Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60618 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 January 2023, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Ja er zullen updates volgen voor de apps op de ontvangers. Niet alleen Videoland, maar ook de anderen. Dat wordt dan gedaan als onderdeel van de reguliere updates van de tv ontvanger. Wat we dan in dit topic zullen benoemen. Maar er is op dit moment geen datum voor te geven. Kan je alleen maar vragen af te wachten. Wel zijn de issues die bij een deel van de klanten spelen met Videoland bekend en wordt hier actief onderzoek naar gedaan en gewerkt aan oplossingen.

Ā 

En komt ook eindelijk de lang beloofde update voor de HD glas kanalen 661-670?

Deze net als de HD kanalen (701 etc.) vanaf 1.

Daar maak je pas echt heel erg veel mensen mee gelukkig en is meteen het beeld bij alle glasvezelklanten even mooi dan bij Ziggo. (dat is meteen een extra goede reclame).Ā 

Reputatie 7
Badge +19

@joop2011Ā Dat snap ik heel goed! Daar is nu geen nieuws over, mochten daar updates over zijn dan delen we ze hier.

Reputatie 7
Badge +7

Interactieve TV Update januari 2022

---

Ten slotte hebben we in de gids wat verbeteringen doorgevoerd rondom serie opnames. Je kunt nu een lopende serie opname ook gelijk annuleren vanuit de gids. Als je in de gids op een opgenomenĀ aflevering gaat staan en op OK drukt krijg je een pop-up met informatie en opties. Daar zit nu een knop bij voor het annuleren van de serieopname.Ā Ook als je op de opgenomen aflevering staat en je drukt op de REC-knop krijg je een aantal opties, waaronder een voor het annuleren van de gehele serieopname,Ā 

@Erik_Ā  Heb de update net met een herstart binnengehaald. Mooi dat je nu het opnemen van een enkele aflevering van de serie kunt cancelen. Is een mooie toevoeging. Top.

Reputatie 7
Badge +30

De updateĀ HTML 4.135.206Ā is volgens plan succesvol afgerond. De volgende (kleinere) update staat ook al weer voor de deur, daar plaats ik zo dadelijk even een losse reactie voor zodat ik hem als antwoord kan markeren.

Ā 

Ā 

Reputatie 2

@Erik_Ā ik breng maar even weer het wisselen van lijsten onder de aandacht. Graag direct na het selecteren met een druk op OK gelijk beeld krijgen

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update januari 2022 #2

NMC 8.0.134_1 & HTML 4.135.211

Ā 

Wat zit er in?

Nog net voor de Olympische Winterspelen in februari nog een update. Het gaat hier om zowel een update van de NMC als een van de HTML. Met weer dingen naar aanleiding van feedback die we hier hebben opgehaald :)

NMC 8.0.134_1:

Netflixaanpassingen: Na deze update kun je de cijfers op de afstandsbediening ook gebruiken binnen Netflix. Dit is vooral relevant voor mensen die een pincode gebruiken om hun profiel te beveiligen. Voorheen moest je dan met de pijltoetsen de nummers kiezen, nu kun je gewoon de nummers intoetsen. Ook kun je nu binnen Netflix de zoekfunctie openen met de zoekknop (vergrootglas)Ā op de afstandsbediening.Ā 

HTML 4.135.211

Het was zo dat als je alle afleveringen van een serie hebt verwijderd en daarna direct naar Gepland gaat om ook de serieopname te annuleren, de serie daar niet zichtbaar was. Je moest dan eerst het opname menu verlaten en terugkeren voor de serie weer zichtbaar was. Dit is verholpen. Je kunt nu gelijk door naar Gepland om de opname te annuleren. (Ā @Katana321)

Verder nog de gewoonlijke kleinere bug fixes en aanpassingen zoals wat tekstuele veranderingen in pop-ups,Ā 

Ā 

Nog geen updates voor de issues met Videoland. Het onderzoek naar en werk aan oplossing gaat onverminderd door, met hoge prioriteit, zodat we zo snel mogelijk hier ook een oplossing voor kunnen geven.Ā 

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • NMC
    • Testgroep: 18Ā en 20Ā januari
    • Uitrol: 25 en 27 januari < gelijkgetrokken met de HTML update
  • HTML
    • Testgroep: 18Ā en 20Ā januari
    • Uitrol: 25Ā en 27Ā januari

Ā 

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Reputatie 2

@Erik_Ā  ik weet niet of het opnieuw laten zien van de veranderingen in de nieuwe update een antwoord op mijn opmerking is? Ik zie dat in ieder geval er niet in

Het is ook geen antwoord op je vraag @marzo , er komt weer een vernieuwing aan en die worden elke keer als beste antwoord gemarkeerd zodat die ook bovenaan staat.

@Erik_Ā 

Is er ook zicht op een update voor de VIP5202 ontvangerĀ om bediening via HDMI-CEC mogelijk te maken?

is dit iets wat we een keer kunnen verwachten of gaat dat gewoon niet gebeuren voor deze ontvanger?

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_Ā  ik weet niet of het opnieuw laten zien van de veranderingen in de nieuwe update een antwoord op mijn opmerking is? Ik zie dat in ieder geval er niet in

Is ook inderdaad geen antwoord op jouw opmerking, @marzo. Daar heb ik ook geen antwoord op. Je feedback is doorgegeven, de tv mensen hebben het op de lijst gezet om er naar te gaan kijken. Maar er is geen tijdsbestek te geven waarin er dan iets mee gedaan wordt. Dat hangt af van de interne prioriteit die het krijgt en hoe ingewikkeld het is om het aan te passen. Het is een kwestie van afwachten. Als het wel in een update zit dan benoemen we dat.

Ā 

@Erik_

Is er ook zicht op een update voor de VIP5202 ontvangerĀ om bediening via HDMI-CEC mogelijk te maken?

is dit iets wat we een keer kunnen verwachten of gaat dat gewoon niet gebeuren voor deze ontvanger?

Er is op het moment geen prioriteit voor uitbreiding van de HDMI-CEC functionaliteit op de 5202. Het zal voorlopig dan ook blijven bij de huidige optie dat de tv automatisch aangezet wordt bij het aanzetten van de ontvanger. Verder hetzelfde verhaal, mocht dit wel veranderen in een latere update dan geven we het hier aan, @R M B.

@Erik_Ā 

Ik ervaar al sinds een aantal weken problemen met het geluid van de Youtube app.

Het geluid is misvormd en lijkt te stotteren.

Het is naar mijn vermoeden ontstaan na deĀ NMC 8.0.132_4Ā update. Daarvoor had ik hier geen last van.

Ā 

Het volgende heb ik al geprobeerd: software een frisse start gegeven, de VIP5202 losgekoppeld van de audio versterker en direct op TV scherm aangesloten met HDMI. Geluid van de VIP5202 op Auto/Stereo/Dolby gezet, maar geeft geen verschil en het probleem blijftĀ bestaan.

Open ik Youtube via de laptop en koppel ik deze via HDMI aan het tv scherm dan heb ik geen problemen.

Het probleem lijkt daarom in de software van de VIP5202 te zittten.

Bij de andere appsĀ op de VIP5202 heb ik geen problemen met het geluid.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb een actieve zenderlijst met bijvoorbeeld 200Ā zenders die ik gewoon kan kiezen. Ik heb echter alleen de behoefte als ik EPG/Gids kies de EPG-info te zien van de zenders die ik belangrijk vind en heb gemarkeerd. Ik hoef dus niet een hele lijst met te beschikbare zenders door te lopen.

Wil je zenders die je niet als belangrijk hebt gemarkeerd wel kunnen kiezen m.b.v. het kanaalnummer?

Uiteraard.

Dat kan, de totale kanalenlijst is immers actief doch mijn EPG is beperkt tot de door mijzelf gemarkeerde zenders. Maakt het een stuk overzichtelijker en behoud je daarnaast de vrijheid om gewoon een ander kanaalnummer te kiezen, hetzij door een nummer te kiezen of middels OK in de hele kanalenlijst!

Heb al Loewe TVā€™s sinds 2009 en weetĀ gewoon niet beter. Met KPN tov Ziggo CI+ modules,Ā zijn er naast het genoemde, vele andere beperkingen bemerk ik helaas steeds meer!

Ā 

We hebben dit voorgelegd aan de de tv mensen, @0011, en daar is uitgekomen dat we geen plannen hebben om de functionaliteit van de zenderlijsten zoals we die nu hebben aan te passen. Ik moet je dus teleurstellen.Ā 

Reputatie 5
Badge +5

Bericht op totaaltv.nl

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-verbetert-bruikleendecoder-interactieve-tv-opnieuw-0222/

Reputatie 5
Badge +5

Ja er zullen updates volgen voor de apps op de ontvangers. Niet alleen Videoland, maar ook de anderen. Dat wordt dan gedaan als onderdeel van de reguliere updates van de tv ontvanger. Wat we dan in dit topic zullen benoemen. Maar er is op dit moment geen datum voor te geven. Kan je alleen maar vragen af te wachten. Wel zijn de issues die bij een deel van de klanten spelen met Videoland bekend en wordt hier actief onderzoek naar gedaan en gewerkt aan oplossingen.

Ā 

En komt ook eindelijk de lang beloofde update voor de HD glas kanalen 661-670?

Deze net als de HD kanalen (701 etc.) vanaf 1.

Daar maak je pas echt heel erg veel mensen mee gelukkig en is meteen het beeld bij alle glasvezelklanten even mooi dan bij Ziggo. (dat is meteen een extra goede reclame).Ā 

Misschien een rare vraag maar waarom wordt het beeld beter als het glasvezel kanaal verhuist van 661 naar 1. Ik neem aan dat de kwaliteit van het beeld zelf niet verbetert door het te verhuizen van 661 naar 1 of vergelijkt u dan HD 1 met Glasvezel HD 1, dus van 7 MB naar 12 MB?

Het beeld zal dan op 1 toch hetzelfde zijn als nu op 661?

@slingshotĀ Het beeld word niet beter, je hoeft niet meer helemaal naar 661 of verder te gaan om de glas zenders te selecteren, ik vraag me ook af wat dubbele zenders voor nut hebben, HD op 1 terwijl de meesten op glas toch 661 pakken.

(Lees daarbij, en ook de volgende zender nummers.)

@slingshotĀ Het beeld word niet beter, je hoeft niet meer helemaal naar 661 of verder te gaan om de glas zenders te selecteren, ik vraag me ook af wat dubbele zenders voor nut hebben, HD op 1 terwijl de meesten op glas toch 661 pakken.

(Lees daarbij, en ook de volgende zender nummers.)

Ik ben nog voor een eigen kanaal indelingĀ 

Zender aan een nummer toevoegenĀ 

Ben je van alle gezeur afĀ 

Als ik bijvoorbeeld Discovery op nummer 1Ā  plaats moet dat ook kunnenĀ 

Met elke apparatuur (op schotel) heb ik dit gekunt behalve de kpn ontvangersĀ 

Wens kanaal lijst indelen naar eigen smaakĀ 

Met een software tool bijvoorbeeld?Ā 

Ā 

Reputatie 7

@slingshotĀ Het beeld word niet beter, je hoeft niet meer helemaal naar 661 of verder te gaan om de glas zenders te selecteren, ik vraag me ook af wat dubbele zenders voor nut hebben, HD op 1 terwijl de meesten op glas toch 661 pakken.

(Lees daarbij, en ook de volgende zender nummers.)

Voor zeer velen wordt het beeld in de praktijk dus wel beter.

Je wilt niet weten hoeveel glasvezelabonnees gewoon naar kanaal 1 kijken en niet eens weten dat er ook nog een kanaal 661 bestaat. En dan maar klagen dat de kwaliteit minder is dan die van Ziggo.

@slingshotĀ Het beeld word niet beter, je hoeft niet meer helemaal naar 661 of verder te gaan om de glas zenders te selecteren, ik vraag me ook af wat dubbele zenders voor nut hebben, HD op 1 terwijl de meesten op glas toch 661 pakken.

(Lees daarbij, en ook de volgende zender nummers.)

Voor zeer velen wordt het beeld in de praktijk dus wel beter.

Je wilt niet weten hoeveel glasvezelabonnees gewoon naar kanaal 1 kijken en niet eens weten dat er ook nog een kanaal 661 bestaat. En dan maar klagen dat de kwaliteit minder is dan die van Ziggo.

En daarom de wens wat ik heb het kanaal nummer zelf kunnen koppelen aan de zenderĀ 

Ā 

Reputatie 7

En daarom de wens wat ik heb het kanaal nummer zelf kunnen koppelen aan de zenderĀ 

Mijn wens gaat helemaal niet over het kanaalnummer maar over het samenvoegen van de drie kanalen voor een zender onderĀ Ć©Ć©n kanaalnummer.

Dus niet voor NPO 1 niet SD (1) en HD (701) onder kanaal 1 en HD-"Glas" onder kanaal 661 maar SD (1), HD (701) en HD-"Glas" (661)Ā allemaal onder kanaal 1.

En waarom ... omdat dan de HD en SD variant van opnames van HD-"Glas" zenders beschikbaar komen op de site,Ā in de iTV app en in de smart-TV app.

En daarom de wens wat ik heb het kanaal nummer zelf kunnen koppelen aan de zenderĀ 

Mijn wens gaat helemaal niet over het kanaalnummer maar over het samenvoegen van de drie kanalen voor een zender onderĀ Ć©Ć©n kanaalnummer.

Dus voor NPO 1 niet SD (1) en HD (701) onder kanaal 1 en HD-"Glas" onder kanaal 661 maar SD (1), HD (701) en HD-"Glas" allemaal onder kanaal 1.

En waarom ... omdat dan de HD en SD variant van opnames van HD-"Glas" zenders beschikbaar komen op de site,Ā in de iTV en in de smart-TV app.

Mijn wens welĀ 

Als je een eigen indeling kan makenĀ 

Kun je toch een lijst maken glas vanaf 1Ā 

Via een software tool of zoietsĀ 

Is iedereen tevredenĀ 

Reputatie 7

Is iedereen tevredenĀ 

Ik niet want dan kan ik in de app nog steeds maar naar zo'n 10% van onze opnames kijken. De andere 90% zijn immers opnames van HD-"Glas" zenders en die opnames zijn dus niet terug te kijken via de site, de iTV app en de smart-TV app en dat is waar ik al.jaren voor strijdt.

Maak jij maar eens een opname van een HD-"Glas" zender en probeerĀ die eens terug te kijken via jouw Google TV. Dat gaat dus niet lukken en dat is dus waarom die kanalen samengevoegd moeten worden.

Reputatie 7

Het is een meer gehoorde wens inderdaad. Daar is verder niets over bekend nu, als er iets bekend wordt zullen we dat uiteraard delen.Ā 

Het is in ieder geval geen onderdeel van deĀ update waar het in dit topic over gaat.

@wjb

Ik bedoel alleen het kanaal nummer en zenderĀ 

Dat je dit zelf kunt kiezenĀ 

Los van de restĀ 

Een eigen zenderlijst zal ik maar zeggenĀ 

Ā 

Ā 

Reputatie 5
Badge +5

@slingshotĀ Het beeld word niet beter, je hoeft niet meer helemaal naar 661 of verder te gaan om de glas zenders te selecteren, ik vraag me ook af wat dubbele zenders voor nut hebben, HD op 1 terwijl de meesten op glas toch 661 pakken.

(Lees daarbij, en ook de volgende zender nummers.)

Voor zeer velen wordt het beeld in de praktijk dus wel beter.

Je wilt niet weten hoeveel glasvezelabonnees gewoon naar kanaal 1 kijken en niet eens weten dat er ook nog een kanaal 661 bestaat. En dan maar klagen dat de kwaliteit minder is dan die van Ziggo.

Dat ben ik met je eens. Ik dacht misschien zit er een addertje onder het gras en kan de vitrage omhoog op de eerste kanalen šŸ˜‚

Ik had dat eerst ook. Zit ik ook briefje bij je decoder waarop staat: beste klant de beste kanalen beginnen bij 661 als u glas HD heeft. Kleine moeite veel plezier.

Reputatie 7

Het is een meer gehoorde wens inderdaad. Daar is verder niets over bekend nu, als er iets bekend wordt zullen we dat uiteraard delen.Ā 

Het is in ieder geval geen onderdeel van deĀ update waar het in dit topic over gaat.

Het is wel iets waar wat mij betreftĀ dit jaar een update in dit topic aan geweid zalĀ moeten worden. En dan heb ik het dus niet over vrijĀ te kiezen kanaalnummersĀ maar over het samenvoegen van HD-"Glas" met HD en SD ofwel HD-"Glas" op 1.