Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2022

  • 26 December 2021
  • 807 reacties
  • 60615 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Ook in 2022 zullen we weer regelmatig nieuwe updates uitbrengen voor onze interactieve tv ontvangers. Om het geheel overzichtelijk te houden, daarvoor dit nieuwe topic.

Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hierĀ en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten:Ā de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen.Ā De meeste updates gaan over deze twee onderdelen.Ā 

  • De NMC is degene met het versienummer datĀ begint met 8. De HTML begint met 5.Ā 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig.Ā 

Daarnaast is er deĀ DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

Ā 

Kijk hier voor een volledig overzicht van eerdere updatesĀ & het (inmiddels gesloten)Ā overzichts- en discussietopic van 2021

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 January 2023, 10:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

807 reacties

Reputatie 7
Badge +20

@RobinH00d

Zie ook hier, hier heb je er al een topic van gemaakt zag ik.

Daar had ik ook een reactie net achter gelaten.

Ā 

Ik en vele anderen zijn dik tevreden over de werking en interface.

Ā 

KPN werkt met IPTV en Ziggo met DVB-CĀ 

Dus 2 compleet verschillende methoden.

Ā 

En zowel de AB als het interface, daar wen je sneller aan dan je denkt.šŸ˜‰

Was verleden week bij mijn zus, die heeft Ziggo Next decoder.

Ik vond dat een waardeloze afstandsbediening (sorry da tik het zeg).

Ā 

Alles heeft voor- en nadelen.šŸ˜‰

Opnemen met 1 druk op de knop kan niet eens, bijvoorbeeld.

Waarom niet?

Als ik in een programma zit, en ik druk op dat (veel te)kleine rode knopje, gaat hij niet opnemen. Ik moet eerst naar geel, menu , opname plannen en dan gaat hij opnemen. Ook dan pakt hij niet het gehele programma, maar vanaf het moment van opnemen.Ā 

@RobinH00d

Zie ook hier, hier heb je er al een topic van gemaakt zag ik.

Daar had ik ook een reactie net achter gelaten.

Ā 

Ik en vele anderen zijn dik tevreden over de werking en interface.

Ā 

KPN werkt met IPTV en Ziggo met DVB-CĀ 

Dus 2 compleet verschillende methoden.

Ā 

En zowel de AB als het interface, daar wen je sneller aan dan je denkt.šŸ˜‰

Was verleden week bij mijn zus, die heeft Ziggo Next decoder.

Ik vond dat een waardeloze afstandsbediening (sorry da tik het zeg).

Ā 

Alles heeft voor- en nadelen.šŸ˜‰

IPTV en DVB-C heeft niets te maken met de keuze om Linux in te zetten voor een UI. Next zou dit ook kunnen. De KPN box heeft wel een betere beeldchip, maar voor ons hier weegt dat niet op tegen het ā€˜ stenen tijdperk ā€˜ gevoel.Ā 
Ik neem veel op altijd omdat ik veel weg benĀ en dat is nu gewoon niet Erg uitnodigend in dit 2005 kastje.Ā 

Reputatie 7
Badge +7

Als ik in een programma zit, en ik druk op dat (veel te)kleine rode knopje, gaat hij niet opnemen. Ik moet eerst naar geel, menu , opname plannen en dan gaat hij opnemen.

---

@RobinH00dĀ Probeer het maar eens met de afstandsbediening door daarop op de rec-knop te drukken. Zo doe ik het altijd en dat gaat razendsnel.

Reputatie 7

Opnemen met 1 druk op de knop kan niet eens, bijvoorbeeld.

Waarom niet?

Als ik in een programma zit, en ik druk op dat (veel te)kleine rode knopje, gaat hij niet opnemen. Ik moet eerst naar geel, menu , opname plannen en dan gaat hij opnemen. Ook dan pakt hij niet het gehele programma, maar vanaf het moment van opnemen.Ā 

En wat gebeurt er als je op het rec knopje drukt?

Dat is dus niet het rode knopje van de reeks rood - groen - geel - blauw maar het knopje met de tekst ā€œrecā€.

Zelf gebruik ik die knop om vanuit de gids een opname te starten maar ik zou verwachten dat dat ook vanuit een lopend programma werkt.

Dat een programma niet vanaf het begin opgenomen wordt is inderdaad een veelgehoorde klacht.

Dit heeft vast en zeker met rechten te maken maar ik hoop dat kpn het opnemen vanaf het begin zal introduceren. Als je een opname via de app of site start dan wordt deze overigens wel vanaf het begin opgenomen.

Ā 

Als ik in een programma zit, en ik druk op dat (veel te)kleine rode knopje, gaat hij niet opnemen. Ik moet eerst naar geel, menu , opname plannen en dan gaat hij opnemen.

---

@RobinH00dĀ Probeer het maar eens met de afstandsbediening door daarop op de rec-knop te drukken. Zo doe ik het altijd en dat gaat razendsnel.

Dat werkt dus niet.Ā 

Opnemen met 1 druk op de knop kan niet eens, bijvoorbeeld.

Waarom niet?

Als ik in een programma zit, en ik druk op dat (veel te)kleine rode knopje, gaat hij niet opnemen. Ik moet eerst naar geel, menu , opname plannen en dan gaat hij opnemen. Ook dan pakt hij niet het gehele programma, maar vanaf het moment van opnemen.Ā 

En wat gebeurt er als je op het rec knopje drukt?

Dat is dus niet het rode knopje van de reeks rood - groen - geel - blauw maar het knopje met de tekst ā€œrecā€.

Zelf gebruik ik die knop om vanuit de gids een opname te starten maar ik zou verwachten dat dat ook vanuit een lopend programma werkt.

Dat een programma niet vanaf het begin opgenomen wordt is inderdaad een veelgehoorde klacht.

Dit heeft vast en zeker met rechten te maken maar ik hoop dat kpn het opnemen vanaf het begin zal introduceren. Als je een opname via de app of site start dan wordt deze overigens wel vanaf het begin opgenomen.

Ā 

REC werkt ook niet. Ik kan alleen via genoemde weg opnemen. Dacht dat het zo hoorde bij KPN

Reputatie 7
Badge +7

@RobinH00dĀ Probeer het maar eens met de afstandsbediening door daarop op de rec-knop te drukken. Zo doe ik het altijd en dat gaat razendsnel.

Dat werkt dus niet.Ā 

@RobinH00dĀ Dat is vreemd want hier werkt dat wel. (Zojuist nog getest.)

Reputatie 7

REC werkt ook niet.

Werkt het rec knopje wel als je in de gids op datĀ knopje drukt?

REC werkt ook niet.

Werkt het rec knopje wel als je in de gids op datĀ knopje drukt?

Ja dan wel. Dus knop zelf lijkt niet stuk.Ā 

Reputatie 7

REC werkt ook niet.

Werkt het rec knopje wel als je in de gids op datĀ knopje drukt?

Ja dan wel. Dus knop zelf lijkt niet stuk.Ā 

Dan is het dus in ieder geval al iets eenvoudiger door op gids -> rec te drukken om een opname te starten.

@Katana321, Kan je het rec knopje wel gebruiken terwijl je de uitzending aan het bekijken bent?

Ik hoop dat de moderatorsĀ meelezenĀ want het rec knopje zou toch eigenlijk ook vanuit het live kijken moeten werken.

Reputatie 7
Badge +30

REC werkt ook niet.

Werkt het rec knopje wel als je in de gids op datĀ knopje drukt?

Ja dan wel. Dus knop zelf lijkt niet stuk.Ā 

Dan is het dus in ieder geval al iets eenvoudiger door op gids -> rec te drukken om een opname te starten.

@Katana321, Kan je het rec knopje wel gebruiken terwijl je de uitzending aan het bekijken bent?

Ik hoop dat de moderatorsĀ meelezenĀ want het rec knopje zou toch eigenlijk ook vanuit het live kijken moeten werken.

Dit kan ook. De rec-knop werkt zowel vanuit de gids als tijdens het kijken van een programma. Bij een enkel programma neemt hij direct op. Bij een serie krijg je de pop-up of je een enkele aflevering of de hele serie wilt opnemen.

Dus, @RobinH00d, het is heel gek dat dit bij jou niet werkt. Als het in de gids wel goed gaat, dan is inderdaad de knop zelf niet stuk. Ik zou je in dit geval dan aanraden om de tv ontvanger een frisse start te geven via Menu > Instellingen > SysteemĀ  > Frisse Start.Ā 

Dat zou we iets beter zijn,Ā maar Zoals ik graag deze functie gebruik geen toegevoegde waarde. Ā Het programma dient dan geheel opgenomen te worden.

Reputatie 7
Badge +30

Dat zou we iets beter zijn,Ā maar Zoals ik graag deze functie gebruik geen toegevoegde waarde. Ā Het programma dient dan geheel opgenomen te worden.

Op de ontvanger is dat niet mogelijk. Workaround hiervoor is de opname inplannen via de app. De opname is dan ook op al je apparaten beschikbaar en zal op de tv ontvanger nog steeds vanaf het moment van op-de-knop-drukken zijn.Ā Maar via de app kun je de opname dan wel vanaf het begin bekijken, @RobinH00d.

Ook dan pakt hij niet het gehele programma, maar vanaf het moment van opnemen.Ā 

Hoi,Ā @RobinH00dĀ 

Als ik een programma halverwege pas ga opnemen, dan kijk ik het terug via de app (werkt niet voor BBC). De opname kan halverwege gewoon via de decoder gestart en gekeken worden via app / website http://tv.kpn.comĀ . De opname hoefĀ je dan helemaal niet via de app te starten, wat hier steeds te lezen valt.

TIP šŸ˜‰ Maar dat komt zelden voor. Ik kijk aan het eind van een tv avond even de gids voor de volgende avond door. NPO, RTL, Talpa, BBC First, RTL Z (docu's), Discovery en NGC zijn ā€˜mijnā€™ zenders. En dan plan ik de opnamen vast in.

Gids; programma selecteren, op REC drukken. Kiezen voor eenmalig of serie en klaar.

Ik heb ook een keer met de NEXT mogen 'spelenā€™ en die verschilt in mijn ervaring maar heel weinig met hoe het bij KPN werkt. Andere apparaten als Next Mini, Mediabox XL, Humax 5200/5400 (met HDD) ken ik allemaal niet.

Radio is vƩƩl handiger bij kpn dan met de Next of Next Mini.

Wel een tijd een Cisco gehad toen hier de kabel nog signaal had. Maar aangezien ik geen abo heb is alles nu afgesloten.

Reputatie 7
Badge +20

@PeterGĀ 

Wij zijn, in vele ogen denk ik, wat antieker.

Wij kijken in de TV gids, voor de hele week en per dag.šŸ˜‰

Wij hebben, al bijna 50 jaar, de Veronica gids.šŸ˜Š

Een papieren gids is toch reuze onhandig als je ook wilt programmeren, @joop2011Ā ?

Dan moet je daarna nog weer naar de EPG, hetzelfde programma opzoeken en instellen voor opname.

Dan kan je beter meteen de EPG van kpn nemen. Scheelt ook weer papier (milieu). En de kosten voor die papieren gids.

Zelfs mijn nu 84-jarige moeder vindt het direct met EPG veel handiger.

Reputatie 7
Badge +20

Een papieren gids is toch reuze onhandig als je ook wilt programmeren,Ā @joop2011Ā ?

Ā 

Ā 

Nee hoor en ook leuk.

Want er staan ook tips in voor streamingdiensten.

En het is veel overzichtelijker dan de EPG gids.

Maar de gids in de KPN tv decoder gebruiken we natuurlijk ook.

Ā 

Zoals ik al aangaf, voor velen oubollig en niet meer van de tijd (dat klopt natuurlijk), maar wij vinden het nog steeds handig en ook de extra verhalen mooi meegenomen.šŸ˜‰

Ā 

Beter milieu, natuurlijk belangrijk.

Daarom hebben wij ook van de AD alleen de digitale versie.šŸ˜‰

Sinds de laatste update duurt het bij het zappen onregelmatig seconden lang voordat de nieuwe zender verschijnt en zie ik dan ondertussen een zwart beeld. En dan weer gaat het wel direct. Ik kan er niet direct een systeem in ontdekken. Voor m'n gevoel treedt het vaker op van NPO naar reclamezenders en omgekeerd en minder bij het wisselen van NPO zenders onderling of van reclamezenders onderling. Irritant is het wel. Het is zowel op de 8001 als de 5202, maar die laatste gebruik ik niet zovaak (want geen display, dus minder geschikt bij radio luisteren via soundbar).Ā 

Reputatie 7
Badge +13

@Henk2304Ā Bedankt voor jouw feedback Henk we nemen hem erbij mee!

Precies. Bovenstaande ervaar ik, tot op de dag van vandaag, nog bij switchen van bv NPO 1 HDglas naar bv SBS6 HDglas. Het duurt dan even enkele seconden. Daarna gaat naar NPO weer vlot en naar een commerciƫel kan dan weer wat langer duren.

Sinds ik nu overdag radio doe via de zxv7200 Ć©n de Arris 2952 pas om een uur of 5 's middags uit eco haal gaat het vlotter. Als de Arris ook de hele dag aanstaat op radio is het tv zenders switchen 'watā€™ traag.

CC:Ā @Henk2304Ā ,Ā @Remco_Ā .

Nota Bene: tijdens de 24 uur dat .dev er was ging het supersnel.

Reputatie 7
Badge +20

Ik lees in enkele topics dat na de update dat het wel eens voorkomt dat het opgenomen programma zwart beeld heeft.

Zelf heb ik het nu ook 2 keer gehad.

De eerste keer (zaterdag) was het zondag weer goed en gisteren kon mijn vrouw het BBC programma een uur later alsnog kijken.

Zaterdag was het op alle opnames, gisteren niet bij allen.

Kan dit aan de update liggen?Ā 

Wij kijken opnames altijd via de KPN tv decoder.šŸ˜‰

Reputatie 7
Badge +20

Ik lees in enkele topics dat na de update dat het wel eens voorkomt dat het opgenomen programma zwart beeld heeft.

Zelf heb ik het nu ook 2 keer gehad.

De eerste keer (zaterdag) was het zondag weer goed en gisteren kon mijn vrouw het BBC programma een uur later alsnog kijken.

Zaterdag was het op alle opnames, gisteren niet bij allen.

Kan dit aan de update liggen?Ā 

Wij kijken opnames altijd via de KPN tv decoder.šŸ˜‰

Ā 

Zie ook o.a. hier.

Reputatie 7
Badge +15

@joop2011Ā Ik zie het inderdaad vaker voorbij komen, maar niet in extreme hoeveelheden.Ā 

Klopt het dat de opnames zich na een tijdje herstellen en dat je deze dan wel gewoon nog kunt kijken?Ā 

Reputatie 7
Badge +20

@joop2011Ā Ik zie het inderdaad vaker voorbij komen, maar niet in extreme hoeveelheden.Ā 

Klopt het dat de opnames zich na een tijdje herstellen en dat je deze dan wel gewoon nog kunt kijken?Ā 

Ā 

Bij mij was in in beide gevallen de volgende dag.

Voor de update nog nooit gehad.Ā šŸ˜‰