Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2021

  • 30 June 2021
  • 609 reacties
  • 38730 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Vorig jaar zijn we begonnen met de uitrol van een geheel nieuw menu voor onze interactieve tv ontvangers. Dit is nu voltooid, alle klanten zijn voorzien van dit nieuwe menu.

Gedurende die uitrol zijn er ook steeds aanvullende updates uitgebracht voor mensen die dat nieuwe menu al hadden gekregen. Al die updates staan ook in dat aparte topic. Maar nu iedereen het nieuwe menu heeft, hoeven we geen onderscheid meer te maken tussen mensen die het nieuwe menu wel of niet hebben.

Daarom gaan we, per de update van juli 2021, verder in dit topic. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hier en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

Kijk hier voor een overzicht van eerdere updates 

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 January 2022, 22:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

609 reacties

​​​​Het helpt ook niet dat dit ook niet bij iedereen gebeurt. 

Is dat zo, of heeft niemand het in de gaten? Ik weet dat ik na een NMC-update de resolutie opnieuw moet instellen (op de 5202 hoeft dat niet (meer) maar op de 8001 wel), maar soms duurt het wel een paar dagen voordat ik door heb dat er zo'n update is geweest. En al die tijd zit ik naar HD en 4k-zenders te kijken in een 720P-resolutie: dat valt i.i.g. bij mij niet meteen op (leeftijdsgebonden?), wellicht omdat de tv zelf al weer een upscaling naar 4k uitvoert? 

@Henk2304, ik heb een 8001 en heb al heel lang geen last meer van het probleem dat jij beschrijft. Wel heb ik het probleem sinds 1 of 2 maanden dat de 8001 vastloopt bij het wijzigen van de resolutie. Stekker eruit en er weer in is dan de oplossing. Ik heb inmiddels begrepen dat er naar gekeken wordt.

Dat heb ik ook gehad maar sinds enige tijd niet meer. 

Reputatie 4
Badge +2

Ik zag ook dat ik de 8001 op 720 P had staan. 

Omgezet naar automatisch loopt het compleet vast, zit ik tegen een blauw instelscherm te kijken. 

De ontvanger is compleet vastgelopen, even de spanning eraf voor een nieuwe boot. 

Zie ik tot grote blijdschap dat Insight UHD ook weer correct, en veel kleuriger is, namelijk het HLG signaal is terug. Zelfs op kanaal 109 nu ook weer HLG, tijdens de EK schakelde 109 niet, en 690 wel over in HLG. 

 

 

Dit versterkt mijn vermoeden dat veel meer 8001 ontvangers na een NMC update naar 720P worden teruggezet zonder dat gebruikers dat direct in de gaten hebben. En inderdaad loopt de 8001 vaak vast na aanpassing van de resolutie, alleen bij mij iig. de laatste keer niet meer. Na het spanningsloos maken blijft de nieuw ingestelde waarde inderdaad gelukkig wel behouden. 

 

Hoi ​​​​@Arcooo, welkom! Wil je voor de zekerheid checken of de batterijen goed in de afstandsbediening zitten. Als ze er al heel lang inzitten kan het ook zijn dat ze leeg beginnen te raken, test in dat geval met nieuwe batterijen. Als dat het niet oplost dan helpt het vaak om de tv ontvanger even een keer een reset te geven (Menu > Instellingen > Systeem > Frisse Start)

Beste @Erik_ : ik heb beide geprobeerd. Helaas zonder succes. Heb je nog meer suggesties?

Hee, @Arcooo . Pas enkele weken nieuw menu????

Heb je soms nog een of meer Motorola 1853 ontvangers?

Ten tweede vinden we het vervelend dat - als we naar de gids navigeren - het beeld en geluid niet meer doorloopt in de rechterhoek (zoals we gewend waren).

Dat ook het geluid van de zender waar je op afgestemd bent er niet meer is sterkt mij in dit vermoeden.

Die antieke Motorola gewoon omruilen voor een modernere HD-ontvanger via www.kpn.com/omruilen .

 En inderdaad loopt de 8001 vaak vast na aanpassing van de resolutie, alleen bij mij iig. de laatste keer niet meer.

Hier werkt het wijzigen van de resolutie ook weer goed na de laatste NMC update ! Herstart is niet meer nodig.

 En inderdaad loopt de 8001 vaak vast na aanpassing van de resolutie, alleen bij mij iig. de laatste keer niet meer.

Hier werkt het wijzigen van de resolutie ook weer goed na de laatste NMC update ! Herstart is niet meer nodig.

Maar het weer corrigeren van de resolutie is dus nog wel nodig! 

@PeterG : Dank voor je reactie! Het kastje dat ik heb gaat al heel wat jaartjes mee (ik denk minimaal 10 jaar), dus het zou heel goed kunnen dat ik nog de ‘antieke’ Motorola heb.

In het menu kan ik ook geen optie vinden dat ik het geluid / beeld kan laten doorspelen als ik de gids benader.

Ik ga proberen of het omruilen lukt via de link die je stuurde (hopelijk lukt dat ook als voormalig Telfort klant...)

 

 En inderdaad loopt de 8001 vaak vast na aanpassing van de resolutie, alleen bij mij iig. de laatste keer niet meer.

Hier werkt het wijzigen van de resolutie ook weer goed na de laatste NMC update ! Herstart is niet meer nodig.

Maar het weer corrigeren van de resolutie is dus nog wel nodig! 


Nee, bij mij wordt de resolutie gelukkig goed bewaard.

Toen ik de 8001 pas had (jaren geleden) had ik jouw probleem overigens wel.

Ik liep tegen het vastlopen aan bij het wijzigen van 1080i of 1080P50 naar UHD50 en vv ivm met 4k uitzendingen van het EK Voetbal.

 

Ik heb de ontvangers standaard op UHD@50Hz staan (4k pakket). Zou het dan alleen optreden bij UHD-resoluties? En niet bij HD of Automatisch? 

Reputatie 7

Ik heb de ontvangers standaard op UHD@50Hz staan (4k pakket). Zou het dan alleen optreden bij UHD-resoluties? En niet bij HD of Automatisch? 

Dat vermoeden heb ik ook.

Overigens kan je tegenwoordig het beste "Automatisch" als instelling gebruiken sinds deze niet meer UHD@60 meeneemt als hoogst mogelijke maar maximaal UHD@50 instelt.

Ik gebruik geen UHD50 tenzij het een echt 4k kanaal is zoals met het voetbal. Maar behalve die paar 4k kanalen die in dat 4k pakket zitten is de rest gewoon HD (1080i).

Als ik gewone HD kanalen kijk met UHD50 dan heb ik een wat slechter beeld (schokjes, minder scherp bij bewegende beelden).

Je moet maar eens rondsnuffelen op dit forum en dan zie je dat de experts zeggen dat je 1080i (of 1080p50) moet instellen.

Het mooiste zou zijn dat er een instelling is die de originele doorgifte ondersteund. Dus meestal 1080i en soms UHD50. De instelling “Automatisch” werkt helaas niet zo. Die zet mijn Samsung altijd op UHD50.

Reputatie 7

Je moet maar eens rondsnuffelen op dit forum en dan zie je dat de experts zeggen dat je 1080i (of 1080p50) moet instellen.

Klopt, het upscalen van 1080i naar 2160p (4K televisie) kan je op een 8001 inderdaad het beste aan de televisie overlaten. De 5202 kan wel redelijk goed upscalen en daar maakt het niet zo veel meer uit.

Reputatie 7
Badge +30

Interessant om de discussie omtrent de 8001 en resolutie verder mee te lezen. Het zou best wel eens kunnen dat dit het geval is.

Ik heb de ontvangers standaard op UHD@50Hz staan (4k pakket). Zou het dan alleen optreden bij UHD-resoluties? En niet bij HD of Automatisch? 

Dat vermoeden heb ik ook.

Overigens kan je tegenwoordig het beste "Automatisch" als instelling gebruiken sinds deze niet meer UHD@60 meeneemt als hoogst mogelijke maar maximaal UHD@50 instelt.

Zou je willen testen door het eens op automatisch te zetten, @Henk2304? En dan kijken of het bij update dan wel blijft staan?

 

@PeterG: Dank voor je reactie! Het kastje dat ik heb gaat al heel wat jaartjes mee (ik denk minimaal 10 jaar), dus het zou heel goed kunnen dat ik nog de ‘antieke’ Motorola heb.

In het menu kan ik ook geen optie vinden dat ik het geluid / beeld kan laten doorspelen als ik de gids benader.

Ik ga proberen of het omruilen lukt via de link die je stuurde (hopelijk lukt dat ook als voormalig Telfort klant...)

Dit klinkt dan inderdaad wel als een ouder model ontvanger. Is het gelukt om het te wisselen, @Arcooo

@Erik_ ,wanneer komt er weer een update dan? Ik heb 'm op Automatisch gezet! 

Je moet maar eens rondsnuffelen op dit forum en dan zie je dat de experts zeggen dat je 1080i (of 1080p50) moet instellen.

Klopt, het upscalen van 1080i naar 2160p (4K televisie) kan je op een 8001 inderdaad het beste aan de televisie overlaten. De 5202 kan wel redelijk goed upscalen en daar maakt het niet zo veel meer uit.

Ik zie niet of nauwelijks verschil in beeldkwaliteit tussen UHD@50Hz en 1080i op de 8001, voor 1080i zenders dan bedoel ik. Ik kijk nog wel eens naar 4k zenders en het is me teveel moeite om dan telkens de resolutie aan te passen, juist omdat het bij ons toch zo goed als niets uitmaakt. 

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_ ,wanneer komt er weer een update dan? Ik heb 'm op Automatisch gezet! 

Heb ik nog geen precieze data voor, maar zal na de Olympische Spelen zijn, Henk.

Maandagavond heb ik gewoontegetrouw de 8001 voor het "uit”-zetten op 805 gezet (hoef ik 's morgens alleen de ontvanger maar aan te zetten om de radiozender via de soundbar te beluisteren, die laatste gaat dan ook automatisch aan). Dinsdagmorgen zag ik dat de 8001 opstartte met 693 (!). Gelukkig heeft die een display! Even op de radioknop drukken en ik had 805 weer terug. Later op de dag weer uitgezet en eind van de middag weer aan. Toen ik 'm een uurtje later op TV wilde instellen ging dat niet: de 8001 reageerde op geen enkele AB-knop meer en ook de knop bovenop deed niets. Met de schakelaar 8erop helemaal uitgezet en wat later weer ingeschakeld. Na enige tijd kwam die weer in de benen: op 693(!). Uit de infopagina bleek dat ik die nacht (van maandag op dinsdag) de meest recente HTML-update heb gehad (NMC had die al). Dat ging de laatste tijd goed, maar deze keer dus weer eens niet.

Oh ja, en @Erik_ , de resolutie stond en staat nog steeds op Automatisch, maar bij een HTML-update werd dat de laatste tijd toch al niet meer aangepast, alleen nog bij een NMC-update.

't Is dat ik dat display nodig heb (radio luisteren met alleen soundbar) anders had ik de 8001 al wel vervangen door een 5202, hoewel die laatste ook de soundbar niet aanzet, zoals de 8001 dat wel doet. Kortom de 8001 is m'n favoriete ontvanger, behalve bij updates.

Sinds het ‘nieuwe’ menu is het niet meer mogelijk om een programma (in serie) op te nemen als dat programma net begonnen is. Je kunt wel vanaf het begin kijken of terugkijken, maar je MOET dat tot de volgende aflevering wachten om de volgende afleveringen alsnog in serie op te nemen. Ook is het niet mogelijk om de uitleg van het programma te bekijken als dit bezig is, want dan gaat het beeld direct naar de zender. Dit is een verarming van het systeem en klantvriendelijker als dit aangepast wordt.

Ik lees graag uw reactie.

  1. de Boer.

Hallo, @Jorix .

Dat kan gewoon. Terwijl het programma loopt op REC drukken. N.a.v. je vraag geprobeerd net op npo 3 Sesamstraat. Gewoon op te nemen en te kiezen als serie.

Mogelijk probeer je het op een zender of programma waarbij het niet mogelijk is? (ARD, ZDF, VRT)

Reputatie 7
Badge +7

Sinds het ‘nieuwe’ menu is het niet meer mogelijk om een programma (in serie) op te nemen als dat programma net begonnen is. Je kunt wel vanaf het begin kijken of terugkijken, maar je MOET dat tot de volgende aflevering wachten om de volgende afleveringen alsnog in serie op te nemen. Ook is het niet mogelijk om de uitleg van het programma te bekijken als dit bezig is, want dan gaat het beeld direct naar de zender. Dit is een verarming van het systeem en klantvriendelijker als dit aangepast wordt.

Ik lees graag uw reactie.

  1. de Boer.

@Jorix Wat betreft het eerste: dat kan toch echt: Het is mij gisteren nog gelukt. Gebruik maar eens de rec-knop op de afstandsbediening.

Wat betreft het tweede: dat is het gevolg van een instelling. Zie: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/programma-info-pas-te-zien-als-ik-huidig-programma-verlaat-545840?postid=1347784#post1347784

 

Hallo, @Jorix .

Dat kan gewoon. Terwijl het programma loopt op REC drukken. N.a.v. je vraag geprobeerd net op npo 3 Sesamstraat. Gewoon op te nemen en te kiezen als serie.

Mogelijk probeer je het op een zender of programma waarbij het niet mogelijk is? (ARD, ZDF, VRT)

Dank voor de tips. Het werkt allebei!

Reputatie 7
Badge +30

Maandagavond heb ik gewoontegetrouw de 8001 voor het "uit”-zetten op 805 gezet (hoef ik 's morgens alleen de ontvanger maar aan te zetten om de radiozender via de soundbar te beluisteren, die laatste gaat dan ook automatisch aan). Dinsdagmorgen zag ik dat de 8001 opstartte met 693 (!). Gelukkig heeft die een display! Even op de radioknop drukken en ik had 805 weer terug. Later op de dag weer uitgezet en eind van de middag weer aan. Toen ik 'm een uurtje later op TV wilde instellen ging dat niet: de 8001 reageerde op geen enkele AB-knop meer en ook de knop bovenop deed niets. Met de schakelaar 8erop helemaal uitgezet en wat later weer ingeschakeld. Na enige tijd kwam die weer in de benen: op 693(!). Uit de infopagina bleek dat ik die nacht (van maandag op dinsdag) de meest recente HTML-update heb gehad (NMC had die al). Dat ging de laatste tijd goed, maar deze keer dus weer eens niet.

Oh ja, en @Erik_ , de resolutie stond en staat nog steeds op Automatisch, maar bij een HTML-update werd dat de laatste tijd toch al niet meer aangepast, alleen nog bij een NMC-update.

't Is dat ik dat display nodig heb (radio luisteren met alleen soundbar) anders had ik de 8001 al wel vervangen door een 5202, hoewel die laatste ook de soundbar niet aanzet, zoals de 8001 dat wel doet. Kortom de 8001 is m'n favoriete ontvanger, behalve bij updates.

Wat naar dat er toch steeds dan weer wat anders naar boven komt als het ene het dan wel een keertje doet zoals het hoort. Het kan ook zijn dat deze specifieke ontvanger niet meer helemaal lekker is. Maar vervangen heeft dan tot gevolg dat je dan een 5202 ervoor terug krijgt…

 

Sinds het ‘nieuwe’ menu is het niet meer mogelijk om een programma (in serie) op te nemen als dat programma net begonnen is. Je kunt wel vanaf het begin kijken of terugkijken, maar je MOET dat tot de volgende aflevering wachten om de volgende afleveringen alsnog in serie op te nemen. Ook is het niet mogelijk om de uitleg van het programma te bekijken als dit bezig is, want dan gaat het beeld direct naar de zender. Dit is een verarming van het systeem en klantvriendelijker als dit aangepast wordt.

Ik lees graag uw reactie.

W. de Boer.

 

Hallo, @Jorix .

Dat kan gewoon. Terwijl het programma loopt op REC drukken. N.a.v. je vraag geprobeerd net op npo 3 Sesamstraat. Gewoon op te nemen en te kiezen als serie.

Mogelijk probeer je het op een zender of programma waarbij het niet mogelijk is? (ARD, ZDF, VRT)

Dit kan inderdaad nog, @Jorix, zoals Peter aangeeft. 

Wat betreft het bekijken van programma informatie, dit is het gevolg van een instelling. Via Menu >  Instellingen > TV Menu kun je de derde optie ‘OK gaat direct naar live tv-programma’ op ‘Uit’ zetten. je krijgt dan weer de pop-up met informatie te zien als je op OK drukt.