Beantwoord

TV verbinding hapert sinds een paar weken met foutmelding STB-NMC-400

  • 28 September 2022
  • 20 reacties
  • 361 keer bekeken

Sinds een aantal weken heb ik heel veel problemen met de TV verbinding. Achter elkaar (meerdere keren per uur) valt de verbinding met de Experia box weg met foutcode STB-NMC-400. 
Ik heb de TV ontvanger bedraad aangesloten op de Experia 10a box. Daarnaast heb ik een bedrade verbinding naar een 2e TV die ook regelmatig uitvalt. 

Mijn totale netwerk is opgebouwd uit Experia 10a (WiFi disabled), Mesh draadloos netwerk van TP-Link Deco M5 (1 master, 3 slaves), 2x bedrade televisie direct op de Experia box.

Op het mesh netwerk zitten meestal 3 telefoons, 1 iPad, een Klik-aan-klik-uit systeem, 1 laptop, 1 desktop

Ik heb alle stappen reeds meerdere keren doorlopen (stroomloos maken van de box, van de TV ontvanger, herstarten van de box etc)

wat kan ik nog meer doen?

icon

Beste antwoord door Sanne van KPN 8 October 2022, 15:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @HeinJvL! Gek dat je die melding krijgt. Is er iets veranderd in je verbinding sinds de weken dat dit speelt? Nieuwe apparatuur, of een nieuwe manier van het aansluiten van de ontvangers wellicht? Die code betekent meestal dat er iets misgaat in de verbinding tussen de ontvangers en de Experia Box. Lopen de internetkabels tussen die twee rechtstreeks van de één naar de ander, of zit hier andere apparatuur tussen? De TP-links bijvoorbeeld? Mocht er apparatuur tussen zitten, sluit de ontvangers dan rechtstreeks bekabeld aan, dus met een internetkabel direct van de Experia Box naar je ontvanger. Ik ben benieuwd hoe het dan gaat! 

De TV ontvangers zijn allebei al bedraad verbonden met de box. Dit is al meer dan een jaar het geval. Sinds kort heb ik de problemen. Er is verder niets veranderd aan de configuratie in mijn thuisnetwerk. De TP link discs gebruik ik alleen voor mijn draadloze netwerk in huis.

Reputatie 7
Badge +17

Hmm, dan lijkt het me goed om de verbinding door te meten. Zou je hiervoor je forumprofiel aan willen vullen en hier een seintje willen geven wanneer je dit gedaan hebt? 

Mijn profiel is aangevuld, ik hoor graag wanneer de verbinding kan worden doorgemeten

Reputatie 7
Badge +17

Bedankt! Ik heb het doorgemeten en kan zo gelukkig geen gekke dingen vinden. Zou je de Experia Box daarom ook eens willen resetten (stap 2)? Ik ben benieuwd of de foutmeldingen dan verdwijnen.

Ik heb alle stappen al meerdere keren doorlopen. Resetten, terug naar fabrieksinstellingen, alles geprobeerd. Zonder oplossing, de TV blijft stilstaan met de melding STB-NMC-400.

welke firmware versie is de meest recente? Kan ik daar nog iets aan doen?

Reputatie 7
Badge +17

Als je de tv-ontvanger en de Experia Box al een reset hebt gegeven, dan wordt de software automatisch geïnstalleerd en heb je ook meteen de nieuwste firmware, indien die bij jou beschikbaar is. In ons iTV update topic kun je vinden wat de meest recente firmware is. Voor je Experia Box hangt het af van welk type je hebt.

Je zit op een koperverbinding, maar ik zie dat je op dit moment in elk geval 155 Mbit/s aan snelheid binnenhaalt, dus ook dat kan de oorzaak van de foutmelding niet zijn. Is er niet toevallig iets aan het downloaden op het moment dat je de foutmelding krijgt? Of is er een patroon te vinden dat een bepaald apparaat aan gaat, en de verbinding op dat moment begint te haperen? Ik ben ook benieuwd hoe het met het internet zit op het moment dat je de foutmelding op de TV krijgt. Is die ook trager, of werkt die gewoon soepel?

Hoi Sanne_M, de haperingen zijn er op elk moment van de dag, zowel ‘s ochtends vroeg (7:00 uur) als ‘s avonds prime time en later op de avond ook. Niet op vaste tijdstippen of bij streaming of downloading oid. 

Soms gaat het een uurtje goed, vervolgens hapert de TV 5 keer in het uur. Het maakt ook niet uit of ik live TV kijk, of opnames terug kijk, gepauzeerd beeld terug kijk. 

Ik kan niet vast stellen of mijn internet hapert, maar volgens mij gaat dat wel goed. Ik werk twee dagen per week thuis, en heb nog niet veel problemen gehad

Reputatie 7
Badge +17

Als je thuiswerkt zou je de haperingen ook moeten merken in de internetverbinding, als die er zijn. Ik krijg ook geen goed contact met het modem in mijn systeem, dus ik vermoed dat de problemen daar vandaan komen. Ik heb een nieuw modem voor je aangevraagd, je ontvangt een SMS op het 06-nummer einidgend op 7228 met de informatie. De bedoeling is dat je je oude modem omruilt voor een nieuwe, dus neem de informatie in de SMS goed door. De locatie waar het pakket afgeleverd wordt zal daar ook in te vinden zijn. 🙂 Hij ligt er maandag na 14:30, je ontvangt ook een SMS wanneer het pakketje klaar ligt! Ik heb er voor de zekerheid ook een extra lange internetkabel bij gedaan (10 meter). Mocht het met de nieuwe Experia Box niet opgelost zijn, dan kun je die kabel nog gebruiken om te testen of de foutmelding dan nog in beeld komt op de ontvangers. Ik hoor je bevindingen graag! 

Hoi Sanne_M, dank je wel voor je support zo ver. Ik ga begin volgende week de nieuwe modem ophalen. Ik reken erop dat dan de problemen zijn opgelost. Zit er bij de vervangende apparatuur ook nieuwe TV ontvangers? Of alleen een nieuw modem?

Ik zal je laten weten als ik de nieuwe spullen heb aangesloten. Dank en groet!

Reputatie 7
Badge +17

Alleen een nieuw modem voor nu. Gezien de foutmelding op beide ontvangers verschijnt vermoed ik dat het modem de oorzaak is. Mocht het dan niet opgelost zijn, dan neus ik verder. 🙂 Graag gedaan, fijne zondag! 

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb niets meer van je vernomen, dus ik hoop voorzichtig dat het nieuwe modem de problemen heeft opgelost. Zo niet, laat het gerust weten! 

Hoi Sanne_M, ik heb het modem ontvangen en was in eerste instantie onaangenaam verrast dat ik wederom een V10 ontving. ik heb desondanks het modem aangesloten, en heb het een paar dagen aangekeken. Helaas moet ik vaststellen dat de ruil niets heeft geholpen. Sinds woensdag hebben we weer exact dezelfde problemen. Waarbij ik nu ook bij het modem zie dat bij een langere hapering de het modem “oranje” gaat knipperen, en dat mijn WiFi verbinding (via de TPLink - Deco M5) ook verloren gaat.Ik weet niet wat er nog te doen is….

dank alvast voor het meedenken,

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb zelf ook nog de V10 en ik ben er super tevreden mee. Ik snap wel dat het een tegenvaller is wanneer je op een later model had gehoopt. Ik heb je modem op afstand laten controleren of er updates zijn, hierdoor wordt hij ook gereset. Ik hoop niet dat dit ongelegen kwam. Welk lampje gaat oranje knipperen op het moment dat de verbinding hapert? Dat zou betekenen dat er iets in de verbinding niet goed gaat, maar mijn systeem geeft aan dat alles in orde is, dus ik ben benieuwd waar dit hem in zit. 

Het services lampje ging knipperen. En de reset heb ik inderdaad gemerkt… hoe dan ook, ik ga dit weekend wederom aankijken en zien of dit enige verbetering gaat bieden. Maar elke drie dagen een reset doen is natuurlijk geen bestendige oplossing.

Reputatie 7
Badge +17

Dat ben ik met je eens, ik probeer het hier nu omdat het om een ander modem gaat en dit hopelijk net het zetje geeft dat het nodig heeft. Zo niet, laat het weten! Dan zoek ik naar een andere oplossing. 

Ik moet helaas na dit weekend vaststellen dat het resetten geen oplossing is geweest. Bijna meer dan ooit staat het beeld langere tijd (tot 10-15 sec) stil. Ook de WiFi via met TP Link mesh netwerk wordt onderbroken. Dit is niet acceptabel. Ik vraag me vooral af wat er is gebeurd dat we deze problemen “ineens” hebben. Aan mijn huisconfiguratie is niets veranderd. 

Reputatie 7
Badge +16

Sanne geniet van haar vakantie, dus daarom een bericht van mij.

Van afstand is het lastig om te bepalen waarom deze problemen ineens ontstaan. 

We kunnen een monteur langs sturen, zodat deze mee kan kijken en het hopelijk direct kan oplossen.
De kosten van een monteur zijn eenmalig €70 en zijn voor onze rekening als het probleem aan onze kant (binnen het KPN domein) ligt en voor jou als het bijvoorbeeld aan de bekabeling of iets in jouw netwerk ligt. Als je hiermee akkoord gaat, dan kan ik een afspraak met een monteur voor jou in orde maken. Als je voorkeur voor een dag(deel) hebt, lees ik dat ook graag! 

sorry voor de vertraging… op dit moment heb ik al een week lang geen problemen meer, merkwaardig genoeg. Voor nu is er dus geen reden om een monteur langs te sturen. Ik dank jullie voor de support. Dit topic kan wat mij betreft gesloten worden

Reputatie 7
Badge +17

Fijn dat het nu goed gaat! Mocht daar toch verandering in komen, dan weet je ons te vinden. 🙂 Bedankt voor het terugkoppelen!