Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2021

  • 30 June 2021
  • 609 reacties
  • 38730 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Vorig jaar zijn we begonnen met de uitrol van een geheel nieuw menu voor onze interactieve tv ontvangers. Dit is nu voltooid, alle klanten zijn voorzien van dit nieuwe menu.

Gedurende die uitrol zijn er ook steeds aanvullende updates uitgebracht voor mensen die dat nieuwe menu al hadden gekregen. Al die updates staan ook in dat aparte topic. Maar nu iedereen het nieuwe menu heeft, hoeven we geen onderscheid meer te maken tussen mensen die het nieuwe menu wel of niet hebben.

Daarom gaan we, per de update van juli 2021, verder in dit topic. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hier en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

Kijk hier voor een overzicht van eerdere updates 

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 January 2022, 22:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

609 reacties

Reputatie 7
Badge +7

---

Wat betreft de ontwikkeling van de firmware, het is niet zo dat de ontwikkelaars een prikbord hebben met random ideeën en pijltjes gooien om te kijken wat ze nu weer gaan aanpassen. Er wordt door het team zorgvuldig nagedacht over wat ze kunnen doen om de iTV ervaring beter te maken. En één van de dingen die door mensen in het algemeen als fijn wordt ervaren, is minder handelingen hoeven uit te voeren.

---

@Erik_ Natuurlijk is het zo dat het itv-team de itv-ervaring zo goed mogelijk probeert te maken. Maar in dat traject zullen toch keuzes gemaakt moeten worden. En dus zou er nauw contact moeten zijn tussen het itv-team en de gebruikers. 

Mijn vraag is hoe kpn dit contact nu realiseert. Misschien voor een deel hier op het forum, maar hoeveel kpn-klanten zitten hier op dit forum?

Ik zou er voor willen pleiten dat kpn af en toe gericht de/alle klanten benadert over die kijkervaring. En bijvoorbeeld een poll uitzet over bepaalde functies of bepaalde opties/mogelijkheden.

Ik heb dit voorstel al eens gedaan tijdens de pilot maar wil dit nu opnieuw aankaarten.

Reputatie 7
Badge +20

Ze kijken zeker mee naar de ervaringen. Ook delen wij feedback wat wij hier zien met ze. Deze is erg waardevol. Jouw feedback zal ik dan ook verder meenemen.

Reputatie 7

Voorheen was het bij mijn weten ook één lijst met het verschil dat je toen niet in radiozenders terecht kwam als je tv doorliep of zapt.

Absoluut niet, voorheen waren het twee afzonderlijke gidsen waarbij je met de radio-toets en TV-toets kon wisselen van gids.

Ik vind het samenvoegen van de gidsen voor radiozenders en televisiezenders echt RAMPZALIG.

Maak het anders configureerbaar, dan is iedereen tevreden. Ik ben nu in ieder geval zeer ontevreden.

Reputatie 7

Dit begrijp ik niet. Als je naar de radio luistert wil je doorgaans de radio zenderlijst zien en als je naar de tv kijkt de tv zenderlijst. In beide gevallen druk je op dezelfde gids knop, dus hoezo extra handeling? Die extra handelingen ontstaan juist bij een gecombineerde zenderlijst, als je plotseling bij het bladeren in de verkeerde zenderlijst terecht komt. Erg onhandig. Gebruiken de ontwikkelaars de zenderlijst wel eens:thinking: ​​​​​​? 

Helemaal mee eens Henk. Ik zie werkelijk geen enkel voordeel in het samenvoegen van die gidsen en ook ik onderschrijf volledig dat als je televisie kijkt je alleen de televisiezenders in de gids wil zien staan en als je radio luistert alleen de radiozenders. Het samenvoegen van die twee is mijns inziens volstrekt onzinnig en, dat vind ik in ieder geval, absoluut niet gewenst.

Ook ik vraag me af of die ontwikkelaars de gids wel eens gebruiken en dan helemaal de ontwikkelaars die, zoals ik, naar de HD-"Glas" zenders kijken want met name die groep ervaart erg veel hinder van die samengevoegde gids.

Reputatie 7
Badge +7

Ze kijken zeker mee naar de ervaringen. Ook delen wij feedback wat wij hier zien met ze. Deze is erg waardevol. Jouw feedback zal ik dan ook verder meenemen.

@Bart_Z  Maar is de feedback die zij ophalen dan alleen van dit forum?

Dan blijft mijn opmerking dat hier op dit forum een beperkte groep kpn-klanten zit en zeker niet alle klanten. Ik vind dus dat het ophalen van feedback bij de klanten ook echt bij alle klanten moet gebeuren. Want uiteindelijk moet die goede itv-kijkervaring alle klanten ten goede komen.

Reputatie 7

En aangaande HD-Glas-op-1: dit valt niet onder de verantwoordelijkheid van het tv ontvanger team. Dit ligt bij de mensen die zich bezig houden met de daadwerkelijke videostreams enzovoort. Wat wil zeggen dat het niet iets is dat meegenomen wordt in het regelmatige contact tussen ons en de software ontwikkelaars. Wel is de wens voor HD-Glas-op-1 bekend bij het videoteam, maar waar het bij hun op prioriteitenlijst staat is op het moment niet bekend. 

Hier was ik dus al bang voor. Dit is iets wat we bij heel veel organisaties die "agile" willen zijn fout zien gaan. De scrum teams zijn alleen bezig met dingen die binnen het eigen aandachtsveld liggen en business-owners zien iets wat ze niet met het eigen team kunnen oplossen als iets onmogelijks. De vraag is nu wie die impasse gaat doorbreken want het is de klant die hier (nu al jaren) de dupe van is.

Reputatie 7
Badge +19

Ze kijken zeker mee naar de ervaringen. Ook delen wij feedback wat wij hier zien met ze. Deze is erg waardevol. Jouw feedback zal ik dan ook verder meenemen.

@Bart_Z  Maar is de feedback die zij ophalen dan alleen van dit forum?

Dan blijft mijn opmerking dat hier op dit forum een beperkte groep kpn-klanten zit en zeker niet alle klanten. Ik vind dus dat het ophalen van feedback bij de klanten ook echt bij alle klanten moet gebeuren. Want uiteindelijk moet die goede itv-kijkervaring alle klanten ten goede komen.

Er wordt o.a. gebruik gemaakt van testpanels. Men kijkt echt niet alleen naar dit forum voor feedback op de tv-dienst(en). 

Reputatie 7
Badge +7

Ik zie in mijn mailbox dat mijn bericht van een uur geleden als “antwoord” is aangemerkt.

Wat jammer dat dit is teruggedraaid. :grinning::grinning::grinning:

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb nog even een opmerking over de update van Augustus, sinds die update kan ik mijn ontvanger (Arris 2952) in een diepe slaap zetten, mooi om te lezen en ook reeds getest. Mij viel wel meteen iets op, ook al zou de ontvanger na 15 minuten in diepe slaap moeten gaan, de tijd die ik in hetzelfde menu op AAN heb gezet is niet zichtbaar. Na het uitzetten van de diepe slaap functie werkt de klok weer wel.

Dat klopt, diepe slaap is echt uit, dan doet niks het meer tot je hem wakker maakt, klok kan dan niet meer synchroniseren met de server en display is ook spanningsloos.

Reputatie 3
Badge +2

Dat klopt, diepe slaap is echt uit, dan doet niks het meer tot je hem wakker maakt, klok kan dan niet meer synchroniseren met de server en display is ook spanningsloos.


Dat snap ik, dat die dan geen tijd meer geeft, maar hij gaat pas na 15 minuten standby in diepe slaap en daarvoor zou ik verwachten dat ik nog wel tijd heb staan of als dat niet meer kan dat die optie van tijd gewoon uitgeschakeld staat.

Reputatie 7
Badge +9

Goedeavond ik heb zins van vandaag de nieuwe HTML VERSIE:4.129.204 enNMC-VERSIE:8.0.127_2  🙂 ik weet niet wat er verandert is. ik zie het wel op het forum. 

Reputatie 7
Badge +7

Goedeavond ik heb zins van vandaag de nieuwe HTML VERSIE:4.129.204 enNMC-VERSIE:8.0.127_2  🙂 ik weet niet wat er verandert is. ik zie het wel op het forum. 

Zie: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/updates-interactieve-tv-ontvangers-2021-544169?postid=1366836#post1366836

Reputatie 7
Badge +30

Goedeavond ik heb zins van vandaag de nieuwe HTML VERSIE:4.129.204 enNMC-VERSIE:8.0.127_2  🙂 ik weet niet wat er verandert is. ik zie het wel op het forum. 

Zie: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/updates-interactieve-tv-ontvangers-2021-544169?postid=1366836#post1366836

Ik zie dat het bericht per abuis gedemarkeerd is als antwoord. Bij dezen weer gedaan zodat in het startbericht te zien is wat er in deze update zit :)

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb nog even een opmerking over de update van Augustus, sinds die update kan ik mijn ontvanger (Arris 2952) in een diepe slaap zetten, mooi om te lezen en ook reeds getest. Mij viel wel meteen iets op, ook al zou de ontvanger na 15 minuten in diepe slaap moeten gaan, de tijd die ik in hetzelfde menu op AAN heb gezet is niet zichtbaar. Na het uitzetten van de diepe slaap functie werkt de klok weer wel.

Neem ik even mee om te checken of dit bewust is, of een foutje. 

Reputatie 1

Ik heb een vraag ?

Ik las dat hbbtv ook wordt geimplementeerd op settop boxen. Is dat waar ?

komt dat ook oo een arris 5952 serie ?

 

Reputatie 7
Badge +30

Goede vraag, @Berrybaart! Het is mij niet bekend, maar ik zal eens navraag voor je doen!

@Berrybaart

Als je een niet al te oude Smart tv hebt gewoon de NPO start app plaatsen als ie niet al aanwezig is. Dat is precies hetzelfde als HbbTV. Voor Sony en Philips geldt dat deze al Android-TV moet hebben.

HbbTV (rode knop) is niets anders dan het aanzetten van die app namelijk.
( HbbTV = NPO start)

Ik las dat hbbtv ook wordt geimplementeerd op settop boxen. Is dat waar ?

Dat zou dus betekenen dat de NPO start app op de decoders moet komen. Ik heb daar nog niks over vernomen.

Nog wel een vraag: waar heb je dat gelezen? Heb je de link.

Ik las dat hbbtv ook wordt geimplementeerd op settop boxen.

Reputatie 5

Om HbbTV met NPOstart te vergelijken is uiterst kort door de bocht. Als je een sat ontvanger hebt (met HbbTV) en eens kijkt op de duitse zenders, dan gaat er een wereld open! Dit is weer informatie….

Nederlandse providers mogen (volgens mij) die Duitse HbbTV niet ondersteunen. Het gebeurt i.i.g. niet.

Voor NEDERLAND is het vergelijk (eigenlijk gelijkstelling) met NPO start wel degelijk ter zake doende. Ik zie namelijk geen verschil.

Reputatie 5

Even afgezien van de vraag óf je ooit al eens HbbTV in actie gezien hebt op bv ARD/Das Erste, heb ik een ander nieuwtje voor je. Bij Ziggo en KPN wordt het signaal eruit gefilterd (maar de ontvangers van beiden kunnen het natuurlijk ook niet aan, maar dat geef je zelf ook al min of meer aan). Ziggo gebruikt(e) de rode knop voor hun eigen feestje. Via de satelliet was er in mijn sat tijd bij CD wel degelijk HbbTV ter beschikking en volgens mij nog steeds op de NL zenders. De duitse zenders zijn nagenoeg allemaal FTA en daar gebruik ik de HbbTV van. Maar om voor NPO start een app te ontwikkelen die het op alle TV's doet, beetje overdreven...

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb een vraag ?

Ik las dat hbbtv ook wordt geimplementeerd op settop boxen. Is dat waar ?

komt dat ook oo een arris 5952 serie ?

Hybrid Broadcast Broadband TV is een manier om extra informatie mee te sturen met een tv signaal. Waardoor je extra dingen kunt weergeven, of interactie mogelijk kunt maken, als mensen op een bepaalde knop drukken om dat deel van het signaal te activeren. Maar om dat dan te kunnen gebruiken heb je aan de ene kant een zender nodig die ook daadwerkelijk extra dingen wil en kan meesturen, en aan de andere kant een ontvanger die de extra data kan interpreteren en verwerken. Nu begrijp ik dat, in Nederland, eigenlijk alleen de NPO en de SBS-groep gebruik maken van HBBtv en hierin voornamelijk voor programma gemist achtige functionaliteit en het aanbieden van app-achtige dingen. Dat is in de basis functionaliteit die ingebouwd zit in onze ontvanger. Programma's terugkijken kan via de gids, of door ze op te zoeken. En voor apps hebben we ook een apart menu. Het enige wat dan nog leuk of handig zou kunnen zijn is het stukje extra informatie, bijvoorbeeld tijdens een sportwedstrijd of iets dergelijks. Maar om dan eigenlijk alleen daarvoor tijd en geld te steken in het ondersteunen van HBBtv op de ontvanger, ik acht de kans niet heel groot. We vragen het voor de zekerheid nog even na, zoals Marcia ook al aangaf, maar verwacht er niet te veel van.

 

Verder, de uitrol van HTML4.129.204 is voltooid. De uitrol van NMC8.0.129_1 loopt nog. Daarvan is net deze week de tweede testgroep gedaan. IJs en weder dienende zal die dan verder uitgerold worden op 14, 16 en 21 september.

Er is ook al een nieuwe HTML aanstaande, daar typ ik hieronder even een aparte reactie voor, zodat die in de loop van deze maand als antwoord gemarkeerd kan worden. 

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update september 2021 #2

HTML4.130.206

 

Wat zit er in?

Sinds juli worden onze huurfilms aangeboden door Pathé Thuis. Met deze update voegen we opties toe om makkelijker, meer van de beschikbare films te zien. Via Menu > Films huren kom je op de beginpagina. Hier lichten we, zoals nu al het geval is, een deel van de films uit. Wat nieuw is in deze release is de optie Genres, bovenaan in beeld.  Als je daar op klikt krijg je een overzicht van de beschikbare genres en kun je er een kiezen. Je krijgt dan een grid te zien met alle films in die categorie. Dat grid kun je vervolgens weer sorteren in verschillende volgordes. Bijvoorbeeld op meest recent toegevoegd, of beste beoordeling, etc…

In de afbeelding heb ik de genrelijst rechts erop geplakt. In de praktijk opent deze op de plek van de Genres-knop.

​​​​

Genre overzicht, verder te sorteren door middel van de blauwe knop bovenaan.

 

Verder nog wat bug fixes, onder andere rondom het verloren gaan van klantinstellingen bij het stroomloos maken. Hier hadden we eerder al wat voor hersteld, maar dat loste nog niet alles op. Met deze uitrol verwachten we dat het nu echt voorbij is.

Daarnaast blijven nu serieopnames gegroepeerd staan, ook als je de serieopname annuleert. Voorheen vielen de opnames dan uit hun mapje en kwamen verspreid door je lijst te staan. Dit was al langere tijd iets dat we wilden oplossen, maar kon niet op het oude tv platform. Nu, na een aanvullende verandering in het huidige platform, hebben we dit nu kunnen aanpassen.

​​​​​

Wanneer komt ‘ie?

  • Testgroep: 14 en 16 september
  • Uitrol: 21 en 23 september

 

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

 

De uitrol van de vorige update, NMC8.0.129_1, is ook nog gaande. De laatste groep mensen wordt in de nacht van 20 op 21 september voorzien van de update. Voor meer informatie over deze update, zie dit bericht.

Reputatie 7
Badge +7

Interactieve TV Update september 2021 #2

HTML4.130.206

---

Daarnaast blijven nu serieopnames gegroepeerd staan, ook als je de serieopname annuleert. Voorheen vielen de opnames dan uit hun mapje en kwamen verspreid door je lijst te staan. Dit was al langere tijd iets dat we wilden oplossen, maar kon niet op het oude tv platform. Nu, na een aanvullende verandering in het huidige platform, hebben we dit nu kunnen aanpassen.

---

@Erik_  Jippie! Goed nieuws! Dit was al heel lang een wens van mij (en ik denk ook van vele anderen). Hartstikke fijn dat dit eindelijk wordt gerealiseerd.

Reputatie 6
Badge +4

Verder, de uitrol van HTML4.129.204 is voltooid. De uitrol van NMC8.0.129_1 loopt nog. Daarvan is net deze week de tweede testgroep gedaan. IJs en weder dienende zal die dan verder uitgerold worden op 14, 16 en 21 september.

Oh nee! Ik zet de tv aan en open de gids (horizontaal). Dat duurt toch ineens lang: zo’n 3 seconden, waarbij de tekst pas aan het eind de vakjes in de lijst vult. Even kijken en ja hoor, zowel de HTML en NMC 129-versies binnen. Het zal toch niet waar zijn. Gaan we daar nu weer???