Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60615 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 January 2023, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

Reputatie 7

En als je dan toch bezig bent, meteen alle HD kanalen in de originele stream verzenden.

Gecomprimeerd alleen als de bandbreedte te laag is.

Ja ik weet het, je moet dan wel extra in bandbreedte investeren, maar je wind er ook weer klanten mee door de gratis positieve reclame.Ā šŸ˜‰

Investeren in extra bandbreedte is niet nodig, de huidige glasvezel infrastructuur is ruim voldoende.

Ik zou ook graag zien dat de VDSL abonnees ook voorzien worden van de HD-"Glas" zenders.

Ik zou ook graag zien dat de VDSL abonnees ook voorzien worden van de HD-"Glas" zenders.

Technisch is het geen probleem, toen ik mijn abo liet migreren van koper naar glas, werden de glaszenders op koper al vast geactiveerd @wjbĀ 

Reputatie 7

Ik zou ook graag zien dat de VDSL abonnees ook voorzien worden van de HD-"Glas" zenders.

Technisch is het geen probleem, toen ik mijn abo liet migreren van koper naar glas, werden de glaszenders op koper al vast geactiveerdĀ @wjbĀ 

Technisch is er bij VDSL juist wel een probleem (routing capaciteit van actieve straatkast), vandaar dat de administratieve mogelijkheid om de "glas"zenders te activeren bij VDSL abonnementen niet opgenomen is.

Ik zou ook graag zien dat de VDSL abonnees ook voorzien worden van de HD-"Glas" zenders.

Technisch is het geen probleem, toen ik mijn abo liet migreren van koper naar glas, werden de glaszenders op koper al vast geactiveerdĀ @wjbĀ 

Technisch is er bij VDSL juist wel een probleem (routing capaciteit van actieve straatkast), vandaar dat de administratieve mogelijkheid om de "glas"zenders te activeren bij VDSL abonnementen niet opgenomen is.

Hallo @wjbĀ , spreek je jezelf nou niet tegen, gezien onderstaand citaat:

Investeren in extra bandbreedte is niet nodig, de huidige glasvezel infrastructuur is ruim voldoende.

Ik zou ook graag zien dat de VDSL abonnees ook voorzien worden van de HD-"Glas" zenders.

Of begrijp ik iets niet goed?

Ā 

Reputatie 7

HalloĀ @wjbĀ , spreek je jezelf nou niet tegen, gezien onderstaand citaat:

Investeren in extra bandbreedte is niet nodig, de huidige glasvezel infrastructuur is ruim voldoende.

Ik zou ook graag zien dat de VDSL abonnees ook voorzien worden van de HD-"Glas" zenders.

Of begrijp ik iets niet goed?

Maar de glasvezel infrastructuur is toch wat anders dan de infrastructuur t.b.v. VDSL?

Een actieve straatkast voor VDSL zie ik in ieder geval niet als "glasvezel infrastructuur".

Reputatie 7
Badge +22

Ik zou ook graag zien dat de VDSL abonnees ook voorzien worden van de HD-"Glas" zenders.

Ja inderdaad, want 4K zenders hebben we ook, en die vraagt nog meer bandbreedte als HD Glaszenders.Ā 

Reputatie 7

Ik zou ook graag zien dat de VDSL abonnees ook voorzien worden van de HD-"Glas" zenders.

Ja inderdaad, want 4K zenders hebben we ook, en die vraagt nog meer bandbreedte als HD Glaszenders.Ā 

Alleen wordt er nauwelijks naar 4K zenders gekeken, er is toch niets op te zien.

De benodigde capaciteit in de straatkast voor het routeren van de data benodigd voor die enkeling die een 4K zender bekijkt is veel lager dan de capaciteit benodigd voor het routeren van HD-"Glas" zenders naar veel abonnees.

Als bij VDSL de HD zenders zomaar opgewaardeerd worden naar HD-"Glas" dan wordt de capaciteitsvraag zo'n 75% hoger en dat is nogal wat.

Daar zit hem de crux, niet in de bandbreedte die benodigd is tussen de straatkast en jouw woning, die is meer dan voldoende.

@Piet PaaltjensĀ ik kan op basis van het opgegeven telefoonnummer geen KPN abonnement vinden. Zie je kans ook het klantnummer van je vaste diensten kunnen geven? Dan heb ik toch echt genoeg informatie.Ā šŸ˜‰

Het abonnement staat op naam van mijn vriendin. Zal ik het klantnummer ook in het opmerkingenveld zetten?

Reputatie 7
Badge +20

@Piet PaaltjensĀ ik kan op basis van het opgegeven telefoonnummer geen KPN abonnement vinden. Zie je kans ook het klantnummer van je vaste diensten kunnen geven? Dan heb ik toch echt genoeg informatie.Ā šŸ˜‰

Het abonnement staat op naam van mijn vriendin. Zal ik het klantnummer ook in het opmerkingenveld zetten?

Ah vandaar, zet die er maar in!Ā šŸ™‚

Reputatie 3
Badge +1

Ā Ā Ā 

IK heb sinds de laatste update wel een gek probleempje op mijn tweede ontvanger in de slaapkamer. de zender Veronica geeft soms een gek beeld alsof je naar een oude Film in de bioscoop zit te kijken. (Dus met van die strepen en vlekken door het beeld heen.) OF geeft alleen maar geluid. Dit is puur en alleen op de zender Veronica. Op kanaal 9. En de oplossing hier voor is nog het meest frappante. Dan moet ik de ontvanger even afstemmen op 669. Veronica Glas. Daarna is kanaal 9 weer goed kwa beeld.

Deze ontvanger is aangesloten via een Devolo netwerkadapter. EN de Philips tv die erop aangesloten is is al een oudje van de kringloop.Ā 

De ontvanger beneden in de woonkamer heeft deze problemen niet. (Die is gewoon netjes bekabeld aangesloten)

@D.PrinsĀ dit probleem herkenden wij! Maar dat zou inmiddels opgelost moeten zijn. Kan jij dat bevestigen? Anders zou je eens een ā€˜frisse startā€™ kunnen doen via de instellingen in het menu.Ā 

Ā 

Klopt het is opgelost

Reputatie 7
Badge +20

Helemaal top, dank voor de bevestiging @D.Prins!

Reputatie 3
Badge +2

Mag ik opmerken dat ik ondanks dat ik toch een oudere NMC versie"8.0.138_1ā€ heb dan welke gaat komen in bij de Eco Stand nu ook al zie wat ik heb bespaard.

Ā 

Verder was ik benieuwd naar het verschil tussen de eerder aangekondigde HTML 4.139.202 en HTML 4.139.203 waar ik al eerder over melde dat ik deze had ontvangen.

Reputatie 7

Mag ik opmerken dat ik ondanks dat ik toch een oudere NMC versie"8.0.138_1ā€ heb dan welke gaat komen in bij de Eco Stand nu ook al zie wat ik heb bespaard.

Klopt, ook hier wordt al tijden de besparing getoond.

Reputatie 7
Badge +9

Worden de updates ook ontvangen als de tv-ontvanger in de Eco Stand staat?

Piet.

Reputatie 7
Badge +20

Niet tijdens het diep-slapen @P.J.M. van der Vooren. Hij haalt ze dan binnen zodra ie wakkergemaakt wordt!

Reputatie 7
Badge +9

@ThomasĀ @wjbĀ En waar vind ik dan waar de besparing wordt getoond? Ik kan dat zo niet vinden (Arris VIP5202).

Piet.

Reputatie 7

@ThomasĀ @wjbĀ En waar vind ik dan waar de besparing wordt getoond? Ik kan dat zo niet vinden (Arris VIP5202).

Piet.

Ik heb dit al wel gezien op onzeĀ HMB2260.

Dat beeld zie ik ook op de 5202 als deze in de ECO-stand staat bij opstarten.

Reputatie 7

Dat beeld zie ik ook op de 5202 als deze in de ECO-stand staat bij opstarten.

Op onze 5202 gebruik ik de deep-sleep functionaliteit niet. De opstarttijd is wat mij betreft veel te hoog bij de deep-sleep, zelfs een Windows PC start nog sneller op uit "deep-sleep".

Onze HMB2260 staat op onze slaapkamer en wordt misschien Ć©Ć©n keer per maand gebruikt.

Dat beeld zie ik ook op de 5202 als deze in de ECO-stand staat bij opstarten.

Op onze 5202 gebruik ik de deep-sleep functionaliteit niet. De opstarttijd is wat mij betreft veel te hoog bij de deep-sleep, zelfs een Windows PC start nog sneller op uit "deep-sleep".

Onze HMB2260 staat op onze slaapkamer en wordt misschien Ć©Ć©n keer per maand gebruikt.

Hallo @wjbĀ , ben ik met je eens, heb het eens geprobeerd en meteen weer uitgeschakeld.

Ā 

Reputatie 3

Ik zet zojuist de 2e HMB2260 (in de slaapkamer) aan om tv te kunnen kijken en dan komt er weer een update aan die ik niet kan annuleren. Dan mag ik dus weer een kwartier wachten voordat ik iets kan kijken. Dit is helaas niet de eerste keer dat ik op zoā€™n super trage irritante update moet wachten.
Zo heel vaak gaat deze ontvanger niet aan, en op standby word het apparaat toch wel warm (verbruikt dus ook stroom).

Reputatie 3
Badge +2

Ik zet zojuist de 2e HMB2260 (in de slaapkamer) aan om tv te kunnen kijken en dan komt er weer een update aan die ik niet kan annuleren. Dan mag ik dus weer een kwartier wachten voordat ik iets kan kijken. Dit is helaas niet de eerste keer dat ik op zoā€™n super trage irritante update moet wachten.
Zo heel vaak gaat deze ontvanger niet aan, en op standby word het apparaat toch wel warm (verbruikt dus ook stroom).

Houd rekening met 1x per maand dat dit gebeurd, nadeel van zo weinig gebruiken en hem meestal uit te hebben staan is dat de update dan geforceerd binnen komt. Enigste wat ik je kan meegeven om te doen is in de gaten houden wanneer de updates uiterlijk gepushed zullen worden en dan het kastje even tijdelijk voor de update aanzetten, zodat als je hem daadwerkelijk gaat gebruiken je de update niet voor je kiezen krijgt.

Reputatie 7
Badge +30

@J_K, ik heb in de mailbox gespit en zie zo niet direct een terugkoppeling op jouw YouTube geluidsissue. Ik zou ook verwachten dat dit met de afgelopen update verholpen zou zijn. Jammer dat dit niet het geval. is Ik heb dit zojuist opnieuw doorgezet. Kom er op terug.Ā Ā 

@Erik_Ā , is er inmiddels meer bekend met ditĀ YouTube issue?Ā Het zit in veel filmpjes dat het geluid vervormd is. Ik had zeker nu het al weken problemen geeft al wel een update verwacht? Is men er achter de schermen mee bezig?

We zien het hier niet terug als een algemener probleem, @J_K. Wat ik dan ook voorstel is dat je hier een los topic voor aanmaakt. Geef daar nog een keer aan wat je ervaart, hoe het er bij je thuis uitziet qua apparaten en hun verbinding, etc. En idealiter ook een filmpje van het probleemgeluid. Dan kunnen we dit even apart verder nakijken zonder dat het onderloopt in dit topic.

Ā 

Plus krijg je ook te zien hoeveel je hebt bespaard.Ā 

Dit zit er echt al een jaar of twee in zo inmiddels, eigenlijk al direct in de laatste betĆ” versies van de software volgens mij. Deze software bevat dus enkel een tekst aanpassing van energie spaarstand naar Eco stand.Ā 

Mag ik opmerken dat ik ondanks dat ik toch een oudere NMC versie"8.0.138_1ā€ heb dan welke gaat komen in bij de Eco Stand nu ook al zie wat ik heb bespaard.

Ā 

Hmmm, dan zal ik de omschrijving verkeerd begrepen hebben en gaat het inderdaad alleen om het aanpassen van de naam en logo op het opstartscherm. Sorry!

Ā 

Verder was ik benieuwd naar het verschil tussen de eerder aangekondigde HTML 4.139.202 en HTML 4.139.203 waar ik al eerder over melde dat ik deze had ontvangen.

De 202 is een typefout, dit moest sowieso al 203 zijn :) Ik pas het eerdere bericht nog even aan.

Ā 

Ā 

Ik zet zojuist de 2e HMB2260 (in de slaapkamer) aan om tv te kunnen kijken en dan komt er weer een update aan die ik niet kan annuleren. Dan mag ik dus weer een kwartier wachten voordat ik iets kan kijken. Dit is helaas niet de eerste keer dat ik op zoā€™n super trage irritante update moet wachten.
Zo heel vaak gaat deze ontvanger niet aan, en op standby word het apparaat toch wel warm (verbruikt dus ook stroom).

Begrijp ik hieruit dat jij die ontvanger normaal gesproken helemaal uit hebt staan, of in de ecostand, @Sietse Fliegen? Want dan klopt dit. Normaliter worden updates in de nacht gedaan. Maar als je ontvanger uit staat, of in ecostand staat, dan kan ons systeem hem niet bereiken. En kan de update ook niet gebeuren. In dat geval gaat dit automatisch van start de eerstvolgende keer dat je hem opstart

Reputatie 7
Badge +30

Verder, @Een-of-andere-gast, we kregen door vanuit de tv mensen dat er met jou contact is geweest, en dat er een afspraak gepland is voor volgende week.Ā Ā 

@Piet Paaltjens, ik zie het klantnummer dat je ingevuld hebt. Maar die is van het mobiele abonnement. We hebben toch echt de gegevens nodig van het vaste abonnement. Wil je het klantnummer daarvan, of anders in ieder geval je postcode en huisnummer in jeĀ forumprofielĀ zetten.Ā Ā 

@J_KĀ  Bedankt voor het doorgeven.Ā 

Ik heb de situatie gereproduceerd en ik ervaar min of meer dezelfde problemen.Ā 

De situatie is doorgezet naar mijn collega's! Zodra er meer bekend is zal ik het hier zo snel mogelijk laten weten!Ā 

@Erik_Ā zie hierboven de reactie vanĀ @Rutger_Ā 

Nu ruim 2 maand later weet blijkbaar niemand bij KPN hier meer iets van? Vreemd!

Ik heb toen al in een reactie aangegeven wat het probleem is met een voorbeeld erbij, waarom moet ik dat nu weer opnieuw doen terwijl het probleem al erkend is!?

Ik merk dat dit een kastje naar de muur verhaal gaat worden. Om hier nu een apart topic voor te maken.... ik reageer op een mogelijke fout in de update van de VIP5202Ā en daar lijkt mij dit het juiste topic voor.

Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enigste KPN klant ben die gebruik maakt van de YouTube app op de VIP5202 die geluidsproblemen heeft zoals vervormd geluid.Ā Al zou ik de enigste klant zijn dan verwacht ik nog van KPN dat dit opgelost gaat worden.

En ik ben blijkbaar niet de enigste wantĀ @Rutger_Ā heeft het ook getest en ervaart min of meer dezelfde problemen!