Beantwoord

VIP5202 tv-ontvanger heeft geen audio-uitgang en display terwijl oude ontvanger dit wel heeft

  • 1 July 2022
  • 11 reacties
  • 264 keer bekeken

Reputatie 1

Heb je nog een oude RTV-ontvanger van KPN? Wees er zuinig op. De nieuwere ontvanger, VIP5202, heeft geen audio-uitgang en geen display. Het is dus lastig om een audioversterker aan te sluiten en je kunt niet zien naar welke zender je kijkt of luistert.

icon

Beste antwoord door obelisk 1 July 2022, 13:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Er is een audio uitgang, alleen is deze wel digitaal. Er zijn echter omzetters te koop die dit digitale signaal omzetten naar analoog. Ik heb de ontvanger overigens zelf digitaal aangesloten op mijn versterker (en gebruik dit nooit).

De afwezigheid van een display is vervelend, maar een spiekbriefje met de nummers op de afstandsbediening plakken doet het ook goed. Meestal ben je luisterend er snel genoeg achter welke zender op staat.

Al met al, het probleem is leefbaar naar mijn bescheiden mening.

Reputatie 1

Dat spiekbriefje lijkt een goed idee. Maar hoe doe je dat? Als ik een andere zender kies, verandert de vermelding op het spiekbriefje niet.

Meestal hoor je zo wat de zender is en anders kies je gewoon de zender die je wil horen van je lijstje.

Je kunt ook de tv heel even aanzetten, dan zie je ook welke radio-zender actief is.

 

Reputatie 7
Badge +10

Je kunt ook de tv heel even aanzetten, dan zie je ook welke radio-zender actief is.

 

Dat zat ik ook te bedenken, doe ik hier ook wel eens, nadeel is dat de radio (home cinema via toslink kpn ontvanger) dan ook uit gaat bij tv weer op standby en moet ik de home cinema weer handmatig aan doen. Luxe probleem, maar toch die handshake 😅 De 5202 is een vlot en strak ding, maar een display vind ik en nog steeds, ook een gemis. 

Reputatie 7
Badge +8

Het display mis ik niet heel erg maar anderzijds …

Een display dat je naar believen kunt uitschakelen, de klok kunt laten zien, het zendernummer of zenderlogo. Kan voor velen en welkome aanvulling zijn.

Ik zie het ontbreken van de display als een groot gemis. Kortstondig aanzetten van de TV is hier heen oplossing. Onbegrijpelijk dat dit zo gedaan is.

rob@rdee.nl

Reputatie 7
Badge +20

Ik zie het ontbreken van de display als een groot gemis. Kortstondig aanzetten van de TV is hier heen oplossing. Onbegrijpelijk dat dit zo gedaan is.

rob@rdee.nl

 

KPN heeft dat niet gedaan.

De fabrikant van de KPN tv decoder, in dit geval Arris, heeft dat gedaan.

Persoonlijk zou ik het display ook niet missen.😉

 

Audio zit er inderdaad op:

een optische digitale audiopoort 

Er zijn adapters om dit naar analoog om te zetten. 

KPN heeft voor deze Arris decoder gekozen (niet ik), een teruggang in functionaliteit dus.

De optische audio poort dwingt me om een Toslink kabel en converter ( ca € 20,00 ) aan te schaffen waar ik ook niet op zit te wachten.

Positieve is dat deze decoder tot nu toe (2e dag) beter werkt dan de vorige (HBM2260 Arcadyan).

geen stotterend beeld meer.  Voorheen moet is soms wel 3x per dag de decoder een reset geven.

Ik blijf het display missen.

rob@rdee.nl

Reputatie 7
Badge +20

KPN heeft voor deze Arris decoder gekozen (niet ik), een teruggang in functionaliteit dus.

De optische audio poort dwingt me om een Toslink kabel en converter ( ca € 20,00 ) aan te schaffen waar ik ook niet op zit te wachten.

Positieve is dat deze decoder tot nu toe (2e dag) beter werkt dan de vorige (HBM2260 Arcadyan).

geen stotterend beeld meer.  Voorheen moet is soms wel 3x per dag de decoder een reset geven.

Ik blijf het display missen.

rob@rdee.nl

 

Hij heeft nog een super groot voordeel: hij verbruikt veel minder energie (volksmond stroom).😉

Zowel als hij aan staat als uit (in Stand-by is het verschil zelf nog groter). 

 

Ik heb eens rond gekeken op Google en zag dat bijna alle nieuwe modellen IPTV decoders geen display hebben.

 

Als jouw audio apparatuur een toslink ingang heeft (dat hebben volgens mij bijna alle modellen die de laatste 20 jaar gemaakt zijn), dan heb je alleen de Toslink kabel nodig.

 

P.S.

Dit is een open forum, waar vooral klanten van KPN elkaar helpen.

Privé zaken zoals mailadressen kan je beter hier niet plaatsen.😉

De optische audio poort dwingt me om een Toslink kabel en converter ( ca € 20,00 ) aan te schaffen waar ik ook niet op zit te wachten.

Wat jammer dat je dat zo ervaart, @RDee . Zelf heb ik al dik 15 jaar versterkers met 1 en nu 2 optische ingangen. Dus dat analoog verdwijnt op een decoder is m.i. niet zo gek. Scheelt ook weer in de grootte van de decoder.
Gelukkig is het zo goedkoper dan een heel nieuwe versterker en is het een éénmalige uitgave.

De display gebruikt a extra stroom en b extra ruimte. Die zal dus in de toekomst overal wel op decoders verdwijnen. Maar je hebt tenslotte al een gigantisch display in de kamer staan. Die kan je ook éven aanzetten tijdens bediening.

P.S. Ziggo is geheel overgestapt op de Next Mini. Die heeft alleen een HDMI uitgang. (ook daar zijn converters voor te krijgen trouwens.)