Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2021

  • 30 June 2021
  • 609 reacties
  • 38730 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Vorig jaar zijn we begonnen met de uitrol van een geheel nieuw menu voor onze interactieve tv ontvangers. Dit is nu voltooid, alle klanten zijn voorzien van dit nieuwe menu.

Gedurende die uitrol zijn er ook steeds aanvullende updates uitgebracht voor mensen die dat nieuwe menu al hadden gekregen. Al die updates staan ook in dat aparte topic. Maar nu iedereen het nieuwe menu heeft, hoeven we geen onderscheid meer te maken tussen mensen die het nieuwe menu wel of niet hebben.

Daarom gaan we, per de update van juli 2021, verder in dit topic. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hier en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

Kijk hier voor een overzicht van eerdere updates 

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 January 2022, 22:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

609 reacties

Via Terugkijken is het ook een opname. Terugkijken maakt zelfs gebruik van exact dezelfde opname als wanneer je het zelf zou opnemen.

…. of is het dat opnemen van dezelfde servers als Terugkijken gebruik maakt? Ach ja, het wordt i.i.g. maar 1 x opgenomen voor Terugkijken en opnamepakket.

Alleen kun je bij dat terug kijken vaak niet de reclame doorspoelen, bij zelf opnemen gaat dat wel.

Ooit komt er een moment dat zelfs de ZTE ZXV8001 omgeruild moeten worden. 😒

Dan hoop ik dat ze tegen die tijd een wat beter geoutilleerde ontvanger hebben dan de 5202 (met name met een display).

Mogelijk de opgenomen uitlooptijd, Dennis?

Ik heb het niet opgenomen, ik kijk via terugkijken, dus daarom snap ik die 20 min niet. Zet dan in de gids 1u 20 min. 

Met 5 min ervoor en 15 min erna komt dat dus precies op 1 uur en 20 min. Het programma zelf duurt 1 uur maar gezien jouw opmerking over doorspoelen van reclame duurt het programma zelf vast niet meer dan hooguit 40 min: de rest is reclame. Gelukkig heb je daar bij de NPO geen last van. 

Reputatie 7
Badge +30

Mogelijk de opgenomen uitlooptijd, Dennis?

Ik heb het niet opgenomen, ik kijk via terugkijken, dus daarom snap ik die 20 min niet. Zet dan in de gids 1u 20 min. 

Met 5 min ervoor en 15 min erna komt dat dus precies op 1 uur en 20 min. 

Dit inderdaad. Terugkijken is eigenlijk ook gewoon een opname, alleen eentje die niet in je eigen lijst staat en daar beschikbaar blijft. Dus heeft Terugkijken ook 5 minuten voorloop en een kwartier uitloop. 

 

wanneer komt de update voor hdmi cec als je de tv uit zet de ontvanger ook_uit gaat (vip 5202)

???

 

Reputatie 7

wanneer komt de update van hdmi cec als je de tv uit zet de ontvanger uit gaat (vip 5202)

???

Realiseer je wel dat de TV ontvanger ook aan gaat als de TV aan gaat.

@wjb

ik zou graag willen tv toestel uit dat de itv ontvanger dan ook uit gaat via hdmi

 

Reputatie 7

@wjb

ik zou graag willen tv toestel uit dat de itv ontvanger dan ook uit gaat via hdmi

En wil je ook dat jouw TV ontvanger aan gaat als jouw TV toestel aangezet wordt?

@wjb

ik zou graag willen tv toestel uit dat de itv ontvanger dan ook uit gaat via hdmi

En wil je ook dat jouw TV ontvanger aan gaat als jouw TV toestel aangezet wordt?


Bij deze tv in de woonkamer wel de voorkeur @wjb 

Maar een optie dat de klant kan kiezen is het beste dat kan bij mijn Nvidia Shield tv pro wel namelijk

 

@wjb

ik zou graag willen tv toestel uit dat de itv ontvanger dan ook uit gaat via hdmi

En wil je ook dat jouw TV ontvanger aan gaat als jouw TV toestel aangezet wordt?

Ik wil dat kunnen kiezen. Als ik alleen een tv aan de ontvanger heb kan ik nu al (5202) aangegeven dat de tv aan moet gaan als de ontvanger aangaat (dat heb ik op de slaapkamer ook zo ingesteld; helaas werkt dat alleen als de ontvanger niet te lang in deep sleep heeft gestaan: dagen werkt wel, weken niet). Omgekeerd zou ik ook willen.

 

Als ik een tv heb met soundbar waarmee ik ook radio luister wil ik kunnen aangegeven dat de tv niet aan-, resp. uitgaat als de ontvanger aan of uit gaat. Kortom we hebben nu op de 5202 de keuze voor automatisch tv aan, nu nog de keuze voor automatisch tv uit. En eigenlijk ook graag op de 8001.

@Henk2304 ik zou graag optie 4 en 5 willen (foto) Nvidia Shield hierboven op de VIP5202

Aangezien ik alleen de afstandsbediening van de Sony tv gebruik 

Om de ontvanger aan te zetten heb ik knop tv 

Als ik hem uit wil zetten moet ik naar een submenu van de Sony tv 

Gewoon als opties maken dat de klant kan kiezen lijkt mij mooi 😀

 

Dat zijn voor zover ik het begrijp merk specifieke eigenschappen. Ik heb 't over aanpassingen van de ontvangers zelf. 

Dat zijn voor zover ik het begrijp merk specifieke eigenschappen. Ik heb 't over aanpassingen van de ontvangers zelf. 


kijk even naar de foto hierboven van mijn Nvidia Shield “Android tv mediaplayer”

als deze opties op de tv ontvanger kan is iedereen tevreden

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik wil dat kunnen kiezen. Als ik alleen een tv aan de ontvanger heb kan ik nu al (5202) aangegeven dat de tv aan moet gaan als de ontvanger aangaat …/…. Omgekeerd zou ik ook willen.

We hebben deze huidige optie omdat men eigenlijk altijd als je de ontvanger aanzet, ook het scherm aan wilt hebben omdat je dan tv wilt kijken. Andersom is het lang niet altijd zo dat je de tv uit wilt hebben als je de ontvanger uit zet. Misschien ga je verder met een smart tv functie van je tv zelf, of wil je met een gameconsole die aan de tv zit verder gaan, Daarom hebben we voor nu alleen de optie om de tv aan te zetten met HDMI CEC. Wellicht dat er meer volgt, maar er staat niet op het moment concreet iets op de planning.

 

En dat geeft me weer een mooi bruggetje naar wat reacties op feedback van de afgelopen tijd.

@Anneke-Anna, jij vroeg of het mogelijk was om ook de eindtijd van een programma weer te geven bij de programmadetails in de gids (linksboven). Daar hebben ze naar gekeken en wordt niet uitgevoerd. Zoals het op dit moment is (begintijd en duur) is hoe we het op alle versies van tv hebben (ontvangers, apps, web) en dat laten we ook zo.

Verder, jij en @Carboxy gaven aan wat traagheid te ervaren recentelijk. Daarvoor hebben we ook even naar de performance van het platform gekeken, en dat zien we daar niet in terug. Wat betekent dat het in ieder geval geen algemeen iets is. Carboxy, bij jou was het na een herstart ook weer verholpen begrijp ik. Anneke, voor jou kan ik dan ook een herstart of frisse start aanraden mocht je dat nog niet gedaan hebben.

@Dennis Schreve, jij gaf aan dat je bij het zappen het geluid iets later komt dan het beeld. Dat is ook niet iets dat we algemener zien. Wel iets dat kan voorkomen, omdat beeld en geluid even in sync moeten komen. Maar zou meestal gewoon snel moeten gaan. Als dat bij jou merkbaar trager gaat dan eerder, doe voor de zekerheid een frisse start. Check ook even of er, als er aanvullende geluidsapparatuur is, daar iets veranderd is in je instellingen.

HBBtv, daar vroeg jij naar, @Berrybaart, dat staat niet op de planning om iets mee te gaan doen.

En, @MandersOnline, jij had het over de tijd die van het display van de 2952 verdwijnt als je de energiespaarstand activeert. Dit klopt, dit is een onderdeel van de deep sleep. Om te zorgen dat er zoveel mogelijk energie wordt bespaard, worden vrijwel alle processen in de tv ontvanger stopgezet. Het enige wat actief blijft is één specifiek proces om het infraroodsignaal van de aan/uit knop van de afstandsbediening te herkennen en de ontvanger weer aan te zetten. Dit heeft dan dus tot gevolg dat ook de klok niet meer actief kan zijn. Dus het is in dit geval een keuze tussen klok of energiespaarstand.

@Erik_

Het zal een mooie aanvulling kunnen zijn op de VIP5202 hdmi-cec gewoon als opties 

Zie deze foto dat dit wel mogelijk is op een Nvidia shield 

Ik heb dit opgelost door de timer van de VIP5202 op 4 uur te zetten 

Via de Sony afstandsbediening wordt het uitschakelen van de VIP5202 vaak vergeten 

En staat deze de hele nacht en dag voor niks aan dat is jammer vindt ik 

Een hdmi-cec uitschakelen was een mooie optie geweest in mijn geval 

Reputatie 3
Badge +2

Bedankt voor het antwoord Erik, dat de tijd bij een deep sleep uit is snap ik geheel, alleen de deep sleep gaat pas na 15 minuten geactiveerd worden.

Reputatie 7

We hebben deze huidige optie omdat men eigenlijk altijd als je de ontvanger aanzet, ook het scherm aan wilt hebben omdat je dan tv wilt kijken.

Heel vaak is dat dus niet zo, bij ons althans, omdat er dan naar de radio geluisterd wordt.

Reputatie 1

Ik heb een vraag ?

Komt videoland ook als app op de arris vip5952 ?

die mis ik nog ?

Bestaat HbbTV bij de NOS nog wel, @Berrybaart ? Als ik er op google vind ik alleen berichten uit 2014 tot 2017…..

KPN gaat inderdaad het Videoland-aanbod de komende maanden migreren naar de videoland-app. Die gaat dan ook komen op de decoders. Alleen is het wel zo dat de komende maanden het alleen (nog) mogelijk is die app te gebruiken bij afname van het videolandpakket via kpn. En nog niet als je het abo via videoland.com hebt.

Maar… in een televisie niet ouder dan zo'n 4 jaar zit de app van videoland gewoon.

@Erik_ ,dat heb je al eerder gezegd, ik ook. Daarom ook het voorstel om het instelbaar te maken. Dan kunnen we kiezen. Ik probeer mee te denken, we hebben er niets aan als kpn vóór ons denkt, dat kunnen we zelf wel. 

Reputatie 1

hbbtv gebruik ik vaak op duitse zenders en mijn tv is ouder dan 4 jaar. ondersteund videoland niet meer. Maar omdat er wel andere app aanbieders zijn mis ik videoland in het rijtje.

Reputatie 5

Misschien is er iemand die nog een abo heeft bij CD. Als betreffende dan eens zou kunnen melden of HbbTV er nog is bij de NPO (NOS is maar een onderdeeltje van NPO hoor.., tenzij NOS verantwoordelijk is voor HbbTV), want zowel Ziggo als KPN onderdrukken dit signaal (zoals al eerder gemeld). Ik persoonlijk zie totaal niets in apps op de TV omdat die altijd na een paar jaar niet meer werken, platformafhankelijk zijn etc.

Het is een veel beter idee, als die apps er moeten komen, om dat in de KPN ontvanger te integreren, kan iedereen onafhankelijk van merk, leeftijd en besturingssysteem van de TVervan genieten.

Hallo @beosound100 , waar staat CD voor?

Als ik via Ziggo kijk (zonder decoder, rechtstreeks op tv) krijg ik gewoon HbbTV NPO start met een rode knop r.o in beeld.

Ziggo onderdrukt dus niets bij mij, terwijl ik niet eens meer klant ben bij Ziggo.

 

 

 

Canal Digitaal @JanD