Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2021

  • 30 June 2021
  • 609 reacties
  • 38730 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Vorig jaar zijn we begonnen met de uitrol van een geheel nieuw menu voor onze interactieve tv ontvangers. Dit is nu voltooid, alle klanten zijn voorzien van dit nieuwe menu.

Gedurende die uitrol zijn er ook steeds aanvullende updates uitgebracht voor mensen die dat nieuwe menu al hadden gekregen. Al die updates staan ook in dat aparte topic. Maar nu iedereen het nieuwe menu heeft, hoeven we geen onderscheid meer te maken tussen mensen die het nieuwe menu wel of niet hebben.

Daarom gaan we, per de update van juli 2021, verder in dit topic. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hier en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

Kijk hier voor een overzicht van eerdere updates 

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 January 2022, 22:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

609 reacties

Reputatie 7
Badge +16

@Erik_ dit ging echt niet soepeltjes, want bij de 5202 is de tv ontvanger binnen 5 minuten klaar. Dat dit zolang heeft moeten duren klopt echt niet, @Chrizziey had het over Unicast en/of Multicast. Dat kan hij jou beter uitleggen, maar bij de VIP5202 duurt het niet zolang als bij de Arris 2952 en de ZXV8001. 

Het heeft te maken of het update script ook wordt bijgewerkt. Het lijkt deze keer niet zo te zijn. Gezien de ontvanger bij het handmatig starten de oude software via unicast inlaad en daarna meldt dat er nieuwe software beschikbaar is, deze gaat dan via multicast. Wat vaker gebeurd bij massale verspreiding. 
Maar als men normaliter handmatig kiest voor software opnieuw installeren zal de meest recente update via unicast ingeladen moeten worden. Dat is deze maand niet het geval.

Reputatie 7
Badge +22

@Erik_ dit ging echt niet soepeltjes, want bij de 5202 is de tv ontvanger binnen 5 minuten klaar. Dat dit zolang heeft moeten duren klopt echt niet, @Chrizziey had het over Unicast en/of Multicast. Dat kan hij jou beter uitleggen, maar bij de VIP5202 duurt het niet zolang als bij de Arris 2952 en de ZXV8001. 

Het heeft te maken of het update script ook wordt bijgewerkt. Het lijkt deze keer niet zo te zijn. Gezien de ontvanger bij het handmatig starten de oude software via unicast inlaad en daarna meldt dat er nieuwe software beschikbaar is, deze gaat dan via multicast. Wat vaker gebeurd bij massale verspreiding. 
Maar als men normaliter handmatig kiest voor software opnieuw installeren zal de meest recente update via unicast ingeladen moeten worden. Dat is deze maand niet het geval.

@Erik_ heb je hier een verklaring voor? :point_up_2_tone2::thinking::wink:

Reputatie 7
Badge +30

NMC
Deze NMC-release heeft vooral te maken met een wijziging in de aansturing en routering bij bepaald unicastverkeer. Een toekomstige HTML-update zal er voor zorgen dat het daadwerkelijk in gebruik zal worden genomen. V

Er is in het netwerk en tv platform wat verandert rondom de aansturing van bepaalde soorten unicastverkeer. We hebben namelijk nieuwe load balancers en die werken op een iets andere manier dan de oude. Waardoor bepaalde routering ook op een andere manier gedaan moet worden. De NMC update bereidt de ontvanger hierop voor, en dan wordt in een latere HTML update dit daadwerkelijk geactiveerd. Maar wellicht dat er onder water op andere manier al wel wat dingen actief zijn, hieromtrent en dat het daardoor wat moeizamer verliep deze keer. Het is doorgegeven in ieder geval, maar verdere informatie/reactie heb ik daar nog niet op.

 

De HTML update uitrol is in ieder geval afgelopen nacht voorspoedig afgerond. De NMC update uitrol loopt op schema. En nieuwe HTML update staat al klaar. Daar typ ik even een apart stukje voor. Markeren we als antwoord als ook de huidige NMC uitrol voltooid is.

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update oktober/november 2021

HTML4.132.204
 

Wat zit er in?

Nieuwe apps omgeving voor de Arris VIP2952, Arris VI5202 en Arcadyan HMB2260! Met deze update wordt ook de apps omgeving meegenomen in het nieuwe uiterlijk dat de rest van het menu al heeft. Ook volgt hij dan de kleurstelling die je hebt ingesteld (standaard blauw, donker of donker met oranje highlights). Hierdoor moet je, na de update, eenmalig bij het eerste gebruik van een app even weer de voorwaarden accepteren.

De ZTE 8001 en de Motorola 1853 krijgen deze nieuwe omgeving nu niet, zij blijven voorlopig nog op de oude omgeving.

Onderliggend zit er een ander stuk software achter, waardoor het makkelijker wordt om apps te ontwikkelen. Deze wijziging is ook nodig voor de aanstaande veranderingen rondom Videoland. Een aantal van de kleinere apps zal binnenkort verdwijnen, het gaat dan om NOS Journaal, NOS Nieuws, NOS Sport, NuSport, AVRO Klassiek, OutTV, FileIndex, Parmando en 4 in a Row. Hier komen ook weer andere apps voor in de plaats. Welke dat dan zijn is nog niet bekend.

 

Daarnaast nog een kleine verandering bij Films Huren als die op grid view staat. De film die je op dat moment geselecteerd hebt staan wordt iets groter weergegeven dan de rest met wat meer informatie zichtbaar (zoals bijvoorbeeld de IMDB score).

 

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Testgroep: 26 & 28 oktober
  • Uitrol: 2 & 4 november

 

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_ Kloppen de data bij de uitrol?

Reputatie 7
Badge +30

Inmiddels wel, ik had een typo, maar ook al weer gefixt :)

Niet op de 8001? Nah... apps gebruik ik toch niet op de ontvangers. Het display is me meer waard dan alle apps bij elkaar, temeer omdat m'n slimtv zelf ook apps heeft (die ik ook nauwelijks gebruik). 

Reputatie 7

Niet op de 8001? 

Nee, de 8001 is ZTE en ZTE is exit.

Niet op de 8001? 

Nee, de 8001 is ZTE en ZTE is exit.

Nou mooi niet hier! 

Reputatie 7

Niet op de 8001? 

Nee, de 8001 is ZTE en ZTE is exit.

Nou mooi niet hier! 

Hier mooi ook niet, de ZTE ZXV8001 is mijns inziens nog steeds de meest stijlvolle TV ontvanger die KPN geleverd heeft maar helaas denkt KPN daar anders over. Nadat Trump in 2017 ZTE op de zwarte lijst plaatste was het bij KPN gedaan met ZTE. De ellendige V10a hebben we daar ook aan te danken.

@wjb heb voor ITV die KPN adressen toegevoegd en daarmee is idd de update doorgepust.

 

Blijft apart dat alle verbindingstesten wel prima werkten (en het tv-kijken). 
 

Maar is iig dit issue opgelost. Dank voor deze point of view!

Reputatie 7

@wjb heb voor ITV die KPN adressen toegevoegd en daarmee is idd de update doorgepust.

Blijft apart dat alle verbindingstesten wel prima werkten (en het tv-kijken). 
Maar is iig dit issue opgelost. Dank voor deze point of view!

Je doet er wellicht verstandig aan om de TV ontvangers op een apart vlan te plaatsen en de DHCP server voor dat vlan niet naar de DNS forwarder op de EdgeRouter zelf te laten wijzen maar naar de DNS servers van KPN.

Zelf heb ik dat ook zo ingesteld staan op mijn EdgeRouter 4.

Dat heb ik nu ook gedaan.

Reputatie 7
Badge +30

Top, fijn dat het zo gelukt is om de updates wel te laten doorlopen, Trebaxus :)

Waarom duurt het downloaden van de software update zo extreem lang? Ik dacht ff lekker te gaan tv kijken maar dat lijkt niet te gaan lukken. Ben net al opnieuw begonnen maar voortgangsbalkje lijkt wel stil te staan.

Ik kan me niet voorstellen dat het update pakket zo groot is? Hoe groot is het overigens?

Opstarten staat op 20% en download voortgangsbalkje staat onder de o van sOftware downloaden.

HWB2260 V2

Reputatie 7
Badge +20

Grootte weet ik zo niet, maar het zou maximaal zo 10 minuten mogen duren. Lukt het nog om via het menu de ontvanger een reset te geven? Of anders met de knop achterop?

Het is wel opgelost maar duurde echt zo lang. Ik ben wat anders gaan doen en opeens was die klaar.
Het downloaden duurt wel altijd het langste van het update proces of vergis ik me? Zou je eens kunnen opzoeken hoe groot zo'n update bestand is?

Reputatie 7
Badge +16

Zijn er ook mensen die nog steeds last hebben van dat de afstandsbediening op de 5202 nog steeds meerdere verzoeken achter elkaar stuurt (snel knipperend groen ledje) zodra je op de zoekknop drukt op de afstandsbediening?  

Reputatie 7
Badge +7

Zijn er ook mensen die nog steeds last hebben van dat de afstandsbediening op de 5202 nog steeds meerdere verzoeken achter elkaar stuurt (snel knipperend groen ledje) zodra je op de zoekknop drukt op de afstandsbediening?  

Hier niet.

Reputatie 7
Badge +21

Zijn er ook mensen die nog steeds last hebben van dat de afstandsbediening op de 5202 nog steeds meerdere verzoeken achter elkaar stuurt (snel knipperend groen ledje) zodra je op de zoekknop drukt op de afstandsbediening?  

Heb je al eens een andere afstandsbediening geprobeerd @Chrizziey ?

Reputatie 7
Badge +11

Het is wel opgelost maar duurde echt zo lang. Ik ben wat anders gaan doen en opeens was die klaar.
Het downloaden duurt wel altijd het langste van het update proces of vergis ik me? Zou je eens kunnen opzoeken hoe groot zo'n update bestand is?

Het downloaden duurt inderdaad lang. Het bestandsformaat is mij niet bekend maar de reden waarom het lang duurt wel. Bij de Arcadyan HMB2260 en de Arris VIP2952 worden updates binnengehaald via een multicast-signaal. Dit signaal is betrouwbaar maar niet zo snel. De maximale bandbreedte hierop is ongeveer net zo groot als die van de tv-zenders. Ik dacht zo rond de 10Mbit/s.

 

De Arris VIP5202 haalt zijn updates op via een OTT-unicast verbinding over het reguliere internet, hierbij is de eigen maximaal haalbare bandbreedte de beperkende factor en die updates rollen normaal gesproken zo voorbij.

 

Zo is het mij tijdens mijn opleiding uitgelegd in ieder geval 😃

Hallo @NHendriks , ik heb de afgelopen week een paar updates voor de 5202 gehad, zo traag als stroop,

via mijn vroegere inbelmodem eind vorige eeuw zou het sneller gegaan zijn, dan hoorde je ook nog piepjes dat er wat gebeurde.

 

Reputatie 7
Badge +11

Hallo @NHendriks , ik heb de afgelopen week een paar updates voor de 5202 gehad, zo traag als stroop,

Dat is vreemd, bij iedere installatie die ik heb waarbij nieuwe ontvangers geleverd worden moet er een update gedraaid worden en dat gaat met de 5202's over het algemeen altijd vrij snel voorbij. Soms iets minder snel maar dat ligt dan veelal aan de snelheid van de verbinding. Op koper met 20Mbps duurt het langer dan een gigabit glasvezelverbinding laten we maar zeggen.

Reputatie 7

ik heb de afgelopen week een paar updates voor de 5202 gehad, zo traag als stroop,

Onze 5202 is de afgelopen week ook geupdate maar ik heb er niets van gemerkt, zo snel was ie. :wink:

Hallo @NHendriks , nu heb ik via koper 100/10Mbit/s en a.s. woensdag, hoop ik ,via glas 200/200Mbit/s, dus daar kan het niet aan liggen denk ik, maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Â