Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2021

  • 30 June 2021
  • 609 reacties
  • 38730 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Vorig jaar zijn we begonnen met de uitrol van een geheel nieuw menu voor onze interactieve tv ontvangers. Dit is nu voltooid, alle klanten zijn voorzien van dit nieuwe menu.

Gedurende die uitrol zijn er ook steeds aanvullende updates uitgebracht voor mensen die dat nieuwe menu al hadden gekregen. Al die updates staan ook in dat aparte topic. Maar nu iedereen het nieuwe menu heeft, hoeven we geen onderscheid meer te maken tussen mensen die het nieuwe menu wel of niet hebben.

Daarom gaan we, per de update van juli 2021, verder in dit topic. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hier en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

Kijk hier voor een overzicht van eerdere updates 

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 January 2022, 22:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

609 reacties

Reputatie 4
Badge +1

@Thomas  Wat nog een bijkomend effect was bij het vastlopen van de tv ontvanger na het openen van een app :  de ingestelde herinneringen  werkten vanmorgen niet meer.

Stonden wel in de tv gids , bleek dat de automatisch overschakelen niet meer werkte.

Zowel de instelling van de ingestelde tijd voor het overschakelen was verdwenen ( meestal 1 minuut ) als de automatische overschakeling setting :aan was ook verdwenen.

Vanmorgen maar weer het glasmodem en de V10 (als router ) spanningsloos gemaakt en van de tv ontvanger de software ( in 1 keer )  opnieuw geladen.

Vanmorgen voor al dat opnieuw opstarten weer vastlopers gehad bij het openen van een app.

Wordt ongetwijfeld vervolgd .

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update oktober/november 2021

HTML4.132.204
 

Deze update is volgens planning voltooid :)

 

ik heb ook deze update  8.0.131_2  op mijn Aris staan. Ik kom van XS4all en had daar dat bij iedere zenderlijst wissel in beeld kwam te staan: “ zenderlijst wordt bijgewerkt….”. Nu bij KPN weer precies hetzelfde. Wat is dat toch? Bovendien had ik al eens aangegeven of je niet gewoon als je een andere zenderlijst selecteert je niet nog een keer op de TV knop moet drukken maar gewoon op OK. Er komt nu eerst geselecteerd te staan en moet je vervolgens op de TV knop op de AB drukken. Veel te omslachtig want je hebt toch al de andere lijst geselecteerd! 

Ik snap niet zo goed wat het bezwaar is tegen die melding? Op het moment dat jij een eigen zenderlijst activeert wordt de zenderlijst bijgewerkt en gaat hij van de volledige lijst naar de lijst met jouw samenstelling. In die zin is het een precies kloppende mededeling. Op oudere ontvangers kan het ietsje langer duren voor de nieuwe lijst dan ingeladen is, we merken dat mensen het in dat geval wel fijn om te weten dat er wel daadwerkelijk iets gebeurt. Dat is ook waarom, bijvoorbeeld, er een kleine pop-up verschijnt om aan te geven dat de gids geopend wordt als je dit doet. 

Wat de knoppen betreft, ik maak zelf geen gebruik van verschillende zenderlijsten, dus ik dubbel check dit even met je of ik het goed heb, @marzo. Je drukt op de blauwe knop om bij de zenderlijst opties te komen. Je gaat naar de ‘selecteer’ optie achter de zenderlijst die je wilt en bevestigt met OK. Dan verschijnt de melding in beeld en wordt je zenderlijst actief. Maar het beeld blijft op de zenderlijst opties en gaat niet direct terug naar live tv. En dat is wel graag wat je zou willen. In plaats van dat je op de TV of op de terugknop moet drukken. Klopt dat? Want dan neem ik dat even mee als feedback.

 

@Erik_   Gisteren de laatste versie HTML mogen ontvangen : HTML4.132.204. 

Mooi die nieuwe layout maar dan moet het wel foutloos werken.

Al diverse keren na het selecteren van een app duurt het even  voordat de app verschijnt.

Het kan tijdens het ophalen/laden van de app zo fout gaan dat het TV beeld op zwart komt te staan en de tv ontvanger vastloopt, is niet meer te bedienen met de ab , stand-by knop werkt ook niet.

Na het uit/aan zetten van de tv ontvanger is alles weer bedienbaar en is er weer beeld.

Kom nou niet meer met een frisse start, modem uit/aan enz.

Die trucs weten we al sinds augustus 2020 (!)  .

Heb je dit met alle apps, of met specifieke, @Oberon 5? En toch: heb je, voor de zekerheid, een frisse start gedaan? Om uit te sluiten dat de update wellicht niet helemaal goed is binnengekomen. 

 

 

Verder zijn er meer storende foutjes die ondanks vele NMC  en HTML updates nog steeds voorkomen.

Opname lijst , blokjes in beeld bij teletekst , voortgangsindicatie.

 

Wat bedoel je met deze drie dingen? Als je dat zou willen toelichten kan ik wellicht meer vertellen over of we daar iets mee kunnen of gaan doen.

 

En een frisse start / software installeren gaat nu in 1 keer ( dat is volgens mij al langer zo) .

Klopt, dit is zo sinds juli. Dat was het moment dat het oude menu helemaal gestopt is. Vanaf dat moment was het dan ook niet meer nodig om eerst nog die software op de ontvanger in te laden.

Favorieten is onderdeel van uitgelicht . Dat is toch wat anders dan zoals jij het stelt.

Je hebt maar één favoriete zender??

De afbeeldingen mogen wat kleiner inderdaad. 

De term Wikipedia zie ik niet in de app op mijn telefoon. 

Reputatie 5
Badge +5

Sorry, de titel van mijn opmerking was veel te onduidelijk en in het verkeerde topic neer gezet. Excuses Het gaat over het app menu op de STB  dat ineens veranderd is.  Nu staat er een door KPN ingevuld “uitgelicht” blok waarvan ik alleen youtube gebruik, voorheen kon je de apps die je vaak gebruikt in “Favorieten” zetten.

Ik heb nog niet alles bekeken, voor Wikipedia moest je voorheen vlak voor de TV gaan zitten om nog wat te kunnen lezen, dat is nu een stuk beter, maar het 1-regel “toetsenbord” is wel erg onhandig en niet consistent met de rest van de software…

 

@hmmsjan_2. Oh, dan heeft een Admin het (alsnog) in het verkeerde topic gezet nu. Het staat nu in het topic voor de kpn itv app voor smartphone en tablet. Daar was (is) mijn reactie dus ook op gebaseerd. Ook omdat je het over “de app” hebt.

Ik kom vrijwel nóóit in het app-menu “Apps op tv” van de decoder. Ik gebruik de apps in mijn smart-tv.

En als ik er kwam snapte ik al niet waarom “favorieten” daar altijd leeg was. Nooit begrepen dat ik dat zelf moest invullen. En dus ook nooit geweten hoe… :rolling_eyes: .

Maar als je alleen Youtube gebruikt waarom dan niet gewoon via voorkeuze 201 ???!!! :wink::grinning: .

Reputatie 7
Badge +30

@hmmsjan_2, ik heb je bericht nog een keer verplaatst, en nu naar het goede verzameltopic :)

 

Sorry, de titel van mijn opmerking was veel te onduidelijk en in het verkeerde topic neer gezet. Excuses Het gaat over het app menu op de STB  dat ineens veranderd is.  Nu staat er een door KPN ingevuld “uitgelicht” blok waarvan ik alleen youtube gebruik, voorheen kon je de apps die je vaak gebruikt in “Favorieten” zetten.

We gebruiken Uitgelicht om de meest gebruikte apps makkelijk voor handen te hebben. En ik zie inderdaad niet direct een optie om daar zelf veranderingen in te brengen. Neem ik mee als feedback. 

 

Ik heb nog niet alles bekeken, voor Wikipedia moest je voorheen vlak voor de TV gaan zitten om nog wat te kunnen lezen, dat is nu een stuk beter, maar het 1-regel “toetsenbord” is wel erg onhandig en niet consistent met de rest van de software…

De inhoud van apps staat verder los van de rest van de software van de ontvanger. De apps worden over het algemeen klaar bij ons aangeleverd en daar doen wij vervolgens niets of weinig mee. Ik verwacht dat het bij de Wikipedia app bewust zo is, zodat er onder meer ruimte is voor de zoekresultaten.

Reputatie 5
Badge +5

Youtube op 201 gaat inderdaad ook, maar de “favorieten” optie maakte het voorheen mogelijk regelmatig gebruikte “apps op TV” bij elkaar te zetten. Ik heb het altijd een goede en overzichtelijke gebruikers interface gevonden, en ben niet onder de indruk van de nieuwe. Mijn TV is  niet “smart”, dus mooi dat KPN die functionaliteit indertijd heeft toegevoegd. 

Reputatie 7

Wij komen nooit in het apps op TV menu.

Wat mij betreft mogen die apps er allemaal vanaf zolang ik Netflix maar kan blijven openen via kanaal 200.

Reputatie 2

@Erik_  ik begrijp wat je bedoelt en ik wil geen azijnpisser zijn maar dan zou ik die mededeling: ‘ zenderlijst wordt bijgewerkt’ misschien veranderen in: ‘zenderlijst wordt geladen”.

Als ik van zenderlijst wissel dan druk ik op de blauwe knop, dan ga ik naar de betreffende zenderlijst die groen kleurt en druk ik op OK, dan verschijnt er ‘geselecteerd’ en vervolgens moet ik dan op de TV knop drukken om daadwerkelijk beeld te krijgen. Je kunt dat verkorten door de zenderlijst te selecteren zodat deze groen kleurt en vervolgens direct via de knop ‘TV’ activeren 

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_  ik begrijp wat je bedoelt en ik wil geen azijnpisser zijn maar dan zou ik die mededeling: ‘ zenderlijst wordt bijgewerkt’ misschien veranderen in: ‘zenderlijst wordt geladen”.

Als ik van zenderlijst wissel dan druk ik op de blauwe knop, dan ga ik naar de betreffende zenderlijst die groen kleurt en druk ik op OK, dan verschijnt er ‘geselecteerd’ en vervolgens moet ik dan op de TV knop drukken om daadwerkelijk beeld te krijgen. Je kunt dat verkorten door de zenderlijst te selecteren zodat deze groen kleurt en vervolgens direct via de knop ‘TV’ activeren 

Dank voor de aanvullingen, @marzo. Ik neem het mee :)

Erik_ schreef: hmmsjan_2, ik heb je bericht nog een keer verplaatst, en nu naar het goede verzameltopic :)

Dat heeft me dus ruim 10 minuten zoeken opgeleverd, @Erik_ . Want normaal worden dan ook de links in de lijsten “mijn reacties” aangepast. Maar zowel via die van hmmsjan_2 als de mijne kon ik dit niet 1,2,3 meer vinden.

dingetje voor Insided dus.

Ik volg diverse series op de TV. Ik zou graag ergens willen zien dat er in de gids een teken staat dat de uitzending een herhaling betreft. Ik zie wel een rijtje  met HD,S,AL en LIVE. Daar zou een mooie H van herhaling tussen passen. Dat scheelt erg veel irritatie.

ik dacht het opgelost te hebben omdat ik bovenaan rechts een icoon heb ontdekt dat UITLEG is genoemd. Ik heb geen idee hoe ik daar kan komen. Het symbool met de 2 streepjes vind ik nergens op mijn afstandsbediening.

ik wacht men spanning af op de oplossing n

Reputatie 7

Het symbool met de 2 streepjes vind ik nergens op mijn afstandsbediening.

Rechtsonderaan het numerieke gedeelte.

@Kakalorus 

Uitleg krijg je door de teletekstknop in te drukken als je de epg op het scherm hebt. (voor herhalingen heb je er niks aan overigens; zijn extra functies in de gids)

Je weet toch wel wat je gezien hebt? Zeker BBC First is een groot herhaalkanaal nu ruim 1¾ jaar in het coronatijdperk. Als je een serie selecteert zie je, behalve wat je noemt, ook bijvoorbeeld serie x, aflevering y. Welke serie je gezien hebt is nog wel te onthouden. En anders annuleer je het opnemen van de serie weer.

Peter,

dank voor je reactie. “Je weet toch wat je gezien hebt” is pas van toepassing als ik iets opneem en dan later constateer dat ik dat al gezien heb. Misschien was ik niet helemaal duidelijk, als ik in de gids iets zie wat ik wil opnemen mis ik een indicatie dat dit een herhaling is. Ik ben 73 en dat geheugen wordt dan een dingetje. Ik noteer van mijn favoriete series nu ook al steeds het nummer van de serie en van de aflevering. Dat laatste is dan niet meer nodig omdat ik kan zien dat het een herhaling is. 

Kpn bepaalt niet of iets een herhaling is of niet, dat bepaalt de zender. Vaak zie je, vooral bij reclamezenders, dat een herhaling een paar dagen later wel, maar een aantal maanden later niet als herhaling wordt aangemerkt. 

Bij BBC First kun je 9 v.d. 10 x van uit gaan dat het een herhaling is. Die hebben series de afgelopen 1,5 jaar soms al 4 x uitgezonden. Dat is dus een zender waar ik nog héél weinig op af stem. Niks nieuws onder de zon.

Ik vrees dat het bedrijf dat de gids maakt van bijna geen zender de info erbij krijgt dat het een herhaling is.

KPN kan dit signaal hooguit aan de epg leverancier doorgeven.

Reputatie 7
Badge +10

Peter,

dank voor je reactie. “Je weet toch wat je gezien hebt” is pas van toepassing als ik iets opneem en dan later constateer dat ik dat al gezien heb. Misschien was ik niet helemaal duidelijk, als ik in de gids iets zie wat ik wil opnemen mis ik een indicatie dat dit een herhaling is. Ik ben 73 en dat geheugen wordt dan een dingetje. Ik noteer van mijn favoriete series nu ook al steeds het nummer van de serie en van de aflevering. Dat laatste is dan niet meer nodig omdat ik kan zien dat het een herhaling is. 

@Kakalorus Ik kijk meestal welk seizoen er wordt uit gezonden. Maar een H-tje erbij van herhaling snap ik helemaal, niks geks aan uw vraag.

BBC first is hier een favoriete zender en het leuke is, vind ik, All creatures great&small (vernieuwde James Herriot) komt binnenkort met seizoen 2. Zo langzaamaan komen er meer nieuwe seizoenen. 

Bedankt

Ik begrijp het. Dat van BBC First was mij al opgevallen. Ik blijf het bijhouden welke afl. ik gezien heb.

 

Ik ben blij dat ik ook een beetje bijstand krijg. Ik ben al jaren een trouw lid van KPN , maar vindt dat KPN nu wel een keer aan de beurt is om hier wat aan te doen. “Wir schaffen das” KPN

Reputatie 7
Badge +20

Ik snap je punt heel goed @Kakalorus, het is helemaal niet leuk als je er eens lekker voor gaat zitten om iets te bekijken, om vervolgens na een minuut of 2 te beseffen dat je de aflevering al eerder hebt gezien :slight_frown:

Omdat wij zelf de inhoud van de gids niet bepalen weet ik niet of dit iets is dat we voor elkaar kunnen krijgen, maar ik ga jouw wens zeker even doorgeven aan de interactieve tv-mensen!

Maja,

Dank voor je reactie. Dat klinkt helemaal super. Je zal er vooral veel gelijkdenkende senioren een groot plezier mee doen. Als ik denkt, met 73 jaar, dat ik uitgeleerd ben blijkt dat steeds weer niet zo te zijn. Ik heb zojuist weer een nieuw woord geleerd, INTERACTIEVE TV-MENSEN. De kunst blijft om niet in je eigen bubbel te blijven hangen maar om je te kunnen verplaatsen in een ander. Jou hoef ik dat niet te leren. Opschudden die INTERACTIEVE TV-MENSEN!! Niet teveel over praten maar DOEN!

Fijne dag

Het nieuwe menu werkt traag en bij keuze voor apps loopt het regelmatig vast. Op advies heb ik een nieuwe tv ontvanger gekregen. Deze lost niets op en heeft daarnaast als nadeel, dat ik geen optische kabel meer kan aansluiten. E 20,- naar de knoppen. Bedankt!

Ziggo lijkt een steeds beter alternatief.

 

Admin: samengevoegd met centrale topic

Badge +12

Het nieuwe menu werkt traag en bij keuze voor apps loopt het regelmatig vast. Op advies heb ik een nieuwe tv ontvanger gekregen. Deze lost niets op en heeft daarnaast als nadeel, dat ik geen optische kabel meer kan aansluiten. E 20,- naar de knoppen. Bedankt!

Ziggo lijkt een steeds beter alternatief.

 

Admin: samengevoegd met centrale topic

Hoezo €20 naar de knoppen? Je hebt de “oude” ontvanger al teruggestuurd begrijp ik?

Reputatie 7

Op advies heb ik een nieuwe tv ontvanger gekregen. Deze lost niets op en heeft daarnaast als nadeel, dat ik geen optische kabel meer kan aansluiten.

@HoMerus, Maar alle courante TV ontvangers van KPN hebben een optische kabel dus kan ik deze opmerking niet helemaal plaatsen.

Welk type TV ontvanger heb je ontvangen?