Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2021

  • 30 June 2021
  • 609 reacties
  • 38730 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Vorig jaar zijn we begonnen met de uitrol van een geheel nieuw menu voor onze interactieve tv ontvangers. Dit is nu voltooid, alle klanten zijn voorzien van dit nieuwe menu.

Gedurende die uitrol zijn er ook steeds aanvullende updates uitgebracht voor mensen die dat nieuwe menu al hadden gekregen. Al die updates staan ook in dat aparte topic. Maar nu iedereen het nieuwe menu heeft, hoeven we geen onderscheid meer te maken tussen mensen die het nieuwe menu wel of niet hebben.

Daarom gaan we, per de update van juli 2021, verder in dit topic. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hier en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

Kijk hier voor een overzicht van eerdere updates 

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 January 2022, 22:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

609 reacties

Reputatie 7

En wanneer komt eindelijk een HD-"Glas" op 1.

Het aantal glasabonnees explodeert als het goed is maar de DRIE JAAR oude belofte dat de HD-"Glas" zenders op 1 geplaatst zullen worden is nog altijd niet nagekomen.

Ik vind het echt diep diep triest.

En laten we ook het plannen van opnamen van HDglas via app en website vooral niet vergeten. Dat kan ook nog steeds niet.

Reputatie 7

En laten we ook het plannen van opnamen van HDglas via app en website vooral niet vergeten. Dat kan ook nog steeds niet.

En voor mij nog veel belangrijker, het in de app of op de site kunnen terugkijken van een opname van een HD-"Glas" zender. Dat is voor mij veruit de grootste ergernis die ik ervaar bij de provider "KPN".

Wanneer gaat men eens nadenken daar bij KPN?

Welke zender is de laatste zender voor NPO 1 HD-"Glas"?

Wil jij die zender telkens zien als je in de gids kijkt?

Ik niet, maar het is toch niet te geloven dat daar simpelweg niets aan gedaan wordt!

Gelukkig kan je die zender eenvoudig verbergen of in een aparte zenderlijst plaatsen, maar het is gewoon ontzettend onlogisch en gebruiksonvriendelijk.

En dan hebben ze ook nog eens de gidsen voor televisiezenders en radiozenders samengevoegd in één gids. Werkelijk de waanzin, de gevolgen voor de glasvezelabonnee t.a.v. het gebruiksgemak van de gids zijn rampzalig. Ik heb om het een beetje dragelijk te maken nog maar drie radiozenders in mijn zenderlijst staan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

 

Echt, ik ben enorm verbolgen over het feit dat KPN DRIE JAAR terug wel de belofte gedaan heeft HD-"Glas" op 1 te realiseren maar ondertussen allerlei stompzinnige aanpassinkjes belangrijker vindt dan HD-"Glas" op 1.

Ik hoop echt dat de betrokken business owners bij KPN eens een lunch organiseren om de neuzen dezelfde kant op te zetten en zullen besluiten eindelijk eens gezamenlijk deze toch zeer irritante tekortkoming de wereld uit te helpen.

 

Het spijt me dat ik dit topic hiervoor misbruik maar voor mij is de maat echt vol.

Ik snap oprecht niet dat men bij KPN niet begrijpt dat televisie draait om een optimale beleving over alle platforms heen en dat is voor de glasvezelabonnee helaas nog ver te zoeken.

 

En als die business owners eens met mij van gedachte willen wisselen, graag, mijn contactgegevens zijn bekend en ik schuif graag aan bij die lunch.

Reputatie 7
Badge +22

Ik denk dat het nog wel wat langer gaat duren, KPN is nu bezig om koper om te zetten naar glasvezel. Dan kan het best zijn dat het dan pas gaat gebeuren. Zelfs klanten met een koperaansluiting die 4K abonnement hebben kunnen makkelijk die HD glaszenders kijken, ik kan me nog herinneren dat ik ooit die zenders ook had omdat er ‘een foutje’ was gemaakt. Toen hebben ze het weer teruggedraaid dat ik ze niet meer had. 

@Anneke-Anna, als je de verticale gids gebruikt zie je wel makkelijk wanneer een programma is afgelopen (begintijd volgende programma).
Die horizontale gids is niks. Alleen handig om effe te zien wat er ‘nu’ op de diverse zenders is. Ik gebruik altijd verticaal. Dat ben ik al 50 jaar gewend (Had ooit Avro-bode en TROS kompas o.a.).

 

Reputatie 7

Die horizontale gids is niks. Alleen handig om effe te zien wat er ‘nu’ op de diverse zenders is.

Jij vindt de horizontale gids niks, dat is heel iets anders.

Ik moet er niet aan denken om de verticale gids te gebruiken, je hebt daarmee immers geen enkel overzicht van wat er op de andere zenders uitgezonden wordt.

Het aantal handelingen om een uitzending in de gids te zoeken en te selecteren is mijns inziens in de verticale gids veel groter dan in de horizontale gids.

Het aantal handelingen om een uitzending in de gids te zoeken en te selecteren is mijns inziens in de verticale gids veel groter dan in de horizontale gids.

Je ziet maar zo'n klein stukje van een middag/avond in die horizontale gids. Vind het ook een groot nadeel dat via tv.kpn.com alleen die horizontale er is. Gebruik wel vaak de app in m'n phone; die is wel verticaal. En heb ik per zender overzicht van middag of avond. Die app in de phone zal jij ook wel lastig vinden met de gids lijkt mij. Er zou gewoon keuze moeten zijn via tv.kpn.com, en apps (w.o. ook die in de televisie). Voor elck wils.

Reputatie 7
Badge +10

Bedankt voor de tips! 👍

 

(Ik ga verder grond afgraven, het is (even) droog 😅)

Reputatie 7

PeterG schreef:

Die app in de phone zal jij ook wel lastig vinden met de gids lijkt mij.

Ik kijk nooit iTV op mijn telefoon maar de verticale gids op telefoon en tablet is veel eenvoudiger te bedienen dan die op de TV ontvanger immers je kunt gewoon in beide richtingen met een simpele veeg scrollen.

Op de tablet, waarop ik de iTV app wel zeer frequent gebruik, staan er daarbij ook nog twee (portrait) of drie (landscape) zenders naast elkaar.

Op een tablet vind ik de horizontale gids van tv.kpn.com ook best fijn.

Wel nemen de titel en knoppen bovenaan te veel ruimte in beslag, hier is met beter design nog wel wat winst te halen.

 

Wanneer zullen de Youtube problemen worden verholpen die met name op de Arris VIP2952 spelen sinds het uitrollen van de nieuwe ITV menu wat al een jaar afspeelt en de afgelopen maanden alleen maar erger is geworden?

 

De momenteel lopende Youtube problemen in het kort:

 

-Als je op Youtube een filmpje wil afspelen zie je in de eerste paar seconden altijd het youtube cirkel in midden draaien wat voor haperingen zorgt en soms zelfs film vast laat lopen na een minuut als stilstand beeld met oneindig draaiend cirkel in midden of compleet zwart beeld.

 

-Wanneer je reklame te zien krijgt bij youtube en er staat 1 van 2 reklames zal getoond worden dan wordt in 90% van de gevallen de tweede reklame niet getoond en krijg je gewoon zwart scherm te zien na de eerste reklame en als je dan rond de 10 seconden ofzo wacht begint je geselecteerde filmpje soms te lopen. Anders moet je terug drukken op de AB of zelfs helemaal uit Youtube gaan.

 

-Kanaal info van de youtube filmpje wat men afspeelt die je onderin hoort te zien blijft leeg. Deze blijft gewoon leeg en alle filmblokjes onderin blijven daardoor ook leeg, waardoor je onderin grijze lege filmblokjes te zien krijgt. Soms krijg je deze na rond de 15 seconden alsnog te zien maar meestal ook niet. Je merkt aan de 2-3 verhaperingen bij het begin van het filmpje dat de tuner bij elke hapering deze alsnog probeert op te halen maar vaak tevergeefs.

 

-Als je terug spoelt krijg je meestal vervolgens stilstaand beeld metde oneindig draaiende youtubecirkel en kun je opnieuw beginnen.

 

Al dit duidt om een geheugen cache probleem te gaan. En voor het geval we gaan beginnen met tuner reset etc. De tuners zijn bekabeld op de experiabox aangesloten en meerdere malen ook hard gereset, zowel tuner als de experiabox. Tevens heb ik precies hetzelfde Youtube problemen bij vrienden en kenissen gezien, met allemaal weer de Arris VIP2952. En zie ook hier op de forum meerdere klanten met dezelfde Youtube problemen als hierboven vermeld.

Ik zou het fijn als jullie een Spotify app toevoegen (als die bestaat voor televisie) en de NPO-app, zodat je oudere NPO-programma’s gemakkelijk terug kunt kijken. Ook zou ik een browserapp, zoals Google Chrome, een uitkomst vinden. Er zijn namelijk best veel mensen zonder smart-tv of met een smart-tv met raar besturingssysteem, zoals ik, die via de tv dingetjes willen lezen of video’s willen kijken die niet via een app te bekijken zijn…

Reputatie 7
Badge +30

@Berserko, issues rondom YouTube zijn bekend, en worden naar verwachting in een van de komende updates verholpen. Welke is op dit moment nog niet bekend, maar hou dit topic in de gaten.

@KijkerBart, dank voor je feedback! Er zitten verbeteringen aan te komen in de Apps-omgeving. Wellicht dat we dan ook meer apps kunnen gaan toevoegen. Als daar meer informatie over beschikbaar komt delen we dit hier.

 

En wat verder feedback betreft, vakantieperiode is weer voorbij, dus ik heb weer wat reacties op feedback die we ingediend hebben bij de iTV mensen.

  • De opties-knop op de infrarood afstandsbediening doet niets, terwijl het op de bluetooth afstandsbediening de zenderlijstopties opent. Wordt op de lijst gezet om te herstellen.
  • Radio op de tv ontvanger, twee dingen. Let op: geen garanties, en geen termijn voor beide deze dingen op dit moment
    • De wens dat het scherm gewoon op zwart gaat bij langdurig radio luisteren is vaker naar voren gekomen. Ze gaan erover nadenken of dit als optie beschikbaar kan komen.
    • Radio en tv zenders splitsen, ook dat horen we vaker. Maar omdat er ook genoeg klanten zijn die een combinatielijst juist wel fijn vinden is zondermeer terug naar de oude situatie niet iets dat we willen doen. Wel gaan ze kijken of er een oplossing gevonden kan worden hiervoor, wellicht door het verbergen van de radiozenders makkelijker te maken. 
  • Bij on Demand series op de ontvanger is er geen manier om terug te gaan naar series die je aan het kijken was. Je moet steeds dan weer de serie opzoeken en vervolgens ook de aflevering waar je was gebleven. In de app is het al een poosje zo dat dit wel makkelijker kan. Ze gaan kijken of zoiets ook op de tv ontvanger kan. Is nog wel even de vraag omdat de ontvanger technisch anders in elkaar zit dan de app.
Badge +12

En wanneer komt eindelijk een HD-"Glas" op 1.

Het aantal glasabonnees explodeert als het goed is maar de DRIE JAAR oude belofte dat de HD-"Glas" zenders op 1 geplaatst zullen worden is nog altijd niet nagekomen.

Ik vind het echt diep diep triest.

Ik vermoed dat ze hier (mogelijk) naar gaan kijken als de ‘echte’ problemen zijn opgelost. In de ogen van KPN is dit geen probleem maar een wens. Dus even afwachten totdat het zover is...even wachten...even wachten...nooit dus :sweat_smile:

De opties-knop op de infrarood afstandsbediening doet niets, terwijl het op de bluetooth afstandsbediening de zenderlijstopties opent. Wordt op de lijst gezet om te herstellen.

Kleine aanvulling, @Erik_ . Het 'rec’ lampje licht wel op met de opties-knop. De knop doet het dus wel, maar de software op de 2952 en 2260 doet er niks mee.
De zenderlijstoptie (favorieten lijsten) kan je op de 2952 en de 2952 openen met de blauwe knop. Of dat dan ook zo is met de 5202 is mij niet bekend. Iemand die zo'n ding heeft kan dat eens uitproberen.

Nog een dingetje: bij uitleg in de gids (TT knop tijdens gids) mis ik nog de play/pauze :play_pause: knop waarmee je direct gaat naar “nu” i.d. gids.

Reputatie 5
Badge +5

@Erik_

De problematiek, instellingen kwijt na volledig uitzetten ontvanger.

Ik lees niets meer hierover, ook niet in je samenvatting. 

Voor de grote SW update van 1 jr terug was dit helemaal geen issue.

Ik heb ook veel eigen tijd erin gestoken om dit samen met jullie opgelost te krijgen.

Moet ik concluderen dat ik nu maar blijvend iedere dag de instellingen moet aanpassen?

 

Dan de TV en de Radio zenders weer gescheiden aan bieden.

Voor velen is alle zenders in 1 lijst niet handig. Wie besloot eigenlijk dat dit met de grote SW update anders moest? 
Hebben klanten hier vooraf in meerderheid om gevraagd?
Dat “velen” het nu wel fijn vinden is mijn ogen echt een merkwaardig argument. 

Moet ik concluderen dat ik nu maar blijvend iedere dag de instellingen moet aanpassen?

@An-DH . Waarom gebruik je dan niet de optie “Energiespaarstand”???? Dan blijven de instellingen wel bewaard en gebruikt ie nog maar heel weinig: 0,5 watt.

Reputatie 7
Badge +30

@An-DH, ik meende te hebben begrepen dat dit met een van de redelijk recente updates ook verholpen was, maar ik zie het ook niet direct terug. Ik ga even navragen wat de status is hiervan.

 

Wat betreft de ontwikkeling van de firmware, het is niet zo dat de ontwikkelaars een prikbord hebben met random ideeën en pijltjes gooien om te kijken wat ze nu weer gaan aanpassen. Er wordt door het team zorgvuldig nagedacht over wat ze kunnen doen om de iTV ervaring beter te maken. En één van de dingen die door mensen in het algemeen als fijn wordt ervaren, is minder handelingen hoeven uit te voeren.

Voor de zenderlijst, als voorbeeld, is het een handeling minder om alle zenders in één te hebben dan naar een aparte radiolijst moeten gaan. We zien in de praktijk ook dat het aantal mensen dat daarover klaagt heel laag is. De lijst weer helemaal splitsen is dan een overdreven reactie. Maar we willen natuurlijk wel dat zoveel mogelijk mensen een goede ervaring hebben. Dus als het dan haalbaar is (qua ontwikkeltijd, softwaremogelijkheden etc...) ten opzichte van de impact (= het aantal mensen dat hier niet/minder blij mee is) dan kunnen we hier wellicht aanpassing in doen.

 

En aangaande HD-Glas-op-1: dit valt niet onder de verantwoordelijkheid van het tv ontvanger team. Dit ligt bij de mensen die zich bezig houden met de daadwerkelijke videostreams enzovoort. Wat wil zeggen dat het niet iets is dat meegenomen wordt in het regelmatige contact tussen ons en de software ontwikkelaars. Wel is de wens voor HD-Glas-op-1 bekend bij het videoteam, maar waar het bij hun op prioriteitenlijst staat is op het moment niet bekend. Natuurlijk laten we het wel weten (ook in het software-update topic van dat moment) als daar informatie over bekend wordt.

Dit begrijp ik niet. Als je naar de radio luistert wil je doorgaans de radio zenderlijst zien en als je naar de tv kijkt de tv zenderlijst. In beide gevallen druk je op dezelfde gids knop, dus hoezo extra handeling? Die extra handelingen ontstaan juist bij een gecombineerde zenderlijst, als je plotseling bij het bladeren in de verkeerde zenderlijst terecht komt. Erg onhandig. Gebruiken de ontwikkelaars de zenderlijst wel eens:thinking: ​​​​​​? 

Reputatie 7
Badge +10

Dit begrijp ik niet. Als je naar de radio luistert wil je doorgaans de radio zenderlijst zien en als je naar de tv kijkt de tv zenderlijst. In beide gevallen druk je op dezelfde gids knop, dus hoezo extra handeling? Die extra handelingen ontstaan juist bij een gecombineerde zenderlijst, als je plotseling bij het bladeren in de verkeerde zenderlijst terecht komt. Erg onhandig. Gebruiken de ontwikkelaars de zenderlijst wel eens:thinking: ​​​​​​? 

 

Precies dat ^ 👍

Tevens zijn het meer handelingen om tot de radiozenders te komen, want je moet eerst alle tv zenders door. 

 

Reputatie 5
Badge +5

Precies dat ^ 👍

Tevens zijn het meer handelingen om tot de radiozenders te komen, want je moet eerst alle tv zenders door. 

———
Voor mij is dit alles geen probleem. Eigen zenderlijsten maken, switchen hiertussen enz. Wel omslachtig. 
Inmiddels heb ik dus een Internet Radio….

Maar de knoppen op de AB (Radio of TV) werkten gewoon uitstekend. Voor iedereen. 
Voor een kennis van mij die 70 is heb ik nu een lijstje gemaakt met de favoriete radiozenders. 
En dat lijstje zit nu geplakt op de AB. Dat kan natuurlijk ook….
 

 

Reputatie 7
Badge +10

Precies dat ^ 👍

Tevens zijn het meer handelingen om tot de radiozenders te komen, want je moet eerst alle tv zenders door. 

———
Voor mij is dit alles geen probleem. Eigen zenderlijsten maken, switchen hiertussen enz. Wel omslachtig. 
Inmiddels heb ik dus een Internet Radio
….

Maar de knoppen op de AB (Radio of TV) werkten gewoon uitstekend. Voor iedereen. 
Voor een kennis van mij die 70 is heb ik nu een lijstje gemaakt met de favoriete radiozenders. 
En dat lijstje zit nu geplakt op de AB. Dat kan natuurlijk ook….
 

 

Het is voor jou geen probleem maar :“switchen hiertussen enz. Wel omslachtig. 
Inmiddels heb ik dus een Internet Radio
….”

Strookt niet echt met elkaar in mijn ogen ;-) 

Daarbij snap ik de link met mij en jouw kennis niet. Ik ben bij lange na toch echt geen 70 😱

Daarbij ga ik toch echt geen briefjes/post-it’s overal opplakken.  

En snap ik prima hoe het werkt hoor 😀

Hoe dan ook, ik beschrijf mijn mening en hoe ik het graag anders zou zien, dat is alles. :-) 

Reputatie 5
Badge +5

@Anneke-Anna 

Sorry, ik wilde jou hier niet in betrekken hoor 🙈

Maar verder gaan over dat Radio onderwerp.
Mijn fout. Verkeerd aangehaald. Excuses.

Ik ben ook niet blij met deze wijziging! 

Mijn bericht laat alleen zien hoe ik dit dan maar heb “opgelost”. 

Voor mijzelf. En die kennis. 
 

@ KPN.
Mijn bericht waar ik ook Anneke-Anna in betrek mag bij deze verwijderd.

 

Reputatie 7
Badge +10

@Anneke-Anna

Sorry, ik wilde jou hier niet in betrekken hoor 🙈

Maar verder gaan over dat Radio onderwerp.
Mijn fout. Verkeerd aangehaald. Excuses.

Ik ben ook niet blij met deze wijziging! 

Mijn bericht laat alleen zien hoe ik dit dan maar heb “opgelost”. 

Voor mijzelf. En die kennis. 
 

@ KPN.
Mijn bericht waar ik ook Anneke-Anna in betrek mag bij deze verwijderd.

 

Jouw bericht hoef om mij niet verwijderd te worden hoor 😀 Het is nu duidelijk wat je bedoeld. ☕️

Niks aan de hand 😊

Aan allen. Er zitten gewoon cijfertoetsen op de ab om direct naar een zender, radio of tv, te gaan.

Niks bladeren door zenderlijst of gids.

Voorheen was het bij mijn weten ook één lijst met het verschil dat je toen niet in radiozenders terecht kwam als je tv doorliep of zapt.

Reputatie 7
Badge +10

Aan Peter 😜

Met zoveel zenders, ga ik die toch echt niet uit mijn hoofd leren. Ik wil wel eens wat anders horen/zien dan de ‘bekende’ zenders en dan ga ik bladeren door de gids. 
 

Hoe dan ook, genoeg ‘uitgelegd’ aan derden 😅