Beantwoord

Zendervolgorde zelf bepalen

  • 10 November 2020
  • 51 reacties
  • 2382 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +5

Wanneer is het mogelijk om zelf een zender volgorde te bepalen in de favorietenlijst?

icon

Beste antwoord door Jose_ 15 November 2020, 12:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

51 reacties

Badge +19

Waarschijnlijk nooit. Wat mij betreft is het ook overbodig.

Reputatie 5
Badge +5

Wat mij betreft zeker niet overbodig! Maar ik denk dat dit niet gaat gebeuren. 

Reputatie 7
Badge +28

Voorlopig niet vrees ik. 
 

Ik kijk zelf op een andere manier TV. Al mijn hele leven kan ik zelf de zendervolgorde instellen. Ik zou niet anders willen. Absoluut not-done dat iemand anders dat voor jou gaat bepalen. 

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @denvug_ams, dankjewel voor je vraag! Op dit moment is daar niets over bekend. Ik verwacht daarom helaas niet dat dit in de nabije toekomst mogelijk zal worden.

 

Admin, toevoeging: je kunt door middel van een eigen zenderlijst zelf bepalen welke zenders er zichtbaar zijn in de gids. Het is echter niet mogelijk om de nummering van de zenders/de volgorde van de zenders aan te passen. Dit gaat ook niet mogelijk worden.

Dat is erg jammer. Zeker gezien de vele vragen hierover eerder al via dit forum. Stomme vraag misschien maar als jullie langs jullie favoriete zenders willen zappen, en de zenders wil overslaan die je nooit kijkt, hoe doe je dat dan handig?

Reputatie 2

geloof niet meer in de leugens van kpn,

 

ze zijn blijkbaar allemaal lui, aan de telefoon zeggen ze je dat je de 1e klant bent die hierover begint, maar de 1e topic over zendervolgorde en favorieten instellen en op volgorde zetten was 8 jaar geleden gepost.

 

Kpn is gewoon niet van plan te luisteren naar wie dan ook, en houd u gewoon dom. als ik dit had geweten was ik nooit overgestapt van ziggo naar kpn.

 

Een week na mn klacht zei een telefonist dat hij het zou doorgeven aan het software kpn developer team.  ik ga er niet van uit dat ze daarvoor uit hun winterslaap zullen ontwaken.

 

mvg Richard

Reputatie 2

Inderdaad super irritant. En zeker niet overbodig joep1965. Ik vind het niet handig dat wanneer ik Nederland 1 HD Glas op nummer 600+ Of zoiets moet zappen om vervolgens weer naar nummer 10 te moeten voor een niet HD glas zender. Super irritant. 

Reputatie 7
Badge +20

@Uber slaat gewoon helemaal nergens op wat jij schrijft.

En Uber, je went snel genoeg aan de nummers waar de zender zit, anders maak je een lijstje waar jouw favorieten zenders te vinden zijn. 

 

Wat betreft HD glas kanalen (661-670), die hadden jaren geleden al vanaf 1 moeten staan.

Had KPN destijds wel toegezegd.

Gisteren zat ik te zoeken naar een metafoor voor de TV software van Arris VIP5202 waarbij de volgorde van de voorkeuze zenders niet zelf te bepalen is. Eerst dacht ik aan een ruimtevaartbedrijf die een ruimtereis aanbied aan welgestelde mensen, en dan geen raampje in de capsule heeft gemaakt . Net dacht ik aan een auto op de markt brengen waarbij de versnellingen door elkaar zitten. Deze laatste vind ik beter.

 

Metafoor 3: De dochter van de Durrells die bij de huisarts gaat werken, en de patiënten op lengte in het file systeem zet. Metafoor 4: Een fornuis op de markt brengen met alle warmtestanden door elkaar.

 

En software heet software, omdat het aan te passen is. Maar het is niet mijn ambacht daarom mag ik mij er niet mee bemoeien.

 

Ik heb KPN ook benaderd en inderdaad is deze optie nog steeds niet beschikbaar. Volgens het KPN forum is dit een onderwerp wat al minstens 8 jaar besproken word. Klanten willen het, maar krijgen het niet. Gisteren Arris proberen te benaderen, maar hun websites zitten qua klantenservice bijna helemaal dicht en afgesloten naar klanten. Uiteindelijk iemand aan de chat gehad, en hun antwoord was dat zij er niets aan kunnen doen. Gesloten systeem. Is klant nou Koning of lastig.

Reputatie 7
Badge +8

@Uber slaat gewoon helemaal nergens op wat jij schrijft.

En Uber, je went snel genoeg aan de nummers waar de zender zit, anders maak je een lijstje waar jouw favorieten zenders te vinden zijn. 

 

Wat betreft HD glas kanalen (661-670), die hadden jaren geleden al vanaf 1 moeten staan.

Had KPN destijds wel toegezegd.

En juist ook daarom is het toch een prima idee om - op zijn minst - de persoonlijke zenderlijst naar eigen wens te kunnen indelen? De ‘glasklanten’ kunnen dan de glaszenders vooraan in de lijst plaatsen. En hoeft ook niemand met een lijstje op schoot naar de favoriete zender.

Want zeg nou zelf: anno 2022 met lijstjes klooien getuigt toch ook niet echt van vooruitgang? 

Wat een beetje teleurstellend is, dat hoewel het al lang wordt gevraagd om de glaszenders vooraan te plaatsen en het indelen van de (eigen) zenderlijst, KPN telkens reageert alsof ze door de vraag worden overvallen. ‘Er zijn nog geen plannen voor’, maar omdat het dus vaak wordt gevraagd zou het best eens kunnen zijn, dat het technisch onmogelijk is. Of dat daar geen prioriteit aan gegeven wordt, om wat voor reden dan ook. Communiceer dat dan.

Reputatie 7
Badge +20

@Uber slaat gewoon helemaal nergens op wat jij schrijft.

En Uber, je went snel genoeg aan de nummers waar de zender zit, anders maak je een lijstje waar jouw favorieten zenders te vinden zijn. 

 

Wat betreft HD glas kanalen (661-670), die hadden jaren geleden al vanaf 1 moeten staan.

Had KPN destijds wel toegezegd.

En juist ook daarom is het toch een prima idee om - op zijn minst - de persoonlijke zenderlijst naar eigen wens te kunnen indelen? De ‘glasklanten’ kunnen dan de glaszenders vooraan in de lijst plaatsen. En hoeft ook niemand met een lijstje op schoot naar de favoriete zender.

Want zeg nou zelf: anno 2022 met lijstjes klooien getuigt toch ook niet echt van vooruitgang? 

Wat een beetje teleurstellend is, dat hoewel het al lang wordt gevraagd om de glaszenders vooraan te plaatsen en het indelen van de (eigen) zenderlijst, KPN telkens reageert alsof ze door de vraag worden overvallen. ‘Er zijn nog geen plannen voor’, maar omdat het dus vaak wordt gevraagd zou het best eens kunnen zijn, dat het technisch onmogelijk is. Of dat daar geen prioriteit aan gegeven wordt, om wat voor reden dan ook. Communiceer dat dan.

 

Ik ben het er wel mee eens dat je de zenders in een eigen volgorde zou moeten kunnen zetten. 

 

@Berteman ik heb geluk.

Ik heb de Logitech Harmony Ultimate one.

Daar kan je een voorkeuzelijst in maken.

Door op het pictogram van de zender te klikken, gaat hij naar die zender toe.

 

Het is makkelijk, maar bij Ziggo (waar het wel kon op de Humax 5200 etc.) heb ik ook gemerkt dat zijn eigen lijst nadelen heeft.

Zenders krijgen wel eens een nieuw nummer of veranderen van nummer. Ook bij KPN gebeurd dat regelmatig en dan ben je hem kwijt in je lijst en ook de nummers op de HUMAX hadden dan een ander (lager) nummer. 

P.S. als dat gebeurd, moet ik het ook in mijn AB van Logitech aanpassen. 

 

Maar geloof me of geloof me niet, de nummers waar de zenders zitten went snel.

Dat HD glas op 1 - 10 moet, heeft ook een andere reden.

Dan kan je de opname ook op andere apparaten zien (kan nu niet).

Ook hoop ik nog steeds op meer HD kanalen, het beeld is mooier (ook al weet ik dat niet iedereen dat ziet). 

 

Wat betreft voorkeuze kanalen maken bij KPN.

Ik denk dat KPN dat nooit gaat doen.

Reden? geen idee. 

 

Anno 2022? Hoezo, deze techniek en mogelijkheden waren er in 2000 ook al. 

Ik denk wel dat het met DVB-C makkelijker is dan met IPTV. 

 

Reputatie 7
Badge +28

@Berteman 

Gelukkig kunnen wij in onze VU+-ontvangers wel gewoon de zenders plaatsen op de plekken die wij willen. Ik zou niet anders willen.
 

Gewoon heel erg slecht dat dit bij KPN-TV niet kan. Je kunt wel een zender verbergen, maar het idee dat iemand anders voor mij de zendervolgorde bepaalt, zou ik onacceptabel vinden. 

Reputatie 7
Badge +8

Uiteraard is het me bekend @Noordzee, dat het met VU+ heel eenvoudig is, de zenderlijst helemaal naar eigen wens in te delen. En heel makkelijk, geen gepiel op de afstandsbediening met ingewikkelde toestanden en zeer beperkte mogelijkheden, maar gewoon op de laptop en met een druk op knop, stuur je de zenderlijst via het thuisnetwerk zo naar je ontvanger(s). Via de wifi of bedraad, het kan allemaal. Zender erbij of eraf: het is allemaal zo gebeurt.

Ik vind die gesloten ontvangers met een door anderen gedicteerde zendervolgorde, in een volstrekt onbegrijpelijk volgorde, het grootste nadeel. Kijkende naar de lijst van KPN, is er ook geen enkele logica in te ontdekken.

Uiteraard is het me bekend @Noordzee, dat het met VU+ heel eenvoudig is, de zenderlijst helemaal naar eigen wens in te delen. En heel makkelijk, geen gepiel op de afstandsbediening met ingewikkelde toestanden en zeer beperkte mogelijkheden, maar gewoon op de laptop en met een druk op knop, stuur je de zenderlijst via het thuisnetwerk zo naar je ontvanger(s). Via de wifi of bedraad, het kan allemaal. Zender erbij of eraf: het is allemaal zo gebeurt.

Ik vind die gesloten ontvangers met een door anderen gedicteerde zendervolgorde, in een volstrekt onbegrijpelijk volgorde, het grootste nadeel. Kijkende naar de lijst van KPN, is er ook geen enkele logica in te ontdekken.

Helemaal eens dat vindt ik ook zo zeer slecht van de kpn ontvanger 

Ik had altijd een eigen kanaal indeling bij canaldigitaal op een Philips tv 

Dat ging via een usb stick set edit software 

Aangezien canaldigitaal geen discovery zenders meer heeft heb ik dat opgezegd 

Kijk soms via de VIP5202 maar meestal via streaming Netflix en Discoveryplus 

Een eigen indeling op de kpn ontvanger anno 2022 moet eens kunnen bijvoorbeeld glas op 1 

Of zenders wat je vaak kijkt vanaf 1 

Niet die waardeloze favorieten lijst 

 

Reputatie 4
Badge +2

Dat KPN zelf de zenderindeling bepaalt kan wellicht ook te maken hebben met praktische en commerciële overwegingen. 

Zo zaten de HD kanalen enige tijd "weggestopt" ergens ver achter in het menu. Zo kun je voorkomen dat, zonder dat het netwerk er klaar voor is, iedereen tegelijk HD gaat kijken. Vervolgens gingen de HD kanalen gefaseerd naar de reguliere nummering. 

Anderzijds kan het een commercieel belang hebben. Zenders kunnen wel eens verschuiven t.o.v. "concurrenten". Zo zaten Discovery en Geographic ooit naast elkaar, maar is Geographic inmiddels wat naar achteren geschoven. Ook willen zenders graag voorkeuren...zet je Net5 of RTL 8 op kanaal 8? Zet je SBS 9 op 9 of, zoals nu gebeurt op kanaal19. Radio 538 zit bv. op kanaal 538, ook al is dat niet een regulier kanaal voor een muziekzender ( allemaal rond de 100). Allemaal dus erg interessant bij gesprekken met commerciële partijen.

Met andere woorden, altijd het KPN boekje met de zenderlijst op de tafel laten liggen. Als ik BBC World aan heb, en ik wil zien wat er in buitenhof komt, moet ik 46 keer op een knopje drukken. Als ik eerst naar NPO1 zap, maar 12 keer. Nu kan ik het al in 11 keer knopje drukken. Leercurve. Of gewoon het zenderoverzicht kopiëren, inlijsten en aan de muur hangen. Wel een website waar het laatste overzicht in pdf A4 formaat is te vinden dan…

 

Ik heb niet alleen kritiek. Ik kan toegeven, het compacte Arris VIP5202 kastje is echt een stuk mooier dan van de andere provider. Het heeft zelfs UHD/4K weergave, ook al heb ik gewoon HD. En dat ik nu maar 1 afstandsbediening hoef te gebruiken is ook gaaf. En het wifi signaal is iets sterker.

Reputatie 7
Badge +28

Wel een website waar het laatste overzicht in pdf A4 formaat is te vinden dan…

@ZCZC 

 

At your services: 

https://www.kpn.com/w3/file?uuid=0aef8e48-c2df-4084-aac1-6987257bcbd2&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=14963&mode=incontext

Reputatie 7
Badge +8

Wel een website waar het laatste overzicht in pdf A4 formaat is te vinden dan…

@ZCZC

 

At your services: 

https://www.kpn.com/w3/file?uuid=0aef8e48-c2df-4084-aac1-6987257bcbd2&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=14963&mode=incontext

Roept toch ook weer vragen op:

* HD Indien beschikbaar op je adres

** Alleen in combinatie met Internet en TV 4K

Als HD op je adres niet beschikbaar is, dan zal de desbetreffende zender in SD worden doorgegeven, neem ik aan. Maar hoe zit dat dan met TV 538 en Wild Earth? Als HD op je adres beschikbaar is, zijn die dan in HD of niet?

En wat nu precies bedoelt wordt met ‘Alleen in combinatie met Internet en TV 4K?

Het lijkt alsof daarmee gesuggereerd wordt, dat TV 4K alleen in combinatie met Internet kan worden afgenomen, maar dat dan blijkbaar niet geldt voor KPN TV zonder TV 4K? Kan KPN TV (zonder TV 4K) dan verkregen worden zonder Internet?

Reputatie 7
Badge +20

Wel een website waar het laatste overzicht in pdf A4 formaat is te vinden dan…

@ZCZC

 

At your services: 

https://www.kpn.com/w3/file?uuid=0aef8e48-c2df-4084-aac1-6987257bcbd2&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=14963&mode=incontext

Roept toch ook weer vragen op:

* HD Indien beschikbaar op je adres

** Alleen in combinatie met Internet en TV 4K

Als HD op je adres niet beschikbaar is, dan zal de desbetreffende zender in SD worden doorgegeven, neem ik aan. Maar hoe zit dat dan met TV 538 en Wild Earth? Als HD op je adres beschikbaar is, zijn die dan in HD of niet?

En wat nu precies bedoelt wordt met ‘Alleen in combinatie met Internet en TV 4K?

Het lijkt alsof daarmee gesuggereerd wordt, dat TV 4K alleen in combinatie met Internet kan worden afgenomen, maar dat dan blijkbaar niet geldt voor KPN TV zonder TV 4K? Kan KPN TV (zonder TV 4K) dan verkregen worden zonder Internet?

 

De HD zenders kunnen, zover ik weet, allemaal in SD worden weergegeven als je geen HD beschikbaar hebt.

 

4K zijn momenteel maar 3 zenders, die kan je alleen ontvangen met een 4K ontvanger (b.v. de 5202) en uiteraard als je internet snelheid goed is.

Als je geen HD kan ontvangen, kan je zeker geen 4K ontvangen. 

De stream van 4K is ongeveer 25MB.

 

En internet heb je altijd, anders heb je ook geen tv bij KPN.

TV gaat via internet (IPTV internet protocol televisie, zie hier.)

Reputatie 7
Badge +8

@joop2011, op de zenderlijst staat bijvoorbeeld NPO 1 HD*. Die ontvang je dus in HD als dat beschikbaar is. Maar hoe zit dat met Wild Earth*? Als die in HD beschikbaar is, dan zou daar toch Wild Earth HD* moeten staan? 

Het 4K pakket bestaat uit 4 zenders maar waarom daar dan expliciet staat vermeld dat  dat alleen ‘in combinatie met Internet met TV 4K’ is? 

Reputatie 7
Badge +20

@joop2011, op de zenderlijst staat bijvoorbeeld NPO 1 HD*. Die ontvang je dus in HD als dat beschikbaar is. Maar hoe zit dat met Wild Earth*? Als die in HD beschikbaar is, dan zou daar toch Wild Earth HD* moeten staan? 

Het 4K pakket bestaat uit 4 zenders maar waarom daar dan expliciet staat vermeld dat  dat alleen ‘in combinatie met Internet met TV 4K’ is? 

 

“off topic” (topic gaat over zendervolgorde.

Logo met HD zie je tegenwoordig vaker niet dan wel.

Ook niet nodig, je ogen zien het verschil.

En als je op gids klikt, dan zie je boven of je SD of HD hebt.

 

Voor 4K zenders heb je behalve voldoende internet snelheid en een 4K tv decoder, ook een 4K abonnement van € 2,50 voor nodig.

Waarom het er apart bij staat, geen idee. Misschien dat iemand van KPN (moderator) dit kan vertellen.

 

“off topic”  

 

Excuus voor dit off topic bericht (antwoord). 

 

@Berteman , je ,kan hier beter een aparte topic over starten.

Je kan ook vragen of de Moderator dit deel in een aparte topic wilt zetten. 

Reputatie 7
Badge +20

Met andere woorden, altijd het KPN boekje met de zenderlijst op de tafel laten liggen. Als ik BBC World aan heb, en ik wil zien wat er in buitenhof komt, moet ik 46 keer op een knopje drukken. Als ik eerst naar NPO1 zap, maar 12 keer. Nu kan ik het al in 11 keer knopje drukken. Leercurve. Of gewoon het zenderoverzicht kopiëren, inlijsten en aan de muur hangen. Wel een website waar het laatste overzicht in pdf A4 formaat is te vinden dan…

 

Ik heb niet alleen kritiek. Ik kan toegeven, het compacte Arris VIP5202 kastje is echt een stuk mooier dan van de andere provider. Het heeft zelfs UHD/4K weergave, ook al heb ik gewoon HD. En dat ik nu maar 1 afstandsbediening hoef te gebruiken is ook gaaf. En het wifi signaal is iets sterker.

 

Waarom tik je het zendernummer niet gewoon in? 

Met andere woorden, altijd het KPN boekje met de zenderlijst op de tafel laten liggen. Als ik BBC World aan heb, en ik wil zien wat er in buitenhof komt, moet ik 46 keer op een knopje drukken. Als ik eerst naar NPO1 zap, maar 12 keer. Nu kan ik het al in 11 keer knopje drukken. Leercurve. Of gewoon het zenderoverzicht kopiëren, inlijsten en aan de muur hangen. Wel een website waar het laatste overzicht in pdf A4 formaat is te vinden dan…

 

Ik heb niet alleen kritiek. Ik kan toegeven, het compacte Arris VIP5202 kastje is echt een stuk mooier dan van de andere provider. Het heeft zelfs UHD/4K weergave, ook al heb ik gewoon HD. En dat ik nu maar 1 afstandsbediening hoef te gebruiken is ook gaaf. En het wifi signaal is iets sterker.

 

Waarom tik je het zendernummer niet gewoon in? 

Bij de andere provider kon ik via de gids makkelijk van de ene naar andere zender fietsen omdat al mijn voorkeuze zenders bij elkaar stonden. Dus als ik op zender NPO1 P- indrukte kwam ik bij Canvas. Nu moet ik gaan onthouden dat BBC World 40 is, terwijl ik deze zender dicht in de buurt van NPO1,2,3 wil hebben. Ik had BBC World, CNN, Al jazeera, Euronews bij elkaar staan. Nu bij KPN staan CNN op 61, Euronews op 62 en Al Jazeera op 63, en BBC World op 40. Dus ik kan vanuit BBC World niet P- of P+ doen om bij de andere drie nieuwszenders te komen. Ik moet nu de nummers gaan onthouden. Terwijl dat niet nodig is als de klant zelf de volgorde mag bepalen.

 

 

 

Na 12 jaar klant bij Ziggo nu overgestapt naar glasvezel KPN. Alles werkt prima BEHALVE dat de zendervolgorde niet ingesteld kan worden. Ik had bij Ziggo NL-zenders eerst, dan blok met nieuws zenders, dan blok met sport zenders etc. Bij het zappen door de zenders zit bij KPN alles door elkaar na eerste blokje NL-zenders. NPO-glas heb ik zelfs niet in mijn favorieten zitten omdat die achteraan de zenderlijst zitten. Echt super-irritant, en mijn vrouw wordt hier helemaal gek van. We willen echt geen memory-spelletje doen om alle KPN kanalen uit het hoofd te leren of eindeloos scrollen door de EPG.

Volgend jaar maar weer terug naar Ziggo want ik heb inmiddels uit de forumberichten begrepen dat KPN het zelf instellen van de zendervolgorde niet kan/wil regelen.

Reputatie 4
Badge +2

Ik ben het helemaal eens met Marcel63. Ik ben nog klant bij Ziggo en overweeg serieus over te stappen naar KPN. Ik ben Ziggo echt helemaal zat. De lage upload, de flinke achterstand in HD zenders, de problemen met de EPG. En dan nog de bejegening richting klanten op hun community. 

Maar het niet kunnen bepalen van mijn eigen zendervolgorde houdt me nog tegen. Ik heb al jaren een eigen indeling van mijn favoriete zenders en weet deze uit mijn hoofd te vinden. Ik snap werkelijk niet waarom KPN dit niet mogelijk maakt.