Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60615 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 January 2023, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Gisteren kreeg mijn VIPS5202 een update voorgeschoteld. Sinds deze update werkt de HDMI-CEC niet meer. Voorheen kon ik met de afstandsbediening van mijn Samsung 65QN95A zonder problemen mijn VIP5202 aansturen, maar nu reageert deze er totaal niet meer op. Ik heb ineens weer de AB van de VIPS op moeten graven.

Ā 

Er staat nu op:

HTML: 4.138.202

NMC: 8.0.138_1

DBL: 7.12.3

RBL: 3.0.18

Ā 

Is er iets in deze update wat er voor zorgt dat HDMI-CEC niet meer werkt?

Reputatie 7
Badge +22

Gisteren kreeg mijn VIPS5202 een update voorgeschoteld. Sinds deze update werkt de HDMI-CEC niet meer. Voorheen kon ik met de afstandsbediening van mijn Samsung 65QN95A zonder problemen mijn VIP5202 aansturen, maar nu reageert deze er totaal niet meer op. Ik heb ineens weer de AB van de VIPS op moeten graven.

Ā 

Er staat nu op:

HTML: 4.138.202

NMC: 8.0.138_1

DBL: 7.12.3

RBL: 3.0.18

Ā 

Is er iets in deze update wat er voor zorgt dat HDMI-CEC niet meer werkt?

@TFHFonyĀ Zou je eens kunnen kijken in het menu bij info welke versie afstandsbediening firmware je hebt?Ā 

Reputatie 7

Dat is de update die Erik vorige week aankondigde inderdaad @TFHFony. daarbij is bij mijn weten niets anders gewijzigd dan wat er in zijn bericht staat. Kan de Samsung afstandsbediening opnieuw worden afgestemd op de tv-ontvanger? Mogelijk heeft die dat even nodig.

@TFHFony

Met je Samsung ab wordt de kpn ontvanger niet bedient met hdmi cec maar via de ir-hub onderin het scherm. Je stuurt dan met de Samsung ab Samsung commando's naar het scherm en vervolgens via de ir-hub onderaan het scherm (!) gaat er ir naar de kpn ontvanger. Als je je tv uit zet werkt het ook helemaal niet (namelijk).

Samsung opnieuw instellen voor kpn ontvanger: Samsung menu :arrow_right: Bron :arrow_up: dan :arrow_right: Instellen universele afstandsbediening.

Dat is tenminste de route op mijn Samsung.

Hallo,

Ā 

Hierbij ook maar even mijn feedback:

  • Heb sinds kort een Arris Vip5202. Had hiervoor een oudere Arris (Glasvezel) en het valt me op dat bij het zappen, de nieuwe Arris veel trager reageert. Als ik zap, krijg ik even zwart beeld, vervolgens staat het beeld van de nieuwe zender een second stil, om dan pas te starten. Dit was bij de oudere Arris niet het geval. ā€˜Frisse startā€™, opnieuw installeren firmware, reset van Arris en Modem maken allemaal geen verschil.
  • Wat ik echt mis en waar ik op had gehoopt is de mogelijkheid om de nieuwe Arris met de Bluetooth afstandsbediening van de TV met Bluetooth ipv IR met de Arris te kunnen pairen en de Arris dus ā€˜uit zichtā€™Ā  te kunnen bedienen. Dit zou echt een mooie feature zijn, niet langer richting de box die in het zicht moet staan te hoeven wijzen.Ā 
  • Volledige CEC ondersteuning. De Arris ook kunnen uitschakelen met de AB van de TV die CEC ondersteunt, en dus niet alleen de ā€˜pushā€™ functie waarbij de tv volgt bij het aanzetten van de Arris.Ā 

Wellicht wat laat voor Maart, dus voor een volgende update ;-)

Reputatie 7
  • Wat ik echt mis en waar ik op had gehoopt is de mogelijkheid om de nieuwe Arris met de Bluetooth afstandsbediening van de TV met Bluetooth ipv IR met de Arris te kunnen pairen en de Arris dus ā€˜uit zichtā€™Ā  te kunnen bedienen. Dit zou echt een mooie feature zijn, niet langer richting de box die in het zicht moet staan te hoeven wijzen.Ā 

De 5202 heeft ook bluetooth bediening en kan gewoon uit het zicht gebruikt worden.

  • Wat ik echt mis en waar ik op had gehoopt is de mogelijkheid om de nieuwe Arris met de Bluetooth afstandsbediening van de TV met Bluetooth ipv IR met de Arris te kunnen pairen en de Arris dus ā€˜uit zichtā€™Ā  te kunnen bedienen. Dit zou echt een mooie feature zijn, niet langer richting de box die in het zicht moet staan te hoeven wijzen.Ā 

De 5202 heeft ook bluetooth bediening en kan gewoon uit het zicht gebruikt worden.

Ā 

Dank je. Dat weet ik, maar dat werkt alleen met de AB van de Arris zelf. Niet met de Bluetooth AB van mijn Sony TV, waardoor ik de Arris dus toch met IR moet bedienen terwijl ik verder alles kan met die Sony AB. Zou technisch toch mogelijk moeten zijn om die te pairen.

Reputatie 7
Badge +8

Interactieve TV Update maart 2022

NMC 8.0.138_1 en HTML 4.138.202

Ā 

Wat zit er in?

Ā 

Daarnaast:

  • Bij Films en Series zijn de afbeeldingen in de categorie Uitgelicht groter gemaakt.Ā 
  • Energiespaarstand (de deep sleep) is hernoemd naar eco-stand
  • Klanten die onder bewind staan kunnen ook geen eenmalige aankopen van films of sport meer doen. Zij krijgen dan een melding te zien dat dit niet mogelijk is zolang een financieel hulpverlener hun geldzaken regelt.

Ā 

Serieus KPN? Dit is een slechte grap toch? Op je scherm zo'n melding?Ā :clown:

"Zij krijgen dan een melding te zien dat dit niet mogelijk is zolang een financieel hulpverlener hun geldzaken regelt."

Ā 

Admin: quote ingekort voor de leesbaarheid

Mensen die onder bewind staan weten dit. Die weten ook dat ze niets mogen uitgeven zonder toestemming van de bewindsvoerder. Voor het aankopen van andere dingen, zoals zenderpakketten was dit allemaal al netjes centraal geregeld. Maar het aankopen van videoā€™s of pay-per-view items gaat niet via de lange keten, maar blijft intern op het iTV platform en wordt aan het eind van de maand op de factuur gezet. Dit was een groot probleem, want sommige gebruikers onder bewind gaven zo nog steeds duizenden euroā€™s per maand uit (ik overdrijf niet). We hebben nu het gedrag van de iTV systemen gelijk getrokken met het gedrag van de rest van de KPN keten. Als je een video of pay-per-view stream wilt aanschaffen en dit kost meer dan 0 euro, dan mag dit dus niet. En daar krijg je dan netjes een melding van.

Jeroen-bart Engelen schrijft: sommige gebruikers onder bewind gaven zo nog steeds duizenden euroā€™s per maand uit

Hoe krijgen ze het voor elkaar. Met 4 tot 7 euro per aankoop. Dan doen ze de hele dag niks anders lijkt mij.

Reputatie 7

Bij ons thuis wordt er nooit een film gehuurd waar een prijs aan hangt. Daar zijn wij pricipieel tegen en de pincode is dan ook niet bekend bij anderen binnen ons gezin.

Als je een film wilt kijken dan kies je er bij ons maar Ć©Ć©n uit het aanbodĀ van Netflix en als daar niets interessants tussen zit dan spelen we toch gewoon een spelletje.

Reputatie 7
Badge +10

Jeroen-bart Engelen schrijft: sommige gebruikers onder bewind gaven zo nog steeds duizenden euroā€™s per maand uit

Hoe krijgen ze het voor elkaar. Met 4 tot 7 euro per aankoop. Dan doen ze de hele dag niks anders lijkt mij.

Alleen met kosten voor films kan dit ook helemaal niet voor ā€˜duizenden euroā€™sā€™ šŸ˜… #korrelzout

Maar goed, wanneer men niet met geld om kan gaan moet er ergens een halt zijn.Ā 

@Erik_Ā 

wat betreft updates kan de (Android) smart tv itv app ook eens bekeken worden ?

zie topic

Ā 

Reputatie 7
Badge +8

Jeroen-bart Engelen schrijft: sommige gebruikers onder bewind gaven zo nog steeds duizenden euroā€™s per maand uit

Hoe krijgen ze het voor elkaar. Met 4 tot 7 euro per aankoop. Dan doen ze de hele dag niks anders lijkt mij.

Alleen met kosten voor films kan dit ook helemaal niet voor ā€˜duizenden euroā€™sā€™ šŸ˜… #korrelzout

Maar goed, wanneer men niet met geld om kan gaan moet er ergens een halt zijn.Ā 

Ik overdrijf niet. Ik heb zelf de bedragen gezien in onze technische systemen. Er waren mensen die meer films huren dan je kunt kijken. Ik denk ook niet dat het bij die mensen gaat om het kijken van die films.

Reputatie 7
Badge +10

Jeroen-bart Engelen schrijft: sommige gebruikers onder bewind gaven zo nog steeds duizenden euroā€™s per maand uit

Hoe krijgen ze het voor elkaar. Met 4 tot 7 euro per aankoop. Dan doen ze de hele dag niks anders lijkt mij.

Alleen met kosten voor films kan dit ook helemaal niet voor ā€˜duizenden euroā€™sā€™ šŸ˜… #korrelzout

Maar goed, wanneer men niet met geld om kan gaan moet er ergens een halt zijn.Ā 

Ik overdrijf niet. Ik heb zelf de bedragen gezien in onze technische systemen. Er waren mensen die meer films huren dan je kunt kijken. Ik denk ook niet dat het bij die mensen gaat om het kijken van die films.

Dat laatste geloof ik absoluut dat het waarschijnlijk een ā€˜ticā€™ kan zijn in mijn aanname. Wat ik beschreef kwam waarschijnlijk kort door de bocht over. Het is nogal wat, dergelijke bedragen.Ā 

Reputatie 1

Ik heb nog geen Update ontvangen wat nu.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb nog geen Update ontvangen wat nu.

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroep: 22 en 24 februari
  • Uitrol: 1 en 3 maart
Reputatie 1

Dus de update moet nog komen ik heb het nog niet gekregen.

Reputatie 3
Badge +2

Dus de update moet nog komen ik heb het nog niet gekregen.

Hij moet dan nog komen inderdaad, je zou kunnen proberen met software verwijderen om de update te forceren, maar anders komt die donderdag uiterlijk bij je.

Mijn 5202 is vandaag bijgewerkt met de nieuwste software, inclusief Viaplay als zenderpakket om te bestellen voor ā‚¬9,99

Reputatie 3
Badge +2

Mijn 5202 is vandaag bijgewerkt met de nieuwste software, inclusief Viaplay.

Jij doelt op kanaal 225 van de TV ontvanger, ik zie geen losse app, heb vanmorgen de update gehad overigens. Dat kanaal 225 is een kanaal die iedereen zou moeten hebben, ook zonder update.

Mijn 5202 is vandaag bijgewerkt met de nieuwste software, inclusief Viaplay.

Jij doelt op kanaal 225 van de TV ontvanger, ik zie geen losse app, heb vanmorgen de update gehad overigens. Dat kanaal 225 is een kanaal die iedereen zou moeten hebben, ook zonder update.

Hallo @MandersOnlineĀ , ik bedoelde als zenderpakket om te bestellen,heb mijn tekst nig aan kunnen passen.

Reputatie 7
Badge +22

Kwam met de melding dat er nieuwe software beschikbaar is, dan zeg ik OK. Maar dan gaat die downloaden van de software weer mega traag op de 5202. @ChrizzieyĀ je hebt me toen verteld waarom dat kwam, maar ben het effe kwijt. šŸ¤”

Kwam met de melding dat er nieuwe software beschikbaar is, dan zeg ik OK. Maar dan gaat die downloaden van de software weer mega traag op de 5202.Ā @ChrizzieyĀ je hebt me toen verteld waarom dat kwam, maar ben het effe kwijt. šŸ¤”

Die download gaat dan met de zelfde snelheid als de tv streamĀ 

Zoiets dacht ikĀ 

Reputatie 7
Badge +16

Kwam met de melding dat er nieuwe software beschikbaar is, dan zeg ik OK. Maar dan gaat die downloaden van de software weer mega traag op de 5202.Ā @ChrizzieyĀ je hebt me toen verteld waarom dat kwam, maar ben het effe kwijt. šŸ¤”

Reguliere updates komen binnen via een multicast, dat betekend dat de software over een grote groep wordt verspreid en daardoor een langere wachttijd heeft. Als je de update weigert, en later handmatig oproept, hoort deze normaal gezien via unicast te gaan, dus dat jou ontvanger als enige de software binnenhaalt.Ā 

Maar het kan zijn dat deze nieuwe software nog niet als standaard is gemeld, waardoor die standaard via multicast loopt. Als KPN later besluit de software als standaard aan te vinken dan loopt deze via unicast.Ā 

Eigenlijk is het zo dat unicast een stuk belastender voor het netwerk is dan de multicast methode.Ā 

Reputatie 7
Badge +8

Eigenlijk is het zo dat unicast een stuk belastender voor het netwerk is dan de multicast methode.Ā 

We hebben, ik denk ongeveer 2 jaar geleden, een keer gehad dat de software per ongeluk als unicast ging. Dat wasā€¦.interessant. Daardoor waren meerdere diensten van KPN (niet alleen iTV) onbruikbaar geworden. En het gaat ook nog langzamer ook, omdat het voor een enorme congestie zorgt en dus de download van iedereen stokt.

Was wel een goede manier om een aantal bottlenecks in het netwerk te vinden...