Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60615 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 January 2023, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

Ontvanger zit bij mij rechtstreeks met een HDMI kabel aangesloten. Had voor mijn xbox een dure HDMI kabel voor beter beeld enz... Gekocht. Aangezien ik uit vroegere problemen al eens erachter was gekomen dat een "oudere" hdmi kabel beeld problemen kan veroorzaken, had ik zoiets probeer deze en gebruikt op de zelfde poort van de tv werkt nu wel goed.

Iedere HDMI-kabel is in principe goed, zelfs de goedkoopste van de stunters zoals de Action bijvoorbeeld.

Alleen als je veel langere kabels dan standaard wilt gebruiken is een betere kwaliteit wel aanbevolen, anders is het gewoon duur geld weggooien.

Ik gebruik altijd de standaard kabel die mijn provider mee levert en geven nooit problemen.

Ā 

Ā 

Reputatie 1

@ChrisM82Ā dan lijkt het probleem echt in de oudere HDMI-kabel gezeten te hebben? Er is onlangs wel een software update geweest van de tv ontvanger. Deze zou geen effect hebben gehad op HDMI en/of HDCP2.2. Ik ben een andere mening toegedaan op basis van eerdere ervaringen.

Uit nieuwsgierigheid, weet je of je tv HDCP2.2 compatible is?Ā 

Iedere HDMI-kabel is in principe goed, zelfs de goedkoopste van de stunters zoals de Action bijvoorbeeld.

Alleen als je veel langere kabels dan standaard wilt gebruiken is een betere kwaliteit wel aanbevolen, anders is het gewoon duur geld weggooien.

Ik gebruik altijd de standaard kabel die mijn provider mee levert en geven nooit problemen.

Ā 

Ā 

Ben ik het niet mee eensĀ 

Zit wel degelijk verschil in (hdmi) kabelsĀ 

Dat gaat niet helemaal op aangezien ik de originele kabel gebruikte en ineens van de ene op de andere moment heb ik stotterend beeld/geluid menu decoder springt ervoor met geluid maar geen bewegend beeldĀ 

@ChrisM82Ā dan lijkt het probleem echt in de oudere HDMI-kabel gezeten te hebben? Er is onlangs wel een software update geweest van de tv ontvanger. Deze zou geen effect hebben gehad op HDMI en/of HDCP2.2. Ik ben een andere mening toegedaan op basis van eerdere ervaringen.

Uit nieuwsgierigheid, weet je of je tv HDCP2.2 compatible is?Ā 

Kan ik zo snel niet vinden het is een philips pfk5500 serieĀ 

Reputatie 7
Badge +7

Zojuist iets geks meegemaakt: we hadden de laatste aflevering van een serie gekeken, dus ik druk op de terug-knop. Vervolgens kwam ik uit in de lijst van afleveringen van een andere serie.

Volgens mij heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt, want kwam dan altijd uit in de lijst van de serie waarvan ik een aflevering gekeken had.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Is dit een nieuw fenomeen sinds een van de laatste updates?

Reputatie 2

@Katana321Ā Ik kwam na het gebruik van de terug pijl uit bij radio Gelderland.

Reputatie 7
Badge +30

@Katana321, @Jakkes50, gebeurt dit nu nog of was dit een eenmalig iets?

Reputatie 7
Badge +7

@Katana321,Ā @Jakkes50, gebeurt dit nu nog of was dit een eenmalig iets?

@Erik_Ā  Ik heb toen dat gebeurde, de aflevering niet verwijderd en meteen nog eens geprobeerd. Het gebeurde toen bij diezelfde aflevering precies weer zo.

Echter, daarna heb ik het bij verschillende andere afleveringen van andere series getest en toen gebeurde dit niet.

Ik ga er daarom vanuit dat het eenmalig was. Zo niet, dan meld ik me hier weer.

Reputatie 2

@Erik_Ā Ook bij mij was het eenmalig.

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor de antwoorden,Ā @Katana321,Ā @Jakkes50. Heb het nog even voorgelegd aan het tv team en zij herkennen dit ook niet. Dus dan gaan we er inderdaad vanuit dat het eenmalig was.

Ā 

Wat betreft de geluidsissues die jullie,Ā @Een-of-andere-gastĀ enĀ @ChrisM82Ā ervaren. Ook dat heb ik voorgelegd aan het tv team. Zij bevestigen wat ik al zei, er is in de afgelopen update niets veranderd wat betreft geluid, HDCP, HDMI etc.. Kan het zijn dat er bij jullie eigen apparaten (tv, geluidsapparatuur) een update heeft plaatsgevonden die dingen heeft gewijzigd?

Edit: ik bedoel natuurlijk beeldissues ipv geluidsissues :)

Ā 

Verder nog,Ā @Berteman, het ledje kunnen uitzetten of dimbaar makenĀ is niet iets wat het team van plan is te gaan doen.

Ā 

@J_K, ik heb in de mailbox gespit en zie zo niet direct een terugkoppeling op jouw YouTube geluidsissue. Ik zou ook verwachten dat dit met de afgelopen update verholpen zou zijn. Jammer dat dit niet het geval. is Ik heb dit zojuist opnieuw doorgezet. Kom er op terug.Ā Ā 

Ā 

Ā 

Reputatie 1

Dank @Erik_Ā voor je terugkoppeling. Om misverstand te voorkomen, er is bij mij geen sprake van een probleem met geluid, maar met het beeld. Ik heb ten allen tijde wel geluid, maar geen beeld als ik de 5202 via de receiver aangesloten heb. Mijn tv is geen smart tv en kan daardoor geen updates ontvangen. Mijn receiver komt uit 2015 en heeft al ruim een jaar geen update meer ontvangen.

Ik doe mijn best om dit correct als mogelijk aan te duiden; vanuit mijn perspectief is er de afgelopen tijd maar 1 apparaat in de keten dat updates krijgt en dat is de 5202. Op de dag dat de maart update uitgebracht is (versienummer klopt ook volgens ā€œmijnā€ 5202) treedt dit probleem op. Ik geloof je dat het team niets aan ā€œbeeld/geluidā€ heeft veranderd als dat niet in de changelogs/release notes staat. Maar hoe verklaar je dan dat ik vanaf het moment dat die versie op mijn 5202 staat geen beeld meer heb via de receiver? Die receiver en tv heb ik al jaren. De HDMI-kabels die ertussen zitten, zaten er ook tussen voordat het probleem optrad. Ik heb de HDMI-kabels gecontroleerd, eruit en er weer ingestoken maar dat maakt niet uit.Ā 

Kunnen we een proef op de som doen? Kunnen we ā€œmijnā€ 5202 van de voorlaatste software versie voorzien? Kun je dat forceren vanuit de backend? Hoe kunnen we dit verder onderzoeken?

Reputatie 7
Badge +30

Dat begrepen we,Ā @Een-of-andere-gast. Maar ook qua HDMI etc. is er niets gewijzigd. Niet iets wat dit zou kunnen verklaren, in ieder geval. Ik ga nog eens navragen of we iets voor je kunnen betekenen.Ā 

Reputatie 2
Badge

Update binnen. Helaas nog niet de Viaplay app maar dat was al bekend

Reputatie 7
Badge +20

Wanneer komt eindelijk de update HD glas vanaf 1`?

Daar maak je namelijk heel erg veel glasvezel klanten heel erg blij mee.Ā :grinning::wink:

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_Ā Heeft de uitrol van updateĀ HTML 4.139.202 vertraging opgelopen?

Reputatie 3
Badge +2

@Erik_Ā Heeft de uitrol van updateĀ HTML 4.139.202 vertraging opgelopen?

Volgens mij nog niet de datum die er staat voor de uitrol is gisteren en morgen. dus je kan hem morgen ook nog krijgen.

Ā 

Ik heb overigens HTML 4.139.203

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_Ā Heeft de uitrol van updateĀ HTML 4.139.202 vertraging opgelopen?

Volgens mij nog niet de datum die er staat voor de uitrol is gisteren en morgen. dus je kan hem morgen ook nog krijgen.

Ik heb overigens HTML 4.139.203

@MandersOnlineĀ Bij de afgelopen updates kon ik de avond van tevoren de update forceren door de ontvanger te herstarten. Dat is nu niet het geval. Daarom mijn vraag.

Reputatie 3
Badge +2

@Katana321 ik denk dat het volgende stukje voor jou interessant is:

Ā 

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig.Ā 

Ā Volgens mij kan je de HTML niet forceren, maar die NMC wel.

Reputatie 7
Badge +21

@Erik_Ā Heeft de uitrol van updateĀ HTML 4.139.202 vertraging opgelopen?

Ik heb niets gehoord over een vertraging. Ik verwacht dat jouw tv-ontvanger morgen aan de beurt is.Ā 

Reputatie 2
Badge

Ik heb versie 4.139.203

Reputatie 7
Badge +16

Een HTML update is niet te forceren @Katana321Ā inderdaad. Alleen een NMC is mogelijk om de avond voordat jou profiel aan de beurt is te gaan forceren. HTML wordt pas geĆ¼pdatet als jou profiel aan de beurt is en dit gebeurd via een soort refresh bij het aanzetten van de ontvanger uit standby.Ā 

Dat begrepen we,Ā @Een-of-andere-gast. Maar ook qua HDMI etc. is er niets gewijzigd. Niet iets wat dit zou kunnen verklaren, in ieder geval. Ik ga nog eens navragen of we iets voor je kunnen betekenen.Ā 

Ik kan de lezing van @Een-of-andere-gast bevestigen: tot dit weekeinde werkte alles perfect (Arris VIP ā†’ Denon X2700 ā†’ TV), nadat ik dit weekeinde de settopbox even van de stroom heb gehaald en daarna weer heb aangesloten, werd een update op de Arris geĆÆnstalleerd. Dat resulteerde er vervolgens in dat het beeld voortdurend wegviel en alleen het geluid bleef doorspelen. Bijzonder vervelend. Ik kan niet anders dan concluderen dat er in de software update toch iets mis is gegaan, waardoor sindsdien doorgifte van beeld via een receiver niet meer goed werkt. Elders werd gesuggereerd dat de tijd voor de HDCP-handshake wellicht niet goed is ingesteld?

Reputatie 7
Badge +24

Dat begrepen we,Ā @Een-of-andere-gast. Maar ook qua HDMI etc. is er niets gewijzigd. Niet iets wat dit zou kunnen verklaren, in ieder geval. Ik ga nog eens navragen of we iets voor je kunnen betekenen.Ā 

Ik kan de lezing vanĀ @Een-of-andere-gast bevestigen: tot dit weekeinde werkte alles perfect (Arris VIP ā†’ Denon X2700 ā†’ TV), nadat ik dit weekeinde de settopbox even van de stroom heb gehaald en daarna weer heb aangesloten, werd een update op de Arris geĆÆnstalleerd. Dat resulteerde er vervolgens in dat het beeld voortdurend wegviel en alleen het geluid bleef doorspelen. Bijzonder vervelend. Ik kan niet anders dan concluderen dat er in de software update toch iets mis is gegaan, waardoor sindsdien doorgifte van beeld via een receiver niet meer goed werkt. Elders werd gesuggereerd dat de tijd voor de HDCP-handshake wellicht niet goed is ingesteld?

Zou je eens willen proberen om de software van de ontvanger opnieuw in te laden (stap 2 via de link)?
Het lukt mij namelijk niet om dit te reproduceren op, ik heb het zelf ook zo aangesloten maar dan via een Onkyo. Zou je anders ook even de HDMI kabel willen loskoppelen en weer aansluiten? Eventueel op een andere poort?Ā Ā