Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2021

  • 30 June 2021
  • 609 reacties
  • 38730 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

609 reacties

Opstarten vanuit deep sleep vind ik niet tegenvallen.

Heb je wel 15 min gewacht? Pas na die tijd wordt deep sleep ingeschakeld. 

Dit was echt vreemd, ik moest hem een hele harde reset geven dat ik op deze 2 schermen kwam:

Toen ik dat gedaan had kwam die met de melding nieuwste software, maar dan laadt die deze nieuwste firmware weer heel langzaam in. Zie YouTube filmpje, want eerst haalt ie de vorige Firmware binnen, dat gaat dan weer snel. Ergens gaat het niet goed met het ophalen van de nieuwste firmware. Want aan het eind van het inladen van de nieuwste software blijft ie hier op hangen: 

Dus blijft een tijd hierop hangen. Na 10 à 15 minuten gaat ie verder met installeren.

Ik heb de update handmatig aangezet met opnieuw inladen

Het klopt dat het veel langer duurt dan normaal zo,n 10/15 minuten

VIP5202

Verder geen probleem ondervonden 

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Trebaxus, ik heb je losse topic even samengevoegd met dit Updates topic. We zien meerdere mensen die aangeven dat de update moeizaam verloopt. Geef de ontvanger even de tijd. Mocht het na een 20 minuten nog niet verder gaan, herstart of reset je ontvanger en kijk of het dan beter gaat. 

Zelfde advies voor anderen die dit ervaren. En we geven door aan de iTV mensen dat de update niet bij iedereen soepeltjes gaat deze keer. 

Net even de VIP5202 op de slaapkamer 

Handmatig opnieuw software inladen 

Deze heeft er wel 20 min. over gedaan 

Om de nieuwe update te installeren 

Verder wel prima verlopen 

 

De TV ontvanger start steeds opnieuw op. Downloaden van de software gaat traag tot max 29% en begint dan weer opnieuw bij 20%.

Hoi @Trebaxus, ik heb je losse topic even samengevoegd met dit Updates topic. We zien meerdere mensen die aangeven dat de update moeizaam verloopt. Geef de ontvanger even de tijd. Mocht het na een 20 minuten nog niet verder gaan, herstart of reset je ontvanger en kijk of het dan beter gaat. 

Zelfde advies voor anderen die dit ervaren. En we geven door aan de iTV mensen dat de update niet bij iedereen soepeltjes gaat deze keer. 

@Erik_ Zou wel fijn zijn als je mijn topic dan ook even zou willen lezen. Je antwoord lijkt namelijk niet voor mij bedoeld!

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @jls1952, welkom op het forum! We zien een aantal meer meldingen hiervan. Reset je tv ontvanger eens en kijk of hij de update daarna wel pakt.  

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Trebaxus, ik heb je losse topic even samengevoegd met dit Updates topic. We zien meerdere mensen die aangeven dat de update moeizaam verloopt. Geef de ontvanger even de tijd. Mocht het na een 20 minuten nog niet verder gaan, herstart of reset je ontvanger en kijk of het dan beter gaat. 

Zelfde advies voor anderen die dit ervaren. En we geven door aan de iTV mensen dat de update niet bij iedereen soepeltjes gaat deze keer. 

@Erik_ Zou wel fijn zijn als je mijn topic dan ook even zou willen lezen. Je antwoord lijkt namelijk niet voor mij bedoeld!

Ah, sorry. Ik had over je aanvullende bericht heengelezen, @Trebaxus

 

Na een reset naar fabrieksinstellingen door op “Menu” te drukken tijdens de software download, is het hele trage downloaden van de software verholpen.

De software downloadt nu in een klein minuutje. Maar de cyclus blijft in een loop zitten.

 

Na de download en bijwerken van de software, automatische restart, komt een blauw scherm in beeld met direct al groene balk op opstarten 75% en een “welkom terug bij interactieve tv”. Die stijgt nog tot 80% en dan komt in beeld: “configuratie geactiveerd” en wordt de Arris weer herstart en begint de loop opnieuw.

Al uren inmiddels…

Je ervaart dit nog steeds? Hoe is je tv ontvanger aangesloten op de Experia Box, rechtstreeks bekabeld, of zit er nog iets tussen (draadloze adapters, switch o.i.d)? In dat laatste geval, wil je de ontvanger eens rechtstreeks bekabeld aansluiten en kijken of het dan wel pakt?

Na enige keren resetten en geduldig wachten is de ontvanger weer gestart. Bedankt voor de reactie!

Reputatie 7
Badge +22

Geef de ontvanger even de tijd. Mocht het na een 20 minuten nog niet verder gaan, herstart of reset je ontvanger en kijk of het dan beter gaat. 

Zelfde advies voor anderen die dit ervaren. En we geven door aan de iTV mensen dat de update niet bij iedereen soepeltjes gaat deze keer. 

@Erik_ dit ging echt niet soepeltjes, want bij de 5202 is de tv ontvanger binnen 5 minuten klaar. Dat dit zolang heeft moeten duren klopt echt niet, @Chrizziey had het over Unicast en/of Multicast. Dat kan hij jou beter uitleggen, maar bij de VIP5202 duurt het niet zolang als bij de Arris 2952 en de ZXV8001. 

Reputatie 7
Badge +7

Hier op beide ontvangers de update met een herstart binnengehaald. Dat duurde op beide ontvangers véél langer dan bij de afgelopen updates. Het had iets weg van een “Frisse start". Zó lang duurde het.

Aanvulling: En bij de 2952 duurde het zoals gebruikelijk ongeveer 3 keer langer dan bij de 5202. Maar dat is al altijd zo geweest hier.

@Erik_

Ja, we hebben nu bijna 24 uur nonstop loop achter de rug.

Ik gebruik de Experia Box helemaal niet. Wilde net proberen of ik die er tussen kon zetten of dat verschil maakte, maar blijkbaar doet de box het helemaal niet (nooit gebruikt). Dus kan niet proberen of dat het probleem oplost.

Heb wel vanuit het instellingenmenu dat je tijdens de software download via de Menu toets op de afstandsbediening kunt oproepen de diagnostische check uitgevoerd. Daar kwamen alle zeven toetsen positief uit, dus verbinding met het netwerk en de servers lijkt gewoon prima gemaakt te worden.

Heb nu wel de Arris direct op de router (edgerouter) aangesloten, dus de Switch er tussenuit gehaald. Maakt geen verschil.

Als dat niet werkt begreep ik net van helpdesk dat ik morgen mijn twee Arris doosjes bij de KPN-winkel om kan ruilen. Dan maar meteen de Experia Box ook meenemen.

Reputatie 7

@Trebaxus, Welke DNS server gebruik je op jouw EdgeRouter?

Reputatie 7
Badge +30

@Trebaxus wat vervelend! Ik wil er even bij zeggen dat ik niet zeker weet of de winkel de tv-ontvangers om kan ruilen. Ik ga er namelijk niet meteen vanuit dat ze defect zijn, maar wel dat er iets mis gaat bij het updaten, wellicht mede doordat ze niet aan de Experia Box hangen. De Experia Box kan je ook omruilen in de winkel, maar alleen als de klantenservice vastgesteld heeft dat deze defect is. Zo ga je niet voor niets naar de winkel. Mijn advies zou zijn om de Experia Box aan te sluiten, dan te bellen naar 0800-0402 en als mijn collega constateert dat deze inderdaad defect is kan je óf een omruil regelen bij een PostNL punt bij jou in de buurt óf morgen inderdaad naar een KPN winkel in de buurt gaan. Ik zou dan nog eens de ontvangers bekabeld aansluiten op de werkende Experia Box en deze dan nog eens resetten. Ik hoop dat ze het dan gewoon gaan doen!

@Trebaxus wat vervelend! Ik wil er even bij zeggen dat ik niet zeker weet of de winkel de tv-ontvangers om kan ruilen. Ik ga er namelijk niet meteen vanuit dat ze defect zijn, maar wel dat er iets mis gaat bij het updaten, wellicht mede doordat ze niet aan de Experia Box hangen. De Experia Box kan je ook omruilen in de winkel, maar alleen als de klantenservice vastgesteld heeft dat deze defect is. Zo ga je niet voor niets naar de winkel. Mijn advies zou zijn om de Experia Box aan te sluiten, dan te bellen naar 0800-0402 en als mijn collega constateert dat deze inderdaad defect is kan je óf een omruil regelen bij een PostNL punt bij jou in de buurt óf morgen inderdaad naar een KPN winkel in de buurt gaan. Ik zou dan nog eens de ontvangers bekabeld aansluiten op de werkende Experia Box en deze dan nog eens resetten. Ik hoop dat ze het dan gewoon gaan doen!

Dank, de collega aan de telefoon heeft mij opgedragen ze om te ruilen in de winkel in Utrecht. Dus dan ga ik daar vanuit.

Het heeft echter geen nut om de Experia Box aan te sluiten en morgen weer te bellen. Je collega kan vermoed ik niet op afstand aantonen dat deze kapot is: hij start niet eens.

@Trebaxus, Welke DNS server gebruik je op jouw EdgeRouter?

173.194.170.68
Reputatie 7
Badge +30

@Trebaxus wat vervelend! Ik wil er even bij zeggen dat ik niet zeker weet of de winkel de tv-ontvangers om kan ruilen. Ik ga er namelijk niet meteen vanuit dat ze defect zijn, maar wel dat er iets mis gaat bij het updaten, wellicht mede doordat ze niet aan de Experia Box hangen. De Experia Box kan je ook omruilen in de winkel, maar alleen als de klantenservice vastgesteld heeft dat deze defect is. Zo ga je niet voor niets naar de winkel. Mijn advies zou zijn om de Experia Box aan te sluiten, dan te bellen naar 0800-0402 en als mijn collega constateert dat deze inderdaad defect is kan je óf een omruil regelen bij een PostNL punt bij jou in de buurt óf morgen inderdaad naar een KPN winkel in de buurt gaan. Ik zou dan nog eens de ontvangers bekabeld aansluiten op de werkende Experia Box en deze dan nog eens resetten. Ik hoop dat ze het dan gewoon gaan doen!

Dank, de collega aan de telefoon heeft mij opgedragen ze om te ruilen in de winkel in Utrecht. Dus dan ga ik daar vanuit.

Het staat je natuurlijk vrij, maar ik zou het zonde vinden als je daar heen gaat en nul op het rekest krijgt.

Het heeft echter geen nut om de Experia Box aan te sluiten en morgen weer te bellen. Je collega kan vermoed ik niet op afstand aantonen dat deze kapot is: hij start niet eens.

Dat is precies de bedoeling: als de collega een meting doet en het systeem dus herkent dat er geen verbinding kan worden gemaakt, dan kan er een nieuwe Experia Box aangevraagd worden. Dat kan niet als je eigen router is aangesloten, dan herkent het systeem immers dat er wél een verbinding is.

Reputatie 7

@Trebaxus, Welke DNS server gebruik je op jouw EdgeRouter?

173.194.170.68

Maar dat is toch geen DNS server?

Ik krijg in ieder geval geen antwoord van die server op DNS requests.

Van welke provider is die DNS server, het IP adres is van Google?

Kan de 5202 de software wel ophalen als je de standaard DNS server(s) van KPN gebruikt?

@Trebaxus wat vervelend! Ik wil er even bij zeggen dat ik niet zeker weet of de winkel de tv-ontvangers om kan ruilen. Ik ga er namelijk niet meteen vanuit dat ze defect zijn, maar wel dat er iets mis gaat bij het updaten, wellicht mede doordat ze niet aan de Experia Box hangen. De Experia Box kan je ook omruilen in de winkel, maar alleen als de klantenservice vastgesteld heeft dat deze defect is. Zo ga je niet voor niets naar de winkel. Mijn advies zou zijn om de Experia Box aan te sluiten, dan te bellen naar 0800-0402 en als mijn collega constateert dat deze inderdaad defect is kan je óf een omruil regelen bij een PostNL punt bij jou in de buurt óf morgen inderdaad naar een KPN winkel in de buurt gaan. Ik zou dan nog eens de ontvangers bekabeld aansluiten op de werkende Experia Box en deze dan nog eens resetten. Ik hoop dat ze het dan gewoon gaan doen!

Dank, de collega aan de telefoon heeft mij opgedragen ze om te ruilen in de winkel in Utrecht. Dus dan ga ik daar vanuit.

Het staat je natuurlijk vrij, maar ik zou het zonde vinden als je daar heen gaat en nul op het rekest krijgt.

Het heeft echter geen nut om de Experia Box aan te sluiten en morgen weer te bellen. Je collega kan vermoed ik niet op afstand aantonen dat deze kapot is: hij start niet eens.

Dat is precies de bedoeling: als de collega een meting doet en het systeem dus herkent dat er geen verbinding kan worden gemaakt, dan kan er een nieuwe Experia Box aangevraagd worden. Dat kan niet als je eigen router is aangesloten, dan herkent het systeem immers dat er wél een verbinding is.

Dank voor de uitleg. Heel efficiënt 😅

Zal ze morgen nogmaals bellen.

 

 

Reputatie 7

@Trebaxus, Heb je nog naar mijn vorige bericht kunnen kijken?

Badge +12

@Trebaxus, Welke DNS server gebruik je op jouw EdgeRouter?

173.194.170.68

Maar dat is toch geen DNS server?

Ik krijg in ieder geval geen antwoord van die server op DNS requests.

Van welke provider is die DNS server, het IP adres is van Google?

Kan de 5202 de software wel ophalen als je de standaard DNS server(s) van KPN gebruikt?

Bij mijn weten (en ervaring) kan dat inderdaad alleen via de standaard DNS server(s) van KPN. Ik gebruik zelf Cloudflare en hou dit draadje goed in de gaten. Als er dan een update is zet ik de DNS server tijdelijk terug naar die van XS4ALL en haal geforceerd de update binnen. . Zodra de update binnen is pas ik het weer aan naar Cloudflare.

Reputatie 7

Bij mijn weten (en ervaring) kan dat inderdaad alleen via de standaard DNS server(s) van KPN. Ik gebruik zelf Cloudflare en hou dit draadje goed in de gaten. Als er dan een update is zet ik de DNS server tijdelijk terug naar die van XS4ALL en haal geforceerd de update binnen. . Zodra de update binnen is pas ik het weer aan naar Cloudflare.

Dat is waarom ik mijn TV ontvangers op een apart vlan heb gezet.

Ook ik gebruik de (anti-malware) DNS servers van Cloudflare voor al mijn apparaten maar in de DHCP server t.b.v. het vlan voor de TV ontvangers heb is de standaard DNS servers van KPN opgenomen.

 

 

Ik hoop overigens dat @Trebaxus mijn eerdere bericht ook gezien heeft.

@Trebaxus, Welke DNS server gebruik je op jouw EdgeRouter?

173.194.170.68

Maar dat is toch geen DNS server?

Ik krijg in ieder geval geen antwoord van die server op DNS requests.

Van welke provider is die DNS server, het IP adres is van Google?

Kan de 5202 de software wel ophalen als je de standaard DNS server(s) van KPN gebruikt?

Bij mijn weten (en ervaring) kan dat inderdaad alleen via de standaard DNS server(s) van KPN. Ik gebruik zelf Cloudflare en hou dit draadje goed in de gaten. Als er dan een update is zet ik de DNS server tijdelijk terug naar die van XS4ALL en haal geforceerd de update binnen. . Zodra de update binnen is pas ik het weer aan naar Cloudflare.


geen last van ik haal altijd netjes die updates van de tv ontvangers netjes binnen

die laatste duurde wat langer maar werkt wel

ik gebruik nextdns en hoef dit niet te veranderen voor een update

en in mijn nextdns heb ik behoorlijk wat filters in gesteld

voorheen opendns ook nooit last van gehad met het updaten

 

 

 

Reputatie 7

geen last van ik haal altijd netjes die updates van de tv ontvangers netjes binnen

ik gebruik nextdns en hoef dit niet te veranderen voor een update

Het hoeft ook helemaal geen probleem te zijn met andere DNS servers. De 5202 heeft alleen problemen met DNS servers die geen compressed responses geven zoals de DNS servers van Cloudflare.

geen last van ik haal altijd netjes die updates van de tv ontvangers netjes binnen

ik gebruik nextdns en hoef dit niet te veranderen voor een update

Het hoeft ook helemaal geen probleem te zijn met andere DNS servers. De 5202 heeft alleen problemen met DNS servers die geen compressed replies geven zoals de DNS servers van Cloudflare.


dat weet ik wjb

maar dit was meer een antwoord op

“Bij mijn weten (en ervaring) kan dat inderdaad alleen via de standaard DNS server(s) van KPN”