Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2021

  • 30 June 2021
  • 609 reacties
  • 38730 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Vorig jaar zijn we begonnen met de uitrol van een geheel nieuw menu voor onze interactieve tv ontvangers. Dit is nu voltooid, alle klanten zijn voorzien van dit nieuwe menu.

Gedurende die uitrol zijn er ook steeds aanvullende updates uitgebracht voor mensen die dat nieuwe menu al hadden gekregen. Al die updates staan ook in dat aparte topic. Maar nu iedereen het nieuwe menu heeft, hoeven we geen onderscheid meer te maken tussen mensen die het nieuwe menu wel of niet hebben.

Daarom gaan we, per de update van juli 2021, verder in dit topic. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hier en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

Kijk hier voor een overzicht van eerdere updates 

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 January 2022, 22:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

609 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Ik kreeg de melding ook van de allernieuwste update, alleen het gevolg dat die de software heel langzaam binnen haalt, normaal gesproken gaat dit absoluut veel sneller op de 5202:

https://youtu.be/9IT6c6S-2W8

Hij doet er bijna 6 minuten over, heb het filmpje maar 1:04 gemaakt anders duurt het te lang. 😁😉 Als die aan het eind is gaat ie niet verder. 🤔

Reputatie 7
Badge +22

Dit was echt vreemd, ik moest hem een hele harde reset geven dat ik op deze 2 schermen kwam:

Toen ik dat gedaan had kwam die met de melding nieuwste software, maar dan laadt die deze nieuwste firmware weer heel langzaam in. Zie YouTube filmpje, want eerst haalt ie de vorige Firmware binnen, dat gaat dan weer snel. Ergens gaat het niet goed met het ophalen van de nieuwste firmware. Want aan het eind van het inladen van de nieuwste software blijft ie hier op hangen: 

Dus blijft een tijd hierop hangen. Na 10 à 15 minuten gaat ie verder met installeren.

Reputatie 7

Ook hier is onze 5202 voorzien van de nieuwste software en html.

Ik heb er niets van gemerkt want tijdens de update lag ik heerlijk op één oor. :wink:

Reputatie 7
Badge +22

Ook hier is onze 5202 voorzien van de nieuwste software en html.

Ik heb er niets van gemerkt want tijdens de update lag ik heerlijk op één oor. :wink:

Dat is mooi, nou ik dus niet! 😜😁 Maar nu zonder gekheid, dat de update zo langzaam ging is natuurlijk niet goed. 🤔

Reputatie 7

Ook hier is onze 5202 voorzien van de nieuwste software en html.

Ik heb er niets van gemerkt want tijdens de update lag ik heerlijk op één oor. :wink:

Dat is mooi, nou ik dus niet! 😜😁 Maar nu zonder gekheid, dat de update zo langzaam ging is natuurlijk niet goed. 🤔

Ik heb er helemaal geen problemen mee dat een update van een TV ontvanger wat langer duurt, ik merk het toch niet. Wel is het zo dat KPN zou moeten kijken of zij er voor kunnen zorgen dat TV ontvangers die in deep sleep staan toch 's nachts geupdate kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +21

Ook hier is onze 5202 voorzien van de nieuwste software en html.

Ik heb er niets van gemerkt want tijdens de update lag ik heerlijk op één oor. :wink:

Ik lig altijd op drie oren.
Hier nog geen update binnen.

Reputatie 7
Badge +22

Wel is het zo dat KPN zou moeten kijken of zij er voor kunnen zorgen dat TV ontvangers die in deep sleep staan toch 's nachts geupdate kunnen worden.

Dus dat is nog steeds niet het geval, ik denk niet dat KPN daar een hoge prioriteit aan geeft. Maar zal wel mooi zijn, maar als die in Deep sleep staat dan komt er ook geen data binnen. Want de ontvanger staat immers uit, maar de sensor van de afstandsbediening is wel actief om hem aan te zetten. Dan moet er toch ook iets zijn om 1x in de 3 uur een stukje activiteit voor de data mogelijk zijn zodat ie die updates voelt? 🤔

Reputatie 7

Dus dat is nog steeds niet het geval, ik denk niet dat KPN daar een hoge prioriteit aan geeft. Maar zal wel mooi zijn, maar als die in Deep sleep staat dan komt er ook geen data binnen. Want de ontvanger staat immers uit, maar de sensor van de afstandsbediening is wel actief om hem aan te zetten. Dan moet er toch ook iets zijn om 1x in de 3 uur een stukje activiteit voor de data mogelijk zijn zodat ie die updates voelt? 🤔

Nee, de TV ontvanger staat dan niet uit maar is in deep sleep. Je kunt natuurlijk best software maken die overdag / 's avonds een seintje krijgt dat er een nieuwe firmware klaar staat en dan die nacht automatisch uit die deep sleep ontwaakt of zelfs helemaal niet in deep sleep gaat zodat die nieuwe firmware geïnstalleerd kan worden.

Reputatie 7
Badge +16

Het klopt dat het deze keer niet helemaal lekker gaat met de update van de NMC. Normaliter krijg ik de update aangeboden bij het uit deep sleep halen. Die update stel ik dan uit en normaal kies ik dan voor software opnieuw installeren in het menu.  Normaal zorgt dit er dan voor dat ik de update via unicast (snel) krijg ipv van multicast die wordt gebruikt bij de normale update. 

Echter nu bleef mijn ontvanger maar oude software updates ophalen waardoor ik dus direct gedwongen werd door de trage multicast versie van de updates. Hier heeft het dik 15 minuten geduurd met de 5202.

Reputatie 7
Badge +22

@Chrizziey je bedoeld dus dat die deze snelheid ook had bij jou tv ontvanger:

https://youtu.be/9IT6c6S-2W8

 

Eerst de melding dat ik de kabel niet aangesloten zou hebben. Na diverse resets van het modem en de tv ontvanger startte de ontvanger weer op. Vervolgens duurde het wel een dikke 20 minuten voordat de update was geïnstalleerd. Misschien wel 25 minuten. 

Volgende keer update mogen jullie, tijdens een beloofde tv sessie, op de kinderen oppassen...

Reputatie 7
Badge +22

Eerst de melding dat ik de kabel niet aangesloten zou hebben. Na diverse resets van het modem en de tv ontvanger startte de ontvanger weer op. Vervolgens duurde het wel een dikke 20 minuten voordat de update was geïnstalleerd. Misschien wel 25 minuten. 

Volgende keer update mogen jullie, tijdens een beloofde tv sessie, op de kinderen oppassen...

@Pieterrrr welke merk en type tv ontvanger heb je?

De Arris VIP5202

S De Arris VIP5202

Heb je die 's nachts op Standby staan? Dan zou de update in de nacht uitgevoerd moeten worden, zodat je kinderen er dan geen last van hebben, neem ik aan :neutral_face:

Heb je de ontvanger wellicht in deep sleep staan. Dan worden updates niet automatisch uitgevoerd. Bovendien krijg je dan bij het aanzetten van de tv en de ontvanger vaak ook eerst de melding dat de (in dat geval HDMI) kabel niet is aangesloten. 

Sinds vanavond ongeveer 20:00u gaat de interactieve tv ontvanger arris 5202 vanzelf in een software reset. Heeft tot dan toe zonder problemen gewerkt.

 

De ontvanger besteedt steeds ongeveer 10-15 minuten aan downloaden software (zwart scherm met Welkom bij Interactieve TV! downloaden software.) Daarna blijft scherm 5 tot 10 minuten hangen op de volledig gevulde voortgangsbalk.

En dan gaat het beeld op zwart en herhaalt dit proces zich weer, nu al ruim 1,5 uur. Ook de andere Arris 5202 doet precies hetzelfde.

Wat ik al geprobeerd heb:

Stekker uit de Arris, 30 sec wachten, stekker weer terug.

De hier ook geopperde methode om dan op de stand by knop te drukken lijkt niet te werken omdat hij niet in de opstartmodus komt maar direct naar de downloadmodus gaat na herstarten.

Ik heb ook het volledige thuisnetwerk inclusief de glasvezelontvangsdoos gereset. 
 

Werkt allemaal niet. Graag een oplossing!

Deep sleep? Geen idee. Ik druk op de uit knop van de afstandsbediening en dan gaat de ontvanger uit. Staat ie dan op standby of gaat ie dan in deep sleep??

Reputatie 7

Je bent niet de eerste die dit probleem rapporteert, er zijn al veel klachten over de traagheid van de update en ook het in een loop vastzitten van de update is al een keer genoemd.

Ik hoop dat een moderator van KPN snel actie zal ondernemen.

Na een reset naar fabrieksinstellingen door op “Menu” te drukken tijdens de software download, is het hele trage downloaden van de software verholpen.

De software downloadt nu in een klein minuutje. Maar de cyclus blijft in een loop zitten.

 

Na de download en bijwerken van de software, automatische restart, komt een blauw scherm in beeld met direct al groene balk op opstarten 75% en een “welkom terug bij interactieve tv”. Die stijgt nog tot 80% en dan komt in beeld: “configuratie geactiveerd” en wordt de Arris weer herstart en begint de loop opnieuw.

Al uren inmiddels…

 

Reputatie 7
Badge +22

Deep sleep? Geen idee. Ik druk op de uit knop van de afstandsbediening en dan gaat de ontvanger uit. Staat ie dan op standby of gaat ie dan in deep sleep??

@Pieterrrr standaard gaat ie gewoon op stand-by, deep sleep wordt actief als jezelf deep sleep hebt geactiveerd via instellingen. 😉

Reputatie 7
Badge +22

@wjb ben ik gelukkig niet de enigste! 😉👍🏼

het lijkt mij ook een mooie optie te zijn dat de klant zelf kan kiezen of hij/zij de updates wil

het zijn er wel heel veel prima maar laat het aan de klant de keuze

ik heb mijn fritzbox zo ingesteld dat ik zelf bepaal wat betreft updates

en krijg netjes een email als er een nieuwe firmware is en ik bepaal of ik die over een maand of wat dan ook uitvoer

zo gaat het met mijn tp-link Omada controller ook netjes een bericht over een update en bepaal zelf wanneer

ik heb de 2 stuks vip5202 dan in diepe slaap staan soms is die “verplichte” update op een moment niet handig

dan kun je zeggen gebruik diepe slaap stand niet maar die gebruik ik juist voor het milieu

(waarom 5 watt per ontvanger als ik het toch niet gebruik) de rede

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +22

het lijkt mij ook een mooie optie te zijn dat de klant zelf kan kiezen of hij/zij de updates wil

Dat zal helaas niet lukken @peter-keetfm, updates zijn echt nodig. Anders gaat het tv kijken onstabiel worden, KPN doet de updates niet voor niks. 

@Dennis Schreve 

onstabiel dat is het met die updates

eerder met het voorgaande menu gewoon stabiel en snel

:grinning: ik ben niet tegen updates maar moet het er niet slechter om worden

waarom updaten naar iets wat langzamer word ?

 

Deep sleep? Geen idee. Ik druk op de uit knop van de afstandsbediening en dan gaat de ontvanger uit. Staat ie dan op standby of gaat ie dan in deep sleep??

Dan gaat die in standby, maar als je de deep sleep functie (Menu > Instellingen > Stand-by > Energiespaarstand) hebt ingeschakeld gaat die na 15 min in deep sleep. Dan duurt het opstarten daarna langer. 

Opstarten vanuit deep sleep vind ik niet tegenvallen. Anderzijds zijn we het ook gewoon (al) gewend.

Maar de update daarentegen zorgde best wel voor gedoe. Eerst omdat er dan wordt gezegd geen kabel aangesloten, daarna update failed, dan weer geen kabel. Reset uitvoeren van alles, weer geen kabel aangesloten, bla bla bla bla, doet ie het eindelijk en dan 20 minuten update:unamused: