Beantwoord

Zappen op de TV+ Box gaat moeizaam

  • 12 March 2023
  • 25 reacties
  • 577 keer bekeken

Ik heb hetzelfde probleem. Zappen lukt niet of duurt lang. En als er dan beeld is dan bevriest deze.

Door 3x op Oke te drukken werkt deze soms weer, maar een herstart is vaak de enige oplossing.

Het zit in het feit dat de Box 12 gewenst is en is heb nog een versie 10.

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 14 March 2023, 12:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Egbertveen, wat jammer om te lezen dat je hier ook tegenaan loopt! Het klopt inderdaad dat zappen langer kan duren. Dit is een bekende bevinding waar aan gewerkt wordt. Je geeft aan dat je graag een Box 12 wilt, ter vervanging van je V10. Heb je 'm dan wel aangesloten volgens ons aansluitbeleid?

 

Beste Marcia,

Bij installatie eerst niet. Ik heb 3 Google wifi’s die een stabiel 100 mb signaal leveren.

En het zappen lukte praktisch nauwelijks.

Sinds kort heb ik hem alleen op de v10 rechtstreeks laten werken. En op de 5ghz. Het zappen lukt nu altijd wel, maar ik moet meerdere keren voorruit spoelen voordat ik verder kan.

 

Reputatie 7
Badge +30

Dan hoop ik inderdaad dat dit met één van de aankomende updates ook opgelost wordt!

Ik vraag mij af of de nieuwe router v12 router dit op lost. Belangrijk is te zeggen dat je beter bedraad kunt werken totdat KPN het WiFi probleem hebben opgelost. Feitelijk is het geen grote aanpassing. Ze moeten rekening houden met het feit dat de verbinding kort verbroken is, want een herstart lost het probleem wel op.

 

 

Het traag opkomen van zenders heeft niks met bekabeld of wi-fi te maken. Maar alles met de unicast of multicast streams.

Je gebruikt nu de wi-fi vijf gigahertz van de V10 voor de box en dan heb je dus automatisch alleen de unicast streams en die zijn sneller dan de multicast maar multicast heeft wel Dolby geluid en unicast niet.

Ook gebruikers van de box12 melden de traagheid die vooral met tig zenders langs zappen lastig is. Zelf ben ik geen 'zapper' maar een gids raadpleger ;) . Ik gebruik de cijfers als ik een zender wil.

Bekabeld of via wi-fi van de box12 of wi-fi Mesh punten die IGMP snooping ondersteunen zulln resulteren in de wat trager startende multicas streams.

Met wifi v10 en v10a de wat snellere unicast, maar die zijn alleen stereo. 

De huidige opstarttijd van de zenders heeft zeker nog de aandacht van de ontwikkelaars. 👁

De oplossing voor het zappen is nabij @Egbertveen 

 

Het zappen gaat inderdaad sneller. Wat blijft is dat  als je een paar keer van zender wisselt de video niet meer start. Ik moet dan een paar keer op de OK knop drukken voordat ik kan kijken. Beeld is er nu wel, maar start niet en een na een paar minuten krijg je even een hikje en weer verder.
Op de bedraadde versie heb ik dit verschijnsel niet.

De bedrade versie werkt sowieso via de Multicast streams. Daar is de zapsnelheid nu goed, want daar had de laatste update invloed op. (sneller dan via de Arris VIP2952 die hier ook nog staat)

Ik begrijp dat de andere via wifi is verbonden.

Is dat via modem Box12 of Super wifi 2 ?

Of is dat via modem v10 of v10a ? In dit geval gebruikt de box unicast streams en die zappen wat langzamer.

Inderdaad is de WiFi versie direct aangesloten op V10 modem.

De afstand is niet zo ver, direct boven de meterkast en via de 5Ghz.

En op een kanaal die niemand gebruikt.

Zou de versie 12 dit beter doen?

Stuur maar een V12 op dan kan ik dit testen.

Reputatie 7

De V10 ondersteunt geen "multicast to unicast" en dus zal de TV+ Box op unicast ingesteld moeten zijn als je deze via wifi op een V10 aansluit. Als deze op multicast ingesteld staat dan verklaart dat het trage zappen immers elke keer begint hij via multicast met de zender te verbinden maar dat lukt niet en dan valt hij terug op unicast. Dat kost tijd.

Weet ook dat unicast een lagere beeldkwaliteit heeft t.o.v. multicast.

Stuur maar een V12 op dan kan ik dit testen.

Helaas doet kpn dat niet. 

Zelf had ik de dvs van de buurvrouw gesnaaid toen begin januari, tijdens de testperiode, multicast kwam.

Inmiddels staat de TV+ DIW7022 1½ meter van mijn v10 en dus met kabel.

En je test het toch al met die bedrade?

goede tip van wjb. Zet die boven op unicast onder Video mode.

Kpn levert nieuwe kastjes en het modem niet. Die snap ik niet, v10 ondersteund de nieuwe kastjes niet volledig. Als ik dit geweten had dat ik een slechtere kwaliteit aan beeld zou krijgen, tja dan ….. Bij mijn vorige verlening kreeg ik alles vervangen. Nu laat KPN mij in de steek.

Inderdaad wil kpn de modem niet ruilen. Ik ga even onderzoeken of ik de aankoop nog kan terug draaien. Ze hebben mij iets verkocht wat niwt volledig werkt. Ik heb een auto kregen met 3 wielen. Erg jammer voor de jarenlange relatie.

Nieuwe klanten krijgen alles wel volledig geleverd. Blijkt dus dat je eerst naar een Ziggo moet voordat je serieus genomen word.

Reputatie 7
Badge +24

Wat had u eerst eigenlijk? De Arris ontvangers moesten gewoon bekabeld aangesloten worden. Als u de nieuwe 7022 ontvangers op dezelfde manier aansluit, dan moet het gewoon werken op de Experiabox v10.

Het is mij verkocht als wireless en werk perfect. Geen kabels meer nodig. Mijn vrouw blij dat die kabel weg kan. Nu zit ik er nog mee. Ik heb dit met Kpn nog niet mee gemaakt. Ze verkopen gouden bergen om de kpn + tv te promoten. Ze ze zijn net zoals alle andere partijen geworden, blijkt. Mijn vertrouwen is beschadigd. 

Reputatie 7
Badge +24

Sluit ze gewoon bekabeld aan. Net zoals u dat voorheen had. Dan zullen ze gewoon goed functioneren. Even afgezien van de bekende bugs/tekortkomingen.

Als u het anders wilt, dan zult u moeten investeren SuperWiFi's. Maar het is de vraag of dat überhaupt iets uithaalt. Want de problemen die u heeft hebben heel veel andere klanten ook. Ook klanten die de ontvanger gewoon bekabeld aangesloten hebben.

Inderdaad werkt het bekabeld wel. Alleen dan moeten ze het niet verkopen dat de WiFi ook werkt, want dat is niet zo. Dit product werkt nog niet optimaal. Ze werken beter met de V12 modem, maar Kpn wil deze niet ruilen. Ze leveren tegenwoordig geen service meer. Ik kan een Fritz box kopen is hun reactie. Mijn ogen zijn nu geopend, nooit gedacht dat ik nu ook andere providers ga bekijken. Kpn was nooit ter discussie in huis. Het zij zo, ik zit er nu aan vast voor een jaar. Of ik een Fritz modem koop weet ik nog niet, maar Kpn gaat deze zeker niet leveren.

Reputatie 7
Badge +20

@Egbertveen 

 

Welke KPN experiabox of Box12 (KPN router modem) heeft u?

 

Na de V10A heeft KPN de opvolger Box12 genoemd.

Bel 0800-0402 gratis en vraag of je de Box12 kan krijgen i.v.m. beeldkwaliteit van de DIW7022.

Maar ik begrijp dat je dat al gedaan hebt.

 

Vul je Profielgegevens zo compleet mogelijk in en wacht op een moderator (KPN medewerker), hopelijk kan hij / zij je verder helpen. 

 

@Marcia_ 

Weet jij waarom deze klanten de Box12 niet krijgen?

Bij mensen die alles bekabeld hebben, is de V10 perfect.

Maar via WIFI wel, lees ik in meerdere topics.

Alvast mijn hartelijke dank.

Hoi EgbertVeen

Zet Video mode op Unicast. Dan zal het zappen via de wifi van de v10 ook snel(ler) gaan. De ontvanger probeert dan niet steeds naar de multicast stream te zoeken/schakelen per zender.

Reputatie 7
Badge +20

@PeterG 

Wel jammer dat het alleen via de WIFI van de Box12 werkt, multicast.

 

Bij Unicast is het beeld (iets) minder mooi toch?

Ach. Ik zie het verschil nauwelijks (43 inch), @joop2011 .

Multicast (alleen live! momenteel) 7,3 Mbps. 

Unicast (zelfs na even pauze) 6 Mbps. 

Reputatie 7

Ach. Ik zie het verschil nauwelijks (43 inch), @joop2011 .

Laat onverlet dat het wel jammer is dat multicast alleen via een V12 en via de “super”WiFi 2 werkt.

Overigens volstrekt logisch immers de andere Experia Boxen en wifi toegangspunten van KPN ondersteunen geen “multicast to unicast”.

Reputatie 4
Badge +3

.... Alleen dan moeten ze het niet verkopen dat de WiFi ook werkt, want dat is niet zo.

 

 

Wifi wordt bij de KPN Experia Box v10/v10a alleen ondersteund in combinatie met SuperWifi 2, toch?

Reputatie 7
Badge +20

@PeterG 

Dus alleen het verschil van stereo en dolby.

Straks als de HD+ kanalen er zijn, is het wel goed te zien (verwacht ik).😉

Ohja. Heel scherp, @joop2011 . Ontbreken Dolby was ik nog vergeten. Maar meestal is er alleen een surround systeem bij de tv in de woonkamer ( of aparte tv kamer).

Overigens gaan de unicast kanalen wel Dolby geluid krijgen.