Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60618 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 January 2023, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

Het is bij opgenomen bijvoorbeeld: Opname 15 van 20, pagina 2 van 3

Ā 

En bij geplande: Geplande opname 19Ā van 32, pagina 3 van 4

Pfoeh wat ingewikkeld @dennisg1Ā .

Ik snap er nog niet veel van. Vind alles in no time door op alfabet te zetten. En serie staan in het mapje al op volgorde. Zelfs mijn 84 jarige moeder heeft geen problemenĀ  iets te vinden zoals het nu gesorteerd is.

Boven de opnameregels staat nu alleen 1/1 of 5/17Ā (bijvoorbeeld).

Ā 

Daar komt dan alleen iets meer tekst bij dus

Ā 

Opname 15 van 20, pagina 2 van 3

Ā 

En bij geplande: Geplande opname 19 van 32, pagina 3 van 4

Reputatie 7
Badge +20

Boven de opnameregels staat nu alleen 1/1 of 5/17Ā (bijvoorbeeld).

Ā 

Daar komt dan alleen iets meer tekst bij dus

Ā 

Opname 15 van 20, pagina 2 van 3

Ā 

En bij geplande: Geplande opname 19 van 32, pagina 3 van 4

Ā 

Om eerlijk te zijn, zie ik het probleem niet.

Gisteren nog bij opnames gekeken.

Je weet toch niet precies waar de opname staat, meestal wel in volgorde van datum van de laatst opgenomen programma.

Ā 

En zoals @PeterGĀ aangeeft, je kan hem ook op alfabetĀ zetten.Ā 

Ā 

Het kan aan mij liggen, maar ik heb nog steeds niet door wat je precies bedoelt.Ā šŸ˜‰

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update juli 2022 #1

HTMLĀ 5.146.209

Deze update is succesvol voltooid. Nog geen nieuws over de volgende. Zodra dat er wel is plaats ik een update.Ā 

Ā 

Ā 

Boven de opnameregels staat nu alleen 1/1 of 5/17Ā (bijvoorbeeld).

Daar komt dan alleen iets meer tekst bij dus

Opname 15 van 20, pagina 2 van 3

En bij geplande: Geplande opname 19 van 32, pagina 3 van 4

Ik snap wat je bedoeld, @dennisg1. Wat ik hier roodomrand heb, toch? En jij zou dan graag zien dat hier stond opname 1 van 21, pagina 1 van 3.

Ik acht de kans hierop bijzonder klein. Het kost meer tijd om een hele zin te lezen dan alleenĀ de 1/21. En het voegt ook geen extra informatie toe.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb verder ook eindelijk weer wat feedback reacties voor jullie.Ā 

Ā 

Zou mooi zijn als je vanuit de zoekresultaten door het drukken van de ā€œRECā€ knop op de AB de opname zou kunnen plannen. Nu moet je de details van de zoek resultaten openen, twee keer rechts knop, dan OK knopĀ voor opname en terug knop. Dat zijn een boel overbodige handelingen als je voor een hele week een dagelijks terugkerend programma wenst op te nemen.

@WebHalla, goede feedback. Ze gaan kijken of ze dit kunnen invoeren. Geen beloftes, maar wel een sprankje hoop.

Ā 

Sinds een paar dagen zijn er dingen verandert in mijn opnames.Ā 
eerder kon je in een opgenomen serie naar de oudste aflevering scrollen door op het pijltje naar boven te drukken, dat werkt niet meer, nu moet je de hele serie naar beneden door scrollen, niet handig.

Hierover nog geen nieuws (ookĀ @Katana321Ā  enĀ @joop2011).

Ā 

ook bij het verwijderen moet je nu goed opletten, als je zojuistĀ een aflevering hebt gekeken, en die dan dus gaat verwijderen, moet je goed opletten als je de volgende aflevering direct erna gaat kijken, want dan staat de cursor nog op het middelste blokje, verwijderen, en niet meer zoals eerst, op het linkse blokje afspelen. Je moet dus donders goed opletten dat je niet ongemerkt op ok drukt, want dan heb je dus je volgende opname zomaar gewist zonder dat je hem bekeken hebt! Echt niet handig!Ā 

Hierover wel,Ā @hannekie81. Ook hier gaan ze kijken of ze dit kunnen veranderen.Ā 

Ā 

@Erik_Ā  Vraag over iets wat al eerder ter sprake kwam in dit topic:

Heb jij nog met het tv-team gesproken over het feit dat een opgenomen serie niet altijd is terug te vinden bij Geplande Opnames? Dat is namelijk het gevalĀ wanneer er nog 1 of meer opnames zijn Ć©n wanneer er geen aflevering meer in de gids staat.

Als een serie is gestopt, dan is het bovenstaande natuurlijk geen probleem. Maar als een serie niet is gestopt maar dat er gewoon even geen aflevering in de a.s. week wordt uitgezonden, dan is de consequentie dat je niet de mogelijkheid hebt het opnemen te stoppen. Beetje onwenselijk.

Besproken, maar nog geen update.Ā 

Ā 

Boven de opnameregels staat nu alleen 1/1 of 5/17Ā (bijvoorbeeld).

Daar komt dan alleen iets meer tekst bij dus

Opname 15 van 20, pagina 2 van 3

En bij geplande: Geplande opname 19 van 32, pagina 3 van 4

Ik snap wat je bedoeld,Ā @dennisg1. Wat ik hier roodomrand heb, toch? En jij zou dan graag zien dat hier stond opname 1 van 21, pagina 1 van 3.

Ik acht de kans hierop bijzonder klein. Het kost meer tijd om een hele zin te lezen dan alleenĀ de 1/21. En het voegt ook geen extra informatie toe.

Ā 

Zo bedoelde ik het ook.

Ā 

Het kan het wellicht wel verduidelijken. Als het zo blijft is het ook wel prima hoor.

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update juli 2022 #2

NMC 8.1.143_1

Ā 

Wat zit er in?

Weinig dat jullie zullen merken. Ik heb het al wel eens eerder genoemd, we zijn ten tijde van het nieuwe menu ook overgegaan op een ander tv platform (software). Maar, er zijn nog wat modules die nog wel op het oude systeem draaien. En die zijn we ook stap voor stap aan het overzetten naar het nieuwe platform. Deze update is er dan ook een waarbij we weer een module activeren op het nieuwe platform. Als klant merk je daar niets van. Wij echter wel. Dus doen we deze uitrol op een iets andere manier dan normaal. We hebben een planning voor de uitrol, maar die staat nog niet vast.Ā 

Komende nacht (18 op 19 juli) doen we de eerste testgroep. Daarna kijken we wat het effect is daarvan op onze systemen. Daarna bepalen we of de volgende testgroep op de geplande datum gaat of dat we nog dingen willen tweaken. En na die tweede testgroep wordt bepaald of de volledig uitrol ook volgens de planning gaat of dat we daar ook nog wat aan willen doen. Dus, daarom hieronder nog maar Ć©Ć©n datum.

Ā 

Verder zijn er voor de 5202 nog twee dingetjes die je als klant hopelijk wel merkt :)

  • Bij ā€œHerstel naar standaardinstellingenā€ via het instellingenmenu bleef de ontvanger soms hangen op de pop-up dat hij gaat herstarten. Dit is gefixt.
  • De opties ā€œHerstartā€, ā€œHerstel naar standaardinstellingenā€ en ā€œSoftware verwijderenā€ direct na gebruik YouTube of PrimeVideo app werkten niet. Dit is ookĀ gefixt.

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroep: 19 juli > teruggedraaid, nieuwe testgroepdatum is 29 juli
  • Uitrol:Ā de uitrol is inmiddels (20 september) volledig afgerond

Ā 

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Reputatie 3
Badge +2

Beste Erik_,

Komt met deze NMC update ook een aanpassing in het standby scherm? Momenteel staat er nog niet dat bij in eco stand gaat, maar energie bespaart stand.Bij de HTML updates is dit niet gebeurd en had ook idee dat dit in een NMC update zou moeten komen.

Voor de rest wachten we af wanneer we aan de beurt zijn en hopelijk zonder dat jullie nog wat moeten tweaken/aanpassen.

Reputatie 7
Badge +30

Nee, dat zal hier niet in zitten, Manders. Het is juist in de HTML updates dat dergelijke tekstuele aanpassingen gedaan worden. Ik neem hem nog even een keer weer mee om na te vragen.

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update juli 2022 #2

NMC 8.1.143_1

Ā 

Wat zit er in?

Weinig dat jullie zullen merken. Ik heb het al wel eens eerder genoemd, we zijn ten tijde van het nieuwe menu ook overgegaan op een ander tv platform (software). Maar, er zijn nog wat modules die nog wel op het oude systeem draaien. En die zijn we ook stap voor stap aan het overzetten naar het nieuwe platform. Deze update is er dan ook een waarbij we weer een module activeren op het nieuwe platform. Als klant merk je daar niets van. Wij echter wel. Dus doen we deze uitrol op een iets andere manier dan normaal. We hebben een planning voor de uitrol, maar die staat nog niet vast.Ā 

Komende nacht (18 op 19 juli) doen we de eerste testgroep. Daarna kijken we wat het effect is daarvan op onze systemen. Daarna bepalen we of de volgende testgroep op de geplande datum gaat of dat we nog dingen willen tweaken. En na die tweede testgroep wordt bepaald of de volledig uitrol ook volgens de planning gaat of dat we daar ook nog wat aan willen doen. Dus, daarom hieronder nog maar Ć©Ć©n datum.

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroep: 19 juli
  • Uitrol: nader te bepalen

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Ā 

Update hierover. De testgroep van de 19e is goed gegaan. Maar, zoals jullie wellicht gemerkt hebben, hadden we op de 21Ā een storing met onze tv dienst. Die storing hadĀ niets te maken met deze update. Maar, omdat het weekend voor de deur stond is toen wel besloten om de testgroep terug te draaien. Er wordt nu gekeken naar wanneer er ruimte is om opnieuw te beginnen met deze uitrol. Ik pas de data in het gemarkeerde antwoord even aan.

Reputatie 7
Badge +10

@Erik_Ā  Is daarom mijn bericht daarover weggehaald? Ik had er een bericht met fotoā€™sĀ over gepost in een stb melding topic. En nu kan ik datĀ bericht nergens terug vinden.Ā 

Er is een eigen topic van gemaakt, @Anneke-Anna .

Zie

Ā 

Reputatie 7
Badge +10

Er is een eigen topic van gemaakt,Ā @Anneke-Anna .

Zie

Ā 

Dank voor het melden šŸ‘

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_Ā  Is daarom mijn bericht daarover weggehaald? Ik had er een bericht met fotoā€™sĀ over gepost in een stb melding topic. En nu kan ik datĀ bericht nergens terug vinden.Ā 

Over het algemeen zijn dergelijke meldingen individuele issues, dus splitsen we in de meeste gevallen nieuwe meldingen hierover in bestaande topics af.

Reputatie 7
Badge +10

@Erik_Ā  Is daarom mijn bericht daarover weggehaald? Ik had er een bericht met fotoā€™sĀ over gepost in een stb melding topic. En nu kan ik datĀ bericht nergens terug vinden.Ā 

Over het algemeen zijn dergelijke meldingen individuele issues, dus splitsen we in de meeste gevallen nieuwe meldingen hierover in bestaande topics af.

Dit was en is geen individueel issue, dat mag na dik 2 jaar updates toch duidelijk zijn met de terugkerende storing? Daarbij was er een sms met de storingsmelding uitgegaan.Ā 

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_Ā  Is daarom mijn bericht daarover weggehaald? Ik had er een bericht met fotoā€™sĀ over gepost in een stb melding topic. En nu kan ik datĀ bericht nergens terug vinden.Ā 

Over het algemeen zijn dergelijke meldingen individuele issues, dus splitsen we in de meeste gevallen nieuwe meldingen hierover in bestaande topics af.

Dit was en is geen individueel issue, dat mag na dik 2 jaar updates toch duidelijk zijn met de terugkerende storing? Daarbij was er een sms met de storingsmelding uitgegaan.Ā 

Het een sluit het ander niet uit. De foutcode STB-NMC-400 betekent dat de verbinding met het platform niet ok is. In de meeste gevallen zijn dit individuele issues. Waarbij de oorzaak zich dan aan klantkant, of aan KPN kant ken bevinden. En soms is er een storing, en dan hebben meerdere mensen er last van. Maar alsnog blijft dat het dan nieuwe topics moeten worden. Ook als het wel een storing is. Want een storing die 2 jaar geleden speelde, is het niet hetzelfde als een storing die zich nu voordoet.

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update juli 2022 #2

NMC 8.1.143_1

Ā 

Wat zit er in?

Weinig dat jullie zullen merken. Ik heb het al wel eens eerder genoemd, we zijn ten tijde van het nieuwe menu ook overgegaan op een ander tv platform (software). Maar, er zijn nog wat modules die nog wel op het oude systeem draaien. En die zijn we ook stap voor stap aan het overzetten naar het nieuwe platform. Deze update is er dan ook een waarbij we weer een module activeren op het nieuwe platform. Als klant merk je daar niets van. Wij echter wel. Dus doen we deze uitrol op een iets andere manier dan normaal. We hebben een planning voor de uitrol, maar die staat nog niet vast.Ā 

Komende nacht (18 op 19 juli) doen we de eerste testgroep. Daarna kijken we wat het effect is daarvan op onze systemen. Daarna bepalen we of de volgende testgroep op de geplande datum gaat of dat we nog dingen willen tweaken. En na die tweede testgroep wordt bepaald of de volledig uitrol ook volgens de planning gaat of dat we daar ook nog wat aan willen doen. Dus, daarom hieronder nog maar Ć©Ć©n datum.

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroep: 19 juli
  • Uitrol: nader te bepalen

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Ā 

Update hierover. De testgroep van de 19e is goed gegaan. Maar, zoals jullie wellicht gemerkt hebben, hadden we op de 21Ā een storing met onze tv dienst. Die storing hadĀ niets te maken met deze update. Maar, omdat het weekend voor de deur stond is toen wel besloten om de testgroep terug te draaien. Er wordt nu gekeken naar wanneer er ruimte is om opnieuw te beginnen met deze uitrol. Ik pas de data in het gemarkeerde antwoord even aan.

Ā 

En nieuwe update hierover. vannacht van 28 op 29 juli, gaan we de eerste testgroep opnieuw doen. Daarna worden aanvullende datums bepaald. Ik pas het gemarkeerde antwoord weer aan.

@Erik_ , Mag ik het vreemd vinden, vorige week is de test terug gedraaid omdat het weekend voor de deur stond en nu word die opnieuw uitgerold juist voor het weekend.šŸ˜³

Reputatie 7
Badge +10

@Erik_Ā  Is daarom mijn bericht daarover weggehaald? Ik had er een bericht met fotoā€™sĀ over gepost in een stb melding topic. En nu kan ik datĀ bericht nergens terug vinden.Ā 

Over het algemeen zijn dergelijke meldingen individuele issues, dus splitsen we in de meeste gevallen nieuwe meldingen hierover in bestaande topics af.

Dit was en is geen individueel issue, dat mag na dik 2 jaar updates toch duidelijk zijn met de terugkerende storing? Daarbij was er een sms met de storingsmelding uitgegaan.Ā 

Het een sluit het ander niet uit.*knip

Precies. We weten inmiddels allemaal waardoor deze storingen veroorzaakt worden. Ik ga er daarom ook van uit dat jouw ā€œbetoogā€ verder dan ook niet voor mij bedoeld was maar voor die klanten die de knowhow niet hebben.Ā 

Reputatie 7
Badge +20

Is er al zicht op HD glas vanaf 1?

Zie ook mijn separate topic.

Mijn dank is groot.

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_, Mag ik het vreemd vinden, vorige week is de test terug gedraaid omdat het weekend voor de deur stond en nu word die opnieuw uitgerold juist voor het weekend.šŸ˜³

Er is nu geen storing :). De vorige is teruggedraaid omdat we toen net een storing hadden gehad. In het weekend is de bezetting gewoon minder dan door de week. Dus voor de zekerheid is de update toen teruggedraaid voor het geval er in het weekend toch nasleep van de storing zou zijn. In zo'n geval hoeft men dan geen rekening te houden met het feit dat die update er was.Ā 

Op dit moment loopt alles zoals het hoort, en is er in de tussenliggende tijd ook extra werk verricht aan het platform. Dus voorzien we op dit moment geen issues.

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update juli 2022 #2

NMC 8.1.143_1

Ā 

Wat zit er in?

Weinig dat jullie zullen merken. Ik heb het al wel eens eerder genoemd, we zijn ten tijde van het nieuwe menu ook overgegaan op een ander tv platform (software). Maar, er zijn nog wat modules die nog wel op het oude systeem draaien. En die zijn we ook stap voor stap aan het overzetten naar het nieuwe platform. Deze update is er dan ook een waarbij we weer een module activeren op het nieuwe platform. Als klant merk je daar niets van. Wij echter wel. Dus doen we deze uitrol op een iets andere manier dan normaal. We hebben een planning voor de uitrol, maar die staat nog niet vast.Ā 

Komende nacht (18 op 19 juli) doen we de eerste testgroep. Daarna kijken we wat het effect is daarvan op onze systemen. Daarna bepalen we of de volgende testgroep op de geplande datum gaat of dat we nog dingen willen tweaken. En na die tweede testgroep wordt bepaald of de volledig uitrol ook volgens de planning gaat of dat we daar ook nog wat aan willen doen. Dus, daarom hieronder nog maar Ć©Ć©n datum.

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroep: 19 juli
  • Uitrol: nader te bepalen

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Ā 

Update hierover. De testgroep van de 19e is goed gegaan. Maar, zoals jullie wellicht gemerkt hebben, hadden we op de 21Ā een storing met onze tv dienst. Die storing hadĀ niets te maken met deze update. Maar, omdat het weekend voor de deur stond is toen wel besloten om de testgroep terug te draaien. Er wordt nu gekeken naar wanneer er ruimte is om opnieuw te beginnen met deze uitrol. Ik pas de data in het gemarkeerde antwoord even aan.

Ā 

En nieuwe update hierover. vannacht van 28 op 29 juli, gaan we de eerste testgroep opnieuw doen. Daarna worden aanvullende datums bepaald. Ik pas het gemarkeerde antwoord weer aan.

Ā 

De tweede testgroep van deze update is inmiddels ook geweest. Ik heb (nog) geen data voor verdere uitrol, daar kom ik op terug. Of je merkt het vanzelf dat je versienummer hoger is geworden. Er zit in deze update ook verder niets wat je als klant actief merkt.Ā 

Ā 

Wel gaan we komende nacht beginnen met de uitrol van een nieuwe HTML update. Dus daar zal ik zo een bericht voor plaatsen, en dan markeer ik die even als antwoord.Ā 

Reputatie 7
Badge +30

Interactieve TV Update augustusĀ 2022

HTML 5.149.204

Ā 

Wat zit er in?

Als je de pincode vergeten bent kun je deze resetten met de pincode reset servicetoolĀ (en ook te benaderen via je MijnKPN). Hiervoor hebben we nu in het menu een QR code en link toegevoegdĀ 

Ā 

Verder kan er in de lijst met opnames weer makkelijk met de pijltoets omhoog naar het laatste item gesprongen worden. Dit naar aanleiding van de meldingen vanĀ @Katana321Ā &Ā @joop2011Ā šŸ‘šŸ»

Ten slotte: je kunt op de kanalen vanaf 200 (waar Netflix en YouTube enzo zitten) met de rode knop de bijbehorende app openen. In deze update zit een onder water stukje waarmee we deze functionaliteit makkelijker kunnen toevoegen aan andere kanalen mocht dit nodig zijn.

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroepen: 16 & 18 augustus
  • Uitrol: 23 & 25 augustus

Ā 

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Reputatie 7
Badge +7

Interactieve TV Update augustusĀ 2022

HTML 5.159.204

---

@Erik_Ā  Afgelopen nacht hier de html-update binnengekregen. Het versienummer is iets anders dan wat jij schrijft. Namelijk:

HTML 5.149.204