Beantwoord

Updates voor Interactieve TV 2020

  • 24 February 2020
  • 654 reacties
  • 82565 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

654 reacties

Ik kan me ook niet voorstellen dat Netflix de eis heeft dat HDR altijd aan zou moeten staan.

Ik heb het vermoeden dat KPN dit zegt om "de schuld" bij iemand anders neer te leggen, maar mij klinkt het als zeer ongeloofwaardig. 

Dat Netflix een eis zou stellen dat HDR ondersteund moet worden bij Netflix titels met HDR vind ik niet meer dan logisch, maar niet dat HDR altijd maar aan moet staan.

Misschien moeten we bij Netflix gaan klagen dat niet HDR Netflix content er niet uit ziet, misschien kun die dan afdwingen dat niet HDR content als SDR weergegeven MOET worden. Blijkbaar luisteren ze niet naar klanten maar wel naar Netflix.

Reputatie 6
Badge +8

….
Ik zal zo straks gelijk een nieuwe nieuwssubmit doen op tweakers. …..

https://tweakers.net/nieuws/164034/kpn-draait-forceren-van-hdr-in-tv-ontvanger-niet-terug.html

Submitter: TFHfony

 

Graag gedaan. 

KPN, doe er iets aan. De volgende melding gaat naar wat grotere media.

Reputatie 7

Hoeveel mobiele abonnementen heb je bij KPN ondergebracht?

 

@wjb Op dit moment alleen mijn eigen, maar die loopt nog tot okt ‘21.

Dan zou er een verhoging zijn van €60,- op jaarbasis ivm de compleet  korting die vervalt op dit moment. In dat opzicht nog te verwaarlozen voor 1 jaar. Ga ik gelijk om. De andere loopt elders bij Vodafone nog, maar die eindigt ook ergens in '21.

 

Wordt waarschijnlijk een vorm van mobiel + thuis van T-Mobile, zij hebben toch de beste dekking hier en de meeste masten.

Reputatie 7

Ik heb de mobiele telefonie van mijn hele gezin al sinds jaar en dag naar alle tevredenheid bij T-Mobile ondergebracht.

Internet zal ik echter niet bij T-mobile onderbrengen zolang zij echt dynamische IP adressen hanteren. Het publieke IP adres wijzigt bij T-Mobile dus zeer frequent en dat is in mijn situatie, met veel Site-2-Site VPN verbindingen, niet echt prettig.

Reputatie 7

Ohjaah, daar zeg je nog eens wat,.. Vergeten,…

 

Gaan we opnieuw rekenen :sunglasses:

Reputatie 3
Badge

Ik ga mijn voornemen om TV bij Kpn af te nemen toch maar heroverwegen. Dit is echt een no go voor mij. Er is een reden dat Apple bij de Apple TV 4K de keuze voor content matching (het apparaat neemt de instellingen van de bron over) heeft ingevoerd nadat er veel klachten waren over het geforceerd doorvoeren van HDR/Dolby Vision op alle (ook SDR) bronnen. Het zag er namelijk niet uit en bracht allerlei ongewenste neveneffecten met zich mee. De affecten per TV verschillen ook nogal per merk en type (OLED / LCD). Geforceerd inschakelen is een zeer vreemde keuze.

Als dit zo blijft is dit een goede reden om toch maar voor NL ziet te gaan (is nog veel goedkoper ook én heeft een Apple TV app...) i.c.m. met glas van KPN.

 

Reputatie 7

We vragen al zolang voor "content matching" functionaliteit.

Niet alleen voor HDR/SDR maar ook voor 2160p/1080i/720p.

KPN roept altijd dat bij het switchen van kanaal de televisie dan even op zwart gaat.

Welnu, laat die keuze aan de abonnee, er zijn ook mensen die liever heel even een zwart beeld zien maar daarmee wel de beste beeldkwaliteit voorgeschoteld krijgen.

 

Er is een reden dat Apple bij de Apple TV 4K de keuze voor content matching (het apparaat neemt de instellingen van de bron over) heeft ingevoerd nadat er veel klachten waren over het geforceerd doorvoeren van HDR/Dolby Vision op alle (ook SDR) bronnen.

En er is nog steeds een Netflix app op de Apple TV dus KPN, dat argument dat Netflix dit eist kan resoluut de prullenbak in.

Reputatie 3
Badge

We vragen al zolang voor "content matching" functionaliteit.

Niet alleen voor HDR/SDR maar ook voor 2160p/1080i/720p.

KPN roept altijd dat bij het switchen van kanaal de televisie dan even op zwart gaat.

Welnu, laat die keuze aan de abonnee, er zijn ook mensen die liever heel even een zwart beeld zien maar daarmee wel de beste beeldkwaliteit voorgeschoteld krijgen.

 

Er is een reden dat Apple bij de Apple TV 4K de keuze voor content matching (het apparaat neemt de instellingen van de bron over) heeft ingevoerd nadat er veel klachten waren over het geforceerd doorvoeren van HDR/Dolby Vision op alle (ook SDR) bronnen.

En er is nog steeds een Netflix app op de Apple TV dus KPN, dat argument dat Netflix dit eist kan resoluut de prullenbak in.

Precies, dat het beeld even op zwart gaat is een klein nadeel van content matching, maar weegt zeker op tegen alle nadelen van het geforceerd doorvoeren van SDR of HDR op alle bronnen… en zolang het een keuze is, wat is dan het probleem???

Dit maakt wel duidelijk dat KPN management/PR geen flauw benul lijkt te hebben van wat HDR daadwerkelijk is. Ik hoop dat de ontwikkelaars wel weten wat HDR is en bij deze zeer aparte keuze tegen gas hebben gegeven.

Geef ons gewoon de keuze:

  1. HDR Altijd aan
  2. Content matching (HDR alleen aan als de content daadwerkelijk in HDR aangeboden wordt, dus geen magische metadata vanuit de decoder)
  3. HDR uit.

Ik vind het dan ook zeer jammer dat KPN deze heeft gemaakt om haar klanten als kleuters te behandelen, geen keuze te geven en er actief voor kiest om de beeld kwaliteit om zeep te helpen. Ons geeft dit alleen maar een extra reden om het TV gebruik nog verder te minderen.

Bedankt KPN! Nu mag ik in mijn vrije tijd weer langs bij familie/vrienden om uit te leggen dat jullie het beeld verpest hebben en de TV instellingen aan te passen op jullie incorrecte gebruikt van standaarden...

Badge +12

Ik ga mijn voornemen om TV bij Kpn af te nemen toch maar heroverwegen. Dit is echt een no go voor mij. Er is een reden dat Apple bij de Apple TV 4K de keuze voor content matching (het apparaat neemt de instellingen van de bron over) heeft ingevoerd nadat er veel klachten waren over het geforceerd doorvoeren van HDR/Dolby Vision op alle (ook SDR) bronnen. Het zag er namelijk niet uit en bracht allerlei ongewenste neveneffecten met zich mee. De affecten per TV verschillen ook nogal per merk en type (OLED / LCD). Geforceerd inschakelen is een zeer vreemde keuze.

Als dit zo blijft is dit een goede reden om toch maar voor NL ziet te gaan (is nog veel goedkoper ook én heeft een Apple TV app...) i.c.m. met glas van KPN.

 


Dat zou ik ook heel graag willen. Probleem is echter FoxSports en Ziggo Totaal die alleen via een provider geleverd kunnen worden. Als dat ook anders zou kunnen had ik die kastjes al lang de deur uit gedaan.

Reputatie 7

@wjb Zeker weten dat ik terugga naar T-Mobile,.. Ben wel klaar met dat dekkinggesodemieter van Vodafone/KPN.

 

Ooit eerste abbo afgesloten in November 2002 :rofl:

 

Oh, inmiddels ook de VIP5202 in een doos gestopt, we gaan even een maandje Streamingsgewijs spelen, Nog geen NLZiet, proberen eerst de kabel :laughing:

Ziggo Sport kan je gewoon OTT rechtstreeks bij deze betaalzender kopen: https://www.ziggosport.nl/kijken/

 

Fox Sports inderdaad vanwege de eredivisietaks. Dan snijdt die betaalzender zichzelf in de vingers als ze losse abonnementen gaat verkopen.

Kpn gefeliciteerd het is gelukt landelijk nieuws gehaald! 

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5040501/interactieve-tv-bij-kpn-verplicht-hdr-zelfs-als-het-lelijk

Badge +12

Kpn gefeliciteerd het is gelukt landelijk nieuws gehaald! 

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5040501/interactieve-tv-bij-kpn-verplicht-hdr-zelfs-als-het-lelijk

 

Je zou toch zeggen dat er nu een manager opstaat die zijn ego ondergeschikt laat zijn aan de klant en dit gaat oplossen…

Zo niet...dan is het nog erger dan ik dacht en heb je echt sch**t aan de consumenten die je salaris betalen..

Reputatie 7

Ooit eerste abbo afgesloten in November 2002 :rofl: 

Mijn abonnement loopt nog ietsje langer bij T-Mobile. :wink:

 

Reputatie 4
Badge +4

Ooit eerste abbo afgesloten in November 2002 :rofl: 

Mijn abonnement loopt nog ietsje langer bij T-Mobile. :wink:

 

Lekker belangrijk zeg, ik dacht dat het hier om de update ging van de tv ontvangers

Reputatie 5
Badge +3

Ik denk dat KPN zijn klanten gewoon voorliegt dat Netflix dit verplicht stelt.

Afgezien van het voorbeeld van de Apple TV wat al genoemd is, zit een Netflix app ook al jaren op veel 4K HDR televisies.

Blijkbaar mogen die televisies gewoon SDR doorgeven bij SDR content van Netflix.

Netflix heeft de fabrikanten van televisies hoe vreemd ook, niet gedwongen het toestel altijd in HDR stand te zetten.

 

Dus de neus van Pinokkio KPN is erg lang. 

Reputatie 7

Dus de neus van Pinokkio KPN is erg lang. 

Ik ben bang dat je daar wel eens gelijk in zou kunnen hebben.

Reputatie 7
Badge +22

Het heeft zelfs het RTL Nieuws gehaald!

Het heeft zelfs het RTL Nieuws gehaald!

Das oud nieuws, een forum is ook om te lezen ;) (zie 9 uur terug)

Reputatie 1

Het is dus definitief. Ik heb zojuist mijn KPN abonnement na 12 jaar opgezegd.

 

Het ‘verlossende antwoord’ via de KPN chat van een van de KPN medewerkers die overigens de frustratie snapte en eigenlijk hiermee te kennen gaf het niet met het beleid eens te zijn, dat terzijde.

 

….. Snap dat het frustrerend is, we krijgen er meerdere klachten over, helaas heeft het bestuur al besloten het niet terug te draaien ondanks de klachten …..

Reputatie 7
Badge +30

Hallo allen. De tips die ik plaatste zijn afkomstig van de tv ontwikkelaars zelf. Mensen die hier zeker verstand van hebben. Wat zij zien is dat als je eerder al aanpassingen hebt gedaan qua beeldverbetering, of een tv hebt die dit automatisch doet, dit kan tegenwerken met de HDR instelling vanuit de ontvanger.

Vandaar dus het advies om die te resetten en dan bij te stellen waar nodig. Dat kan wat werk zijn, afhankelijk van je apparaat en wat je verder aangesloten hebt, maar dan zou het daarna goed moeten werken. Het betekent ook niet dat je per sé met alle opties die genoemd zijn aan de gang hoeft te gaan. Als je geen problemen ervaart met een specifiek onderdeel kun je die natuurlijk links laten liggen. 

Als het aanpassen van instellingen niet werkt, of niet voldoende, dan horen we dat graag! Want dan is het blijkbaar iets wat in onze tests niet naar voren is gekomen. We testen veel verschillende merken, types, aansluitsituaties, etc... Maar we kunnen nooit 100% testen. Dus wat dat betreft is jullie feedback heel waardevol!

Maar, daar hebben we wel meer informatie bij nodig. Vermeld dan ook de volgende dingen:

  • Wat ervaar je precies (zo uitgebreid mogelijk)?
  • Wat heb je aangepast in de instellingen?
  • Is de ervaring na die aanpassingen wel anders? En is dat anders dan ook beter (veel of weinig) of slechter (veel of weinig)?
  • Merk en type van je tv?
  • Wat heb je verder aan apparaten in je tv-netwerk?

Hoe meer info we hebben, hoe beter we er wat mee kunnen doen!

In tegenstelling tot wat hier nu een beetje het sentiment lijkt te zijn is het natuurlijk niet onze intentie om de ervaring te verslechteren. Verre van dat. We willen juist dat dingen beter en mooier worden. Dat is letterlijk waar onze ontwikkelaars zich dagelijks mee bezig houden. Dus het feit dat het voor een deel van de klanten niet beter is geworden, is zeker een punt van aandacht.

 


Wat betreft dit: 

Dit is ook een vereiste vanuit onze partners zoals Netflix en YouTube. 

Ter verduidelijking: Onze content partners, zoals Netflix en YouTube, vereisen dat wij HDR ondersteunen, en kunnen wellicht ook bepaalde inhoudelijke eisen hebben over hoe we dat doen. Maar de uiteindelijke uitvoering doen wij.

Reputatie 7
Badge +30

@mAiden, is het inmiddels gelukt met de afstandsbediening? Zo niet, dan raad ik aan om via de servicetool een nieuwe aan te vragen. 

Reputatie 6
Badge +8

 

In tegenstelling tot wat hier nu een beetje het sentiment lijkt te zijn is het natuurlijk niet onze intentie om de ervaring te verslechteren. Verre van dat. We willen juist dat dingen beter en mooier worden. Dat is letterlijk waar onze ontwikkelaars zich dagelijks mee bezig houden. Dus het feit dat het voor een deel van de klanten niet beter is geworden, is zeker een punt van aandacht.

 

Op zich is het een mooi streven om iets mooier en beter te maken. Maar dit doe je niet door HDR aan te zetten op iets wat niet HDR is. Het is alsof jullie nu al het geluid met LOUDNESS aan zouden gaan doorgeven en als mensen het geluid dan niet mooi vinden, maar hun bass & trebble maar terug moeten draaien. Weet je waar je het ook mee kan vergelijken? Een stereo signaal als 5.1 markeren. Leuk, het geluid over alle speakers. Maar er klopt geen hout van. En dat is precies wat KPN heeft gedaan. 
Feit blijft, heel simpel, dat HDR aanzetten op niet-HDR zender gewoon een domme marketing actie is waarbij niet over de techniek is nagedacht. Het beeld wordt er namelijk niet HDR door. HDR wordt geregeld in de studio tijdens het masteren. HDR is niet een knopje wat je aan of uit kan zetten. 
 

@Erik_ Dus eigenlijk vraagt men (niet jij persoonlijk hé) om instellingen te gaan aanpassen omdat er vanuit KPN een gigantische denk en ontwerpfout is gemaakt. Omgekeerde wereld niet? 
Er zijn genoeg mensen met een tv die is gekalibreerd, en die perfect beeld geeft op SDR en HDR met andere bronnen, het is dan ook onzin om instellingen aan te passen om weer fatsoenlijk tv te kunnen kijken (als dat al mogelijk is).

 Maar om snel een antwoord te geven op je vraag;
 

  • Wat ervaar je precies (zo uitgebreid mogelijk)?
    Lelijk beeld, onscherp, kleuren zijn heel ver te zoeken en hangt een waas over het scherm.
  • Wat heb je aangepast in de instellingen?
    Vrijwel niets want niet mogelijk, UDH Colours uitschakelen zorgt niet voor HDR uitschakelen. Game-mode laat kleuren iéts terug komen maar nog steeds moet ik een zonnebril op omdat de helderheid om maximaal worden gezet door HDR.
  • Is de ervaring na die aanpassingen wel anders? En is dat anders dan ook beter (veel of weinig) of slechter (veel of weinig)?
    Zie hierboven.
  • Merk en type van je tv?
    Samsung UE49KS7000
  • Wat heb je verder aan apparaten in je tv-netwerk?
    Genoeg. Maar een oprechte vraag; wat willen jullie met deze info want dat heeft écht 0,0 te maken met het HDR issue.
    Behoudens dat verwacht ik dat je geen tv-netwerk bedoeld maar thuis-netwerk. TV-netwerk zou VLAN4 moeten zijn namelijk 🙂 .