Beantwoord

Zappen erg traag met VIP5202

  • 21 June 2022
  • 28 reacties
  • 817 keer bekeken

Hallo beste forumlezers!

Ik ben sinds kort glasvezel-klant en had voorheen een Ziggo abonnement. Een vraag over de TV: wat is zo’n beetje de gangbare snelheid waarmee je wisselt tussen kanalen? Dus voordat je beeld en geluid hebt? En als je een opname vooruit spoelt, wat voor tijd is daar ‘normaal’ te noemen?

 

Bij Ziggo ging zappen snel en zonder vertraging, bij KPN is mijn eerste ervaring dat de VIP5202-ontvanger het niet helemaal kan bijhouden. Ik zie nu ongeveer 4 tot 5 seconden per keer dat je van kanaal wisselt, maar dan heb je beeld en nog geen geluid. Dat duurt ook nog even: eerst heb je 1 seconde niet-gesynchroniseerd beeld en geluid en dán pas synchroniseert de boel en kun je normaal TV kijken. Dan ben je dus wel ruim 5 tot 6 seconden kwijt.

 

Ik heb al een hoop topics gelezen op de forums en zie dat meer mensen met deze eigenschap te maken hebben. Ben niet onbekend met internet, TV, et cetera: dus na de gebruikelijke stappen (resetten modem, resetten van je TV-ontvanger, al zou dat niet nodig moeten zijn, andere UTP-kabel) toch maar zelf een topic gemaakt. Ik begrijp dat IPTV langer nodig heeft om iedere keer de stream op te bouwen, maar dit is echt een mega stap terug in de tijd als je snel zappen gewend bent.

Een opname bekijken en doorspoelen is helemaal een hel, want iedere keer als je 30 seconden voor- of achteruit gaat kost dat je dus…. 5 seconden.

 

Kan iemand mij de gouden tip geven of is dit gewoon echt een eigenschap van deze TV-ontvanger?

icon

Beste antwoord door Nitronix 18 July 2022, 10:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Goedemorgen beste ikzelf heb ook decoder Arris 4k 5202.en heeft daar geen last van met naar andere kanalen te gaan. Misschien helpt een frisse Reset. Kijk even op het nieuwe menu. Daar kunt u het instellen bij toegankelijk. 😀

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @Nitronix! Kan je aangeven of het probleem (tijdelijk) verdwijnt als je een reset doet van je Experia Box?

Verder wil ik je ook vragen of er nog andere apparatuur tussen je Experia Box en je tv-ontvanger zit. Bijvoorbeeld een switch of DVS. Of dat dit een verbinding is met een ethernet kabel.

Ik hoor het hier graag van je. 🙂

Ik merk dat het zappen inmiddels iets sneller gaat, maar nog steeds aanzienlijk langzamer dan ik had verwacht. Misschien is het gewoon een eigenschap van het apparaat?

 

Er zit geen andere apparatuur tussen de Experia Box en de TV-ontvanger, ik gebruik enkel een ethernetkabel.

Ik heb hetzelfde idee, een paar seconden kost het wel als je tussen zenders schakeld, en de 30 seconde vooruit bij de opname is netto 20 seconden, dus die gebruik ik amper.

Je went er aan, weet wel dat het beter is geweest met het oude platform.

Reputatie 7
Badge +20

Dat is een nadeel van IPTV.

Alle commando's gaan via de cloud naar de server en daar wordt dan de gevraagde wijziging doorgevoerd. (op de KPN tv ontvanger komt alleen de zender binnen, waarna je kijkt (gaat kijken)).

Normaal moet het wel binnen 1 (hooguit) 2 seconde gaan.

Probleem kan inderdaad een switch of DVS zijn.

 

@Doornekamp33 

Ziggo werkt met DVB-C en daar komt alles tegelijk binnen.

Vandaar dat het bij Ziggo sneller gaat.

Maar ook hier is altijd een lichte vertraging, omdat het digitale beeld altijd eerst moet opbouwen (dat is zowel bij IPTV als bij DVB-C)

Zo werkt het niet Joop, KPN gebruikt multicast en daarbij is het signaal altijd direct aanwezig net als bij DVB-C. De vertraging zit in het doorschakelen van het ip verkeer en opbouwen van het eerste beeld.

Nou @joop2011 Ik zit nu op Ameland, als Ziggo zo gaat werken als in het hotel is het trager dan KPN, hier 3 seconden zwart, dan een streepje beeld na 5 seconden vol beeld en nog even later pas beeld, al met al meer dan 10 seconden voor het volledig is.

Reputatie 7
Badge +20

Zo werkt het niet Joop, KPN gebruikt multicast en daarbij is het signaal altijd direct aanwezig net als bij DVB-C. De vertraging zit in het doorschakelen van het ip verkeer en opbouwen van het eerste beeld.

 

Hoe kom je daar nou weer bij.

KPN werkt met IPTV en alleen het signaal voor de zender waar je na kijkt komt bij je binnen.

Er gaat een UTP kabel naar de KPN tv decoder.

En het kan ook alleen met IPTV, anders is de bandbreedte veel en veel te groot voor koper klanten.

En volgens mij zelfs voor glasvezel klanten.

Voordat ik overging op 200/200, kon ik het zelfs meten en je ziet aan het verbruik dan dat je maar 1 stream van 1 zender binnen krijgt.

 

Zie hier voor de KPN Arris VIP 5202 op de KPN site.

En zie hier voor een test.

 

Je bent in de war met Digitenne van KPN denk ik.

Daar komt wel alles tegelijk binnen.

 

Over een coax kabel is het mogelijk om zo'n grote bandbreedte in 1 keer te verzenden.

Via Koper kan dat niet.

Via glasvezel in theorie wel, maar ook daar wordt gekozen voor IPTV, zodat je meer dan 100 zenders probleemloos kan kiezen.

En ik moet zeggen, bij ons gaat het zappen best snel. 

Uhm, @joop2011  over coax kan het wel en over koper niet, dat klopt niet helemaal, coax is ook koper, gaat denk ik over de techniek die er achter zit om het door te sturen.😜😜

Bij multicast iptv zijn op de backbone alle kanalen aanwezig, doorgeven naar de klant is een kwestie van een (virtuele) schakelaar omzetten. Inderdaad heeft de klant niet alles tegelijk, alleen waar de ontvanger om vraagt, maar daar gaat de tijd niet inzitten.

Reputatie 7
Badge +9

Goedeavond mijn ouders hadden vroeger een lampen tv die had wel wat tijd nodig 😆nu 1,3sec een andere kanalen te kiezen 😀

De Loewe Opta zeker, die hadden wij tenminste, snel de TV aanzetten, glas drinken met wat erbij halen en dan op het gemakje gaan zitten, ongeveer dan had je beeld, en ja NL 1 en 2 en we hadden twee Duitsers met die grote Hark op het dak, die pas een half jaar geleden van het dak is gehaald, stond er nog steeds op.😱😱

Reputatie 7
Badge +20

Uhm, @joop2011  over coax kan het wel en over koper niet, dat klopt niet helemaal, coax is ook koper, gaat denk ik over de techniek die er achter zit om het door te sturen.😜😜

 

Coax kabel is inderdaad ook koper.

Maar Coax kabel is een kabel waar je een hele grote bandbreedte over heen kan sturen.

Zie hier.  En zie ook hier.

Je kan alle TV kanalen gelijktijdig erop zetten en ook nog internet daarnaast.

 

Met koper bedoel ik eigenlijk de “oude telefoonkabel van PTT (nu KPN).

Daar heb je veel en veel minder bandbreedte.

 

Ook over UTP kabel kan je lang niet zo'n grote bandbreedte verzenden dan over een coax kabel.

 

Bij glasvezelkabel kan je ook een hele grote bandbreedte in 1 keer verzenden, alleen dat gebeurd helaas niet meer. De coax op het glasvezelkastje is enkele jaren verdwenen (helaas).

Zie ook hier. 

Reputatie 7
Badge +20

Bij multicast iptv zijn op de backbone alle kanalen aanwezig, doorgeven naar de klant is een kwestie van een (virtuele) schakelaar omzetten. Inderdaad heeft de klant niet alles tegelijk, alleen waar de ontvanger om vraagt, maar daar gaat de tijd niet inzitten.

 

Zie mijn antwoord boven op de reactie van @Doornekamp33 

Eigenlijk geef je hier zelf aan dat er maar 1 kanaal bij de klant binnen komt en dat bedoelde ik.

Verder laat ik het hier bij.😉

@joop2011 , Ik begreep je ook wel, alleen je koos de bewoording een bettje ongelukkig zodat je mij een kans gaf om………..😁😁

Maar ook over de oude koperlijn van KPN zou er meer kunnen, kost alleen kapitalen en is glas ook voor de toekomst goedkoper in gebruik en aanleg.

 

Reputatie 7
Badge +17

@Nitronix we zijn ondertussen een paar dagen verder. Is de snelheid van het zappen stabiel gebleven? Ben je tevreden met de snelheid waarmee het gaat?

Een paar seconden vertraging tussen het zappen is normaal. Als dit langer dan 3 seconden duurt of bijvoorbeeld wel eerst geluid krijgt en pas veel later beeld, laat het hier dan weten. 

Bedankt voor alle reacties, ik heb inmiddels een aantal dagen kunnen testen.

 

Kort samengevat ben ik niet tevreden en is het geheel ronduit 'traag' te noemen. Ik sluit uit dat dit aan mijn installatie binnenshuis ligt. Het zappen kost gemiddeld genomen 3 tot 5 seconden per keer dat ik van zender wissel. Als ik een opname pauzeer en het afspelen hervat dan duurt het minimaal 3 seconden voordat ik weer beeld én geluid heb.

 

Ik werk in de IT-wereld (heb in het verleden ook voor Telfort en KPN Glas gewerkt) en ben erg goed bekend met de gebruikte technieken en wat de verschillen zijn t.o.v. Ziggo. Maar de algehele ervaring met TV via KPN is bij mij nu echt niet positief te noemen.

 

Toevallig sprak ik een collega die een nieuwe ontvanger van Ziggo heeft gekregen, dat is een ontvanger die zonder coax (!) en nu over IP een TV-signaal levert. Heb bij hem thuis eens gekeken hoe e.e.a. werkt: het zappen gaat echt aanzienlijk sneller dan wat ik thuis ervaar. Mijn vermoeden is dat mijn huidige TV-ontvanger niet helemaal tof is of dat de Experia Box voor vertraging zorgt.

 

Onderaan de streep dus de vraag: is dit normaal en te verwachten gedrag en zal ik er aan moeten wennen (of toch terug gaan naar Ziggo), of is het wisselen van modem en/of TV-ontvanger een optie?

 

Aanvullend: ik heb dus inderdaad alle mogelijke resets uitgevoerd, al blijf ik het onzin vinden. Dit zou niet nodig moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +17

@Nitronix in dat geval wil ik je vragen je profiel in te vullen. Dan kan ik een ticket voor je aanmaken.  

Het kan zijn dat ik voor het aanmaken van het ticket nog een reset van je modem moet doen. Kan ik dat op ieder willekeurig moment doen of komt het op bepaalde tijden beter uit dan andere? 

Laat het hier nog even weten. Dan zet ik het voor je door. 

Ik heb mijn profiel ingevuld, het modem kan worden gereset bij voorkeur morgen na 10 uur 's ochtends.

Reputatie 7
Badge +17

@Nitronix ik heb het ticket voor je aangemaakt. Er wordt eerst contact met je opgenomen door een monteur die op afstand. Hierna gaan we kijken wat er voor nodig is dit probleem voor je op te lossen. 🙂

Reputatie 6
Badge +8

Het zit hem ook gewoon in die 5202. Die is trager dan de 2952. Ik heb er sinds kort ook een en denk er over om een omruil aan te vragen. 

Reputatie 7
Badge +17

@Nitronix ik zie dat na contact een nieuwe ontvanger is gestuurd. Heeft dit geholpen het probleem op te lossen?

Hi Bram, toevallig heb ik een uurtje geleden de nieuwe ontvanger aangesloten (en de oude is retour gegaan). Wat mij opviel: toen ik dit topic maakte was het zappen echt onwerkelijk traag. Mogelijk heb jij toen iets op afstand gedaan, want de tijd tussen het zappen was daarna korter en het ging allemaal wat soepeler.

Nu heb ik de nieuwe ontvanger aangesloten en deze is net zo log als de andere ontvanger, toen ik die dus net aansloot.

Mijn vraag: heb jij bij je vorige reply (8 dagen terug) inderdaad iets op afstand uitgevoerd? Je sprak toen over een reset van het modem. Zo ja, wil je dat nog eens doen? Vermoedelijk verbetert hier dan weer e.e.a. 😄

 

Ik zal deze info ook doorgeven aan de telefonische collega die mij heeft geholpen met de nieuwe ontvanger.

Reputatie 7
Badge +17

@Nitronix ik heb alleen van afstand dingen uitgelezen. Ik kan niet met een zuiver geweten zeggen dat ik iets gedaan heb waardoor je de verbetering merkt. Wel heb ik het zoals gezegd doorgezet naar de technische dienst. Dus ik ga er vanuit dat de verbetering zit in een gedane update of handeling van de collega. 

Ik hoor graag wat de collega van de technische dienst voor je gedaan heeft om het goed af te ronden. 🙂

Reputatie 7
Badge +17

@Nitronix hoe gaat het op dit moment met het zappen? Heeft de technische dienst het voor je opgelost?