Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60615 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 January 2023, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

Reputatie 7
Badge +30

@ruudforsthovelĀ dit was een eenmalige melding met wat er gewijzigd is? Die vind je te kort in beeld komen? Zou je dat nog iets meer uit kunnen leggen? Dan nemen we het mee.Ā 

Reputatie 5
Badge +3

@ruudforsthovelĀ dit was een eenmalige melding met wat er gewijzigd is? Die vind je te kort in beeld komen? Zou je dat nog iets meer uit kunnen leggen? Dan nemen we het mee.Ā 

Dag @Marcia_Ā , nee, wanneer je de ecostand inschakelt krijg je bij het opnieuw opstarten van de KPN-ontvanger eerst te zien en te lezen hoeĀ lang de ontvanger in de eco-stand heeft gestaan en hoeveel kWh er bespaard is.Ā 
Ā 

Nu is deze melding niet of nauwelijks leesbaar vanwege de snelle schakeling naar de TV-zender.Ā 

Reputatie 7
Badge +30

Ah, op die manier! Dat heeft dan weinig zin inderdaad. Ik geef het door!

Reputatie 5
Badge +3

Ah, op die manier! Dat heeft dan weinig zin inderdaad. Ik geef het door!

Dankjewel. Fijne Pasen!Ā 

Reputatie 7
Badge +20

@ruudforsthovelĀ dit was een eenmalige melding met wat er gewijzigd is? Die vind je te kort in beeld komen? Zou je dat nog iets meer uit kunnen leggen? Dan nemen we het mee.Ā 

DagĀ @Marcia_Ā , nee, wanneer je de ecostand inschakelt krijg je bij het opnieuw opstarten van de KPN-ontvanger eerst te zien en te lezen hoeĀ lang de ontvanger in de eco-stand heeft gestaan en hoeveel kWh er bespaard is.Ā 
Ā 

Nu is deze melding niet of nauwelijks leesbaar vanwege de snelle schakeling naar de TV-zender.Ā 

Ā 

En je bespaart natuurlijk eigenlijk helemaal niets.

Je verbruikt minder (maar nog steeds teveel), dus is de tekst in principe niet juist.

Mijn TV gebruiktĀ in stand-by minder dan 0,5 watt.

Ā 

En als hij uit de eco stand komt naar een update is het niet handig dat je dan moet wachten totdat de update klaar is.

Die update moet dan starten als hij stand-by wordt gezet of als de gebruiker accoord geeft voor de update (net zoals op de computer).Ā 

Reputatie 7

En je bespaart natuurlijk eigenlijk helemaal niets.

Je verbruikt minder (maar nog steeds teveel), dus is de tekst in principe niet juist.

Mijn TV gebruiktĀ in stand-by minder dan 0,5 watt.

In de eco-mode verbruikt een TV ontvanger 0,35 watt.

Wel neemt de TV ontvanger belachelijk veel tijd om vanuit eco-stand weer volledig operationeel te zijn. Dit zou mijns inziens seconden werk moeten zijn maar helaas kost dit ruim anderhalve minuut. Dit is waarschijnlijk waarom veel mensen (ook ik šŸ™„) die eco-stand links laten liggen en dat is, ecologisch gezien, erg jammer.

Reputatie 7
Badge +20

@Marcia_Ā 

Zie hier, waarschijnlijk is dit een bug in de nieuwe update.

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_Ā Een maand geleden heb ik dit gepost.

Net heb ik dit verschijnsel wederomĀ meegemaakt. Was dus toch niet eenmalig. Het probleem lijkt structureel te zijn.

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Katana321, wat vervelend dat de update het niet heeft opgelost. Zou je een eigen topic willen aanmaken? Dan kunnen we dit voor jou individueel oppakken.Ā 

Reputatie 7
Badge +7

HoiĀ @Katana321, wat vervelend dat de update het niet heeft opgelost. Zou je een eigen topic willen aanmaken? Dan kunnen we dit voor jou individueel oppakken.Ā 

@Hanna_Ā  Done:Ā 

Reputatie 7
Badge +30

Wat puntjes van mijn zijde:

Momenteel staat er nog geen eco-modus als je de TV ontvanger uit hebt staan, dus hij zegt dat hij naar de Energiebespaarstand gaat.

Dan heb je de update nog niet,Ā @MandersOnline. De laatste groep hiervoor is komende nacht.

Ā 

Het duurt 15 minuten voor die dan daadwerkelijk in de eco-modus gaat, is dit een optie om aan te passen dat je kan kiezen voor bijvoorbeeld 5, 10 of 15 minuten?

Hier was een reden voor, ben alleen vergeten wat. Vraag ik even weer na.

Ā 

Als de TV ontvanger ontwaakt krijg je aan het einde de besparing te zien, dit staat zoals eerder door anderen al aangegeven heel kort in beeld en dan staat de ontvanger al aan, is het een mogelijkheid deze besparing al eerder bij opstarten weer te geven?

Jij gaf dit ook aanĀ @ruudforsthovel. Nemen we mee. Misschien kan het eerder in beeld. Of dat het ergens anders in de instellingen zichtbaar gemaakt kan worden.

Ā 

Iets waar ik ooit al eens eerder over had geklaagd, ik heb aangegeven dat ik de tijd wil zien op mijn TV ontvanger als die standby staat, maar de 15 minuten standby voor die daadwerkelijk in een diepe eco-stand slaap valt geeft hij geen tijd aan. Kan dit alsnog aan of is dat geen optie?

Ik ga navragen of dit anders kan. Ik denk het echter niet.

Ā 

En je bespaart natuurlijk eigenlijk helemaal niets.

Je verbruikt minder (maar nog steeds teveel), dus is de tekst in principe niet juist.

Mijn TV gebruiktĀ in stand-by minder dan 0,5 watt.

In de eco-mode verbruikt een TV ontvanger 0,35 watt.

Wel neemt de TV ontvanger belachelijk veel tijd om vanuit eco-stand weer volledig operationeel te zijn. Dit zou mijns inziens seconden werk moeten zijn maar helaas kost dit ruim anderhalve minuut. Dit is waarschijnlijk waarom veel mensen (ook ik šŸ™„) die eco-stand links laten liggen en dat is, ecologisch gezien, erg jammer.

'k zal ook nog eens navragen of hierin geoptimaliseerd kan worden.

Ā 

Zie hier, waarschijnlijk is dit een bug in de nieuwe update.

HoiĀ @Katana321, wat vervelend dat de update het niet heeft opgelost. Zou je een eigen topic willen aanmaken? Dan kunnen we dit voor jou individueel oppakken.Ā 

Ā 

@joop2011,Ā @Katana321, dank voor de losse topics. Pak ik op, neem ik mee :)

Wat mij opviel, als je een serie opname hebt gemaakt en deze is afgelopen zie je de serie niet meer staan in de geplande opnames, kijk je de serie af en verwijder je deze uit de opgeslagen opnames staat de serie opname ineens weer in geplande opnames.

Is dat niet mogelijk dat die gewoon permanent verwijderd word uit geplande opnames als de serie is afgelopen.

Reputatie 7
Badge +30

Dit is zoals het hoort, @Doornekamp33. Een serieopname blijft actief zolang je hem niet zelf uit geplande opnames verwijderd. Dit zorgt ervoor dat als een aflevering misgaat (of je verwijdert zelf afleveringen) deze bij de eerstvolgende herhaling opnieuw wordtĀ opgenomen.Ā 

@Erik_ Juist dan zou de serie opname in "Geplandā€ in het zicht moeten blijven zodat je hem kan verwijderen als je wilt, nu verdwijnt die en ik had een serie van vorig jaar Juni die ik afgelopen week maar eens gekeken heb en daarna verwijderd, staat ineens de serie weer in gepland, als je daar nooit in kijkt omdat je denkt dat ze automatisch verdwijnen staat die na een tijdje vol.

Reputatie 7
Badge +30

Het zou als volgt moeten zijn:

  • Serie is te zien in gepland bovenaan de lijst als er een op te nemen aflevering of meer in de gids zichtbaar is.Ā 
    • Dit is het geval bij een helemaal nieuwe aflevering die nog niet eerder is opgenomen. Of een herhaling die niet (meer) aanwezig is als opgenomen aflevering.
  • Serie is te zien in gepland helemaal onderaan de lijst als er geen op te nemenĀ afleveringen in de gids zichtbaar zijn.

Het kan verder op zich geen kwaad als er veel series in gepland staan, dat neemt geen ruimte in beslag. Maar kan me voorstellen dat het onoverzichtelijk wordt.

En punt twee is niet helemaal van toepassing, als alles is opgenomen verdwijnt die uit beeld en komt terug als je de compleet opgenomen serie hebt verwijderd, niet als je er 1 of 2 uit hebt gehaald.

Ik zou zeggen, serie klaar en compleet opgenomen, weg ermee of laten staan, begrijp het idee er achter niet, voor het geval je er 1 mist uit de serie en die herhaald word, gebeurt alleen als de serie compleet is opgenomen, ik neem ook dagelijks op in serie en kijk dat elke avond, als ik die verwijder en er staat er nog 1 in de opname staat er gewoon 0 voor de opname, kan ik zien dat ik het volgende seizoen moet gaan inplannen.

Reputatie 7
Badge +7

@Doornekamp33Ā heeft gelijk. @Erik_Ā Ā jouw punt 2 is niet juist. Het gaat zoals @Doornekamp33Ā beschrijft.

HoiĀ @Doornekamp33Ā . Onderstaande zorgt er juist voor dat het netjes in 1 mapje blijft staan als je (alle) afleveringen hebt opgenomen.Ā 
Indien je die planning er bij 'ā€™gepland'ā€™ uit zou kunnen halen komen ze, net als vroeger met de oude software, weer op datum door je opnames te staan en niet meer bij elkaar. Het is vaak 1 x per week.
Als je alle afleveringen hebt staan, is het niet meer zichtbaar bij gepland omdat er dan niks meer opgenomen hoeft te worden, maar op de achtergrond staat het er, ivm het mapje, nog wel.

Ā 

verdwijnt die uit beeld en komt terug als je de compleet opgenomen serie hebt verwijderd, niet als je er 1 of 2 uit hebt gehaald.

Hij komt dan weer in beeld indien er herhalingen in de gids staan.

En als je alle afleveringen hebt gezien. Met 0 afl. onder gepland opdat je 'm definitief kunt verwijderen omdat dan het mapje ook niet meer nodig is.

En punt twee is niet helemaal van toepassing, als alles is opgenomen verdwijnt die uit beeld en komt terug als je de compleet opgenomen serie hebt verwijderd, niet als je er 1 of 2 uit hebt gehaald.

Ik zou zeggen, serie klaar en compleet opgenomen, weg ermee of laten staan, begrijp het idee er achter niet, voor het geval je er 1 mist uit de serie en die herhaald word, gebeurt alleen als de serie compleet is opgenomen, ik neem ook dagelijks op in serie en kijk dat elke avond, als ik die verwijder en er staat er nog 1 in de opname staat er gewoon 0 voor de opname, kan ik zien dat ik het volgende seizoen moet gaan inplannen.

Ā 

Reputatie 7
Badge +7

---
Indien je die planning er bij 'ā€™gepland'ā€™ uit zou kunnen halen komen ze, net als vroeger met de oude software, weer op datum door je opnames te staan en niet meer bij elkaar.Ā 

---

@PeterGĀ Volgens mij is dat niet meer zo sinds een van de laatste updates. Als je nu de serie bij Geplande Opnames verwijdert, blijven de opgenomen afleveringen wel bij elkaar in het mapje staan.

Reputatie 7
Badge +7

Als jeĀ het kijken van een opname stopt, verschijnt er een blauw voortgangsbalkje. Handig!

Heb een kleine bug ontdekt:

De laatste tijd zie ik af en toe dat er later soms toch geen blauw voortgangsbalkje bij de gestopte opname staat. Als ik dan even uit het menu gaĀ en daarna de opname in de lijst opnieuw opzoek, staat het blauwe balkje er wel.

Reputatie 7
Badge +30

En punt twee is niet helemaal van toepassing, als alles is opgenomen verdwijnt die uit beeld en komt terug als je de compleet opgenomen serie hebt verwijderd, niet als je er 1 of 2 uit hebt gehaald.

Ā 

Geplande opnames kijkt naar wanneer er op te nemen afleveringen in de gids staan en hoeveel. De lijst met geplande opnames wordt dan gesorteerd gebaseerd op de eerst voorkomende geplande opname. Als alle afleveringen geweest zijn, dan verdwijnt dus de serieopname naar het eind van de lijst met een 0 geplande opnames in de gids erbij. Zoals Peter ook al benoemt.Ā 

Als jij opgenomen afleveringen verwijderd, dan kijkt de serieopname of die verwijderde afleveringen in de gids voorkomen. Zo ja, dan worden die weer ingepland. Is dat niet het geval, dan blijft hij onderaan de lijst staan met 0 geplande afleveringen. En als dan een half jaar later, bij voorbeeld, ineens wel weer herhalingen worden gedaan, dan komt de serieopname weer hoger in de lijst met x aantal geplande opnames erbij.

Als het bij jou niet op deze manier gaat, dan gaat het niet zoals het hoort.Ā 

Ā 

Ik zou zeggen, serie klaar en compleet opgenomen, weg ermee of laten staan, begrijp het idee er achter niet, voor het geval je er 1 mist uit de serie en die herhaald word, gebeurt alleen als de serie compleet is opgenomen, ik neem ook dagelijks op in serie en kijk dat elke avond, als ik die verwijder en er staat er nog 1 in de opname staat er gewoon 0 voor de opname, kan ik zien dat ik het volgende seizoen moet gaan inplannen.

Ik begrijp niet helemaal wat je hier zegt, Doornekamp. Maar het kan voorkomen dat een opname niet goed gaat. Het kan, bijvoorbeeld, gebeuren dat niet aflevering 6 van WillekeurigProgramma geleverd krijgen maar dat dit per ongeluk aflevering 9 van AnderProgramma is. Maar dan staat het wel in de gids alsĀ aflevering 6 van WillekeurigProgramma en wordt dus ook opgenomen. Dan ontbreekt er ineens een aflevering, omdat aflevering 6 dan niet daadwerkelijk aflevering 6 is. Soms kunnen we dat herstellen, soms ook niet.Ā 
Met hoe serieopnames nu werken kun je dan aflevering 6 verwijderen. Hij wordt dan de eerstvolgende keer dat hij herhaald wordt, opnieuw opgenomen.

Of, ander voorbeeld, je valt midden in de eerste aflevering van een nieuwe serie en denkt, da's leuk. Dus je plant een serieopname. Alleen blijkt dat deze eerste aflevering niet terug te kijken valt. Dus je kijkt de tweede helft. Daarna verwijder je deze aflevering weer. En dan wordt de eerstvolgende herhaling hiervan weer netjes opgenomen.

Ā 

Als jeĀ het kijken van een opname stopt, verschijnt er een blauw voortgangsbalkje. Handig!

Heb een kleine bug ontdekt:

De laatste tijd zie ik af en toe dat er later soms toch geen blauw voortgangsbalkje bij de gestopte opname staat. Als ik dan even uit het menu gaĀ en daarna de opname in de lijst opnieuw opzoek, staat het blauwe balkje er wel.

Heb je een idee sinds wanneer je dit hebt? En is dit iets dat je kunt reproduceren (zo ja, hoe?) of gebeurt het random?

Reputatie 7
Badge +7

---

Als jij opgenomen afleveringen verwijderd, dan kijkt de serieopname of die verwijderde afleveringen in de gids voorkomen. Zo ja, dan worden die weer ingepland. Is dat niet het geval, dan blijft hij onderaan de lijst staan met 0 geplande afleveringen.Ā 

---

Ā 

@Erik_Ā  Wat ik hierboven met mijn reactie bedoelde (en wellichtĀ @Doornekamp33Ā ook), is dat er alleen ā€œ0 geplande afleveringenā€ staat, wanneer je de laatste opgenomen aflevering hebt verwijderd Ć©n er niets in de gids staat. Staat er niets in de gids maar is er wel 1 (of meer) opgenomen aflevering(en), dan staat er volgens mij nooit ā€œ0 geplande afleveringen".

Ā Ā 

Heb je een idee sinds wanneer je dit hebt? En is dit iets dat je kunt reproduceren (zo ja, hoe?) of gebeurt het random?

@Erik_Ā Ik zie het verschillende keren per week. Ɓls ik het zie ga ik even uit het menu en ga daarna opnieuw naar de opnamelijst. Dan staan de blauwe balkjes er wĆ©l.

Ik heb het (nog) niet kunnen reproduceren.Ā 

Reputatie 7
Badge +30

---

Als jij opgenomen afleveringen verwijderd, dan kijkt de serieopname of die verwijderde afleveringen in de gids voorkomen. Zo ja, dan worden die weer ingepland. Is dat niet het geval, dan blijft hij onderaan de lijst staan met 0 geplande afleveringen.Ā 

---

@Erik_Ā  Wat ik hierboven met mijn reactie bedoelde (en wellichtĀ @Doornekamp33Ā ook), is dat er alleen ā€œ0 geplande afleveringenā€ staat, wanneer je de laatste opgenomen aflevering hebt verwijderd Ć©n er niets in de gids staat. Staat er niets in de gids maar is er wel 1 (of meer) opgenomen aflevering(en), dan staat er volgens mij nooit ā€œ0 geplande afleveringen".Ā 

Dank voor de verduidelijking. Er moet, vziw,Ā altijd iets in de geplande afleveringen staan, of er nu wel of niet al opgenomen afleveringen zijn. Maar ik ga het van de week even navragen bij de bron, dan weten we het zeker :)

Ā 

Heb je een idee sinds wanneer je dit hebt? En is dit iets dat je kunt reproduceren (zo ja, hoe?) of gebeurt het random?

@Erik_Ā Ik zie het verschillende keren per week. Ɓls ik het zie ga ik even uit het menu en ga daarna opnieuw naar de opnamelijst. Dan staan de blauwe balkjes er wĆ©l.

Ik heb het (nog) niet kunnen reproduceren.Ā 

Check, neem ik even mee bij de feedback deze week.

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update april 2022 #1

NMC 8.0.139_1

Ā 

Wat zit er in?

't Is een kleintje. Bedoeld als aanvulling op de naamswijziging van de energiespaarstand naar eco-stand in een eerdere HTML. Nu zie je ook bij de opstartschermen deze benaming. Plus krijg je ook te zien hoeveel je hebt bespaard.Ā 

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroep: 29 maart en 5 april
  • Uitrol: 12, 14 & 19 april

Ā 

Deze is succesvol afgerond vannachtĀ šŸ‘šŸ»

@Erik_Ā 

Succesvol? Ja ik heb 'm. NMC 8.0.139_1

Echter staat bij stand-by zetten met eco aan nog ;

De TV-ontvanger schakelt over naar de energiespaarstand.
Druk op Ƙ om de TV-ontvanger weer aan te zetten.

energiespaarstand dus. Niet eco stand.

Wat zit er in?

't Is een kleintje. Bedoeld als aanvulling op de naamswijziging van de energiespaarstand naar eco-stand in een eerdere HTML.