Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60615 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 January 2023, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Contrast etc. kan je toch veel en veel beter op je eigen tv instellen?

Dat kan per ingang probleemloos geregeld worden.Ā 

Het gaat om het contrast van gids en menu, niet om het contrast van de uitzendingen zelf. Dat is waarom je het op de TV ontvanger zelf moet instellen en niet op de televisie.

Ā 

Dank je @wjbĀ 

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update juniĀ 2022 #1

HTML 5.145.203

Ā 

Wat zit er in?

<knip>

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroep: 31 mei & 2 juni
  • Uitrol: 7 & 9 juni

Ā 

De uitrol van deze software bij de testgroepen is voltooid. We zien aan onze kant toch wat dingetjes. ErĀ zitĀ onder water in deze software namelijk ook voorbereiding op wat platformaanpassingen.Ā  Die merk je als klant niet, maar wij wel. En hiervanĀ zijn we op dit moment niet helemaal zeker dat dit goed gaat als we de grote uitrol doen.Ā Dus stellen we de grote uitrol op 7 en 9 juni iets uit. Ik laat het weten als de nieuwe data bekend zijn.

Belangrijk: Er is geen probleem voor de klanten die deze nieuwe software al hebben.

Reputatie 7
Badge +22

Belangrijk: Er is geen probleem voor de klanten die deze nieuwe software al hebben.

@Erik_Ā waarom wordt het dan toch uitgesteld? Omdat andere klanten die het wel hebben geen problemen ervaren. šŸ˜‰

Heeft het dan met de uitrol te maken als er meer klanten deze update hebben dat het wel problemen geeft?

Reputatie 7
Badge +30

Omdat het potentieel een probleem voor ons zou kunnen opleveren als we wel doorgaan met uitrollen. Daar gaan we eerst even naar kijken om te zien of dat inderdaad zo is. En of en wat we dan zouden moeten aanpassen.Ā 

Badge +12

Omdat het potentieel een probleem voor ons zou kunnen opleveren als we wel doorgaan met uitrollen. Daar gaan we eerst even naar kijken om te zien of dat inderdaad zo is. En of en wat we dan zouden moeten aanpassen.Ā 

Dit vind ik dus een positieve ontwikkeling. Eerst de "problemen" oplossen alvorens uit te rollen. In het verleden is er veel te vaak te vroeg uitgerold met alle gevolgen van dien. We wachten geduldig af. šŸ‘šŸ¼

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_Ā  Wederom een verzoek t.a.v. het menu:

Sinds een van de laatste updates kun je nu niet meer in een lijst van serie-afleveringen meteen van laatste naar eerste (of andersom) gaan. Dit kon eerst wel. Ik heb op het forum 2 meldingen van forumleden voorbij zien komen. Zij vinden hetĀ lastig zoals het nu is geworden. Ik vind het juist fijn. Maar goed, meningen over de interface mogen verschillen.

(Hieronder het topic vanĀ @joop2011Ā )

Wat nu vreemd is dat je binnen een serie dus niet meteen van laatste naar eerste kunt gaan, maar dat dat wƩl kan in de overkoepelende grote lijst. Dat is inconsistent. Mijn verzoek is om het gelijk te trekken. Of bij beide wel, of bij beide niet.

Ā 

@Katana321Ā 

Net even geprobeerd maar ik kan gewoon, zodra het mapje is geopend, meteen naar de eerst uitgezonden ( of nog beschikbare) aflevering. Gewoon zoals ik altijd al doe; met P- knop.

En als je niet 'op' de laatst uitgezonden staat kom je op die gewoon met de 'terug'-knop.

Reputatie 7
Badge +7

@Katana321

Net even geprobeerd maar ik kan gewoon, zodra het mapje is geopend, meteen naar de eerst uitgezonden ( of nog beschikbare) aflevering. Gewoon zoals ik altijd al doe; met P- knop.

En als je niet 'op' de laatst uitgezonden staat kom je op die gewoon met de 'terug'-knop.

@PeterGĀ Zo doe ik het ook. Echter, eerst kon je als je op de oudste aflevering stond, met 1 tik op pijl-omlaag naar de nieuwste aflevering gaan. Dat is dus niet meer.

Waarom zou je van deĀ oudste direct naar de nieuwste willen? Maar goed, dat kan dus wel. Met de 'terug'-knop.

@Katana321Ā 

Reputatie 7
Badge +7

Waarom zou je van deĀ oudste direct naar de nieuwste willen? Maar goed, dat kan dus wel. Met de 'terug'-knop.

Ā 

@PeterGĀ Dank voor de tip. Die kende ik nog niet.

Heb je ook een tip voor andersom, dus direct naar de oudste? Of kan dat alleen met de P-knop?Ā Ā 

Waarom zou je van deĀ oudste direct naar de nieuwste willen? Maar goed, dat kan dus wel. Met de 'terug'-knop.

@Katana321

@PeterGĀ  Mijn bovenstaande verzoek aan Erik is anders. Ik zou graag willen dat de ā€œgewoneā€ opnamelijst hetzelfde werkt zoals de serielijst nu werkt. Dus dat ik in de ā€œgewoneā€ lijst met de P-knop snel naar de oudste opname kan gaan. Zonder dat ik doorschiet naar de nieuwe opnames.

@Katana321Ā 

Even geprobeerd met de 13 afleveringen van Flikken Maastricht.Ā 

Met 2 x op P- kwam ik vlot op de eerst uitgezonden. Eerst op pagina 2, toen nogmaals voor de onderste namelijk aflevering 1.

Met pijltje omhoog of P+ kan je niet van de laatste naar de eerste. Maar ja, zo deed ik het al nooit....

Reputatie 7
Badge +20

@Katana321

Net even geprobeerd maar ik kan gewoon, zodra het mapje is geopend, meteen naar de eerst uitgezonden ( of nog beschikbare) aflevering. Gewoon zoals ik altijd al doe; met P- knop.

En als je niet 'op' de laatst uitgezonden staat kom je op die gewoon met de 'terug'-knop.

Ā 

@PeterGĀ  Waarschijnlijk hebben wij de update als proef of zo al gekregen.Ā 

Anders kan ik het niet verklaren.Ā šŸ˜‰

Ā 

Als ik bij de opname omhoog gaat, dan wordt het woord opname groen, verder wilt hij niet.

Dus moet ik naar beneden om naar de eerstopgenomen opname gaan.

Persoonlijk vinden wij dat minder handig, maar went wel (denk ik).Ā 

Ā 

En @PeterGĀ  @Katana321Ā bedoelde natuurlijk de eerst opgenomen (de aflevering die je als eerste moet kijken).Ā šŸ˜‰

Ā 

En @PeterGĀ eerde kon je wel van de laatst opgenomenĀ 

Reputatie 7
Badge +7

Waarschijnlijk hebben wij de update als proef of zo al gekregen.Ā 

---

Ik zit nu op de softwareversie die iedereen al heeft gekregen. Die moet @PeterGĀ dus ook hebben.Ā 

Reputatie 7
Badge +7

---

EnĀ @PeterGĀ Ā @Katana321Ā bedoelde natuurlijk de eerst opgenomen (de aflevering die je als eerste moet kijken).Ā šŸ˜‰

@joop2011Ā Volgens mij begrijpt @PeterGĀ mij prima. Want hij heeft het op dezelfde manier gedaan als zoals ik het in jouw topic uitlegde: Gewoon de P-/knop ingedrukt houden en je zit meteen opĀ de oudste aflevering van de serie.

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_Ā  Wederom een verzoek t.a.v. het menu:

Sinds een van de laatste updates kun je nu niet meer in een lijst van serie-afleveringen meteen van laatste naar eerste (of andersom) gaan. Dit kon eerst wel. Ik heb op het forum 2 meldingen van forumleden voorbij zien komen. Zij vinden hetĀ lastig zoals het nu is geworden. Ik vind het juist fijn. Maar goed, meningen over de interface mogen verschillen.

(Hieronder het topic vanĀ @joop2011Ā )

Wat nu vreemd is dat je binnen een serie dus niet meteen van laatste naar eerste kunt gaan, maar dat dat wƩl kan in de overkoepelende grote lijst. Dat is inconsistent. Mijn verzoek is om het gelijk te trekken. Of bij beide wel, of bij beide niet.

Ā 

Goeie, neem ik mee in de de feedbackronde deze week. En ik reageer ook even in Joop's losse topic.

Reputatie 7
Badge +9

@Erik_Ā Misschien ook nog even kijken naar de al eerder aangekondigde verlenging van het scherm bij het opstarten vanuit de eco-stand, waarop het aantal uren en de bespaarde watts staan vermeld. Dat scherm is nu nog geen halve seconde in beeld.

Piet.

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_Ā Misschien ook nog even kijken naar de al eerder aangekondigde verlenging van het scherm bij het opstarten vanuit de eco-stand, waarop het aantal uren en de bespaarde watts staan vermeld. Dat scherm is nu nog geen halve seconde in beeld.

Piet.

Het antwoord vanuit het team hierop was dat ze gaan kijken of ze die informatie langer kunnen tonen. Meer dan dit is op dit moment nog niet te zeggen.

Reputatie 4
Badge +3

De updateĀ HTML 5.145.203 nog steeds niet geĆÆnstalleerd. Ik heb alles geprobeerd, zoals opnieuw installeren etc. Zijn er meer klanten waarbij dit zo is?

Reputatie 7
Badge +20

De updateĀ HTML 5.145.203 nog steeds niet geĆÆnstalleerd. Ik heb alles geprobeerd, zoals opnieuw installeren etc. Zijn er meer klanten waarbij dit zo is?

Ā 

Scrol even iets terug in dit forum.

Als ik het goed heb gelezen was er een probleem met deze update.

Hij wordt dus op een ander tijdstip uitgerold.

Ā 

Wat is de reden dat je deze update wilt hebben?

Als alles goed werkt, is er toch verder geen probleem?šŸ˜‰

Reputatie 7
Badge +7

De updateĀ HTML 5.145.203 nog steeds niet geĆÆnstalleerd. Ik heb alles geprobeerd, zoals opnieuw installeren etc. Zijn er meer klanten waarbij dit zo is?

@TonM1965Ā Die update is on hold gezet. MaarĀ @Erik_Ā heeft zijn post (Beste antwoord) hierover nog niet aangepast.

Reputatie 4
Badge +3

@Katana321Ā dank voor je antwoord!šŸ˜

@joop2011Ā het viel mij op dat de ontvanger de update nog niet had gehad. Alles werkt inderdaad prima. Ik had er verder geen specifieke bedoeling meešŸ˜

Reputatie 7
Badge +30

Ik had inderdaad even het gemarkeerde antwoord moeten aanpassen met de melding dat de uitrol stilstaat, excuses!

Inmiddels is het vervolg hierop bekend. We gaan deze versie niet meer verder uitrollen. We doen gewoon gelijk een nieuwe. Ik typ daar even een losse reactie voor en zal die als antwoord markeren.

Reputatie 7
Badge +30

ā€‹ā€‹ā€‹ā€‹ā€‹ā€‹Interactieve TV Update juniĀ 2022 #2

HTMLĀ 5.146.205

Ā 

Wat zit er in?

Klanten gaven aan dat ze ongewild erotiek resultaten te zien kregen als ze zochten naar programma's om te kijken. In de praktijk blijkt dat de meeste van deze klanten geen kinderslot actief hebben of in de instellingen niet hebben aangegeven erotiek te willen blokkeren. Dit omdat ze in de praktijk niet ongewild erotiek tegenkomen (in de gids, bijvoorbeeld).

Maar we zien dat zoeken naar on demand content (films huren e.d.) wel iets is dat veel meer gebruikt wordt sinds PathĆ© Thuis het aanbod verzorgt. En daar zien deze klanten dan dus wel erotiek.Ā 

Om het deze klanten makkelijker te maken hebben we bij zoeken nu een apart erotiek filter ā€˜Erotiek resultaten tonenā€™. Standaard staat deze uitgeschakeld. Je kunt dit naar keuze zelf inschakelen.

Daarnaast, als je eco-stand gebruikt zal de energiebesparing in Wh een seconde langer in beeld zijn bij het opstarten. Dit is direct naar aanleiding van jullie feedback hierĀ šŸ‘šŸ» (tags van een aantalĀ mensen die hier om vroegen:Ā @ruudforsthovel,Ā @MandersOnline,Ā @P.J.M. van der Vooren)

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroep: 14 & 16Ā juni
  • Uitrol: 21 & 23 juni

Let op: De vorige update naar versieĀ 5.145.203 (zie hieronder) is na de testgroepen niet verder uitgerold. De klanten die deze versie niet hebben gekregen krijgen de functies die in die versie zaten nu bij deze update naarĀ 5.146.205.

Ā 

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Ā 

Ā 

Interactieve TV Update juniĀ 2022 #1

HTML 5.145.203

Ā 

Wat zit er in?

Toegankelijkheidsopties! Aan het menu is een nieuwe tegel Toegankelijkheid toegevoegd.

Ā 

Als je dit opent krijg je een scherm met in eerste instantie alleen het tabje Algemeen. Daar kun je toegankelijkheidsopties in het algemeen aan- of uitzetten (pijltoetsen). Na het aanzetten verschijnen de tabjes Contrast en Bediening. Daar kun je de instellingenĀ dan aanpassen.

Onder Contrast kun je met Verbeterd contrast actief de donkere kleurstelling activeren met een witte selectie/accentkleur. Als dat te fel is kun je vervolgens daaronder met Geel contrast de selectie/accentkleur veranderen naar geel.

OnderĀ BedieningĀ kun je de invoersnelheid voor kanaalnummers instellen. Je kunt kiezen tussen Snel, Gemiddeld en Langzaam.Ā Als je merkt dat de ontvanger al naar een andere zender gaat voor je klaar bent met het intoetsen van cijfers, kies danĀ Langzaam, of Gemiddeld.Ā 

Ā 

Ā 

FAQ: Maar hoe zit het met de donkere kleurstelling onder de tegelĀ TV Menu?

Die is er nog steeds. En daar kun je ook nog steeds kiezen uit blauw, donker of oranje. Maar we zagen uit feedback dat dit niet voor iedereen duidelijk was. En er ook expliciet om toegankelijkheid werd gevraagd. Vandaar nu deze extra menu-tegel.Ā 

Als je al donker of oranje actief hebt als je naar de toegankelijkheid gaat dan verandert er niet heel veel. Bij donker actief en het activeren van Verbeterd contrast blijft dit hetzelfde. Bij oranje actief en het activeren van Verbeterd contrast verdwijntĀ oranjeĀ en wordt ditĀ donker.

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroep: 31 mei & 2 juni
  • Uitrol: niet uitgevoerd

Ā 

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_Ā Heb jij van het tv-team nog een terugkoppeling gekregen op de melding van deze bug?

Of beter nog, komt de oplossing in de a.s. update?

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_Ā Heb jij van het tv-team nog een terugkoppeling gekregen op de melding van deze bug?

Ā 

Nee, goeie. 'k Neem hem van de week even opnieuw mee.