Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60615 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 January 2023, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Interactieve TV Update juli 2022 #2

NMC 8.1.143_1

Ā 

Wat zit er in?

Weinig dat jullie zullen merken. Ik heb het al wel eens eerder genoemd, we zijn ten tijde van het nieuwe menu ook overgegaan op een ander tv platform (software).

Mag je vertellen welk platform? Leverancier? Ik meen te weten dat het Accenture was. Wat, wie is het geworden? En als ik in het menu aws.kpn.com zie staan, betekent dat Amazon Web Services?

Het Accenture Video Solution product van Accenture. Versie 6. Momenteel zijn we druk om de volgende grote update van dit platform voor te bereiden, dit zodat we daarna naar versie 7 kunnen gaan.

En we zijn inderdaad de afgelopen maanden overgestapt naar AWS voor het hosten van onze iTV dienst. Hoewel nog niet alles daar draait. Sommige dingen moeten nog overgezet gaan worden, maar hebben geen haast. En andere dingen mogen wettelijk gezien niet, interessant genoeg.

Reputatie 2
Badge

Wanneer komt er weer een nieuwe update?

Reputatie 7
Badge +20

Durf ik zoĀ niet te zeggen, maar als die komt zullen wij dat hier delen.Ā 

Vanavond hebben wij een update gekregen. Benieuwd wat de veranderingen zijn..

Vanavond hebben wij een update gekregen. Benieuwd wat de veranderingen zijn..

Zie het startbericht van dit topic. Daarin is deze update gehighlight.

CC @KPNr353Ā .

Weet niet of dit al eens gevraagd of vermeld is. Maar is het mogelijk een soort screensaver toe te voegen aan de ontvanger? Stel je zit een programma te kijken en je zet hem op pauze. Dan blijft het beeld eindeloos zo staan. Lijkt me niet best voor je tv. Een kpn logo met zwart beeld wat heen en weer gaat ofzo. Iets wat in ieder geval niet je scherm kan slopen.Ā 

@jj1987Ā 

De tv ontvanger staat maximaal 1 uur op pauze. Daar brandt een beeld niet van in. Verder is dat ook onmogelijk met led en qled televisies.Ā 

Ook oled van 2021 af heeft daar een beveiliging op.

Alleen oudere oled's, en zeker plasma en beeldbuis lopen een aanzienlijk risico. Maar dan moet nog steeds iets urenlang op dezelfde plek staan en ni maar een uur. Een logo kan dan wel.

Kortom. Als je een ander merk hebt dan LG (= oled), loop je geen enkel risico. En met een moderne LG eigenlijk ook nog niet.Ā 

Ook andere merken hebben tegenwoordig OLED, zelfs Samsung dat nu inziet dat OLED toch nĆ©t iets mooier is dan QLED. Maar ze hebben de "Q" niet helemaal losgelaten want bij hun heet OLED:"QD OLED"Ā šŸ¤”. En dat schijnt dan weer net iets mooier te zijn dan gewoon OLED. Overigens zijn er tegenwoordig een paar verschillende soorten OLED. Mijn LG OLED uit 2017 doet het nog prima en met de ingebouwde pixel refresh functie ook geen last van inbranden.Ā 

Reputatie 4
Badge +1

Waarom is er in augustus en september geen update geweest?Ā 
Ā 

Fatsoenlijke HDMI CEC implementatie (en HD glas op 1 ) staan in ieder geval bij mij nog op de wenslijst!

Reputatie 7
Badge +19

@zeilboodĀ Dat klopt, er isĀ gewerkt aan een nieuwe update die in oktober gedaan wordt. Ik deel 'm straks in dit topic dus stay tuned :)

Reputatie 7
Badge +19

Interactieve TV Update oktoberĀ 2022

HTMLĀ 5.152.201

Ā 

Wat zit er in?

Dit keer is het een kleinere update waar je als klant niet echt iets van merkt. Deze update is een voorbereiding voor de komst van enkele nieuwe apps op de tv-ontvanger. Welke apps het zijn en wanneer ze komen is nog even afwachten. We delen het hier zo gauw daarover meer bekend is. Verder is de oude Videoland app nu volledig vervangen voor de nieuwe, rode Videoland app.

Ā 

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroep: tussen 4 en 6 oktober
  • Uitrol:Ā de rest wordt tussen 11 en 13 oktober uitgerold

Ā 

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Ā 

15-10-2022: Versienummer aangepast, hier hadden we per abuis een verkeerd nummer overgenomen

Reputatie 7
Badge +16

(en HD glas op 1 ) staan in ieder geval bij mij nog op de wenslijst!

Maar HD glas op 1 valt niet onder software updates en is voor een ander team. Laten we qua wensen voor glas op 1 dit topic gebruiken. Anders wordt deze discussie overal gevoerd.Ā šŸ˜‰

Reputatie 7
Badge +20

(en HD glas op 1 ) staan in ieder geval bij mij nog op de wenslijst!

Maar HD glas op 1 valt niet onder software updates en is voor een ander team. Laten we qua wensen voor glas op 1 dit topic gebruiken. Anders wordt deze discussie overal gevoerd.Ā šŸ˜‰

Ā 

Helaas niet, maar ook ik zie dit als de update wat voor velen glasvezel bezitters een super grote vooruitgang is.Ā šŸ˜‰

En zelfs voor KPN is het alleen maar een verbetering met kans op meer klanten i.v.m. de betere beeldkwaliteit.šŸ˜‰

Reputatie 7

(en HD glas op 1 ) staan in ieder geval bij mij nog op de wenslijst!

Maar HD glas op 1 valt niet onder software updates en is voor een ander team. Laten we qua wensen voor glas op 1 dit topic gebruiken. Anders wordt deze discussie overal gevoerd.Ā šŸ˜‰

Wie zegt dat HD-"Glas" op 1 niet onder software updates valt?

Ik denk zelfsĀ dat HD-"Glas" op 1 met enkel en alleen een update aan de zijde van de TV ontvanger te realiseren is. Dat er daarnaast wellicht ook nog iets moet gebeuren met de beschikbare capaciteit vanĀ het netwerk is iets anders.

Reputatie 5
Badge +3

@Erik_Ā ik lees dat een dezer dagen NMC 8.0143_1 uitgerold wordt.Ā 

Terwijl ik over de NMC -versie 8.1.143_1 beschik. Klopt dit?Ā 

@AlexandraĀ . Ik heb nu 8.1.143_1? Met de wijziging van kanaal 204 die nu naar de nieuwe V-app leidt.
Aan de andere kant: de zwarte V-app staat nog wel tussen Apps hierā€¦. (dus de rode en zwarte).

8.0.143_1 lijkt me een stapje (in cijfers) lager.

Reputatie 5
Badge +5

De nieuwe rode Videoland app werkt heel slecht op mijn tv ontvanger van kpn, de oude deed het zonder problemen en ook Netflix doet het zonder problemen.

De nieuwe is het traag, hangt vaak. Ik moet het kastje dan aan en uitzetten om een nieuwe poging te wagen.

Hebben andere dit ook of ligt het aan mijn kastje?

Hebben andere dit ook of ligt het aan mijn kastje?

Dito hier, hoor,Ā @slingshotĀ . Overigens had ik dezelfde ervaringen met de zwarte. Regelmatig ā€œdit programma is niet beschikbaarā€. Terwijl het via de app in de TV, Phone, streamingbox en laptop via videoland.com wel beschikbaar was.

Ik heb een prima smart-tv sinds oktober 2019. De apps daarin werken veel vlotter. Ook die van Netflix.

(huidige website overigens: v2.videoland.com .)

Reputatie 7
Badge +19

@ruudforsthovelĀ  @PeterGĀ Hi beide, scherp van jullie, hetĀ viel mij ook op. De nieuwe NMC versie is inderdaad 8.0.143_1. Dat lijkt een stap lager - in cijfers - maar het isĀ het juiste versienummer voor deze update.

Reputatie 5
Badge +5

Hebben andere dit ook of ligt het aan mijn kastje?

Dito hier, hoor,Ā @slingshotĀ . Overigens had ik dezelfde ervaringen met de zwarte. Regelmatig ā€œdit programma is niet beschikbaarā€. Terwijl het via de app in de TV, Phone, streamingbox en laptop via videoland.com wel beschikbaar was.

Ik heb een prima smart-tv sinds oktober 2019. De apps daarin werken veel vlotter. Ook die van Netflix.

(huidige website overigens: v2.videoland.com .)

De zwarte werkte bij mij probleemloos en op de slaapkamer heb ik geen smart tv. Uiteraard kan ik een Chromecast kopen etc etc maar het is jammer dat het niet gewoon werkt zoals de oude app en Netflix.

Reputatie 4
Badge +1

WĆ©Ć©r een update waar we als klant niets van merken en weer komen er nieuwe apps bij voor de TV ontvanger.


Jammer dat je niet zelf kunt bepalen welke apps geĆÆnstalleerd zijn, ik zit namelijk helemaal niet te wachten op allerlei apps op de TV ontvanger. Daar heb ik namelijk een AppleTV voor, welke daar veel geschikter voor is.

Ā 

Ik zou liever zien dat de TV ontvanger wat sneller is, met name het opstarten vanuit de eco stand is niet van deze tijd.Ā 
Ā 

Fatsoenlijke HDMI CEC implementatie zou ook welkom zijn.

Ā 

Dan heb ik het verder nog niet gehad over betere beeldkwaliteit, dus streams die gewoon 1-op-1 worden doorgezet.

Reputatie 1

Er zit nog een hinderlijk foutje in de teletekst. Wanneer van een zender zonder teletekst wordt geschakeld naar een zender met teletekst, probeert de software pagina 100 te laden. Dat is ok. Wanneer je nu naar pagina 101 wil gaan met de (p+) toets,Ā zonder dat de pagina 100 geladen is, springt de software naar de onbestaande pagina fff. Vanaf dat moment hangt de hele teletekst interface en loopt zelfs de tijd niet meer door.Ā 

Tevens een wens: is het mogelijk om bladeren door de subpaginaā€™s van teletekst mogelijk te maken door middel van de pijltjes toetsen links en rechts op de afstandsbediening net als bij mij oude humax? Die knoppen worden nu toch niet gebruikt bij teletekst en de Duitse tv-zenders werken veel met interessante subpaginaā€™s die ook nog eens snel rouleren.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @WebHalla, het probleem met teletekst snap ik even niet helemaal. Kun je toelichten wat je bedoelt?

Reputatie 7
Badge +7

@ruudforsthovelĀ Ā @PeterGĀ Hi beide, scherp van jullie, hetĀ viel mij ook op. De nieuwe NMC versie is inderdaad 8.0.143_1. Dat lijkt een stap lager - in cijfers - maar het isĀ het juiste versienummer voor deze update.

@AlexandraĀ Maar dan blijft de vraag waarom dezeĀ update een lager versienummer heeft gekregen. Kun jij toelichten waarom dat zo is? Ik vraag het puur uit nieuwsgierigheid.

HoiĀ @WebHalla, het probleem met teletekst snap ik even niet helemaal. Kun je toelichten wat je bedoelt?

@ThomasĀ Ā . Pagina's van teletekst bevatten vaak subpagina's. Dan moet je maar wachten tot de pagina binnen de reeks die jij wilt bekijken langs komt. En als je 'm niet tijdig vastzet krijg je weer de hele reeks.

Zie bv pag.706 , 707

En pagina nummers met veel subs wordt je niet vrolijk van. Zoals 815 met 8 subpagina's.Ā 

Zelf gebruik ik voor NOS Teletekst altijd de app NOS TTĀ in mijn telefoon, dan hoeft de tv ook niet persĆ© op NPO 1,2 of 3 te staan. Die app kan ook in subnummers bladeren. Van de Duitse teleteksten heb ik (weet ik) alleen de links voor op de laptop.