Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60615 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 January 2023, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

Reputatie 2
Badge

Ook al iets bekend wanneer de Viaplay app naar onze box komt?Ā 

Dat word hier bekend gemaakt, maar vooralsnog hebben ze geen idee.

Ā 

Hallo @Doornekamp33Ā  en @Bassman77Ā , Viaplay staat al wel in het rijtje extra tv-zenders aan te vinken.

Ā 

@JanD , Hoe bedoel je die, dat de tijdelijke zender 225 al opgetuigd is en te bekijken,??

Die heb ik al onzichtbaar gemaakt, ik ga streamen en niet lineair kijken vermoed ik zo, en dan nog steeds de vraag F1pro of ViaPlay, heb nog een paar weken de tijd.:wink:

@JanD, Hoe bedoel je die, dat de tijdelijke zender 225 al opgetuigd is en te bekijken,??

Die heb ik al onzichtbaar gemaakt, ik ga streamen en niet lineair kijken vermoed ik zo, en dan nog steeds de vraag F1pro of ViaPlay, heb nog een paar weken de tijd.:wink:

Hallo @Doornekamp33Ā , in de rubriek instellingen->zenderpakketten kun je Viaplay aanklikken voor ā‚¬9,99 per maand, meer weet ik er niet van want ik gebruik het niet.

Ā 

Op die manier @JanD , Alleen was de vraag of de app naar de box kwam, niet of je een abbo kon afsluiten, maar nu begrijp ik hem.šŸ˜‰šŸ˜‰

Reputatie 7
Badge +20

Op die manierĀ @JanD , Alleen was de vraag of de app naar de box kwam, niet of je een abbo kon afsluiten, maar nu begrijp ik hem.šŸ˜‰šŸ˜‰

Ā 

Hoi @Doornekamp33Ā 

Als ik het goed heb, is de ViaPlay app nog in ontwikkeling bij KPN.

Ā 

Persoonlijk kijk ik altijd liever via de app op de Smart tv, nooit problemen.Ā 

Dat klopt @joop2011 , Ze hebben alleen nog geen idee wanneer die klaar is, of ze zeggen nog niks voor als het mis gaat, er zal best een planning zijn met een mogelijke datum dat die klaar moet zijn.

Maar ik kijk ook liever rechtstreeks via de app, heb kanaal 225 gelijk verborgen.

Reputatie 7
Badge +16

Net de NMC update opgehaald via unicast. Dat kan dus alleen de avond voor de grote uitrol. NMC update was al binnen 1 minuut voltooid.Ā 

Ik heb hem ook binnen gehaald, valt me gelijk wat op, de gids en de balk onder de voortgangsbalk zijn nu een stuk lichter van kleur, is niet beter er op geworden, weer effe de zwarte kleurstof er doorheen bij de volgende update.

Reputatie 7
Badge +22

Met die nieuwe update kun je apps als favorieten instellen, wie maakt daar gebruik van? šŸ¤”šŸ˜Š

Reputatie 7
Badge +16

Met die nieuwe update kun je apps als favorieten instellen, wie maakt daar gebruik van? šŸ¤”šŸ˜Š

Naja ik nog niet. Mijn meest gebruikte apps staan al in 'ā€™Uitgelicht'ā€™ en de rest van de apps is afval. Hoop dat er nog is een frisse wind doorheen gaat waaien. :)Ā 

Reputatie 7

Mijn meest gebruikte apps staan al in 'ā€™Uitgelicht'ā€™ en de rest van de apps is afval.

Ik ben precies dezelfde mening toebedeeld. De rest van de apps is afval (rotzooi) dieĀ niet op een TV ontvanger thuishoort.

Reputatie 1

Interactieve TV Update maart 2022

NMC 8.0.138_1 en HTML 4.138.202

Ā 

Wat zit er in?

NMC 8.0.138_1

Verbeteringen in Videoland! Zoals wel bekend kunnen er problemen zijn in het gebruik van de Videoland app. Deze update verhelpt dat. En zou verder moeten zorgen voor algemene stabiliteitsverbetering bijĀ apps.

Ā 

HTML 4.138.202

Naar aanleiding van (o.a.) jullie feedback, het volgende:

Ā 

  • Testgroep: 22 en 24 februari
  • Uitrol: 1 en 3 maart

Ā 

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Deze update heb ik 1 maart kennelijk gekregen, want vanaf die datum heb ik geen beeld meer, maar wel geluid. Ik heb de VIP5202. Vanaf dat ik glasvezelklant ben bij KPN heb ik de tv-ontvanger via een receiver (Yamaha RX-V479) aangesloten op mijn tv. Dit heeft altijd prima gewerkt. Tot deze update van maart 2022ā€¦

Ik hoor wel geluid, maar zie geen bewegend beeld. Alle menuā€™s zie ik echter wel. Die menuā€™s zijn stilstaande beelden, dat zie ik dus wel. Als ik bijvoorbeeld de Netflix app start, zie ik het menu wel. Start ik een aflevering of film in de Netflix app, dan zie ik geen bewegend beeld, hoor wel het geluid. De ondertiteling zie ik dan weer wel. Met KPN webcare heb ik wat geprobeerd, waaronder een andere HDMI-kabel. Deze andere HDMI-kabel heb ik rechtstreeks tussen de ontvanger en de tv gezet, dus niet via de receiver. En dan heb ik wel bewegend beeld!

Nou was ik voorheen Ziggo klant en had daar de Next mediabox. Daar heb ik eenzelfde ervaring meegemaakt met dezelfde apparatuur (afgezien van de Ziggo/KPN tv ontvangers natuurlijk). De Next mediabox via de receiver aangesloten op de tv. Ineens was er een software update van de Next mediabox en had ik geen beeld. Daar speelde HDCP2.2 een rol in de update van de software van de Next. Hier is dat verhaal nog terug te lezen.

Hoe de tv ontvanger van KPN omgaat met HDMI handshake en HDCP2.2 t.o.v. Next mediabox van Ziggo weet ik niet, maar wat ik hier nu ervaar riekt (weer) naar een software update van de tv ontvanger en weer geen beeldā€¦

@Erik_Ā euhā€¦ help?

Ā 

@Een-of-andere-gast

We komen hier best wel vaak tegen dat het met hdmi VIA een versterker niet tot slecht werkt hier. De keten is dan net 'ā€™te lang'ā€™ i.vm. de handschake-tijd voor de HDCP.

De kpn ontvanger kan het best met hdmi rechtstreeks in de tv. En dan van af de tv met HDMI ARC (!) naar de versterker. Dat is ivm HDCP 2.2 (heeft kpn ook op de 5202) en HDMI CEC de beste route.

Voor radio luisteren zonder tv aan dan ook de ontvanger nog optisch naar de versterker.

Als bovenstaand heb ik 't hier en werkt perfect.

Reputatie 7
Badge +30

Ik sluit me aan bij Peter's suggestie, @Een-of-andere-gast. Er zit niets in deze update specifiek omtrent de handshake, HDCP etcā€¦Ā Dus dat kan niet direct dit verklaren. Check of alle kabels er nog goed inzitten. En als dat het geval is, is experimenteren met hoe je het aangesloten hebt, de beste optie.Ā 

Ā 

Daarnaast is de uitrol van de software update afgerond. De volgende update is een klein HTMLā€™etje. Daar plaats ik later vandaag een los bericht voor.

Reputatie 1

Dank voor jullie reacties @PeterGĀ en @Erik_Ā . Ik begrijp dat jullie suggesties aandragen om mij te helpen. Deze apparatuur, de receiver (Yamaha RX-V479) en de tv (PanasonicTX-L37G10E) heb al een aantal jaar. De receiver sinds 2015. Ik heb de tv ontvanger altijd via de receiver aangesloten gehad met hoge kwaliteit HDMI-kabels. De Mediabox XL van Ziggo heeft zo altijd prima gewerkt. Later kreeg ik de Next mediabox van Ziggo en die werkte prima. Totdat er een software update van die Next kwam. Daar zaten ook wat nieuwere drivers van de chipset van de Next bij. Ik heb toen een tijdje de Next rechtstreeks op de tv aangesloten totdat Ziggo een nieuwe update uitbracht van de Next software. Ik heb met Ziggo samen het probleem onderzocht en het is daarna opgelost. Ik kon vanaf dat moment de Next weer op de receiver aansluiten en die zat dan weer op de tv aangesloten. Ā Alle poorten die ik gebruikte zijn HDCP2.2 compatible, ook al kan mijn oudere Panasonic tv nog geen 4K ondersteunen. In mei vorig jaar ben ik klant geworden van KPN. Mijn apparatuur is blijven staan, alleen de Next is vervangen door de VIP5202, deze is op dezelfde wijze aangesloten. Dit werkte prima. Elke dag, tot afgelopen dinsdag (1 maart).

Ik hoop dat jullie kunnen begrijpen dat ik wat moeite heb om de oorzaak achter de lengte van de HDMI-keten te zoeken. Ik neem daarin de ervaring mee met de apparatuur die ik al een jaar of zeven zo heb staan, ik neem ook de ervaring van een software update bij Ziggoā€™s tv ontvanger mee en de timing van de update van de VIP5202 en het moment dat ik het probleem ervaar, op de dag dat die bewuste update geĆÆnstalleerd is. Het spijt me, maar ik heb erg veel moeite om dat onder het mom ā€œtoevalā€ te plaatsen.
Ā 

Ik zal de kabels controleren om die ook echt uit te sluiten, maar zou iemand van KPN de moeite willen nemen of deze update toch niet wat ogenschijnlijk kleine veranderingen heeft die wel van invloed zijn op de HDMI-data overdracht? Ik kan me ook voorstellen dat deze ā€œmaart updateā€ wat cumulatieve updates met zich mee brengt van zowel het KPN team als minor updates van de fabrikant (Arris) en dat die combinatie dit probleem veroorzaakt? Bij Ziggo destijds waren meerdere Yamaha receivers getroffen en ook bepaalde Onkyo modellen (dit ter info).

Zie 'ā€™lengte'ā€™ van hdmi keten niet als in cm. Als je de ontvanger inschakelt komt er enkele miliseconden een HDCP controle. Als dat via de versterker niet op tijd de tv bereikt zal er dus geen beeld worden vertoond. Maar wel idd de menu's.

Ik moet er persoonlijk niet aan denken om de ontvanger uitsluitend via de versterker naar de tv te hebben. Even het nieuws aanzetten en je hele versterker moet ook.

Waar het aan ligt ligt het aan. Daar komen we toch niet 123 achter. Dus onderstaand werkt voor nu i.i.g.
Aanbevolen en meest gebruikt is zoals ik het hier heb. Ontvanger ā†’ hdmi ā†’ tv en tv ā†’ hdmi arc ā†’ versterker. Werkt Ć”ltijd. Sluit het vooralsnog zo aan om weer van tv te kunnen genieten. Verschil in het gebruik is er niet echt. Het blijft hoogwaardig audio. Hoewelā€¦. de zenders en ondemand is hooguit Dolby Digital 5.1.
Dolby Atmos alleen met de Netflix app.

Voor alleen audio (radio) ook nog optisch ā†’ versterker.

Wist je dat de Mediabox Next ook Arris is? Ik kom nog wel eens vergelijkbare problemen daarmee tegen.

Dit topic betreft hetzelfde wat jij ervaart;

Ā 

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update maart 2022 #2

HTML 4.139.203

Ā 

Wat zit er in?

Dit is een kleintje. Er is een, eenmalig, infobericht toegevoegd over het kunnen bestellen van Viaplay. Klanten krijgen via een klein pop-upje te zien dat er een bericht is. Na het lezen ervan verdwijnt dit ook weer.Ā 

Verder wat kleine bug fixes en tekstuele aanpassingen hier en daar. Zoals bijvoorbeeld bij films of series die nog langer dan een jaar beschikbaar zullen blijven. Dit wordt nu daarbij aangegeven.Ā 

En, tenslotte, afleveringen van een serie die helemaal bekeken zijn hebben vanaf deze update een vol voortgangsbalkje. Voorheen kregen deze geen.

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroep: 8 en 10 maart
  • Uitrol: 15 en 17Ā maart

Ā 

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Reputatie 7
Badge +30

Ik zal de kabels controleren om die ook echt uit te sluiten, maar zou iemand van KPN de moeite willen nemen of deze update toch niet wat ogenschijnlijk kleine veranderingen heeft die wel van invloed zijn op de HDMI-data overdracht?Ā 

Ik heb het hele change log doorgenomen en er zit echt niets in dat hier mee te maken heeft. Als dat wel zo was, dan zouden we hier waarschijnlijk ook al wel meer meldingen over hebben gezien vanaf dat de uitrol begon bij de testgroepen.

Ā 

Peter heeft wat dit betreft wel een heel goed punt:

Zie 'ā€™lengte'ā€™ van hdmi keten niet als in cm. Als je de ontvanger inschakelt komt er enkele miliseconden een HDCP controle. Als dat via de versterker niet op tijd de tv bereikt zal er dus geen beeld worden vertoond. Maar wel idd de menu's.

Ā 

@J_KĀ  Bedankt voor het doorgeven.Ā 

Ik heb de situatie gereproduceerd en ik ervaar min of meer dezelfde problemen.Ā 

De situatie is doorgezet naar mijn collega's! Zodra er meer bekend is zal ik het hier zo snel mogelijk laten weten!Ā 

Ā 

Ik was benieuwd of hier al meer duidelijkheid over is? Ik had eigenlijk al wel verwacht dat dit met de meest recente update verholpen zou zijn, maar helaas blijven de problemen met YouTube geluid.

Ā 

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_Ā Klopt het versienummer? Want is hetzelfde als die van de update die vandaag afgerond is.Ā 

Reputatie 7
Badge +30

Ha, je hebt gelijk @Katana321. Even verkeerd gekopieerd en geplakt. Ga ā€˜em fixen.

Ā 

@J_KĀ  Bedankt voor het doorgeven.Ā 

Ik heb de situatie gereproduceerd en ik ervaar min of meer dezelfde problemen.Ā 

De situatie is doorgezet naar mijn collega's! Zodra er meer bekend is zal ik het hier zo snel mogelijk laten weten!Ā 

Ā 

Ik was benieuwd of hier al meer duidelijkheid over is? Ik had eigenlijk al wel verwacht dat dit met de meest recente update verholpen zou zijn, maar helaas blijven de problemen met YouTube geluid.

De afgelopen update zou in het algemeen voor verbetering moeten zorgen in de performance van apps. Maar geluid specifiek heb ik hier nog niets verder van gezien. Ga ik even nakijken/vragen, kom er op terug.

Is er toevallig vandaag iets vernieuwd?

Moest ineens een andere HDMI kabel gebruiken omdat het beeld steeds aan en uit gaat en geen beeld heb en wel geluid.

Ā 

Ā 

Reputatie 1

@ChrisM82Ā lost een andere HDMI kabel het probleem van ā€œgeen beeld, wel geluidā€ wel voor je op? Heb je de tv ontvanger rechtstreeks op de tv aangesloten of via een receiver of soundbar o.i.d.?

Als je met een andere HDMI-kabel nu wel beeld en geluid hebt, heb je die andere HDMI-kabel in dezelfde HDMI-ingang in je tv/receiver/soundbar gestopt of heb je een andere HDMI-ingang gebruikt?

Ik ervaar sinds de maart 2022 update ā€œgeen beeld, wel geluidā€. Ik heb mijn tv ontvanger via een receiver aangesloten op mijn tv. Dat werkte prima, tot die recente update van de tv ontvanger. Ik heb nu alleen beeld met geluid als ik de tv ontvanger rechtstreeks op de tv aansluit.

Er is een topic dat lijkt op wat jij ervaart en dat vind je hier. Kijk of het past binnen jouw ervaring en misschien kun je je bij ons voegen met vergelijkbare problemen?