Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60651 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

@Erik_Ā 

Het is bij verschillende filmpjes aanwezig alleen bij de een valt het minder op als de ander.

Ik heb geprobeerd een willekeurig filmpje van YouTube te pakken waarin het goed te horen is. Bijvoorbeeld in Piano muziek is het sterk aanwezig, denk aan de lange tonen waarin je haperingen hoort.

Onderstaand voorbeeld:

Tussen minuut 1:00 en 1:30 hoor ik de haperingĀ duidelijk aanwezig.

My Heart Will Go On - Titanic Theme - CĆ©line Dion (Piano Cover) - YouTube

Ik had zelf een filmpje opgenomen, maar het uploaden lukt mij helaas niet.

Misschien kan je het op je eigen VIP5202 eens openen dan ben ik benieuwd of je dit ook hoort.

Reputatie 7
Badge +15

@J_KĀ  Bedankt voor het doorgeven.Ā 

Ik heb de situatie gereproduceerd en ik ervaar min of meer dezelfde problemen.Ā 

De situatie is doorgezet naar mijn collega's! Zodra er meer bekend is zal ik het hier zo snel mogelijk laten weten!Ā 

Badge +12

De ontvanger kent een castmogelijkheid. Als ik op mijn mobiel iets wil casten naar een van beide 5202ā€™s dan staan die ook in het lijstje van apparaten waar ik naar kan casten. Dit werkt echter niet bij alle apps. Als ik iets van bijvoorbeeld Youtube wil casten dan staan beide ontvangers niet in het lijstje, ook niet bij de F1 Pro TV-app. Bij Netflix staan de ontvangers er wel tussen maar als ik daar voor kies gaat de ontvanger de Netflix-app op de ontvanger opstarten (en is het dus eigenlijk geen casten).

Ervaren meer mensen dit of is dit gewoon zoals het werkt (en bij Youtube en F1 TV Pro dus helemaal niet)?

Reputatie 7

Ervaren meer mensen dit of is dit gewoon zoals het werkt (en bij Youtube en F1 TV Pro dus helemaal niet)?

Dat is precies hoe het moet werken.

Badge +12

Ervaren meer mensen dit of is dit gewoon zoals het werkt (en bij Youtube en F1 TV Pro dus helemaal niet)?

Dat is precies hoe het moet werken.

Dank je. Ik had stiekem de hoop dat ik de ontvanger in kan zetten als een veredelde Chromecast maar dat is dus niet het gevalĀ :sweat_smile:

Ervaren meer mensen dit of is dit gewoon zoals het werkt (en bij Youtube en F1 TV Pro dus helemaal niet)?

Dat is precies hoe het moet werken.

Dank je. Ik had stiekem de hoop dat ik de ontvanger in kan zetten als een veredelde Chromecast maar dat is dus niet het gevalĀ :sweat_smile:

Op de tv ontvanger is dat alleen mogelijk met Netflix (dacht ik)

De Chromecast functie zit niet in die ontvanger

Beste is alles via de smart tv zelf te doenĀ 

En als je er een hebt met Android tv is dat het beste (veel apps)

Of losse Android tv kastje / HDMI stickĀ 

Ik zelf heb de 2x vip5202 achter een fritzboxĀ 

En mijn internet netwerk via 2e routerĀ 

De kpn ontvangers kan ik niet eens benaderenĀ 

Zoals ik dat juist wilĀ 

Apps (4k) gebruik je op de smart tv zelfĀ 

Ā 

Badge +12

Ervaren meer mensen dit of is dit gewoon zoals het werkt (en bij Youtube en F1 TV Pro dus helemaal niet)?

Dat is precies hoe het moet werken.

Dank je. Ik had stiekem de hoop dat ik de ontvanger in kan zetten als een veredelde Chromecast maar dat is dus niet het gevalĀ :sweat_smile:

Op de tv ontvanger is dat alleen mogelijk met Netflix (dacht ik)

De Chromecast functie zit niet in die ontvanger

Beste is alles via de smart tv zelf te doenĀ 

En als je er een hebt met Android tv is dat het beste (veel apps)

Of losse Android tv kastje / HDMI stickĀ 

Ik zelf heb de 2x vip5202 achter een fritzboxĀ 

En mijn internet netwerk via 2e routerĀ 

De kpn ontvangers kan ik niet eens benaderenĀ 

Zoals ik dat juist wilĀ 

Apps (4k) gebruik je op de smart tv zelfĀ 

Ā 

I know. Ik gebruik hier ook alleen de apps op de smart tv (Android). Voor de 2e tv ga ik een Chromecast met Google tv aanschaffen, Er komt een nieuwer modelletje aan voor 4 tientjes.

@SledgehammerNLĀ 

Overweeg eenĀ nvidia shield tv proĀ 

De updates zijn goedĀ 

Binnenkort van Android 9 naar 11Ā 

Google maar eensĀ 

Ā 

Ā 

Ā 

Reputatie 7

Voor de 2e tv ga ik een Chromecast met Google tv aanschaffen, Er komt een nieuwer modelletje aan voor 4 tientjes.

Heb je een bron?

Voor de 2e tv ga ik een Chromecast met Google tv aanschaffen, Er komt een nieuwer modelletje aan voor 4 tientjes.

Heb je een bron?

https://tweakers.net/nieuws/192410/gerucht-google-werkt-aan-goedkopere-1080p-versie-van-chromecast-met-google-tv.html

Badge +12

Voor de 2e tv ga ik een Chromecast met Google tv aanschaffen, Er komt een nieuwer modelletje aan voor 4 tientjes.

Heb je een bron?

https://tweakers.net/nieuws/192410/gerucht-google-werkt-aan-goedkopere-1080p-versie-van-chromecast-met-google-tv.html

Yep. Die bedoel ik. En omdat die extra tv een 32 inch FHD is heeft 4K geen zin.Ā 

Laten we nu even weer on topic blijven!

Maar een Chromecast functie op de tv ontvanger van kpn zal voor veel klanten een leuke optie zijnĀ :sweat_smile:

Ā 

Ā 

Reputatie 7

Maar een Chromecast functie op de tv ontvanger van kpn zal voor veel klanten een leuke optie zijnĀ :sweat_smile:Ā 

Die gaat er niet komen, de TV ontvangers draaien geen Android/Google TVĀ en Google stelt de Chromecast functionaliteit niet ter beschikking aan andere platforms.

Maar een Chromecast functie op de tv ontvanger van kpn zal voor veel klanten een leuke optie zijnĀ :sweat_smile:Ā 

Die gaat er niet komen, de TV ontvangers draaien geen Android/Google TVĀ en Google stelt de Chromecast functionaliteit niet ter beschikking aan andere platforms.

Dat is wel jammerĀ 

Er zijn providers die een tv ontvanger leveren op basis van AndroidĀ 

Youfone dacht ikĀ 

Maar laten we nu weer on topic gaan updates voor de ITV ontvanger van kpn 2022

Ā 

Reputatie 7
Badge +9

Ā 

Ā 

@Erik_

Bedankt ook voor de feedback.Ā 

Helaas kan ik je opmerking voor wat betreft de HDMI-functionaliteit niet plaatsen. Een tijd geleden liet jouwĀ collega in dit topic

weten, dat er aan de HDMI-CEC gewerkt werd en dat dat ook geĆÆmplementeerd zou worden. HoeĀ het er nu werkelijk voorstaat, wordt er - als KPN-medewerkers elkaar openlijkĀ tegenspreken- dusĀ niet duidelijker op.

Ā 

De reactie waar jij hier naar linkt is een jaar geleden,Ā @Berteman. Sinds die opmerking hebben we inderdaad iets aan HDMI-CEC geĆÆmplementeerd en wel dat je tv automatisch aangaat zodra je de ontvanger aanzet (moet je dan evenĀ via Menu > Instellingen aanzetten). Verdere ontwikkeling van HDMI-CEC hebben we na die opmerking van Bart in het andere topic nagevraagd en op dat moment stond uitbreiding daarvan niet in de planning. Wellicht nu wel, kom ik later van de week op terug.

Ā 

Mijn Philips-tv heeft de functie HDMI Control, wat volgens mij hetzelfde is als HDMI-CEC. Dat werkt echter niet in combinatie met mijn Arris VIP5202.

Piet.

Reputatie 4
Badge +1

Ik en heel veel anderen vinden dit onderwerp juist heel erg belangrijk.

Daar sluit ik mij volledig bij aan en ik vind het persoonlijk volstrekt onbegrijpelijk dat drie jaar na de belofte er nog steeds niets gebeurt is en wij als glasvezelabonnees al die tijd geen enkele opname van HD-"Glas" zenders kunnen terugkijken via de site, smart-TV app en iTV app.

Blijkbaar vind de product owner deĀ apps op de TV ontvanger belangrijker dan de beste kwaliteit van de uitzending. Ik begrijp niet zo goed waarom er zoveel prioriteiten aan, wat mij betreft, onzinnige functionaliteit wordt gegeven.

Reputatie 7
Badge +20

Ik en heel veel anderen vinden dit onderwerp juist heel erg belangrijk.

Daar sluit ik mij volledig bij aan en ik vind het persoonlijk volstrekt onbegrijpelijk dat drie jaar na de belofte er nog steeds niets gebeurt is en wij als glasvezelabonnees al die tijd geen enkele opname van HD-"Glas" zenders kunnen terugkijken via de site, smart-TV app en iTV app.

Blijkbaar vind de product owner deĀ apps op de TV ontvanger belangrijker dan de beste kwaliteit van de uitzending. Ik begrijp niet zo goed waarom er zoveel prioriteiten aan, wat mij betreft, onzinnige functionaliteit wordt gegeven.

Ā 

Meer dan 3 jaar geleden toegezegd.

Moderator vind het niet eens belangrijk om er iets mee te doen.

Nog steeds op 661-670 en nog steeds maar 10 kanalen in de originele kwaliteit. (alle HD kanalen horen in de originele kwaliteit als de bandbreedte het toelaat KPN).Ā 

Zelf de voordelen van gratis reclame voor super beeldkwaliteit boeit KPN niet, begrijp ik uit de opmerkingen van KPN (moderator).Ā 

Ā 

Maar we houden het warm, anders verdwijnt het helemaal uit beeld, ben ik bang voor.Ā 

Reputatie 5
Badge +5

.Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig.Ā 

Goedenavond, ik kom net thuis, zet de tv aan en kijk of ik die updates al binnen heb, en ja hoor. Maar moet ik nu nog herstarten of niet??Ā 

Ā 

Reputatie 7

.Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig.Ā 

Goedenavond, ik kom net thuis, zet de tv aan en kijk of ik die updates al binnen heb, en ja hoor. Maar moet ik nu nog herstarten of niet??Ā 

Nee hoor, je hoeft niet te herstarten, dat is al gebeurdĀ toen die update er op gezet werd.

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update januari 2022 #2

NMC 8.0.134_1 & HTML 4.135.211

<knip>

Wanneer komt ā€˜ie?

  • NMC
    • Testgroep: 18Ā en 20Ā januari
    • Uitrol: 25 en 27 januari < gelijkgetrokken met de HTML update
  • HTML
    • Testgroep: 18Ā en 20Ā januari
    • Uitrol: 25Ā en 27Ā januari

Ā 

Ā 

De uitrol van deze updates is afgerond. We doen nu pas nĆ” de Olympische Spelen weer een nieuwe update. Zodra daarvan bekend is wat er in zit plaatsen we dat hier.

Reputatie 7
Badge +8
Ā 

Ā 

De reactie waar jij hier naar linkt is een jaar geleden,Ā @Berteman. Sinds die opmerking hebben we inderdaad iets aan HDMI-CEC geĆÆmplementeerd en wel dat je tv automatisch aangaat zodra je de ontvanger aanzet (moet je dan evenĀ via Menu > Instellingen aanzetten). Verdere ontwikkeling van HDMI-CEC hebben we na die opmerking van Bart in het andere topic nagevraagd en op dat moment stond uitbreiding daarvan niet in de planning. Wellicht nu wel, kom ik later van de week op terug.

Ā 

Mijn Philips-tv heeft de functie HDMI Control, wat volgens mij hetzelfde is als HDMI-CEC. Dat werkt echter niet in combinatie met mijn Arris VIP5202.

Piet.

In de slaapkamer heb ik een ook Philips TV. Daar heet HDMI-CEC Easy Link en dat werkt prima samen met Bravia Link van concurrent LG Ā (BRĀ Home Cinema) en de HDMI-CEC van deĀ VU+ satelliet ontvanger. De Arris VIP5202 half: die schakelt die Philips TV alleen in.

De Sony TV in de logeerkamer (Bravia Link) werkt prima samen met de HDMI-CEC van de VU+. De HDMI-CEC van de Arris doet iets vreemds: schakelt de TV niet in. MaarĀ wanneer die al aan staat en wanneer dan de Arris wordt aangezet, schakelt de TV uit.

De HDMI-CEC van deĀ Arris zet deĀ Samsung TV in de woonkamer (Anynet+) wel aan, maar niet uit: werkt dus ook maar half.

Waarom iets basics als HDMI-CEC maarĀ half geĆÆmplementeerd wordt, de gedachte daarachter begrijp ik niet zo.

Reputatie 7
Badge +30

De HDMI-CEC van deĀ Arris zet deĀ Samsung TV in de woonkamer (Anynet+) wel aan, maar niet uit: werkt dus ook maar half.

Waarom iets basics als HDMI-CEC maarĀ half geĆÆmplementeerd wordt, de gedachte daarachter begrijp ik niet zo.

Dat is bewust. Staat ook aangegeven als je dit in het menu activeert dat het alleen gaat om het aanzetten van de tv. Het idee erachter is dat mensen misschien, na het tv kijken, andere dingen met het scherm willen doen. Zoals een app gebruiken die op de smart tv zelf zit, of een gamen met een console die op de tv aangesloten zit, casten naar een Chromecast die in de tv zit, etcā€¦Ā Het is dan irritant als je tv ook uitgaat als je de ontvanger uit zet. Het is doorgegeven dat het fijn zou zijn als er een optie bij kwam dat je zelf kon kiezen of de tv ook uit gaat bij het uitzetten van de ontvanger. Alleen is nog niet duidelijk of we dit gaan doorvoeren en zo ja, wanneer dat dan zou zijn.

Ā 

Verder nog:

Het kunnen gebruiken van de ontvanger als een vervanger van deĀ chromecast of Apple TV lijkt me een handige functionaliteit om content van niet aanwezige apps vanaf de telefoon of tablet naar de televisie te streamen.Ā 

Er zit een castmogelijkheid in de ontvanger. Dus je kunt vanuit bepaalde apps al wel casten naar je ontvanger. 'k ga navragen wat daar de beperkingen van zijn en of het eventueel uitgebreid wordt.

Je kunt casten naar de tv ontvanger vanuit de YouTube en Netflix apps op een mobiel of tablet. Dat is expliciet ingebouwd. Het is dus niet zomaar mogelijk om vanuit alle apps naar de tv ontvanger te casten. Wellicht dat we dit nog wel mogelijk gaan maken voor apps die we ook al op de ontvanger hebben of nog gaan krijgen. Daar is alleen op het moment nog niets specifieks verder over bekend.

Ā 

Erik_ schrijft:Ā 

Ook kun je nu binnen Netflix de zoekfunctie openen met de zoekknop (vergrootglas)Ā op de afstandsbediening.Ā 

Handig! Kan dat ook bij Videoland ingebouwd worden ?

Ik had dit nagevraagd, maar bij het navragen per ongeluk Netflix en Videoland omgedraaid. Dus het antwoord ā€˜ja dat kan nu bij Netflixā€™ is niet zo behulpzaamĀ :sweat_smile: Heb het opnieuw nagevraagd, maar dan in de goede volgorde.

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_Ā Bij sommige opgenomen series zet ik de verschillende afleveringen op scherp. Dat doe ik door even het begin op te zoeken en dan op de terug-toets drukken. Op die manier kunnen we een aflevering meteen bij het begin starten als we 'm op een later moment willen bekijken.

Wat mij daarbij al lange tijd is opgevallen, is dat somsĀ wĆ©l het blauwe voortgangsbalkje zichtbaar wordt, maar regelmatig is dat ook niet het geval. Kan hier iets aan gedaan worden?

(Het is maar een klein issue maar voor mij zou het fijn zijn als dit opgelost wordt.)

Reputatie 7
Badge +30

Het kunnen gebruiken van de ontvanger als een vervanger van deĀ chromecast of Apple TV lijkt me een handige functionaliteit om content van niet aanwezige apps vanaf de telefoon of tablet naar de televisie te streamen.Ā 

Er zit een castmogelijkheid in de ontvanger. Dus je kunt vanuit bepaalde apps al wel casten naar je ontvanger. 'k ga navragen wat daar de beperkingen van zijn en of het eventueel uitgebreid wordt.

Je kunt casten naar de tv ontvanger vanuit de YouTube en Netflix apps op een mobiel of tablet. Dat is expliciet ingebouwd. Het is dus niet zomaar mogelijk om vanuit alle apps naar de tv ontvanger te casten. Wellicht dat we dit nog wel mogelijk gaan maken voor apps die we ook al op de ontvanger hebben of nog gaan krijgen. Daar is alleen op het moment nog niets specifieks verder over bekend.

Ā 

De ontvanger kent een castmogelijkheid. Als ik op mijn mobiel iets wil casten naar een van beide 5202ā€™s dan staan die ook in het lijstje van apparaten waar ik naar kan casten. Dit werkt echter niet bij alle apps. Als ik iets van bijvoorbeeld Youtube wil casten dan staan beide ontvangers niet in het lijstje, ook niet bij de F1 Pro TV-app. Bij Netflix staan de ontvangers er wel tussen maar als ik daar voor kies gaat de ontvanger de Netflix-app op de ontvanger opstarten (en is het dus eigenlijk geen casten).

Ervaren meer mensen dit of is dit gewoon zoals het werkt (en bij Youtube en F1 TV Pro dus helemaal niet)?

In aanvulling op deze dingen nog:

Dit is inderdaad hoe het werkt. Het gaat hier om castenĀ door middel van een ā€˜app to appā€™ connectie. Het lijkt op casten omdat er hetzelfde symbool voor wordt gebruikt, maar in plaats van een cast device (zoals een Chromecast) wordt dan de bijbehorende app op de smart tv, of in ons geval, de tv ontvanger, gebruikt. Dit werkt op de ontvangers op dit moment voor Netflix en YouTube.

Bij daadwerkelijk casten maakt je app verbinding met een cast device. Er wordt dan een minuscule cast app meegezonden op het moment dat je begint met casten, zodat het cast device weet wat 'ie moet doen.Ā 

Ā 

Ā 

@Erik_Ā Bij sommige opgenomen series zet ik de verschillende afleveringen op scherp. Dat doe ik door even het begin op te zoeken en dan op de terug-toets drukken. Op die manier kunnen we een aflevering meteen bij het begin starten als we 'm op een later moment willen bekijken.

Wat mij daarbij al lange tijd is opgevallen, is dat somsĀ wĆ©l het blauwe voortgangsbalkje zichtbaar wordt, maar regelmatig is dat ook niet het geval. Kan hier iets aan gedaan worden?

(Het is maar een klein issue maar voor mij zou het fijn zijn als dit opgelost wordt.)

Staat me bij dat je wel een bepaalde tijd de opname aan moet hebben voor hij een voortgangsbalkje erbij plakt. Als je opname dan ook z'n echte begin vrij kort na het starten heeft, kan dit net te kort zijn. De desbetreffende opnames, zonder voortgangsbalkje, start dan wel op het door jou scherpgestelde moment?Ā DanĀ vraag ik het even verder na, @Katana321. Ā 

Ā 

Ā 

Erik_ schrijft:Ā 

Ook kun je nu binnen Netflix de zoekfunctie openen met de zoekknop (vergrootglas)Ā op de afstandsbediening.Ā 

Handig! Kan dat ook bij Videoland ingebouwd worden ?

Ik had dit nagevraagd, maar bij het navragen per ongeluk Netflix en Videoland omgedraaid. Dus het antwoord ā€˜ja dat kan nu bij Netflixā€™ is niet zo behulpzaamĀ :sweat_smile: Heb het opnieuw nagevraagd, maar dan in de goede volgorde.

Het antwoord hierop, @PeterG, is ā€˜nog niet bekendā€™.

Reputatie 7
Badge +7

---

Staat me bij dat je wel een bepaalde tijd de opname aan moet hebben voor hij een voortgangsbalkje erbij plakt. Als je opname dan ook z'n echte begin vrij kort na het starten heeft, kan dit net te kort zijn. De desbetreffende opnames, zonder voortgangsbalkje, start dan wel op het door jou scherpgestelde moment?Ā DanĀ vraag ik het even verder na,Ā @Katana321. Ā 

---

@Erik_Ā  Ik heb het even getest en heb daarbij het volgende geconstateerd:

  • het blauwe voortgangsbalkje verschijnt alleen als je in de opname verder bent dan 5:00.Ā 
  • het blauwe voortgangsbalkje verschijnt dus ook als je in de opname op 5:01 bent.
  • het blauwe voortgangsbalkje verschijnt niet als je op 4:59 of eerder bent.

Als er geen voortgangsbalkje is, dan start de door mij scherpgestelde opname later wel op dat punt. Dus dat is mooi.

Ik weet nu hoe het werkt en het is minder random dan ik dacht, helemaal niet zelfs. Omdat sommige uitzendingen daadwerkelijk eerder beginnen dan op 5:00 zou ik het fijn vinden als ook vĆ³Ć³r die 5:00 het voortgangsbalkje verschijnt.Ā 

Het is natuurlijk maar een heel klein detail en of je dit nou bij de techneuten neer moet leggen? Dat is natuurlijk aanĀ jou.