Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60615 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 January 2023, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

Gedaan! Software opnieuw geĆÆnstalleerd. Kabels gewisseld, poort gewisseld: allemaal geen verschil. Het beeld blijft wegvallenā€¦ Echt enorm vervelend, zeker omdat het een week geleden nog wel heeft gewerkt.Ā 

Reputatie 7
Badge +17

Jammer dat dit allemaal niet helpt, @Piet Paaltjens. Het vreemde is dus dat er met de laatste update niets is gewijzigd wat dit kan veroorzaken. Maar we doen hier intern verder navraag over. Hopelijk komt er iets naar voren, maar ik kan niks garanderen.

Reputatie 2
Badge

Al iets bekend over de volgende update? Eventueel Viaplay app

Reputatie 3
Badge +2

Al iets bekend over de volgende update? Eventueel Viaplay app

Meestal als er een update bekend is komt er een nieuwe reactie van Erik_ die dan ook als antwoord wordt gemarkeerd.

Reputatie 3
Badge +1

Dank voor jullie reactiesĀ @PeterGĀ enĀ @Erik_Ā . Ik begrijp dat jullie suggesties aandragen om mij te helpen. Deze apparatuur, de receiver (Yamaha RX-V479) en de tv (PanasonicTX-L37G10E) heb al een aantal jaar. De receiver sinds 2015. Ik heb de tv ontvanger altijd via de receiver aangesloten gehad met hoge kwaliteit HDMI-kabels. De Mediabox XL van Ziggo heeft zo altijd prima gewerkt. Later kreeg ik de Next mediabox van Ziggo en die werkte prima. Totdat er een software update van die Next kwam. Daar zaten ook wat nieuwere drivers van de chipset van de Next bij. Ik heb toen een tijdje de Next rechtstreeks op de tv aangesloten totdat Ziggo een nieuwe update uitbracht van de Next software. Ik heb met Ziggo samen het probleem onderzocht en het is daarna opgelost. Ik kon vanaf dat moment de Next weer op de receiver aansluiten en die zat dan weer op de tv aangesloten. Ā Alle poorten die ik gebruikte zijn HDCP2.2 compatible, ook al kan mijn oudere Panasonic tv nog geen 4K ondersteunen. In mei vorig jaar ben ik klant geworden van KPN. Mijn apparatuur is blijven staan, alleen de Next is vervangen door de VIP5202, deze is op dezelfde wijze aangesloten. Dit werkte prima. Elke dag, tot afgelopen dinsdag (1 maart).

Ik hoop dat jullie kunnen begrijpen dat ik wat moeite heb om de oorzaak achter de lengte van de HDMI-keten te zoeken. Ik neem daarin de ervaring mee met de apparatuur die ik al een jaar of zeven zo heb staan, ik neem ook de ervaring van een software update bij Ziggoā€™s tv ontvanger mee en de timing van de update van de VIP5202 en het moment dat ik het probleem ervaar, op de dag dat die bewuste update geĆÆnstalleerd is. Het spijt me, maar ik heb erg veel moeite om dat onder het mom ā€œtoevalā€ te plaatsen.
Ā 

Ik zal de kabels controleren om die ook echt uit te sluiten, maar zou iemand van KPN de moeite willen nemen of deze update toch niet wat ogenschijnlijk kleine veranderingen heeft die wel van invloed zijn op de HDMI-data overdracht? Ik kan me ook voorstellen dat deze ā€œmaart updateā€ wat cumulatieve updates met zich mee brengt van zowel het KPN team als minor updates van de fabrikant (Arris) en dat die combinatie dit probleem veroorzaakt? Bij Ziggo destijds waren meerdere Yamaha receivers getroffen en ook bepaalde Onkyo modellen (dit ter info).

Ik heb Hier ook de tv via de versterker (Onkyo) op de kpn BOX zitten. EnĀ dit werkt probleemloos. Misschien heeft het te maken met de volgorde van aanzetten van de apparatuur? Ik zet altijd eerst de tv aan via de witte afstandsbediening en dan pas de KPN box.Ā 

Reputatie 3
Badge +1

IK heb sinds de laatste update wel een gek probleempje op mijn tweede ontvanger in de slaapkamer. de zender Veronica geeft soms een gek beeld alsof je naar een oude Film in de bioscoop zit te kijken. (Dus met van die strepen en vlekken door het beeld heen.) OF geeft alleen maar geluid. Dit is puur en alleen op de zender Veronica. Op kanaal 9. En de oplossing hier voor is nog het meest frappante. Dan moet ik de ontvanger even afstemmen op 669. Veronica Glas. Daarna is kanaal 9 weer goed kwa beeld.

Deze ontvanger is aangesloten via een Devolo netwerkadapter. EN de Philips tv die erop aangesloten is is al een oudje van de kringloop.Ā 

De ontvanger beneden in de woonkamer heeft deze problemen niet. (Die is gewoon netjes bekabeld aangesloten)

Reputatie 7
Badge +30

Ā Ā Ā 

IK heb sinds de laatste update wel een gek probleempje op mijn tweede ontvanger in de slaapkamer. de zender Veronica geeft soms een gek beeld alsof je naar een oude Film in de bioscoop zit te kijken. (Dus met van die strepen en vlekken door het beeld heen.) OF geeft alleen maar geluid. Dit is puur en alleen op de zender Veronica. Op kanaal 9. En de oplossing hier voor is nog het meest frappante. Dan moet ik de ontvanger even afstemmen op 669. Veronica Glas. Daarna is kanaal 9 weer goed kwa beeld.

Deze ontvanger is aangesloten via een Devolo netwerkadapter. EN de Philips tv die erop aangesloten is is al een oudje van de kringloop.Ā 

De ontvanger beneden in de woonkamer heeft deze problemen niet. (Die is gewoon netjes bekabeld aangesloten)

@D.PrinsĀ dit probleem herkenden wij! Maar dat zou inmiddels opgelost moeten zijn. Kan jij dat bevestigen? Anders zou je eens een ā€˜frisse startā€™ kunnen doen via de instellingen in het menu.Ā 

Ā 

Reputatie 1

Ik heb Hier ook de tv via de versterker (Onkyo) op de kpn BOX zitten. EnĀ dit werkt probleemloos. Misschien heeft het te maken met de volgorde van aanzetten van de apparatuur? Ik zet altijd eerst de tv aan via de witte afstandsbediening en dan pas de KPN box.Ā 

De volgorde van aanzetten van apparatuur maakt niets uit. Dat was de oorzaak van hetĀ probleem destijds bij Ziggo niet en nu bij KPN ook niet. Kijk, ik geloof KPN best wel wanneer ze zeggen dat er niets veranderd is in de software dat te maken heeft met HDCP of HDMI handshake. Maar er kan een andere oorzaak zijn in de software update die dit als gevolg heeft. Als timing een issue blijkt te zijn zoals sommigen hier aangeven, wat in de keten van de programmatuur van de update is veranderd dat toch invloed heeft? Maar goed, misschien is het niet enkel timing maar speelt er meer en is het een samenloop van programmeerbare omstandigheden die dit als gevolg hebben. Ik heb wat gezocht op het forum en ik ben echt niet de enige met ā€œgeen beeld, wel geluidā€. Ik zie voorbeelden voorbij komen waar een receiver/soundbar tussen de tv ontvanger en de tv zit, maar ook voorbeelden waarbij de tv ontvanger rechtstreeks op de tv aangesloten is. Dus ik begrijp wel dat dit een lastig probleem is. Maar Ziggo had wel een aantal, klanten benaderd die mee wilden helpen met het onderzoeken en heeft daar ook werk van gemaakt, met succes. Ik lees niet hier dat KPN klanten benaderd om het probleem samen te onderzoeken.

Ā 

@Marcia_Ā als ik iets kan doen om dit probleem te onderzoeken met jullie, laat het vooral weten. Ik kan de energiespaarstand ā€œuitā€ zetten, kunnen jullie de logging van de 5202 op afstand uitlezen en daar wat uithalen? Ik kan in een tabel met tijden aangeven wat ik wanneer doe, zodat jullie die tijden terug kunnen vinden in de logging van de 5202?

Reputatie 7
Badge +30

@Een-of-andere-gastĀ je stelt goede vragen! Ik ga eens navragen of we iets kunnen met jouw feedback en kom erop terug.

Ik weet niet of dit in dit geval mogelijk is, maar de gewenste aansluiting van een geluidsinstallatie (soundbar o.i.d.) is om de kpn-ontvanger via HDMI aan te sluiten op de tv en die tv dan weer via de HDMI-ARC uitgang aan te sluiten op de HDMI-ingang van de geluidsinstallatie (soundbar e.d.). En radio luisteren zul je dan wellicht vragen: via de optische uitgang van de kpn-ontvanger op de optische ingang van de geluidsinstallatie, zodat je de tv uit kunt laten. Dit werkt bij mij (en vele anderen) al jaren prima. Maar dan moet je apparatuur daar natuurlijk wel geschikt voor zijn (vaak wel tegenwoordig).

Reputatie 1

Daar is mijn apparatuur niet toe in staat @Henk2304Ā ā€¦Ā Mijn tv ondersteunt geen ARC. Zolang de tv nog prima werkt ga ik geen nieuwe kopen. En zoals ik her en der op dit forum gelezen heb, is het hebben van een nieuwe tv (met HDMI-ARC) en daar rechtstreeks de tv ontvanger aansluiten niet altijd probleemvrijā€¦Ā Wat ik van diverse topics op het Ziggo forum gezien heb destijds komt het voor dat bij software updates van de tv ontvanger er een serie apparaten van verschillende fabrikantenĀ uit een bepaald productiejaar, of een groep apparaten van een specifieke fabrikant ineens problemen vertoond met de tv ontvanger. Ik durf te stellen dat dit bij KPN, maar ook bij andere providers niet anders zal zijn waar je een tv ontvanger in bruikleen krijgt. Ik begrijp wel dat DRM de inkomsten van creatieve geesten en producenten veilig moet stellen, maar menig consument heeft wel eens te maken met een suboptimale implementatie van DRM in de apparatuur. Maar net zoals je gelukt kunt hebben met je apparatuur dat het niet bij jou voorkomt, kun je ook pech hebben. Dan ga je bijvoorbeeld van Ziggo naar KPN en niet veel later doet daar zich een vergelijkbaar issue voor. In samenwerking is dat bij Ziggo opgelost, dat zou met KPN ook moeten kunnen lukken lijkt me.

Ā 

Als KPN het niveau van informatie logging kan verhogen en klanten zetten de energiebesparing van de tv ontvangers even uit om zo zeker als mogelijk te zijn dat logging ook bewaard kan blijven en klanten noteren dan de tijdstippen waarop ze volgens welk aansluitschema welke stappen hebben uitgevoerd, dan kan KPN misschien iets herleiden uit de logging van de tv ontvangers?

Reputatie 7

En zoals ik her en der op dit forum gelezen heb, is het hebben van een nieuwe tv (met HDMI-ARC) en daar rechtstreeks de tv ontvanger aansluiten niet altijd probleemvrijā€¦Ā Wat ik van diverse topics op het Ziggo forum gezien heb destijds komt het voor dat bij software updates van de tv ontvanger er een serie apparaten van verschillende fabrikantenĀ uit een bepaald productiejaar, of een groep apparaten van een specifieke fabrikant ineens problemen vertoond met de tv ontvanger. Ik durf te stellen dat dit bij KPN, maar ook bij andere providers niet anders zal zijn waar je een tv ontvanger in bruikleen krijgt.

HDMI-ARC is gestandaardiseerd en dus zouden daar geen problemen bij moeten ontstaan, ook niet na software updates. Ik ken eigenlijk ook geen voorbeelden waarbij dat een rol zou hebben gespeeld.

Reputatie 1

Ik realiseer me dat ik het onduidelijk heb getypt @wjbĀ , ik bedoelde te zeggen dat DRM (zoals HDCP) wel eens voor problemen kan zorgen.Ā 

Reputatie 7

Ik realiseer me dat ik het onduidelijk heb getyptĀ @wjbĀ , ik bedoelde te zeggen dat DRM (zoals HDCP) wel eens voor problemen kan zorgen.Ā 

KPN wil altijd het braafste jongetje uit de klas zijn en dat betekent dat de HDCP 2.2 handshake zeer scherp afgesteld staat. Formeel moet binnen 20ms de ketencheck afgerond zijn en dat wil nogwel eens aan de krappe kant zijn als de TV ontvanger via een ander apparaat op de televisie aangesloten wordt. In plaats van een oogje toe te knijpen is de firmware opĀ de TV ontvangers onverbiddelijk.

Reputatie 7
Badge +30

@D.Prins, issues met Veronica zijn bekend, maar dat zou inmiddels opgelost moeten zijn. Als dat bij jou niet zo is, dan hoor ik het graag.Ā 

Ā 

@Piet Paaltjens, @Een-of-andere-gast: het is nog steeds zo dat vanuit het tv team men aangeeft dat er aan onze kant niets gewijzigd is. Dat gezegd hebbende, ze zijn bereid om naar een van jullie toe te komen voor tests. Als jullie hier voor openstaan hoor ik het graag. Vul dan ook, als je dat niet al gedaan had, jeĀ forumprofielĀ in. Met een contacttelefoonnummer in het veld ā€˜persoonlijke opmerkingā€™. Dan geven we dit door aan het tv team.
Wel nog, in het kader van verwachtingsmanagement: dat we dit doen, en het onderzoeken, wil niet zeggen dat het dan aan ons ligt. En als dat wel zo is kunnen we ook nog niets zeggen over of en wanneer het dan opgelost gaat zijn. Dit soort dingen zijn complexe issues.

Ā 

@Bassman77, er is inderdaad iets bekend over komende update. Geen Viaplay app, dat kan ik al wel verklappen. Verder niet heel spannend. Daar typ ik morgen een berichtje over en markeer ik als antwoord.

Ā 

Ik weet niet of dit in dit geval mogelijk is, maar de gewenste aansluiting van een geluidsinstallatie (soundbar o.i.d.) is om de kpn-ontvanger via HDMI aan te sluiten op de tv en die tv dan weer via de HDMI-ARC uitgang aan te sluiten op de HDMI-ingang van de geluidsinstallatie (soundbar e.d.). En radio luisteren zul je dan wellicht vragen: via de optische uitgang van de kpn-ontvanger op de optische ingang van de geluidsinstallatie, zodat je de tv uit kunt laten. Dit werkt bij mij (en vele anderen) al jaren prima. Maar dan moet je apparatuur daar natuurlijk wel geschikt voor zijn (vaak wel tegenwoordig).

Ik heb het hier thuis juist andersom. Bij jouwĀ manier van aansluiten had ik steeds dat als ik de boel aanzette, het geluid eerst via de tv kwam, en dan na een paar seconden het oversprong naar de soundbar. Nu heb ik de ontvanger op de soundbar en de soundbar op de tv en heb ik gelijk bij aanzetten geluid via de soundbar.

Reputatie 1

Ā 

@Piet Paaltjens,Ā @Een-of-andere-gast: het is nog steeds zo dat vanuit het tv team men aangeeft dat er aan onze kant niets gewijzigd is. Dat gezegd hebbende, ze zijn bereid om naar een van jullie toe te komen voor tests. Als jullie hier voor openstaan hoor ik het graag. Vul dan ook, als je dat niet al gedaan had, jeĀ forumprofielĀ in. Met een contacttelefoonnummer in het veld ā€˜persoonlijke opmerkingā€™. Dan geven we dit door aan het tv team.
Wel nog, in het kader van verwachtingsmanagement: dat we dit doen, en het onderzoeken, wil niet zeggen dat het dan aan ons ligt. En als dat wel zo is kunnen we ook nog niets zeggen over of en wanneer het dan opgelost gaat zijn. Dit soort dingen zijn complexe issues.

Ā 

Ā 

Ik heb een telefoonnummer ingevuld bij mā€™n forumprofiel. Wat het verwachtingsmanagement betreft; eens. Ook eens dat dit soort dingen complexe issues zijn. Verwachtingsmanagement van mijn kant uit naar ā€˜t tv team; ik werk tijdens kantoortijden en ben regelmatig in gesprek. ā€˜t Lukt me dan niet altijd om een gesprek te beantwoorden.

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update april 2022 #1

NMC 8.0.139_1

Ā 

Wat zit er in?

't Is een kleintje. Bedoeld als aanvulling op de naamswijziging van de energiespaarstand naar eco-stand in een eerdere HTML. Nu zie je ook bij de opstartschermen deze benaming. Plus krijg je ook te zien hoeveel je hebt bespaard.Ā 

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroep: 29 maart en 5 april
  • Uitrol: 12, 14 & 19 april

Ā 

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Reputatie 7
Badge +30

@Piet Paaltjens,Ā @Een-of-andere-gast: het is nog steeds zo dat vanuit het tv team men aangeeft dat er aan onze kant niets gewijzigd is. Dat gezegd hebbende, ze zijn bereid om naar een van jullie toe te komen voor tests. Als jullie hier voor openstaan hoor ik het graag. Vul dan ook, als je dat niet al gedaan had, jeĀ forumprofielĀ in. Met een contacttelefoonnummer in het veld ā€˜persoonlijke opmerkingā€™. Dan geven we dit door aan het tv team.
Wel nog, in het kader van verwachtingsmanagement: dat we dit doen, en het onderzoeken, wil niet zeggen dat het dan aan ons ligt. En als dat wel zo is kunnen we ook nog niets zeggen over of en wanneer het dan opgelost gaat zijn. Dit soort dingen zijn complexe issues.

Ik heb een telefoonnummer ingevuld bij mā€™n forumprofiel. Wat het verwachtingsmanagement betreft; eens. Ook eens dat dit soort dingen complexe issues zijn. Verwachtingsmanagement van mijn kant uit naar ā€˜t tv team; ik werk tijdens kantoortijden en ben regelmatig in gesprek. ā€˜t Lukt me dan niet altijd om een gesprek te beantwoorden.

Top, dank @Een-of-andere-gast. Geef ik jouw gegevens vast door. We komen er hier ook nog even verder op terug hoe dit dan loopt.

Dank voor de antwoorden,Ā @Katana321,Ā @Jakkes50. Heb het nog even voorgelegd aan het tv team en zij herkennen dit ook niet. Dus dan gaan we er inderdaad vanuit dat het eenmalig was.

Ā 

Wat betreft de geluidsissues die jullie,Ā @Een-of-andere-gastĀ enĀ @ChrisM82Ā ervaren. Ook dat heb ik voorgelegd aan het tv team. Zij bevestigen wat ik al zei, er is in de afgelopen update niets veranderd wat betreft geluid, HDCP, HDMI etc.. Kan het zijn dat er bij jullie eigen apparaten (tv, geluidsapparatuur) een update heeft plaatsgevonden die dingen heeft gewijzigd?

Edit: ik bedoel natuurlijk beeldissues ipv geluidsissues :)

Ā 

Verder nog,Ā @Berteman, het ledje kunnen uitzetten of dimbaar makenĀ is niet iets wat het team van plan is te gaan doen.

Ā 

@J_K, ik heb in de mailbox gespit en zie zo niet direct een terugkoppeling op jouw YouTube geluidsissue. Ik zou ook verwachten dat dit met de afgelopen update verholpen zou zijn. Jammer dat dit niet het geval. is Ik heb dit zojuist opnieuw doorgezet. Kom er op terug.Ā Ā 

Ā 

Ā 

@Erik_Ā , is er inmiddels meer bekend met ditĀ YouTube issue?Ā Het zit in veel filmpjes dat het geluid vervormd is. Ik had zeker nu het al weken problemen geeft al wel een update verwacht? Is men er achter de schermen mee bezig?

Ā 

Reputatie 7
Badge +16

Plus krijg je ook te zien hoeveel je hebt bespaard.Ā 

Dit zit er echt al een jaar of twee in zo inmiddels, eigenlijk al direct in de laatste betĆ” versies van de software volgens mij. Deze software bevat dus enkel een tekst aanpassing van energie spaarstand naar Eco stand.Ā 

@D.Prins

@Piet Paaltjens,Ā @Een-of-andere-gast: het is nog steeds zo dat vanuit het tv team men aangeeft dat er aan onze kant niets gewijzigd is. Dat gezegd hebbende, ze zijn bereid om naar een van jullie toe te komen voor tests. Als jullie hier voor openstaan hoor ik het graag. Vul dan ook, als je dat niet al gedaan had, jeĀ forumprofielĀ in. Met een contacttelefoonnummer in het veld ā€˜persoonlijke opmerkingā€™. Dan geven we dit door aan het tv team.
Wel nog, in het kader van verwachtingsmanagement: dat we dit doen, en het onderzoeken, wil niet zeggen dat het dan aan ons ligt. En als dat wel zo is kunnen we ook nog niets zeggen over of en wanneer het dan opgelost gaat zijn. Dit soort dingen zijn complexe issues.

Ā 

Ā 

Dat is netjes. Ik zal het profiel invullen. Ik ben overdag minder bereikbaar, maar in de avond wel.

@Piet PaaltjensĀ Ik zie nog geen gegevens. Ik wil je niet opjuttenĀ uiteraard ;-) Maar geef je even een seintje als ze er in staan? Dan kunnen we een mail naar de collega's sturen :-)

@Piet PaaltjensĀ Ik zie nog geen gegevens. Ik wil je niet opjuttenĀ uiteraard ;-) Maar geef je even een seintje als ze er in staan? Dan kunnen we een mail naar de collega's sturen :-)

Bij deze!

Reputatie 7
Badge +17

@Piet PaaltjensĀ ik kan op basis van het opgegeven telefoonnummer geen KPN abonnement vinden. Zie je kans ook het klantnummer van je vaste diensten kunnen geven? Dan heb ik toch echt genoeg informatie.Ā šŸ˜‰

Reputatie 7
Badge +20

Vraagje, wanneer gaanĀ eindelijk de HD glas kanalen naar 1 etc.

Dit is vele jaren geleden toegezegd.

En daar maak je echt heel veel blije klanten mee en je krijgt meteen een goede gratis reclame dat het beeld net zo mooi is als bij Ziggo.Ā 

Ā 

En als je dan toch bezig bent, meteen alle HD kanalen in de originele stream verzenden.

Gecomprimeerd alleen als de bandbreedte te laag is.

Ja ik weet het, je moet dan wel extra in bandbreedte investeren, maar je wind er ook weer klanten mee door de gratis positieve reclame.Ā šŸ˜‰