Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60615 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 January 2023, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Aanwinst dat HBO erbij staat, nu kan me moeder het ook gebruiken.Ā 

Vanochtend is de .dev weer verdwenen. Nu moet ik weer 45 seconden zwart aanzien voordat eindelijk de gekozen HDglas zichtbaar wordt. Zo wordt even naar een andere zender niet praktisch!

Waarom is dat update - je weer terug gedraaid???

@Erik_Ā 

Reputatie 7

Nu moet ik weer 45 seconden zwart aanzien voordat eindelijk de gekozen HDglas zichtbaar wordt.ā€‹ā€‹ā€‹ā€‹ā€‹

Wat bedoel je hiermee, onder welke situatie moet je 45 seconden wachten op die gekozen HD-"Glas" uitzending?

Reputatie 3
Badge +2

.dev is een Developer versie, of ontwikkel versie van de software. Denk dat ze dit per ongeluk hebben gepusht naar iedereen kreeg net ook een Update nadat ik die gisteren ook al had gehad, maar niet gekeken toen naar de versie, maar mogelijk dus de .dev versie gisteren.

@wjb

Zodra ik van een andere zender naarĀ eenĀ HDglas zender 664 t/m 670 ga zit ik eerst 30 tot 45 seconden met zwart beeld en geen geluid. Dan popt de zender ineens op.

Gisteravond met de .dev werkte het prima. Maar sinds vandaag die .dev weer verwijderd cq teruggedraaid is is het weer "ouderwets" lang wachten.Ā 

Er zit niks tussen.Ā 

Nt - v10 - Arris 2952

Ik kijk nu 1 - 10, want het is heel irritant.Ā 

Is bij 664 - 670. NPO HDglas gaat goed.Ā 

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb beide ontvangers in eco-modus staan en de afgelopen dagen op beide ontvangers 2 keer een update geĆÆnstalleerd. Helaas gaat het downloaden bijzonder traag vanwege multicast. (Leuk die 1 Gigabit verbinding.)


Afijn, na het lange wachten is er uiteindelijk voor mij helemaal niets verbeterd.

Ā 

Wanneer kunnen we weer eens een update waar wij wel iets aan hebben? (Nee aan extra streamingdienst apps heb ik niets, daar heb ik al een AppleTV voor)

Reputatie 5
Badge +3

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

Dag @Erik_Ā hedenavond trof ik een software-update aan, versienummerĀ HTML 5.154.204.Ā 
Echter, deze versie heb ik afgelopen week reeds geĆÆnstalleerd gekregen. Wat is nu het verschil?Ā 

Reputatie 7
Badge +30

DagĀ @Erik_Ā hedenavond trof ik een software-update aan, versienummerĀ HTML 5.154.204.Ā 
Echter, deze versie heb ik afgelopen week reeds geĆÆnstalleerd gekregen. Wat is nu het verschil?Ā 

Ik verwacht dat dit een samenvoeging is metĀ de sleutelupdate van eerder deze week (de eerder door mensen genoemde .dev versie). Je wilt immers eigenlijk geen versienummering bij klanten hebben die vragen oproept. En dev-versies roepen vragen op. Maar omdat er verder niet echt iets in zit dat nieuw is, ga ik ervan uit dat ze het versienummer van de laatste reguliere update hebben hergebruikt.

Ā 

@wjb

Zodra ik van een andere zender naarĀ eenĀ HDglas zender 664 t/m 670 ga zit ik eerst 30 tot 45 seconden met zwart beeld en geen geluid. Dan popt de zender ineens op.

Gisteravond met de .dev werkte het prima. Maar sinds vandaag die .dev weer verwijderd cq teruggedraaid is is het weer "ouderwets" lang wachten.Ā 

Er zit niks tussen.Ā 

Geen idee wat dit betreft, Peter. Maar ik ga ervan uit dat dit niet aan de software kan liggenĀ want die dev is precies hetzelfde als de versie ervoor alleen dan met een nieuwe/ververste sleutel.Ā 

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb zojuist een NBC-update gekregen naar 8.1.153_3.dev. Dit lijkt mij niet de bedoelingā€¦

Helemaal lekker gaat het niet, geloof ik ā€¦ ik heb nu HTML-versie 5.152.201 en NMC-versie 8.1.153_3 zonder dev ā€¦

Jouw HTML loopt achter,Ā @Berteman. Wil je de ontvanger een frisse start geven? Ik verwacht dat hij daarna weer up to date is.

Zondag de ontvanger (Arris VIP5202) een frisse start gegeven en daarna was deze weer up-to-date. So far so good.

Maar, zojuist kom ik thuis, zet de ontvanger aan en - net als gisteren - na een paar minuten, de melding dat er nieuwe softwareĀ beschikbaar is šŸ¤”. Terwijl deĀ ontvanger herstart om de nieuwe software op te halen, krijg ik foutcode DBL-307 te zien.

Nog voordat ik bij het modem ben om deze te resetten, start de ontvanger door, installeert de software, herstart,Ā maar blijft een kwartier lang staan op 75%. NaĀ de ontvanger stroomloos te hebben gemaakt, start de ontvanger probleemloos op.

Lijkt me dat er iets niet helemaal goed gaat of de ontvanger kuren begint te vertonen.

Nou ja zeg, sinds wanneer is er een HBO Max app? Als ik dat had geweten had ik die Google TV wellicht niet gekocht ā€¦ šŸ˜Æ

@obeliskĀ . Sinds 18 november is ie toegevoegd aan de Arris vip5202.

@obeliskĀ . Sinds 18 november is ie toegevoegd aan de Arris vip5202.

Dat had ik dan even gemist.

Reputatie 4
Badge +1

Kunnen wij in december nog een update verwachten?

Reputatie 7
Badge +25

Kunnen wij in december nog een update verwachten?

Weet ik niet helemaal zeker. Vanwege het WK zijn updates op een wat lager pitje gezet. Even afwachten.

Reputatie 4
Badge +1

Kunnen wij in december nog een update verwachten?

Weet ik niet helemaal zeker. Vanwege het WK zijn updates op een wat lager pitje gezet. Even afwachten.

Kun je dat wat verder toelichten? Zijn de developers te druk met het WK kijken?Ā 

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb zojuist een NBC-update gekregen naar 8.1.153_3.dev. Dit lijkt mij niet de bedoelingā€¦

Helemaal lekker gaat het niet, geloof ik ā€¦ ik heb nu HTML-versie 5.152.201 en NMC-versie 8.1.153_3 zonder dev ā€¦

Jouw HTML loopt achter,Ā @Berteman. Wil je de ontvanger een frisse start geven? Ik verwacht dat hij daarna weer up to date is.

Zondag de ontvanger (Arris VIP5202) een frisse start gegeven en daarna was deze weer up-to-date. So far so good.

Maar, zojuist kom ik thuis, zet de ontvanger aan en - net als gisteren - na een paar minuten, de melding dat er nieuwe softwareĀ beschikbaar is šŸ¤”. Terwijl deĀ ontvanger herstart om de nieuwe software op te halen, krijg ik foutcode DBL-307 te zien.

Nog voordat ik bij het modem ben om deze te resetten, start de ontvanger door, installeert de software, herstart,Ā maar blijft een kwartier lang staan op 75%. NaĀ de ontvanger stroomloos te hebben gemaakt, start de ontvanger probleemloos op.

Lijkt me dat er iets niet helemaal goed gaat of de ontvanger kuren begint te vertonen.

En ja hoorā€¦ vanavond, net op het moment dat de reclame is afgelopen en het programma begint dat ik wil kijken,Ā weer de meldingĀ dat er nieuwe software beschikbaar is. De update uitstellen lukt niet: de ontvanger reageert niet meer op de afstandsbediening. De ontvanger herstart, in deĀ foutmelding die volgt,Ā daar trap ik dus niet meer in. Na 20 minuten op 75 % te blijven hangen, stroomloos en eindelijk klaar maarĀ het programma dat ik wilde kijken, is allang afgelopen šŸ˜‚.

Begint toch wel beetje vervelend te worden.

Reputatie 7
Badge +20

Kunnen wij in december nog een update verwachten?

Weet ik niet helemaal zeker. Vanwege het WK zijn updates op een wat lager pitje gezet. Even afwachten.

Kun je dat wat verder toelichten? Zijn de developers te druk met het WK kijken?Ā 

Dat kan ik en nee. Je hebt gedurende het jaar altijd bepaalde periodes waar ā€˜IT-freezesā€™ zijn. Denk aan periodes als de Olympische Spelen, WK, Kerst/Oud en nieuw en meer van dat soort dingen. Dit is om het risico op verstoringen zo laag mogelijk te houden op drukke (tv kijk)momenten.

@BertemanĀ dat is wel ontzettend slechte timing ook inderdaad, klopt de HTML versie nu wel of zit je nog op de oude?

Reputatie 4
Badge +1

Kunnen wij in december nog een update verwachten?

Weet ik niet helemaal zeker. Vanwege het WK zijn updates op een wat lager pitje gezet. Even afwachten.

Kun je dat wat verder toelichten? Zijn de developers te druk met het WK kijken?Ā 

Dat kan ik en nee. Je hebt gedurende het jaar altijd bepaalde periodes waar ā€˜IT-freezesā€™ zijn. Denk aan periodes als de Olympische Spelen, WK, Kerst/Oud en nieuw en meer van dat soort dingen. Dit is om het risico op verstoringen zo laag mogelijk te houden op drukke (tv kijk)momenten.

@BertemanĀ dat is wel ontzettend slechte timing ook inderdaad, klopt de HTML versie nu wel of zit je nog op de oude?

Ik ken het fenomeen, aangezien ik zelf ook in de IT (software ontwikkeling) werk.

Nu is een change freeze tijdens het WK logisch, maar ondertussen wordt er natuurlijk we verder ontwikkeld en ik neem aan dat er na de change freeze weer ge-released kan worden?Ā 

Reputatie 7
Badge +13

@zeilboodĀ De ontwikkelaars zullen dat zorgvuldig afwegen. Ook rond de feestdagen moeten er met bepaalde zaken rekening gehouden worden.Ā 

Reputatie 7
Badge +8

@BertemanĀ dat is wel ontzettend slechte timing ook inderdaad, klopt de HTML versie nu wel of zit je nog op de oude?

@Thomas: na de ā€˜frisse startā€™ van zondag, had en heb ik de juiste HTML-versie:Ā  Ā HTML 5.154.204, NMC-versie 8.1.153_3, DBL-versie 7.12.3, RBL-versie 3.0.18, maar vorige week enĀ gisteren kort na het inschakelen dus de melding dat er nieuwe softwareĀ beschikbaar is.

Reputatie 7
Badge +30

Bijzonder, @Berteman. Misschien dat de recente NMC of HTML er toch niet helemaal goed op was gekomen. Waardoor de ontvanger wel dacht dat er nieuwe firmware was en dan wil gaan updaten. Het zou dan, na nogmaals updaten, nu in orde moeten zijn. Maar als er toch nog gekke dingen gebeuren raad ik je aan opnieuw even een frisse start te doen.

Is de doorontwikkeling geĆ«ntĀ op techniek/storingenĀ of hebben functionaliteiten ook een plek? Wij zijn sinds kort bij KPN en wij hebben het idee dat ontwikkelingen op laatstgenoemde vlak zwaar achter lopen, om het mild uit te drukken.Ā Ā Wij gaan in ieder geval terug naar Ziggo voor televisie voorlopig.

Reputatie 7
Badge +20

Is de doorontwikkeling geĆ«ntĀ op techniek/storingenĀ of hebben functionaliteiten ook een plek? Wij zijn sinds kort bij KPN en wij hebben het idee dat ontwikkelingen op laatstgenoemde vlak zwaar achter lopen, om het mild uit te drukken.Ā Ā Wij gaan in ieder geval terug naar Ziggo voor televisie voorlopig.

Ā 

Wat bedoel je?

Ā 

Ontwikkelingen en verbeteringen zijn continue.

Als je glasvezel hebt, kan je het beste de eerste 10 kanalen op 661-670 kijken (beste stream en mooiste beeld).

Ā 

En een DVS kan ook voor problemen zorgen.

Beste is overal vaste UTP kabels voor televisie van de Experiabox (KPN router modem) naar de KPN tv decoder.

Ā 

Graag horen we wat jij precies bedoelt.

Ā 

Technisch loopt het prima. Beeld is goed en verbinding is stabiel.Ā 
Het gaat ons om de onlogische interface en menuā€™s die weinig functies bevatten. Ook vreselijk traag. Een afstandsbediening van 20 jaar geleden met een onlogische indeling. Opnemen met 1 druk op de knop kan niet eens, bijvoorbeeld.Ā 
Ik vind het apart dat zowel Ziggo als KPN de boxen bij Arris weghalen en KPN kiest voor deze oplossing.

Voor tv kijken gaan wij terug naar Ziggo.Ā 

Reputatie 7

Opnemen met 1 druk op de knop kan niet eens, bijvoorbeeld.

Waarom niet?