Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2021

  • 30 June 2021
  • 609 reacties
  • 38730 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Vorig jaar zijn we begonnen met de uitrol van een geheel nieuw menu voor onze interactieve tv ontvangers. Dit is nu voltooid, alle klanten zijn voorzien van dit nieuwe menu.

Gedurende die uitrol zijn er ook steeds aanvullende updates uitgebracht voor mensen die dat nieuwe menu al hadden gekregen. Al die updates staan ook in dat aparte topic. Maar nu iedereen het nieuwe menu heeft, hoeven we geen onderscheid meer te maken tussen mensen die het nieuwe menu wel of niet hebben.

Daarom gaan we, per de update van juli 2021, verder in dit topic. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hier en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

Kijk hier voor een overzicht van eerdere updates 

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 January 2022, 22:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

609 reacties

Reputatie 5

@Erik_ Zomaar een vraag die bij me opkwam. Als ik de Arris 2952 nu in de diep slaapstand zet, krijgt deze dan nog wel automatisch updates binnen als hij "slaapt”?  Is er een uitleg hoe een Tv ontvanger die gebruikt maakt van de diepe slaapstand automatisch voorzien wordt van de laatste updates?

 

Reputatie 7
Badge +24

@Erik_ Zomaar een vraag die bij me opkwam. Als ik de Arris 2952 nu in de diep slaapstand zet, krijgt deze dan nog wel automatisch updates binnen als hij "slaapt”?  Is er een uitleg hoe een Tv ontvanger die gebruikt maakt van de diepe slaapstand automatisch voorzien wordt van de laatste updates?

 

Dit klopt, zolang je de ontvanger maar niet helemaal uitzet/stroomloos maakt. Het ‘nadeel’ is dat wanneer je de ontvanger weer opstart je even moet wachten tot de menu's weer zijn geladen. 

Nee, @Radioman ,als de ontvanger in diepe slaapstand staat, krijgt hij geen updates; dat werkt net zo als bij helemaal uit, althans bij een 5202, maar ik vermoed dat dat bij een 2952 niet anders is. Die updates komen pas zodra je de ontvanger weer aanzet. Voor HTML-updates is dat niet zo erg, maar voor een  NMC-update moet de ontvanger nog een keer extra opstarten. Dat kun je een keertje uitstellen maar dan moet het toch gebeuren. 

 

Reputatie 7
Badge +22

@Erik_ Zomaar een vraag die bij me opkwam. Als ik de Arris 2952 nu in de diep slaapstand zet, krijgt deze dan nog wel automatisch updates binnen als hij "slaapt”?  Is er een uitleg hoe een Tv ontvanger die gebruikt maakt van de diepe slaapstand automatisch voorzien wordt van de laatste updates?

 

Dit klopt, zolang je de ontvanger maar niet helemaal uitzet/stroomloos maakt. Het ‘nadeel’ is dat wanneer je de ontvanger weer opstart je even moet wachten tot de menu's weer zijn geladen. 

@Henk2304 waarom zegt @Alex_P dat ie dan wel update? Hij zou het toch wel weten? 😉

Reputatie 7
Badge +10

Storing? 

Foutcode STB-NMC-400

Zat rustig TV te kijken en Superman bleef ‘voor zijn doen’ wel heel lang hangen….

Heb het hier geplaatst omdat het een terugkerend issue is sinds de updates. 

Reputatie 7
Badge +17

Storing? 

Foutcode STB-NMC-400

Zat rustig TV te kijken en Superman bleef ‘voor zijn doen’ wel heel lang hangen….

Heb het hier geplaatst omdat het een terugkerend issue is sinds de updates. 

@Anneke-Anna Er is bij ons geen storing bekend, maar ik neem het signaal wel mee.

Die 400 melding heb ik nu sinds de 127 update ook twee keer gehad, komt bij mij voor als ik een stukje terugspoel van live TV.

@Erik_ Zomaar een vraag die bij me opkwam. Als ik de Arris 2952 nu in de diep slaapstand zet, krijgt deze dan nog wel automatisch updates binnen als hij "slaapt”?  Is er een uitleg hoe een Tv ontvanger die gebruikt maakt van de diepe slaapstand automatisch voorzien wordt van de laatste updates?

 

Dit klopt, zolang je de ontvanger maar niet helemaal uitzet/stroomloos maakt. Het ‘nadeel’ is dat wanneer je de ontvanger weer opstart je even moet wachten tot de menu's weer zijn geladen. 

@Henk2304 waarom zegt @Alex_P dat ie dan wel update? Hij zou het toch wel weten? 😉


Hier moet ik het op de tweede ontvanger het updaten forceren die altijd in diepe slaap staat, liep er toch een paar achter, dus denk niet dat ze doorkomen, in mijn fritz staat die ook op afwezig terwijl de eerste altijd actief staat, ook als die uitstaat, geen diepe slaap.

@Erik_ Zomaar een vraag die bij me opkwam. Als ik de Arris 2952 nu in de diep slaapstand zet, krijgt deze dan nog wel automatisch updates binnen als hij "slaapt”?  Is er een uitleg hoe een Tv ontvanger die gebruikt maakt van de diepe slaapstand automatisch voorzien wordt van de laatste updates?

 

Dit klopt, zolang je de ontvanger maar niet helemaal uitzet/stroomloos maakt. Het ‘nadeel’ is dat wanneer je de ontvanger weer opstart je even moet wachten tot de menu's weer zijn geladen. 

@Henk2304 waarom zegt @Alex_P dat ie dan wel update? Hij zou het toch wel weten? 😉


Hier moet ik het op de tweede ontvanger het updaten forceren die altijd in diepe slaap staat, liep er toch een paar achter, dus denk niet dat ze doorkomen, in mijn fritz staat die ook op afwezig terwijl de eerste altijd actief staat, ook als die uitstaat, geen diepe slaap.

Bij mij was de update bij het aanzetten

Ik doe uitstellen zodra ik de ontvanger uit doe gaat deze updaten 

VIP5202  

 

Die 400 melding heb ik nu sinds de 127 update ook twee keer gehad, komt bij mij voor als ik een stukje terugspoel van live TV.

Dat heb ik al maanden in die situatie. Maar het spoelen loopt wel door. Het is dus nog een 'valse' melding ook. 

Reputatie 7

Die 400 melding heb ik nu sinds de 127 update ook twee keer gehad, komt bij mij voor als ik een stukje terugspoel van live TV.

Dat heb ik al maanden in die situatie. Maar het spoelen loopt wel door. Het is dus nog een 'valse' melding ook. 

Wil jij echt zeggen dat je al maanden die STB-NMC-400 krijgt als je een stukje terugspoelt bij live televisie kijken?

Ja, @wjb , dat klopt. Maar hij blijft gewoon verbinding houden en ik kan ook gewoon weer afspelen op het terug gespoelde punt. 

Reputatie 7

Ja, @wjb , dat klopt. Maar hij blijft gewoon verbinding houden en ik kan ook gewoon weer afspelen op het terug gespoelde punt. 

Apart, ik heb nooit STB-NMC-400 meldingen.

Is dat bij jou elke keer raak, vaak raak, regelmatig raak of zo af en toe raak?

Af en toe. O.a. bij ONS, 192TV en sportzenders gehad en nog af en toe. Trek me er nooit wat van aan. 

Die 400 melding heb ik nu sinds de 127 update ook twee keer gehad, komt bij mij voor als ik een stukje terugspoel van live TV.

Dat heb ik al maanden in die situatie. Maar het spoelen loopt wel door. Het is dus nog een 'valse' melding ook. 

Beeld staat dan stil, had ik voorheen niet en komt die melding, duurt dan even voordat ik het kan stoppen en dan is er niet terug gespoeld, gaat daarna gewoon live verder.

@Erik_ Zomaar een vraag die bij me opkwam. Als ik de Arris 2952 nu in de diep slaapstand zet, krijgt deze dan nog wel automatisch updates binnen als hij "slaapt”?  Is er een uitleg hoe een Tv ontvanger die gebruikt maakt van de diepe slaapstand automatisch voorzien wordt van de laatste updates?

 

Dit klopt, zolang je de ontvanger maar niet helemaal uitzet/stroomloos maakt. Het ‘nadeel’ is dat wanneer je de ontvanger weer opstart je even moet wachten tot de menu's weer zijn geladen. 

@Henk2304 waarom zegt @Alex_P dat ie dan wel update? Hij zou het toch wel weten? 😉

Geen idee waarom hij dat zegt. Ik spreek uit ervaring. Mijn 5202 staat in diepe slaapstand en update pas bij het inschakelen. En, zoals gezegd, bij NMC-updates volgt daarna een reboot. 

Heb ondanks de update nog steeds problemen met Prime Video app. Vanavond loopt de boel weer vast en reageert de ontvanger nergens meer op. Uiteindelijk de boel weer opnieuw moeten opstarten. Daarna werkt het weer. Dit de afgelopen maanden al ontelbaar vaak moeten doen

Reputatie 7
Badge +17

@trainingenzorg Heb je de ontvanger ook al eens voorzien van een Frisse start? De overige apps werken wel naar behoren (YouTube/Netflix)? Heb je overigens de ontvanger direct bekabeld aangesloten op het modem? Dit is tijdens een Frisse start (of welke reset dan ook)aan te raden.

Beste Lisa, hoevaak wordt zo’n frisse start geadviseerd? Die heb ik namelijk al wel vaker gedaan. En bekabeld uitvoeren is erg lastig omdat het modem 15 meter van mijn ontvanger verwijderd staat.

de problemen zijn overigens nu alleen met Prime 

Reputatie 7

Een frisse start zou eigenlijk nooit nodig hoeven zijn. Zelf voer ik in ieder geval vrijwel nooit een frisse start door.

Reputatie 7
Badge +10

Heb ondanks de update nog steeds problemen met Prime Video app. Vanavond loopt de boel weer vast en reageert de ontvanger nergens meer op. Uiteindelijk de boel weer opnieuw moeten opstarten. Daarna werkt het weer. Dit de afgelopen maanden al ontelbaar vaak moeten doen


@trainingenzorg Voor probleemloos streamen kun je het beste éénmalig een Chromecast kopen, in de HDMI poort van je TV pluggen, verbinden met wifi en streamen vanaf je telefoon, of als je een smart-TV hebt, die apps gebruiken. 
Anders blijf je bezig met resetten. De gemiddelde hd -ontvanger loopt niet lekker met streamingsdiensten, je bent echt niet de enige die deze issues ervaart. 

Reputatie 7
Badge +17

Ik las je bericht verkeerd @trainingenzorg. Ik dacht dat je ná de update ineens problemen had met Prima. Je schreef ‘ondanks de update’, dat is wat anders..
Begrijp ik goed dat Prime nooit goed gefunctioneerd heeft? Als (tijdelijk) bekabeld testen niet gaat lukken. Ook niet om een frisse start/reset uit te voeren of software opnieuw in te laden, dan kunnen we helaas niet echt uitsluiten of het aan de verbinding ligt of aan de ontvanger. 

Heb je de DVS/Super Wifi al eens opnieuw gekoppeld en hierna een Frisse start uitgevoerd? Dit zou je nog kunnen proberen.  

@Anneke-Anna Chromecast is inderdaad ook een goede optie/oplossing :relaxed:

Wat betreft de Frisse start:

Als je problemen hebt met apps ná een update (modem of ontvanger), dan doet het mij vermoeden dat de communicatie tussen ontvanger en modem niet helemaal goed gaat. Ervan uitgaan dat alles voorafgaand aan de update prima functioneerde. 

Een Frisse start is over het algemeen niet nodig @wjb. Daar heb je gelijk in. Maar dan hebben we het over een bekabelde verbinding waarbij vrijwel geen haperingen te constateren zijn en updates probleemloos doorgevoerd worden. Bij gebruik van een DVS of ontvanger via draadloze Super Wifi, komt het nog wel eens voor dat een update/reset niet goed inlaadt. De DVS of Super Wifi is wel gekoppeld, maar iets veroorzaakt ruis. Als dit het geval is, dan lost een Frisse start (bekabeld aan het modem) dit soort app- problemen op. Ook het herkoppelen van de DVS (ongeacht 3 witte lampjes)/Super Wifi (ongeacht groen lampje) en hierna een Frisse start kan het probleem oplossen. 

Happeringen in apps komen naar mijn ervaring vaker voor bij gebruik van een DVS, dan Super Wifi. Herkoppelen + Frisse start en anders testen met een kabel. 

 

 

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_ Zomaar een vraag die bij me opkwam. Als ik de Arris 2952 nu in de diep slaapstand zet, krijgt deze dan nog wel automatisch updates binnen als hij "slaapt”?  Is er een uitleg hoe een Tv ontvanger die gebruikt maakt van de diepe slaapstand automatisch voorzien wordt van de laatste updates?

Om het nog even te bevestigen voor iedereen: Henk heeft gelijk in het antwoord. Een tv ontvanger die in slaapstand staat krijgt niet automatisch de updates binnen. 

Nee, @Radioman ,als de ontvanger in diepe slaapstand staat, krijgt hij geen updates; dat werkt net zo als bij helemaal uit, althans bij een 5202, maar ik vermoed dat dat bij een 2952 niet anders is. Die updates komen pas zodra je de ontvanger weer aanzet. Voor HTML-updates is dat niet zo erg, maar voor een  NMC-update moet de ontvanger nog een keer extra opstarten. Dat kun je een keertje uitstellen maar dan moet het toch gebeuren. 

 

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_   In een ander topic is een bug geconstateerd. Ik post het ook maar even hier: 

 https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/ontvanger-loopt-vast-bij-opname-verwijderen-voordat-deze-is-opgenomen-547309

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_   In een ander topic is een bug geconstateerd. Ik post het ook maar even hier: 

 https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/ontvanger-loopt-vast-bij-opname-verwijderen-voordat-deze-is-opgenomen-547309

 

We hebben toevallig net reactie gehad!

 

We hebben inmiddels reactie ontvangen! Het probleem is bekend en wordt naar verwachting in de eerst volgende software update opgelost. 

Je kunt tot het opgelost is, de optie ‘automatisch overschakelen’ op UIT zetten. De pop-up wordt wel getoond en je kunt dan zelf even zappen naar de gewenste zender 🙂.

 

Admin: quote toegevoegd i.v.m. duidelijkheid