Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60615 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 January 2023, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Een maand geleden had ik ook al gevraagd naar de mogelijkheid om het irritant felle ledje te dimmen of uit te schakelen.

Ik ben benieuwd of daar wat mee gedaan wordt nu er vaker om gevraagd wordt. Anno 2022 is het alternatief van het plakken van tape natuurlijk geen toonbeeld van enige innovatie. Integendeel zelfs.

Ā 

Reputatie 7
Badge +20

Een maand geleden had ik ook al gevraagd naar de mogelijkheid om het irritant felle ledje te dimmen of uit te schakelen.

Ik ben benieuwd of daar wat mee gedaan wordt nu er vaker om gevraagd wordt. Anno 2022 is het alternatief van het plakken van tape natuurlijk geen toonbeeld van enige innovatie. Integendeel zelfs.

Ā 

Ā 

Velen plakken er een stickertje op.

Ik denk dat deze LED niet dimbaar is.Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +20

Ik snap jouw gedachtegang helemaal hoorĀ @Dennis Schreve, zo'n lampje kost uiteraard ook (een hĆ©Ć©l klein beetje) stroomĀ šŸ˜‰

Ja en ik wou het uitschakelen via menuĀ 

Maar helaas kan dat nietĀ 

Niet om te besparen maar omdat het een irritant led lampje isĀ 

Ik dacht yes eindelijkĀ 

Stukje zwart isolatie tape kan maar daar ben ik te eigenwijs voor šŸ¤Ŗ

https://www.kpn.com/beleef/blog/duurzame-tv-ontvanger.htm

Ā 

Net zoals op onze LG tv in de slaapkamer.

TV decoder met stickertje, LED is inderdaad heel erg vel en irritant in de slaapkamer.Ā 

TV decoder met stickertje, LED is inderdaad heel erg vel en irritant in de slaapkamer.Ā 

@joop2011,Ā @BertemanĀ 

Het felle ledje is de reden dat ik in september 2019 voor een Digitenne in de slaapkamer had gekozen. Kastje had ik (was als 2de aangesloten in de woonkamer) dus meeverplaatsen met de tv was een eitje. Helemaal donker indien stand-by. I.d. woonkamer kwam toen een nieuwe tv.

En sinds iets november 2020 nu chromecast i.d. slaapkamer. iTV (app in de phone) met laag stroomverbruik, want die chromecast zit op de usb vd tv voor 5 volt. En met hdmi uiteraard. Chromecast geheel uit als tv op stand-by is. Stand-by led van tv via menu al jaren uitgeschakeld. Al toen diƩ nog in de woonkamer stond.
Verder scheelt het huurkosten van 1 extra iTV ontvanger. En hij is vƩƩl kleiner dan welke ontvanger ook.

Reputatie 7

Een maand geleden had ik ook al gevraagd naar de mogelijkheid om het irritant felle ledje te dimmen of uit te schakelen.

Ik ben benieuwd of daar wat mee gedaan wordt nu er vaker om gevraagd wordt. Anno 2022 is het alternatief van het plakken van tape natuurlijk geen toonbeeld van enige innovatie. Integendeel zelfs.

Ik ben bang dat dat ledje niet te dimmen is en dat dat ook niet mogelijk zal worden met de huidige TV ontvangers. De enige optie is het het ledje af te plakken van een stukje tape.

Overigens is hetzelfde het geval met de ledjes van de V12. Ook zoā€™n apparaat dat de gehele ruimte waar deze staat zal verlichten. Gelukkig hebben de meeste mensen die V12 in de meterkast staan maar je zal hem maar in jouw woonkamer hebben staan, dan weet je een stukje tape vast en zeker te waarderen.

Reputatie 7

PeterG schreef:

Verder scheelt het huurkosten van 1 extra iTV ontvanger.

Tenzij je ook het opnemenpakket hebt en dit jouw 2e TV ontvanger is.

Reputatie 7
Badge +8

Het isĀ niet onmogelijk om de software van de TV-ontvangersĀ op zoā€™n manier aan te passen datĀ er een optie is, om de LED in stand-by of Eco-stand uitĀ te schakelen.Ā Immers, het is ook een stukje software dat de kleur bepaaltĀ waarmee de LED de kamer verlicht.Ā 

De Experia WiFiā€™s bijvoorbeeld hebben deĀ mogelijkheid, de al wat oudere Smart TV van Philips in mā€™n slaapkamer ookĀ en ookĀ op de switches van TP-Link (deĀ TL-SG 105E die overigens met KPN-TV/Interactieve TV ook prima werken) zijn de LED-jes (softwarematig) uit te zetten.

De beperking om de software niet aan te passen, zullen waarschijnlijk de specificaties van de TV-ontvangers zijn. De software kan niet onbeperkt uitgebreid worden. De bruikleen-ontvangers wordenĀ zoĀ goedkoop mogelijk en dus minimaal uitgerust geproduceerd,Ā waardoor de ruimte voor deĀ softwareĀ ook maar minimaal is.

Reputatie 7
Badge +20

Het isĀ niet onmogelijk om de software van de TV-ontvangersĀ op zoā€™n manier aan te passen datĀ er een optie is, om de LED in stand-by of Eco-stand uitĀ te schakelen.Ā Immers, het is ook een stukje software dat de kleur bepaaltĀ waarmee de LED de kamer verlicht.Ā 

De Experia WiFiā€™s bijvoorbeeld hebben deze mogelijkheid, de al wat oudere Smart TV van Philips in mā€™n slaapkamer ookĀ en ookĀ op de switches van TP-Link (deĀ TL-SG 105E die overigens met KPN-TV/Interactieve TV ook prima werken) zijn de LED-jes softwarematig te doven.Ā 

De beperking om de software niet aan te passen, zullen waarschijnlijk de specificaties van de TV-ontvangers zijn. De software kan niet onbeperkt uitgebreid worden. De bruikleen-ontvangers wordenĀ zoĀ goedkoop mogelijk en minimaal uitgerust geproduceerd,Ā waardoor de ruimte voor deĀ softwareĀ ook maar minimaal is.

Ā 

Helaas kan je niet alle soorten LED's via software uitschakelen.

Ook al kan je de kleur aanpassen.

Maar ik vind het wel een super goed idee, vooral in de slaapkamer.

Dus KPN, ook ik hoor graag wat mogelijk is.Ā 

Het isĀ niet onmogelijk om de software van de TV-ontvangersĀ op zoā€™n manier aan te passen datĀ er een optie is, om de LED in stand-by of Eco-stand uitĀ te schakelen.Ā Immers, het is ook een stukje software dat de kleur bepaaltĀ waarmee de LED de kamer verlicht.Ā 

De Experia WiFiā€™s bijvoorbeeld hebben deze mogelijkheid, de al wat oudere Smart TV van Philips in mā€™n slaapkamer ookĀ en ookĀ op de switches van TP-Link (deĀ TL-SG 105E die overigens met KPN-TV/Interactieve TV ook prima werken) zijn de LED-jes softwarematig te doven.Ā 

De beperking om de software niet aan te passen, zullen waarschijnlijk de specificaties van de TV-ontvangers zijn. De software kan niet onbeperkt uitgebreid worden. De bruikleen-ontvangers wordenĀ zoĀ goedkoop mogelijk en minimaal uitgerust geproduceerd,Ā waardoor de ruimte voor deĀ softwareĀ ook maar minimaal is.

Ā 

Helaas kan je niet alle soorten LED's via software uitschakelen.

Ook al kan je de kleur aanpassen.

Maar ik vind het wel een super goed idee, vooral in de slaapkamer.

Dus KPN, ook ik hoor graag wat mogelijk is.Ā 

Ā 

Er van uit gaande dat er een 2 kleuren lichtdiode in zit (smd variant waarschijnlijk)

Je hebt 3 pootjes vaak 1 + en 2x - (rood/groen)

Het word gestuurd via een transistor door (ic/microprocessor) via software/firmwareĀ 

Uit stand is rood - wordt op pootje van led gestuurdĀ 

Aan stand is groen - wordt op andere pootje van de led gestuurd (ander pootje rood - uit)

Nieuwe optie er word helemaal geen - naar de led gestuurd led uit

Je hebt zoveel type leds ook rood groen als je de +en de - om draait dat de kleur veranderd (2 pootjes)

Vaak zit in apparatuur de 3 poten variant (met rood/groen) als de 2 kleuren optie er is

Het lijkt mij zeker mogelijk of het gebeurd is het 2de

Ik hoop dat ik het zo goed uit leg

Reputatie 7
Badge +30

@BertemanĀ ik moet bekennen dat ik niet zeker weet wat de terugkoppeling op je vraag over het lampje is geweest. We hebben het hier eerder over gehad, dat is een ding wat zeker is! Ik ga navraag doen en kom erop terug.Ā 

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Berteman, ik heb vorige maand een reactie gegeven op je vraag over het dimbaar kunnen maken van het lampje.Ā 

Verder nog,Ā @Berteman, het ledje kunnen uitzetten of dimbaar makenĀ is niet iets wat het team van plan is te gaan doen.

Ā 

Reputatie 7
Badge +30

@Een-of-andere-gast, ik heb van de tv collega vernomen dat hij vorige week bij je is geweest. En dat de oplossing van het probleem was om je receiver 10 seconden stroomloos te maken.

Daarnaast gaf hij ook aan dat er wel een andere bevinding naar voren kwam. En wel dat Netflix in bepaalde situaties wel beeld maar geen geluid geeft. Dit is op te lossen door de tv ontvanger even spanningsloos te maken. Of hem even in slaapstand te hebben. De tv mensen hebben dit aangemeld bij Netflix. Netflix moet hier vervolgens iets mee gaan doen.

@Piet Paaltjens, dit zou dan voor jou ook de oplossing kunnen zijn. Wil je dat eens testen?

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update april 2022 #2

HTML 4.141.205

Ā 

Wat zit er in?

Ook een kleintje, het gaat hier om een tekstverandering op de 5202. En wel de instructie voor het koppelen van geluidsapparatuur met de afstandsbediening. De instructie gaf aan dat, als het niet lukt, je met rood en blauw opnieuw kon beginnen. Alleen zorgt rood en blauw voor een complete reset van de afstandsbediening. Waardoor hij ook de bluetooth connectie met de ontvanger verliest. En je die koppeling ook eerst weer opnieuw moet doen. Deze instructie is nu vervangen met de knoppen Source en Terug. Dat reset alleen de infrarood instellingen.

Verder in het algemeen een bug fix bij het bestellen van zenderpakketten. Als je geen extra zenderpakketten actief hebt en je besteltĀ een, dan verdwijnt dezeĀ bij het aanbod. Maar hij verscheen niet bij je actieve pakketten totdat je het zenderpakketten overzicht verlietĀ en weer opnieuw opende. Dat is nu verholpen zodat het wel gelijk zichtbaar is.Ā 

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroep: 12 & 14Ā april
  • Uitrol: 19 & 21Ā april

Ā 

@Bart_Z, Beetje laat met bekend maken, de testgroep is al aan het testen.šŸ˜œšŸ˜œ

Hallo, ik had dit wel eens eerder gemeld en er was meen ik ook een verklaring voor gegeven maar het updateproces voor een HMB2260 v2 is echt extreem lang.Ā  Zeker een half uur en die updates komen altijd als ik na een lange werkdag even lekker op de bank ga zitten met een bord eten.Ā 

Ik doe het kastje altijd uit, dus bij aanzetten begon de update automatisch. Misschien een idee om toch een optie toe te voegen om deze uit te kunnen stellen?

Of kan ik mijn ontvanger wisselen voor een wat modernere variant die wel snel update?

Ā 

Reputatie 7
Badge +30

Met kastje uit bedoel je helemaal van het stroom af, @Sander02? Dan is dit helaas niet te voorkomen.Ā Ik neem de suggestie en het signaal wel even mee.

Reputatie 7

Met kastje uit bedoel je helemaal van het stroom af,Ā @Sander02? Dan is dit helaas niet te voorkomen.Ā Ik neem de suggestie en het signaal wel even mee.

@Erik_, Dit fenomeen zal alleen maar omvangrijker worden naarmate meer mensen de eco-mode gaan gebruiken.

Reputatie 7
Badge +20

HoiĀ @Berteman, ik heb vorige maand een reactie gegeven op je vraag over het dimbaar kunnen maken van het lampje.Ā 

Verder nog,Ā @Berteman, het ledje kunnen uitzetten of dimbaar makenĀ is niet iets wat het team van plan is te gaan doen.

Ā 

Ā 

Best wel jammer.

Want in de slaapkamer is het behoorlijk irritant.

En een stikker erop plakken kan, maar is niet de echte oplossing.

Ā 

Op de LG in de slaapkamer kon ik via het menu probleemloos het rode stand-by lampje uitzetten.

Ā 

En @Erik_Ā  ik lees dat er heel erg veel vraag naar is.

Reputatie 7

En een stikker erop plakken kan, maar is niet de echte oplossing.

Maar wel een zeer effectieve work-around. Onze HMB2260 die in de slaapkamer staat is ook voorzien van een sticker. Zelfs in de eco-mode blijft het standby knopje licht geven. Ik snap overigens Ć¼berhaupt niet waarom dat knopje licht zou moeten geven.

Ā 

EnĀ @Erik_Ā  ik lees dat er heel erg veel vraag naar is.

Het zou mijns inziens in de ontwerprichtlijnen opgenomen moeten worden dat leds altijd gedimd en/of uit gezet moeten kunnen worden.

Reputatie 3
Badge +2

Ik doe het kastje altijd uit, dus bij aanzetten begon de update automatisch. Misschien een idee om toch een optie toe te voegen om deze uit te kunnen stellen?

Bij de eerste keer krijg je 60 seconde de tijd om uit te stellen, wel krijg je de keer erna de update alsnog hard voor je kiezen.

Reputatie 7
Badge +30

Ik doe het kastje altijd uit, dus bij aanzetten begon de update automatisch. Misschien een idee om toch een optie toe te voegen om deze uit te kunnen stellen?

Bij de eerste keer krijg je 60 seconde de tijd om uit te stellen, wel krijg je de keer erna de update alsnog hard voor je kiezen.

Dit inderdaad. Je krijgt Ć©Ć©n keer een pop-up met de gelegenheid om de update uit te stellen. Kies je voor nu installeren, of maak je geen keuze, dan wordt de update op dat moment doorgevoerd.Ā 

Jij zou deze pop-up ook moeten hebben gehad, @Sander02.

Ā 

En om nog even terug te komen op dit:

Hallo, ik had dit wel eens eerder gemeld en er was meen ik ook een verklaring voor gegeven maar het updateproces voor een HMB2260 v2 is echt extreem lang.Ā  Zeker een half uur en die updates komen altijd als ik na een lange werkdag even lekker op de bank ga zitten met een bord eten.Ā 

Er is inderdaad een verklaring voor. De updates worden op alle ontvanger via multicast gedaan. Dit limiteert de bruikbare bandbreedte. Ook is er bij deze manier van de update toesturen weinig bescherming tegen packet loss. Dus als je verbinding niet optimaal is, kan het lang duren voor het klaar is.Ā 

Ā 

Met kastje uit bedoel je helemaal van het stroom af,Ā @Sander02? Dan is dit helaas niet te voorkomen.Ā Ik neem de suggestie en het signaal wel even mee.

@Erik_, Dit fenomeen zal alleen maar omvangrijker worden naarmate meer mensen de eco-mode gaan gebruiken.

Dit is wel een goed punt, inderdaad. Voeg ik toe aan het meenemen.

Ā 

Ā 

En wat ledjes en het wel of niet kunnen dimmen/uitzetten daarvan. Ik geef nog een keer door dat hier vraag naar is. Maar ik kan niets beloven.

Reputatie 3
Badge +2

Wat puntjes van mijn zijde:

Momenteel staat er nog geen eco-modus als je de TV ontvanger uit hebt staan, dus hij zegt dat hij naar de Energiebespaarstand gaat.

Het duurt 15 minuten voor die dan daadwerkelijk in de eco-modus gaat, is dit een optie om aan te passen dat je kan kiezen voor bijvoorbeeld 5, 10 of 15 minuten?

Als de TV ontvanger ontwaakt krijg je aan het einde de besparing te zien, dit staat zoals eerder door anderen al aangegeven heel kort in beeld en dan staat de ontvanger al aan, is het een mogelijkheid deze besparing al eerder bij opstarten weer te geven?

Iets waar ik ooit al eens eerder over had geklaagd, ik heb aangegeven dat ik de tijd wil zien op mijn TV ontvanger als die standby staat, maar de 15 minuten standby voor die daadwerkelijk in een diepe eco-stand slaap valt geeft hij geen tijd aan. Kan dit alsnog aan of is dat geen optie?

Reputatie 1

@Een-of-andere-gast, ik heb van de tv collega vernomen dat hij vorige week bij je is geweest. En dat de oplossing van het probleem was om je receiver 10 seconden stroomloos te maken.

Daarnaast gaf hij ook aan dat er wel een andere bevinding naar voren kwam. En wel dat Netflix in bepaalde situaties wel beeld maar geen geluid geeft. Dit is op te lossen door de tv ontvanger even spanningsloos te maken. Of hem even in slaapstand te hebben. De tv mensen hebben dit aangemeld bij Netflix. Netflix moet hier vervolgens iets mee gaan doen.

@Piet Paaltjens, dit zou dan voor jou ook de oplossing kunnen zijn. Wil je dat eens testen?

Klopt! We hebben stap voor stap zaken gecheckt en uiteindelijk alle apparaten in de keten volledig stroomloos gemaakt door de stekker er minstens 30 seconden uit te halen. Daarna hebben we dat probleem bij de Netflix app geconstateerd. Daar is ook een log van gemaakt. Als je de tv ontvanger bij stand by in de laagste energieverbruik-stand zet (dan duurt opstarten het langst) dan heeft dat hetzelfde effect als de tv ontvanger even stroomloos maken. Afhankelijk van hoe je je tv ontvanger qua energieverbruik hebt ingesteld en hoe je je apparaten gebruikt, merk je dit probleem eigenlijk niet, tenzij je echt op zoek gaat.Ā 
Ā 

En jullie verdienen een dikke pluim voor deze samenwerking @Erik_Ā ! De vasthoudendheid en servicegerichtheid is zeer prettig; grote dank!

Reputatie 7
Badge +8

@Marcia_

bedankt voor de reactie. Het antwoord van @Erik_Ā was me ontgaan.

Hopelijk komt het er ooit nog eens van. Tot die tijd dus maar een stukje tape šŸ„“

Reputatie 5
Badge +3

@Erik_Ā Ā Inmiddels de laatste, kleine, software update binnengekregen.

Jammer dat je nu nauwelijks de tijd krijgt te lezen wat er bij de eco-stand bespaard is aan stroom.Ā 

De tekst komt nauwelijks in beeldā€¦ā€¦ā€¦.