Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60616 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 January 2023, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

Reputatie 1

HoiĀ @WebHalla, het probleem met teletekst snap ik even niet helemaal. Kun je toelichten wat je bedoelt?

Beste @Thomas,

ik zal het stapsgewijs het probleem proberen uit te leggen:

  1. je kijkt naar een commerciĆ«le zender die geen teletekst heeft en wilt even het laatste nieuwsĀ lezen. (In de reclamebreakšŸ˜‰)
  2. met de kpn ontvanger afstandsbediening (AB) schakel je bijvoorbeeld naar npo1
  3. met de AB kies je de knop teletekst (onder de 9)
  4. de ontvanger (vip5202) wil vervolgens de eerste pagina van teletekst (pagina 100)Ā gaan ophalenĀ en tonen (dus eigenlijk wachten totdat deze voorbij komt in het beeldsignaal)
  5. wanneer je nu op de AB snel op de knop (p+) drukt voor de volgende pagina (101 nieuws) terwijl pagina 100 nog niet getoond wordt, springt de pagina indicatie naar hetĀ paginanummerĀ fff. Dit is ook te zien links boven in het scherm. Teletekst paginanummer fff bestaat niet omdat 899 hetĀ maximale paginanummer is. 900 en hoger gaat niet omdat daar niet genoeg bitjes voor in de teletekst code zitten.
  6. vervolgens reageert de teletekst niet meer en staat de tijdsweergave rechtsboven ook stil.

Ā 

Het enige dat je dan kan doen is de teletekst weer te verlaten en opnieuw op te starten met de teletekst knop.

Dit is de teletekst functie van de tv-ontvanger,Ā vip5202,Ā want de tv zelf heeft meer teletekstpagina functies zoals 1000 paginaā€™s geheugen,Ā half scherm en subpaginaā€™s laden en bladeren.

Het probleem is volgens mij het grootst als er via teletekst ondertitelt wordt, omdat er dan natuurlijk veel paginaā€™s 888 in de datastroom zitten.

Hopelijk maakt dit stappenplan het probleem duidelijker Thomas.

Ā 

@WebHalla

Ik denk dat dit gezien de techniek achter teletekst niet ondervangen kan worden.

TT wordt ouderwets in een cyclus uitgezonden. Die cyclus duurt ongeveer 30 seconden. Dus na ca. 30 seconden is pagina 100 al wel een keer langs gekomen.

wanneer je nu op de AB snel op de knop (p+) drukt voor de volgende pagina (101 nieuws)Ā terwijlĀ pagina 100 nog niet getoond wordt, springt de pagina indicatie naar hetĀ paginanummerĀ fff.

Dat ligt aan de techniek achter TT. Die stamt nog uit de analoge tijd. En is al 30 jaar hetzelfde.
ā†’Ā  Ik had dit al op de analoge tv ontvangst.

En de oplossing is vrij simpel. Of je wacht even een half minuutje. Of je typt 1 0 1 met de cijfertoetsen in i.p.v. p+.

Het enige dat je dan kan doen is de teletekst weer te verlaten en opnieuw op te starten met de teletekst knop.

Ook dat is niet nodig. Dan gewoon met de cijfertoetsen een gewenst paginanummer intoetsen zonder TT te verlaten.

Zelf gebruik ik vrijwel altijd de NOS Teletekst app op de mobiel. Dan hoef ik niet eens de tv of radio zender te verlaten die ik op dat moment aan heb.

Reputatie 3

@Thomas@WebHalla@PeterGĀ 

Beste allemaal,

Bij concurrent Ziggo werkt het wel gewoon zoals gebruiker WebHalla bedoelt. Als pagina 100 nog niet is ingeladen en je drukt op p+ dan gaat hij bij Ziggo wel naar pagina 101 i.p.v. fff.

Ik heb zelf ook last van deze bug bij KPN.

Reputatie 7
Badge +20

Het verbaast mij dat er nog mensen zijn die teletekst op de tv gebruiken.

Wij soms hooguit voor ondertitels (op BBC, bij series met veel dialect).

Verder op mijn mobiel (maar vaker kijk ik op de AD site op mijn mobiel).šŸ˜‰

Reputatie 1

@WebHalla

Het enige dat je dan kan doen is de teletekst weer te verlaten en opnieuw op te starten met de teletekst knop.

Ook dat is niet nodig. Dan gewoon met de cijfertoetsen een gewenst paginanummer intoetsen zonder TT te verlaten.

ā€‹ā€‹ā€‹ā€‹ā€‹ā€‹BesteĀ @PeterGĀ 

inderdaad worden de paginaā€™s van teletekst in een lusĀ uitgezonden in beeldlijnen die buiten het zichtbare gebied van de tvĀ vallen, waarbij hoge prioriteitspaginaā€™s vaker kunnen worden herhaald. Dit is wellicht ook het geval met de ondertiteling op 888. De kpn tv-ontvanger hoeft echter nooit naar pagina fff te gaan (een onmogelijk pagina ā€œnummerā€ want de ā€œhonderdtallenā€ worden met 3 bits gecodeerd tellend vanaf pagina 100 [voor de nerds 3 bits is maximaal 7 (4+2+1) plus de offset van 100]). Ā Wanneer de ontvanger aan het wachten is op de pagina 100 of elk ander nummer en de (p+) knop wordt gedrukt, moet hij het pagina nummer waar deze naar zoekt gewoon met 1 ophogen. Dan werkt het. Tenzij je een niet-bestaand pagina nummer intoetst of naar ophoogt natuurlijk. De ontvanger accepteertĀ bijvoorbeeld ook de ingave van pagina nummer 999 niet.
Wanneer eenmaal de pagina fff is geselecteerd geraakt door de tv-ontvanger, (zie mijn eerdere stappenplan)Ā dan is het programma van de teletekst ā€œgebricktā€ en is het verlaten van de teletekst met de knop de enige oplossing want numerieke ingave etc werkt niet meer.

Natuurlijk kan je naast de teletekst app ook tv kijken op de mobiel, maar dat is ook geen oplossing. šŸ¤ŖšŸ”Ø /i

Ā 

dus heel beknopt. De knop (p+) moet het huidige paginanummer ophogen en bij 899 weer naar 100 gaan. Wanneer alle paginaā€™s zijn ingelezen in het geheugen, kan (p+) springen naar de volgende beschikbare pagina. Dit is een optimalisatie en wellicht is dit de oorzaakĀ van de bug in de software wanneer pagina 100 nog niet gelezen is. Voor de (p-) knop precies het omgekeerde, bij pagina 100 moet deze vanaf 899 gaan zoeken en niet de tv-ontvanger teletekst ā€œbrickenā€ op pagina fff.

dank aan @GlamdringĀ voor de bevestiging dat dit normale werking is van de ontvanger net als bij mijn humax decoderĀ en eigen tv. Het is juist de kracht van de kpnĀ afstandsbediening dat je een AB hebt voor zowel de tv-ontvanger als om de tv te bedienen.

Ā 

Ā 

Reputatie 5
Badge +4

@WebHalla

Zelf gebruik ik vrijwel altijd de NOS Teletekst app op de mobiel. Dan hoef ik niet eens de tv of radio zender te verlaten die ik op dat moment aan heb.

Ā 

Het lijkt mij dat Ć©Ć©nieder zelf bepaalt wat hij of zij prettig vindt PeterG? Laat iedereen aubĀ in zijn waarde.Ā Persoonlijk heeft TT via de TV ook mijnĀ voorkeur en naast KPN gebruik ik ook mijn Loewe TV metĀ Ziggo en kan in bv als ik RTL kijk middels PIP naar teletekst van elke willekeurige zender kijken, dus ook die van NPO!
Helaas heeft de KPN decoder deze optie (nog) niet. šŸ˜‰

@0011Ā uw Loewe heeft vermoedelijk twee dvb tuners dan is dit inderdaad mogelijk. Met geen enkele TV box kan je de teletekst van een ander kanaal openen. De kastjes van Ziggo hebben die mogelijkheid ook niet.Ā 

Wanneer eenmaal de pagina fff is geselecteerd geraakt door de tv-ontvanger, (zie mijn eerdere stappenplan)Ā dan is het programma van de teletekst ā€œgebricktā€ en is het verlaten van de teletekst met de knop de enige oplossing want numerieke ingave etc werkt niet meer

Dit is niet mijn ervaring zoals ik al vermeldde. Dan toets ik gewoon alsnog 101 inĀ 

Of je toetst bij het aanzetten van TT direct 101 in in plaats van p+. Dan krijg je ook geen fff.Ā 

Ā 

0011 schreef:Ā Het lijkt mij dat Ć©Ć©nieder zelf bepaalt wat hij of zij prettig vindt PeterG?

Ik gebruik toch " ik".

Kan er in de instellingen een optie worden tiegevoegd dat de ontvanger direct naar de eco stand schakelt? Nu blijftĀ de ontvanger nog 15 minuten lang een signaal sturen. Dat verwart aangesloten apparaten.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @DBoom, welkom! Wat voor verwarring levert het op? En bij welke apparaten is dat het geval?

Mijn AV versterker (Denon) schakelt niet automatisch naar een andere bron als ik die aanzet, omdat de KPN ontvanger nog steeds actief is.

Reputatie 7
Badge +20

Ah, ik snap wel dat het hinderlijk is dat je handmatig naar een andere bron moet schakelen, ik heb dat zelf ook regelmatig met m'n Home cinema setĀ šŸ˜

Als je de ontvanger op standby zet, hoort hij volgens mij echter al niet meer actief te zijn. Dat staat nog weer los van de eco stand. Of merk jij echt duidelijk dat het na een kwartier wƩl direct goed gaat als je een ander apparaat inschakelt?

Ik kan me hier uiteraard ook in vergissen en vraag het in dat gevalĀ nog even na bij de iTV-mensen, dus hoor graag van je of je echt een verschil bemerkt tussen het eerste kwartier en de tijd daarna!

Reputatie 7

Als je de ontvanger op standby zet, hoort hij volgens mij echter al niet meer actief te zijn. Dat staat nog weer los van de eco stand.

Een TV ontvanger die in standby gezet wordt blijft gewoon signaal versturen naar de televisie immers dat verschrikkelijke balkje om op de aan/uit knop te drukken om de TV ontvanger aan te zetten wordt constant "uitgezonden".

Ik vind deze reactie toch wel opmerkelijk want dit is, mag ik aannemen, toch al vele jaren bekend.

Reputatie 7
Badge +20

Oh zo, excuus, ik heb de termĀ ā€˜actiefā€™ even verkeerd vertaald ben ik bangĀ šŸ˜¬

Ik ga alsnog de iTV-mensen even aan het jasje trekken hierover, kom er op terug als ik een reactie ontvangen heb!Ā 

Je kan toch de versterker op een andere ingang zetten ondanks dat er nog signaal van de ontvanger komt. Beetje aparte versterker anders.Ā 

Ik vind dat kwartier wel prettig. Heb al enkele malen gehad dat ik de ontvanger per ongeluk uit zette in plaats van de tv met naar radio, en dus alleen versterker, luisteren. Je kan 'm dan tenminste meteen weer aanzetten.Ā 

Mogelijkheid die DBoom wil is prima maar dan liefst wel ook huidige. Dus keuze.Ā 

Reputatie 7

Je kan toch de versterker op een andere ingang zetten ondanks dat er nog signaal van de ontvanger komt.

Maar dan moet je dus weer de afstandsbediening van de versterker erbij pakken en dat lijkt me nu net wat je wilt vermijden.

Ā 

Ik vind dat kwartier wel prettig. Heb al enkele malen gehad dat ik de ontvanger per ongeluk uit zette in plaats van de tv met naar radio, en dus alleen versterker, luisteren. Je kan 'm dan tenminste meteen weer aanzetten.Ā 

Wat mijns inziens configureerbaar zou moeten zijn is of je die tekst op het scherm wilt zien dat je de aan/uit knop moet gebruiken om de TV ontvanger aan te zetten zodat in standby (ook zonder eco) er geen signaal meer op de hdmi uitgang staat.

Die mogelijkheid tot configureren geef ik ook aan.Ā 

Reputatie 7

Die mogelijkheid tot configureren geef ik ook aan.Ā 

Maar niet de configuratie optie die ik wil?

Dat is namelijk een andere dan die jij prima vindt immers

Mogelijkheid die DBoom wil is prima maar dan liefst wel ook huidige. Dus keuze.Ā 

...als reactie op

Kan er in de instellingen een optie worden tiegevoegd dat de ontvanger direct naar de eco stand schakelt? ...

Maar dat is nu net wat ik niet wil immers ik wil dat mijn TV ontvanger niet in eco stand gaat zolang het opstarten vanuit eco stand zo lang duurt.

Ik wil juist kunnen configureren dat er geen signaal meer op de hdmi uitgang staat zodra deze standby gezet wordt, ook als deze niet in eco stand zal gaan.

Oh. Geen optisch en hdmi signaal in stand-by. Ja, dat zou ook moeten kunnen.Ā 

Reputatie 7
Badge +16

Een TV ontvanger die in standby gezet wordt blijft gewoon signaal versturen naar de televisie immers dat verschrikkelijke balkje om op de aan/uit knop te drukken om de TV ontvanger aan te zetten wordt constant "uitgezonden".

Maar wat voegt die screensaver inderdaadĀ nu daadwerkelijk toe? Denk dat mensen inmiddels zelf ook wel snappen dat je een ontvanger op die manier aan/uit zet? De melding klopt hedendaags al helemaal niet meer, gezien de knop (standby logo) helemaal niet meer op huidige afstandsbediening zit. Zie hem het liefst gewoon helemaal verdwijnen en inderdaad het signaal afkappen. Mogelijk met een optieĀ dat de tv ook uitschakelt bij signaalverlies.Ā 

Reputatie 7
Badge +20

Kan er in de instellingen een optie worden tiegevoegd dat de ontvanger direct naar de eco stand schakelt? Nu blijftĀ de ontvanger nog 15 minuten lang een signaal sturen. Dat verwart aangesloten apparaten.

Het kunnen aanpassen van de tijd waarna de eco stand in wordt geschakeld staat momenteel niet op de planning, ik heb aangegeven dat de wens om dit te kunnen doen toch wel bestaat bij een deel van onze klanten.

Ik wil juist kunnen configureren dat er geen signaal meer op de hdmi uitgang staat zodra deze standby gezet wordt, ook als deze niet in eco stand zal gaan.

Deze wens ook doorgegeven!

Een TV ontvanger die in standby gezet wordt blijft gewoon signaal versturen naar de televisie immers dat verschrikkelijke balkje om op de aan/uit knop te drukken om de TV ontvanger aan te zetten wordt constant "uitgezonden".

Ā De melding klopt hedendaags al helemaal niet meer, gezien de knop (standby logo) helemaal niet meer op huidige afstandsbediening zit.Ā 

Goed punt, heb ik ook doorgegeven!

Reputatie 5
Badge +3

@Erik_Ā @AlexandraĀ  : ik verwachtte de updateĀ NMC 8.0.143_1 vandaag te ontvangen. Dat was op zichĀ al een vreemde update gezien het feit dat ik nu beschik over de versie NMC 8.1.143_1

Nu zie ik dat ik HTML versie 5.152.201 ontvangen heb. Tenzij ik verkeerd kijk, maar ik zie hierover geen uitleg wat deze update inhoudt.

Oktober 2022: NMC 8.0.143_1

Wanneer komt ā€˜ie?

  • Testgroep: tussen 4 en 6 oktober
  • Uitrol:Ā de rest wordt tussen 11 en 13 oktober uitgerold

Is hier vandaag, 14 oktober, ook niet.

Reputatie 2
Badge

Hier ook niet

Reputatie 7

@PeterG, @Bassman77, Welke NMC en HTML staanĀ bij jullie dan op de TV ontvanger en welk type TV ontvanger is dat?