Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2021

  • 30 June 2021
  • 609 reacties
  • 38753 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Vorig jaar zijn we begonnen met de uitrol van een geheel nieuw menu voor onze interactieve tv ontvangers. Dit is nu voltooid, alle klanten zijn voorzien van dit nieuwe menu.

Gedurende die uitrol zijn er ook steeds aanvullende updates uitgebracht voor mensen die dat nieuwe menu al hadden gekregen. Al die updates staan ook in dat aparte topic. Maar nu iedereen het nieuwe menu heeft, hoeven we geen onderscheid meer te maken tussen mensen die het nieuwe menu wel of niet hebben.

Daarom gaan we, per de update van juli 2021, verder in dit topic. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hier en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

Kijk hier voor een overzicht van eerdere updates 

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 January 2022, 22:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

609 reacties

HMB 2260 v2

Reputatie 7

HMB 2260 v2

Die heeft een aansluiting voor een optische kabel.

Reputatie 7
Badge +22

HMB 2260 v2

Die heeft een aansluiting voor een optische kabel.

@HoMerus

 

Reputatie 4
Badge +1

@Erik_ 

 

@Erik_   Gisteren de laatste versie HTML mogen ontvangen : HTML4.132.204. 

Mooi die nieuwe layout maar dan moet het wel foutloos werken.

Al diverse keren na het selecteren van een app duurt het even  voordat de app verschijnt.

Het kan tijdens het ophalen/laden van de app zo fout gaan dat het TV beeld op zwart komt te staan en de tv ontvanger vastloopt, is niet meer te bedienen met de ab , stand-by knop werkt ook niet.

Na het uit/aan zetten van de tv ontvanger is alles weer bedienbaar en is er weer beeld.

Kom nou niet meer met een frisse start, modem uit/aan enz.

Die trucs weten we al sinds augustus 2020 (!)  .

Heb je dit met alle apps, of met specifieke,@Oberon 5? En toch: heb je, voor de zekerheid, een frisse start gedaan? Om uit te sluiten dat de update wellicht niet helemaal goed is binnengekomen. 

Eigenlijk altijd de Weerslag.nl app , heeft nog nooit gewerkt/ verschijnt niet.

Alle apps openen heel traag 3-5 seconden zeker, Als je de foute app verlaat binnen die tijd loopt alles vast , zelfs 1 keer een spontane herstart van de ontvanger. Als je veel langer 30sec. wacht om de app te verlaten werkt alles nog wel.

 

Verder zijn er meer storende foutjes die ondanks vele NMC  en HTML updates nog steeds voorkomen.

Opname lijst , blokjes in beeld bij teletekst , voortgangsindicatie.

Moet ik nog even verder uitzoeken is wat meer werk

Wat bedoel je met deze drie dingen? Als je dat zou willen toelichten kan ik wellicht meer vertellen over of we daar iets mee kunnen of gaan doen.

Eerst kon ik bijvoorbeeld als ik een opname even pauzeerde en daarna weer op play drukte, de infobalk meteen wegdrukken door 2 x op de gele knop te drukken. Dit werkt niet meer helaas, ik zie de balk te lang tot hij vanzelf verdwijnt, waardoor ik een stuk beeld mis en een heel stuk ondertiteling! Ontzettend vervelend. Als ik terugspoel, kan ik door 2 x op de gele knop te drukken de infobalie wel wegdrukken! Maar dat is niet echt nodig! Het is de omgekeerde wereld.

inderdaad Super irritant

sinds nieuwe menu , als je op pauze drukt en weer verder gaat dat de zwarte balk lang blijft staan zodat je een stuk ondertiteling mist. En ik spreek nog geen italiaans!

In oude menu  geen last, bij pauze

 

Admin: bericht verplaatst naar ander topic

@renatebenik

Standaard is de balk 5 seconden in beeld. Zelf heb ik dat naar 3 seconden gezet (kan van 2 tot 30 seconden ingesteld).

sinds nieuwe menu , als je op pauze drukt en weer verder gaat dat de zwarte balk lang blijft staan zodat je een stuk ondertiteling mist.

Dit los ik dan op door met de toets < op de "circel” knop (die noem in het kompas) 30 seconden terug te springen. Dan heb je wel een kleine herhaling, maar dat vind ik niet storend. Bij programma's die ik wel versta (NL, EN en Duits) doe ik 30 seconden terug niet.

Het zou inderdaad handig zijn als na hervatting van uit pauze de balk direct uit gaat.
(@ moderator)

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor de toelichting over de app, @Oberon 5, dat heb ik doorgegeven. De rest van de dingen, neem je tijd. We horen het wel :)

Reputatie 7
Badge +20

@renatebenik

Standaard is de balk 5 seconden in beeld. Zelf heb ik dat naar 3 seconden gezet (kan van 2 tot 30 seconden ingesteld).

sinds nieuwe menu , als je op pauze drukt en weer verder gaat dat de zwarte balk lang blijft staan zodat je een stuk ondertiteling mist.

Dit los ik dan op door met de toets < op de "circel” knop (die noem in het kompas) 30 seconden terug te springen. Dan heb je wel een kleine herhaling, maar dat vind ik niet storend. Bij programma's die ik wel versta (NL, EN en Duits) doe ik 30 seconden terug niet.

Het zou inderdaad handig zijn als na hervatting van uit pauze de balk direct uit gaat.
(@ moderator)

Je kunt hem op 2 seconden instellen @renatebenik, dat scheelt al aardig wat :slight_smile:  Dit doe je via Instellingen → TV Menu → Infobalk aantal seconden zichtbaar.

De vraag of de balk helemaal uit kan of op 0 seconden kan worden gezet zullen we even aankaarten bij de ontwikkelaars!

klopt, het is gelukt via instellingen, tvmenu, infobalk  de tijd naar 1 seconde te zetten!!

 

dat is erg fijn, geen ergenis meer.

ook bedankt voor de tip 

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Top, goed om te horen, Renate :)

 

We hebben ook weer wat reacties op ingediende feedback.

Wat betreft performance van de apps, @Oberon 5, we herkennen dit niet als een breed spelend probleem, maar in de volgende software update zitten aanvullende (onder water) aanpassingen op de performance van de apps omgeving. Ik verwacht dat het daarmee een stuk beter wordt bij jou. 

Het aanmaken van favorieten in de apps omgeving kan niet meer sinds deze veranderd is. Dat komt omdat de onderliggende software helemaal veranderd is. Hierin was het niet mogelijk om favorieten op dezelfde manier als voorheen in te bouwen. Dit is wel iets dat we terug willen brengen. Maar we moeten dan eerst uitzoeken hoe dit precies kan in de nieuwe software. We hebben daarom nog geen prognose wanneer dit dan weer gaat kunnen, @hmmsjan_2

En, @PeterG, ik geloof dat jij dit noemde: op de dia van het YouTube kanaal staat niet vermeld dat je op de rode knop moet drukken om de app daadwerkelijk te openen. Dit gaan we aanpassen, we zullen dan ook de hele afbeelding even verfrissen. Wanneer dit dan precies zal zijn weet ik zo niet, hangt even af of ze dit in een HTML update moeten meenemen, of dat dit tussendoor kan.

Tjonge jonge, na de laatste update die er is uitgerold nu al 4x de 400 fout gehad.

 

 

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_  Alles bij elkaar ben ik erg tevreden over hoe het “nieuwe menu/platform” op dit moment is. Het functioneert goed en problemen die in het “oude menu/platform” zaten zijn (eindelijk) opgelost.

Toch zitten er nog wat kleinere (schoonheids-)foutjes in. Die heb ik al eerder benoemd, dus ik weet niet of het zin heeft ze nogmaals te benoemen. Voor de zekerheid nogmaals.

Ik maak van de gelegenheid gebruik om ook een paar nieuwe dingen te noemen.

  1. De volgorde in het menu Systeem is niet consistent. Die volgorde zou m.i. van licht ingrijpen naar zwaar moeten zijn. Daarom zouden optie 3 en 4 omgedraaid moeten worden.
  2. Als ik kies voor TV-ontvanger herstarten waarom zie ik dan een blauw scherm terwijl ik kleur donker heb ingesteld?
  3. Als ik een serie geprogrammeerd heb waarvan ik verschillende afleveringen in de gids in beeld heb (dit is vaak bij zender National Geographic en Discovery), dan verschijnt alleen de R bij die ene aflevering. De R verschijnt pas bij de andere afleveringen als ik even naar beneden scroll en weer terug.
  4. Als ik van een serie de allerlaatste aflevering bekeken heb, dan verwijder ik die. Als ik daarna meteen naar Gepland ga, zie ik de afgelopen serie niet meteen onderaan de lijst (met “0 afleveringen"). Ik moet eerst het menu afsluiten en daarna weer starten, naar Gepland staan. Pas dan staat hij er wel bij en kan ik die verwijderen.
  5. De afspeelbalk is niet consistent. Het went na ongeveer anderhalf jaar nog steeds niet. Want je ziet op verschillende momenten andere info op dezelfde plek. Ideaal zou zijn: Links totaaltijd. Bij de cursor de tijd in de opname en erboven of eronder play/pauze-symbool. Rechts de resterende tijd. 
  6. Het zou mooi zijn als de lay-out en interface hetzelfde zouden zijn op: tv-ontvanger, app op mobiel, op de site tv.kpn.com. Nu is dat helaas niet het geval.

Zoals gezegd, ik ben tevreden hoe het nu is. Maar als deze 6 punten ook nog aangepast zouden worden, zou dat het voor mij helemaal “af” maken.

Punt 2 van je, @Katana321 , wilde ik net hier plaatsen. Beeld zegt meer dan…

Al je punten onderschrijf ik ook. Bij 6 bedoel je denk ' opnamen ' op decoder en app en website heet het opgeslagen..…

@ Erik. Ik zet hier express opnamen. Want op de decoder staat opnames en dat is het verkeerde meervoud. Het staat overal met s op het eind en dat irriteert me al een tijdje.

vb Er zijn veel opnames in ziekenhuizen.
Er staan veel opnamen op de band. !!!

Reputatie 7

@ Erik. Ik zet hier express opnamen. Want op de decoder staat opnames en dat is het verkeerde meervoud. Het staat overal met s op het eind en dat irriteert me al een tijdje.

Opnames en opnamen mogen allebei, ook als we spreken over uitzendingen of films.

Reputatie 7
Badge +17

Dankjewel @Katana321! Ik heb Erik op de hoogte gebracht van je bericht. @PeterG Ook bedankt! Wat het woord ‘opnames’ of ‘opnamen’ betreft: volgens mij kan het allebei? Ben inmiddels zo gewend aan het woord 'opnames’ dat juist het woord ‘opnamen’ in de context van programma's opnemen fout klinkt:joy:

 

EDIT: aah, wjb was me al voor:smile:

Reputatie 7
Badge +7

---

Al je punten onderschrijf ik ook. Bij 6 bedoel je denk ' opnamen ' op decoder en app en website heet het opgeslagen..…

----

Ik bedoelde de lay-out/interface van de hele itv-omgeving. Niet alleen van het opname-gedeelte, maar ook van bijv de gids.

*Edit: ik heb het dus vooral over de lay-out/interface. Die is in die drie omgevingen verschillend en dat is m.i. niet wenselijk.

Reputatie 7

Ik bedoelde de lay-out/interface van de hele itv-omgeving. Niet alleen van het opname-gedeelte, maar ook van bijv de gids.

Ik denk ook niet dat dat verstandig is. Voor een device wat bediend wordt met touch kan een hele andere user interface veel prettiger zijn terwijl die interface niet prettig hoeft te werken op een TV ontvanger of de televisie zelf die met een afstandsbediening aangestuurd wordt. Ook de grootte van het scherm speelt natuurlijk een rol in het design.

Wel zou het mijns inziens goed zijn als dezelfde terminologie en stijl gebruikt zou worden in alle omgevingen.

wjb schrijft:
Opnames en opnamen mogen allebei, ook als we spreken over uitzendingen of films.

Dan laten we dat zo. Maar… dan mag online “opgeslagen” ook wel gewijzigd worden in “opnames". Eenheid in terminologie maakt het wel zo duidelijk.

Qua layout ben ik het met wjb eens. Dat kan op het kleine telefoonscherm of iets grotere laptop/tablet scherm écht niet hetzelfde als op het grote tv scherm. De gids zoals op de tv op een telefoon? Dat ziet er niet uit en wordt allemaal veel te klein. Layout kan nooit 1 op 1 dan. Dat stoort ook niet.

Verder wordt het op tv in landscape ontworpen en op de phone in portrait modus.

@wjb@Katana321@Lisa .

Reputatie 7
Badge +7

Ik denk ook niet dat dat verstandig is. Voor een device wat bediend wordt met touch kan een hele andere user interface veel prettiger zijn terwijl die interface niet prettig hoeft te werken op een TV ontvanger of de televisie zelf die met een afstandsbediening aangestuurd wordt. Ook de grootte van het scherm speelt natuurlijk een rol in het design.

Wel zou het mijns inziens goed zijn als dezelfde terminologie en stijl gebruikt zou worden in alle omgevingen.

Ja, daar heb je ook wel gelijk in. Maar @ kpn, probeer het in elk geval, waar het kan, zoveel mogelijk gelijk te houden. Dat er afwijkingen in zitten t.b.v. touch e.d. prima. Maar graag zoveel mogelijk hetzelfde.

Wat betreft jouw opmerking over “Opgeslagen” in de app. Ook in die interface zit een tekortkoming/bug.

Als ik in de app in “Opgeslagen” zit en daar op “Geplande opnames” klik, dan zou het logisch zijn als ik bovenin om terug te keren “Mijn opnames” zou zien. Dat is niet het geval en niet logisch. Foutje in de interface.

@Lisa  hier zouden jullie ook nog even naar moeten kijken.

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_  Alles bij elkaar ben ik erg tevreden over hoe het “nieuwe menu/platform” op dit moment is. Het functioneert goed en problemen die in het “oude menu/platform” zaten zijn (eindelijk) opgelost.

Fijn!

Toch zitten er nog wat kleinere (schoonheids-)foutjes in. Die heb ik al eerder benoemd, dus ik weet niet of het zin heeft ze nogmaals te benoemen. Voor de zekerheid nogmaals.

Ik maak van de gelegenheid gebruik om ook een paar nieuwe dingen te noemen.

  1. De volgorde in het menu Systeem is niet consistent. Die volgorde zou m.i. van licht ingrijpen naar zwaar moeten zijn. Daarom zouden optie 3 en 4 omgedraaid moeten worden.

Hebben we doorgegeven, staat laag op de prioriteitenlijst om aan te passen. Don't hold your breath, zoals de Engelsen dat zeggen.

  1. Als ik kies voor TV-ontvanger herstarten waarom zie ik dan een blauw scherm terwijl ik kleur donker heb ingesteld?

Zal vast iets zijn zoals met de apps omgeving tot voor de laatst update, dat hier nog wat onder water aanpassingen voor nodig zijn. Ik check of ze hier wat over kunnen zeggen.

  1. Als ik een serie geprogrammeerd heb waarvan ik verschillende afleveringen in de gids in beeld heb (dit is vaak bij zender National Geographic en Discovery), dan verschijnt alleen de R bij die ene aflevering. De R verschijnt pas bij de andere afleveringen als ik even naar beneden scroll en weer terug.
  2. Als ik van een serie de allerlaatste aflevering bekeken heb, dan verwijder ik die. Als ik daarna meteen naar Gepland ga, zie ik de afgelopen serie niet meteen onderaan de lijst (met “0 afleveringen"). Ik moet eerst het menu afsluiten en daarna weer starten, naar Gepland staan. Pas dan staat hij er wel bij en kan ik die verwijderen.

Neem ik ook mee. 

  1. De afspeelbalk is niet consistent. Het went na ongeveer anderhalf jaar nog steeds niet. Want je ziet op verschillende momenten andere info op dezelfde plek. Ideaal zou zijn: Links totaaltijd. Bij de cursor de tijd in de opname en erboven of eronder play/pauze-symbool. Rechts de resterende tijd. 

Ik denk dat ze wel zo'n beetje klaar zijn met het aanpassen van de infobalk. Maar ik wil dit nog wel een keer aankaarten, ik snap alleen niet helemaal (meer) wat het probleem is? Er zit een verschil tussen wat de infobalk laat zien bij een opname versus live tv?

  1. Het zou mooi zijn als de lay-out en interface hetzelfde zouden zijn op: tv-ontvanger, app op mobiel, op de site tv.kpn.com. Nu is dat helaas niet het geval.

Dat gaat niet gebeuren, wjb heeft daarin al goed aangegeven waarom niet. Er zit een wezenlijk verschil tussen de gebruikerservaring van een ontvanger versus een touch-apparaat, versus kijken op een computer. Daar is dan ook een verschillende gebruikersomgeving voor nodig. We proberen dat te stroomlijnen waar mogelijk, maar je zult altijd verschil houden. Plus is er ook technisch gezien een verschil tussen de ontvanger software en de online software waardoor niet alle dingen op beide op dezelfde manier kunnen.

Reputatie 7
Badge +7

------

  1. De afspeelbalk is niet consistent. Het went na ongeveer anderhalf jaar nog steeds niet. Want je ziet op verschillende momenten andere info op dezelfde plek. Ideaal zou zijn: Links totaaltijd. Bij de cursor de tijd in de opname en erboven of eronder play/pauze-symbool. Rechts de resterende tijd. 

Ik denk dat ze wel zo'n beetje klaar zijn met het aanpassen van de infobalk. Maar ik wil dit nog wel een keer aankaarten, ik snap alleen niet helemaal (meer) wat het probleem is? Er zit een verschil tussen wat de infobalk laat zien bij een opname versus live tv?

-------

@Erik_ Dank voor jouw uitgebreide reactie. Fijn dat je sommige dingen gaat navragen/aankaarten. En helemaal helder wat @wjb  en jij schrijven over de lay-out (opmerking 6). Daar had ik even niet aan gedacht.

Wat betreft mijn opmerking over de afspeelbalk (opmerking 5): 

Alles wat wij hier willen kijken nemen we op, dus alles m.b.t. opnames is erg belangrijk voor ons. En dan plannen we bij het afspelen van die opnames heel strak in, soms in combinatie met live-tv. Daarom is eigenlijk de resterende tijd die nu rechts staat het allerbelangrijkst voor ons. En juist dat valt weg als ik op Pauze druk, want dan staat er ineens dat pauze-symbool ipv de resterende tijd. Dat is de reden dat ik het voorstel doe zoals geformuleerd.
Mocht dat om de een of andere reden niet kunnen (bijv door ruimtegebrek) laat dan alsjeblieft die totaaltijd weg. Die voegt voor mij eigenlijk niets toe. Dan zou het worden:
Links de verstreken tijd. Bij de cursor play/pauze-symbool. Rechts de resterende tijd.

Lijkt me heel overzichtelijk en duidelijk. 

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor de toelichting, @Katana321. Neem ik mee.

 

Algemeen verzoek: feedback over de iTV App graag in het iTV App topic. Ontvanger en app zijn aparte teams qua ontwikkeling, en als de feedback dan ook in aparte topics zit is voor ons makkelijker sorteren en doorzetten. 

Reputatie 7

Algemeen verzoek: feedback over de iTV App graag in het iTV App topic.

Misschien goed om de iTV app berichten uit dit topic alsnog te verplaatsen?

Reputatie 7
Badge +30

Algemeen verzoek: feedback over de iTV App graag in het iTV App topic.

Misschien goed om de iTV app berichten uit dit topic alsnog te verplaatsen?

Done :)

Reputatie 2
Badge

Ik ben klaar voor de Videoland update 😉