Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2021

  • 30 June 2021
  • 609 reacties
  • 38731 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Vorig jaar zijn we begonnen met de uitrol van een geheel nieuw menu voor onze interactieve tv ontvangers. Dit is nu voltooid, alle klanten zijn voorzien van dit nieuwe menu.

Gedurende die uitrol zijn er ook steeds aanvullende updates uitgebracht voor mensen die dat nieuwe menu al hadden gekregen. Al die updates staan ook in dat aparte topic. Maar nu iedereen het nieuwe menu heeft, hoeven we geen onderscheid meer te maken tussen mensen die het nieuwe menu wel of niet hebben.

Daarom gaan we, per de update van juli 2021, verder in dit topic. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hier en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

Kijk hier voor een overzicht van eerdere updates 

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 January 2022, 22:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

609 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Testen zal vooral zijn kijken of er problemen optreden die mensen dan gaan uit zichzelf gaan melden.

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_ waarom zit er zo’n tijd tussen de testgroep en de verdere uitrol? Puur alleen om in die periode te monitoren? Maar dat kan toch ook korter? Of is dat net weer tekort om de verdere uitrol te laten komen? Ik vraag dit eigenlijk om te willen weten wat er in die periode van testfase gebeurd. Want het zijn iedere keer weer andere klanten die in de test zitten, ik ben ook een keer een tester geweest. Maar dan weet ik eigenlijk niet wat ik dan moet testen, want die firmware staat erop en het werkt gewoon. 😉👍🏼

@Dennis Schreve Eens. Sterker nog, je kunt dus tester zijn zonder dat je dat weet. En als nieuwe functies op die manier niet getest zouden worden, zou het later bij de uitrol misschien alsnog zomaar mis kunnen gaan.

Misschien is het een beter idee om een test/pilot te doen met mensen die weten dat ze tester zijn, of beter nog: die zich ervoor aangemeld hebben. Dat die mensen actief en bewust kijken naar de wijzigingen en ook in de gaten houden of alles goed gaat.

Reputatie 7
Badge +30

De testgroep gaat er niet zozeer om dat die klanten specifieke dingen moeten doen. Het gaat er gewoon om dat mensen hun reguliere dingen doen, die ze anders ook zouden doen. In die tijd houdt het ontwikkelteam dan dingen in de gaten zoals

  • hoe het tv platform zich gedraagt, en of er uitschieters zijn qua belasting (bijvoorbeeld dat ineens het Terugkijken van programma's veel meer geheugen vraagt dan voorheen, wat zou kunnen wijzen op een bug in de software)
  • hoe de uitrol van de software zelf gaat en of dat vloeiend verloopt
  • hoeveel klanten in de periode na de testuitrol contact opnemen met een vraag of probleem over iTV en of dat dan verband houdt met de software update.

In de meeste gevallen verwachten we geen grote impact en is het voldoende om een dag of twee, drie tussen de testuitrol en de rest te hebben. Maar Videoland is onder water een grote wijziging, die veel impact kan hebben. Daarom zijn we hier wat voorzichtiger mee en zit er dus meer tijd tussen. Het zou ook nog kunnen zijn dat deze data opschuiven. Maar dat laten we dan natuurlijk even weten.

 

Verder nog  weer wat meer reacties op feedback.

 

@PeterG & @renatebenik, jullie vroegen of de infobalk ook in z'n geheel uit kon. Dat kan niet, en zal waarschijnlijk ook niet mogelijk gaan worden. Het weergeven van de balk, ook al is het maar een seconde, is op het moment een integraal onderdeel van hoe het zappen programmatisch werkt. Om dat aan te passen zou heel veel werk kosten.

 

@Katana321, jij had een aantal dingen.

  • Tijdsweergave op de infobalk tijdens opnames: gaan ze op dit moment niets aan doen. We zien hier geen verdere meldingen over, en daarom kiezen we ervoor om andere dingen prioriteit te geven.
  • Series inplannen waarbij het icoon niet direct verschijnt bij aanvullende zichtbare afleveringen: Hebben ze zelf ook gespot, maar heeft niet direct prioriteit op het moment.
  • Geplande serieopname verwijderen direct na het verwijderen van de laatste aflevering: ik ervaar zelf ook wat jij beschrijft, dat de serie in zo'n geval niet direct zichtbaar is bij Gepland, maar dat je eerste het menu moet sluiten en weer openen. Dit was bij het team nog niet bekend, ze gaan er naar kijken.
  • Blauw scherm bij her/opstarten ook als je donker thema gebruikt: dit klopt. Dit stukje van de software komt uit de NMC-laag en daar worden kleurthema's niet op toegepast. Kleurthema's werken alleen op de HTML laag. Dit zal dus ook zo blijven.

 

@Kakalorus, jij vroeg of er een icoon in de gids kon komen om aan te geven of iets een herhaling is of niet. Dat is op het moment niet mogelijk. Wij krijgen de data van de tv gids aangeleverd door een externe partij. Zij zouden dan in die data moeten opnemen of iets een herhaling is of niet. Pas dan kunnen wij daar softwarematig een logica op toepassen die zegt ‘als iets getagd is als herhaling, geef het dit icoontje’.

Maar die externe partij krijgt hun data weer van elke zender aangeleverd. En dan moet elke zender ook maar net die aanpassing willen maken. Dus dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Misschien dat het ooit in de toekomst nog gaat gebeuren.

@Erik_ 

 

Is de update van de nmc naar 8.0.132_4 al volledig uitgerold. Bij mij staat die versie er nog niet op.

 

Op een ander adres is die versie er ook nog niet op.

Reputatie 7

De NMC update moet inderdaad volledig uitgerold zijn inderdaad @dennisg1. De HTML update komt wat later. Met de gegevens in je profiel heb ik even voor je gekeken, zo te zien heb je een Arris 5202 en ik zie versie 8.0.131_2 nog staan. Je kunt die ontvanger een frisse start (reset) geven, de ontvanger gaat dan de nieuwste software installeren.

Reputatie 3
Badge

Ook hier op de HM2260 staat versie NMC 8.0.131_2.

Zojuist een frisse start gedaan en na software opnieuw geïnstalleerd te hebben staat nog steeds deze oudere versie erop.

De NMC update moet inderdaad volledig uitgerold zijn inderdaad @dennisg1. De HTML update komt wat later. Met de gegevens in je profiel heb ik even voor je gekeken, zo te zien heb je een Arris 5202 en ik zie versie 8.0.131_2 nog staan. Je kunt die ontvanger een frisse start (reset) geven, de ontvanger gaat dan de nieuwste software installeren.

Had de software al een keer opnieuw geïnstalleerd, maar de versie blijft hetzelfde. Moet ik dan “terug naar fabrieksinstellingen” proberen?

Reputatie 7

Dat is gek @dennisg1 en @Theo v H, ik durf zo ook niet te zeggen waarom die update bij jullie nog niet geïnstalleerd wordt. Ik doe hier navraag over voor jullie! Ik verwacht dat we daar na het weekend meer over weten, aangezien het nu vrijdagavond is.

Reputatie 6
Badge +9

Hier zit ik ook nog op NMC 8.0.131_2 op mijn 2 HMB2260 ontvangers.

Reputatie 5
Badge +5

Dat is gek @dennisg1 en @Theo v H, ik durf zo ook niet te zeggen waarom die update bij jullie nog niet geïnstalleerd wordt. Ik doe hier navraag over voor jullie! Ik verwacht dat we daar na het weekend meer over weten, aangezien het nu vrijdagavond is.

Hier 2 x Arris VIP 2952. En nog geen nieuwe NMC. 

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, het is door jullie reacties wel duidelijk geworden dat de uitrol niet bij iedereen voltooid zal zijn. @Jasper heeft hier gisteren al vragen over gesteld, zodra we daar antwoorden op ontvangen van de ontwikkelaars, laten we dat hier weten!

Ja, ik heb 'm ook nog niet, maar mij is dan ook niet helemaal duidelijk of die er op de 8001 wel zou komen. 

@Henk2304 , ik heb de update sinds donderdag op de 8001. Voegt niks toe volgens mij, alleen voor de andere TV ontvangers. Wel sindsdien dat Netflix weliswaar opstart en je vervolgens kunt kiezen wat je wil kijken maar daarna een rood scherm. Na een herstart gaat het beter. Jammer dat de 8001 steeds minder ondersteund wordt. Hij is lekker snel, fraai om te zien en heeft een display.

Reputatie 7

Ja, ik heb 'm ook nog niet, maar mij is dan ook niet helemaal duidelijk of die er op de 8001 wel zou komen. 

Jouw 8001 zou van NMC versie 8.0.132_4 voorzien moeten zijn, de mijne is dat immers ook en de uitrol zou al volledig afgerond moeten zijn.

Nee, ik heb nog 8.0.131_2. Nou boeien Netflix, Videoland, e.d. me geen snars dus veranderingen op dat gebied ook niet. 

Reputatie 7
Badge +30

Goedemorgen! Wat betreft de NMC uitrol, die blijkt wat te zijn vertraagd. Komende nacht wordt de laatste groep gedaan.

Tevens doen we dan ook nog een extra testgroep voor de HTML.

Badge

Goedemorgen,

 

hoe kan ik mijn apparatuur omruilen voor de Arris VIP 5202

 

Mvg,

 

Julian

 

zie bijgevoegde foto

 

Reputatie 7
Badge +30

@Artware dat kan via mij! Wil je je forumprofiel aanvullen met je adres en klantnummer en hier even laten weten dat je dat gedaan hebt? 

Badge

@Artware dat kan via mij! Wil je je forumprofiel aanvullen met je adres en klantnummer en hier even laten weten dat je dat gedaan hebt? 

Hoi,

 

inmiddels ingevuld.

Reputatie 7
Badge +19

@Artware dat kan via mij! Wil je je forumprofiel aanvullen met je adres en klantnummer en hier even laten weten dat je dat gedaan hebt? 

Hoi,

 

inmiddels ingevuld.

Omruil is in gang gezet @Artware. Alle info ontvang je per sms. 

Ik zat blijkbaar in de testgroep. Met het gevolg dat de films die ik aan terug het kijken was verdwenen en ik ze weer helemaal vanaf het begin moest gaan kijken. Niet gedaan natuurlijk en vrij irritant.

Komende nacht wordt de laatste groep gedaan.

Yup! 

Reputatie 5
Badge +4

Komende nacht wordt de laatste groep gedaan.

 

Hier ook gelukt op beide Arris 5202

Reputatie 6
Badge +10

Maar eens besloten om de software geheel te verwijderen en opnieuw te downloaden voor mijn HMB 2260. Hij gaat weer doodleuk de oude software binnenhalen en dan krijg je weer een melding dat er een software update beschikbaar is.

Dit gehele proces heeft doodleuk 30 minuten geduurd. Ik dacht dat we hier eindelijk van af zouden zijn?

Reputatie 7
Badge +24

Maar eens besloten om de software geheel te verwijderen en opnieuw te downloaden voor mijn HMB 2260. Hij gaat weer doodleuk de oude software binnenhalen en dan krijg je weer een melding dat er een software update beschikbaar is.

Dit gehele proces heeft doodleuk 30 minuten geduurd. Ik dacht dat we hier eindelijk van af zouden zijn?

Hoi ITVkijker, hij heeft dus verschillende keren in een soort van loop gezeten? En is het uiteindelijk wel gelukt?