Hoi @Erwin_ 

Heb het profiel bijgewerkt en hopelijk is dit goed gebeurt.

 

Mvg Fred

Reputatie 1

@Erwin_  heb vandaag een bericht gehad.

Wellicht maandag kan ik de tuner ophalen bij bruna en daar de oude inleveren voor retourzending.

Hopen dat hiermee het probleem opgelost word.

Laat je het resultaat weten.

Een heel fijn weekend,

Mvg Fred

Reputatie 1

Hallo @Erwin_ ,

Ik heb een nieuwe HMB2260 ontvangen en deze werkt een heel stuk sneller en schakelt beter tussen gids, menu, opnames etc.  Het probleem lijkt hiermee dus te zijn opgelost.

Dank voor je inzet.

Mvg Fred

PS: Wil ook nog even mijn excuus aan de @Nick83  en @Doornekamp33  en anderen aanbieden vanwege mijn reactie  laatst. Achteraf niet erg netjes van mij. :pray_tone1:

@fred swenne , Geen probleem hoor, heb het niet als ongewenst ervaren wat je schreef na mijn opmerking.😉

No worries, @fred swenne . We hebben hier op het forum allemaal de beste bedoelingen.  Als er in de toekomst iets is, weet je ons te vinden.

Reputatie 1

Zal ik zeker doen. Nogmaals dank.:thumbsup:

Mvg. Fred