Zenderwijzigingen KPN TV en Digitenne 2023

  • 22 November 2022
  • 64 reacties
  • 5747 keer bekeken
Zenderwijzigingen KPN TV en Digitenne 2023
Reputatie 7
Badge +19

Op 1 januari 2023 gaan enkele zenderwijzigingen in voor KPN TV en Digitenne. Deze zenderwijzigingen betreffen XITE, ESPN en Comedy Central Extra. Wil je weten wat dit voor jou betekent? Lees dan hieronder verder.

 

XITE

Heb je Interactieve TV?

Vanaf 1 januari 2023 verdwijnt de 4K-zender van Xite op kanaal 691. Je kunt alle muziekvideo’s wel gewoon blijven kijken via de zender 22 en de XITE app via Apps op TV in het menu, of via de smart-tv apps. Let op, dit is in HD kwaliteit.

Heb je Digitenne?

Op 1 januari 2023 verandert het zenderaanbod van je Digitenne abonnement. XITE wordt vervangen door ESPN 1 in het basispakket.

Meer informatie over deze wijzigingen vind je op kpn.com/zenderwijziging.

 

ESPN bij Digitenne

Goed nieuws! Op 1 januari voegen we ESPN 1 gratis toe aan het basispakket van je Digitenne abonnement. Je kijkt de sportzender op kanaal 14. Er zijn geen wijzigingen voor ESPN bij KPN TV.

Heb je al ESPN op Digitenne? 

Op 1 januari breiden we jouw ESPN zenderpakket uit met een extra zender: ESPN 3. ESPN 1 verhuist namelijk naar kanaal 14 in het basispakket. De zenders staan vanaf dan op een andere volgorde. Je blijft hetzelfde bedrag per maand betalen.

 

Comedy Central Extra stopt

Comedy Central Extra stopt per 1 januari. Deze zender staat op kanaal 71 en is onderdeel van het Pluspakket. Comedy Central blijft natuurlijk wel gewoon bestaan op kanaal 12 in het basispakket.

Voor een totaaloverzicht van alle zenders in het Pluspakket kijk je op kpn.com/zenders.

 

Overzicht van de zenderwijzigingen

KPN TV / Digitenne Zender Wijziging Wanneer? Welk pakket?
KPN TV XITE (kanaal  691) Vervalt 1 januari 4K pakket
KPN TV Comedy Central Extra Vervalt 1 januari Pluspakket
Digitenne XITE (kanaal 27) Vervalt 1 januari Basispakket
Digitenne ESPN 1 (kanaal 24) Verhuist naar kanaal 14 in het basispakket 1 januari Basispakket
Digitenne ESPN 3  Wordt toegevoegd op kanaal 26 1 januari ESPN pakket
Radiozender Ujala Radio (851) Vervalt 1 januari KPN TV
Radiozender NPO Radio 4 (804) Naam wijzigt naar ‘NPO Klassiek’ 1 januari KPN TV


Veelgestelde vragen

Waarom stopt XITE 4K als zender?

XITE laten weten dat het aanvoersignaal van XITE 4K op 31 december wordt gestaakt. Dit betekent dat de zender vanaf 1 januari niet meer te zien zal zijn in het 4K pakket. 

 

Waarom kan ik de XITE app niet vinden op mijn tv-ontvanger?

Mogelijk heb je nog niet de juiste tv-ontvanger, controleer daarom je huidige apparatuur: Check apparatuur

 

Hoe kan ik mijn tv-ontvanger omruilen?

Check eerst of je je tv-ontvanger mag omruilen via kpn.com/omruilen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de klantenservice.


Hoe kan ik XITE kijken vanaf 1 januari?

Je kijkt de content van XITE gewoon via kanaal 22 in het basispakket of via de XITE app. Let op, dit is in HD kwaliteit.


Ik heb Digitenne bij KPN. Kan ik ook ESPN kijken?

Ja, je kijkt ESPN op kanaal 14. Wil je ESPN Compleet kijken? Dan kan je alle 3 zenders kijken die alleen te zien zijn met een abonnement op ESPN. Dit abonnement kost voor Digitenne klanten 9,99 per maand.


Ik mis de ESPN zenders na het aanzetten van het zenderpakket.

Heb je een zenderpakket aangezet, maar zie je de zenders niet in de gids? Dat kan je oplossen door de tv-ontvanger even uit te zetten (stand by) en hem opnieuw aan te doen.


Ik zie ESPN 1 niet op kanaal 14, wat moet ik doen?

Maak jij gebruik van een digitenne insteekkaart? Mogelijk is een handmatige update nodig. Ga naar de instellingen van je tv en installeer de zenders opnieuw. Vervolgens kijk je  ESPN 1 op kanaal 14 op jouw televisie.


Waar vind ik de ESPN zenders bij digitenne vanaf 1 januari?

  • ESPN – kanaal 14
  • ESPN 2 – kanaal 25
  • ESPN 3 – kanaal 26


Wijzigt mijn huidige zendervolgorde van Digitenne vanaf 1 januari?

Ja, door het toevoegen van ESPN 1 op kanaal 14 verschuiven enkele zenders. Wil je inzicht in de exacte zendervolgorde en een overzicht van de meest recente zendervolgorde in het Digitenne aanbod kijk dan op de volgende kpn.com/zenderwijziging

 

Waarom stopt Comedy Central Extra?

Onze leverancier Paramount heeft laten weten dat het aanvoersignaal van Comedy Central Extra op 31 december wordt gestaakt. Dit betekent dat de zender vanaf 1 januari niet meer te zien zal zijn in het Pluspakket. De meeste content is ook te zien bij Comedy Central en die zender blijft voor KPN klanten gewoon in het basispakket op kanaal 12.

 

Ben ik contractvrij door deze wijzigingen?

Je krijgt hier persoonlijk bericht over als je eerder mag opzeggen.

 


64 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@Paul_ 

Bedankt voor de tip vwb de nieuwsbriefen;

@PeterG 

Ook bedankt voor jouw tips en links.

 

Reputatie 7
Badge +28

Op de website van kon staat al een aantal jaar de volgende tekst:

4K aanbod steeds groter

Het aantal zenders en programma's in 4K groeit nog. De programma's kijk je makkelijk via het tv-menu.

 

in al de jaren dat ik het nu heb is er niets gegroeid, maar nu verschraald het zelfs.

betaal dus eigenlijk 7,50 (2,50 voor 4K en ( euro voor een extra ontvanger) enkel voor de Bluetooth ontvanger??

Er zijn anders genoeg 4K-zenders en UHD-zenders. Hoewel niet alles beschikbaar zal zijn voor de Nederlandse markt. 

Deze zenders zenden nu uit via de satelliet: 

NASA 4K

Travel XP 4K

Museum 4K

MyZen 4K 

RAI 4K

Fashion 4K

Love Nature 4K 

TRT 4K 

Insight UHD 

Pro7 Sat UHD 

RTL UHD (Duitsland) 

Fransat UHD 

(Lijst is niet compleet, de voornaamste zenders zijn genoemd.) 

Eurosport 4K heeft eerder ook uitgezonden, maar momenteel niet. 

 

Reputatie 6
Badge +3

Klopt @Noordzee, maar helaas heeft niet iedereen een sat ontvanger; misschien is jouw posting een aansporing voor andere members om een FTA ontvangertje aan te schaffen.

Maar beste members, het heeft wel wat voeten in de aarde:

1. Je moet "zicht" hebben op de sat.

2. Er mogen geen opstakels zijn.

3. Als je een huurwoning hebt moet je toestemming vragen aan de verhuurder of je een schotel mag plaatsen.

4. Ben je lid van een VVE moet je ook vragen of je een schotel mag plaatsen.

 

Voor mij was het allemaal simpel: ik ben begonnen met satelliet ontvangst, dit gebruik ik nu voor de FTA zenders.

Maar vwb het aanbod van de zenders is KPN veel beter dan CDS.

Reputatie 7
Badge +28

Ha @D-box ,

Ik had dit lijstje eigenlijk gemaakt om KPN een idee te geven welke zenders ze zouden kunnen toevoegen aan het 4K-pakket. 

Ik denk dat het NASA kanaal best leuk is en op zich niet veel hoeft te kosten (qua inkoop).

Reputatie 6
Badge +3

@Noordzee 

Goed man! 

Hoe meer KPN kan broadcasten deste beter!

Ik hoop dat ze beginnen met W-SPORT (gewoon in HD) en daarna de 4K zenders.

Laten we voor eens en altijd ZIGGO van de troon stoten!

@PeterG dat is ook een goede zender, ze broadcasten in zowel in HD alsmede in 4K.

Reputatie 7
Badge +20

 

Laten we voor eens en altijd ZIGGO van de troon stoten!

 

 

Dat kan pas als KPN alle HD zenders in de originele stream gaat aanbieden en deze ook vanaf 1 gaat zetten.

Op glasvezel anno 2022 (bijna 2023) moet dat kunnen. 😉

 

Nu maar 10 zenders in de betere stream van 12,5 Mb/s op 661-670

(de eerste 10 kanalen).

Reputatie 7
Badge +16

 

Dat kan pas als KPN alle HD zenders in de originele stream gaat aanbieden en deze ook vanaf 1 gaat zetten.

Op glasvezel anno 2022 (bijna 2023) moet dat kunnen. 😉

 

Nu maar 10 zenders in de betere stream van 12,5 Mb/s op 661-670

(de eerste 10 kanalen).

Maar laten we nu niet overal die Glas HD op 1 discussie gaan voeren.. 😉

Reputatie 7
Badge +20

 

Dat kan pas als KPN alle HD zenders in de originele stream gaat aanbieden en deze ook vanaf 1 gaat zetten.

Op glasvezel anno 2022 (bijna 2023) moet dat kunnen. 😉

 

 

 

Maar laten we nu niet overal die Glas HD op 1 discussie gaan voeren.. 😉

 

De reden was dat @D-box aangaf om Ziggo van de troon te stoten.

En dat kan alleen als KPN doet wat ik vermeld.

Dat was de reden en de discussie mag van mij overal en altijd gevoerd worden zolang KPN een belofte van meer dan 4 jaar geleden nog steeds niet is nagekomen.😣😣

Reputatie 7
Badge +20

@Noordzee

 

Laten we voor eens en altijd ZIGGO van de troon stoten!

 

 

Kleine aanvulling, helemaal ideaal is als je de hoogste resolutie via KPN ITV ook kan ontvangen.

En dan de keuze geven (zoals vele streamingdiensten doen) in welke resolutie je wilt kijken.

Dus Alle HD kanalen in 12,5 Mb/s of 7,5 Mb/s of 5 Mb/s  (i.v.m. de bandbreedte van de KPN klant).

Dan heb je in theorie geen losse KPN tv decoder meer nodig en dat scheelt weer een hoop energie.😉

@Noordzee

Laten we voor eens en altijd ZIGGO van de troon stoten!

@PeterG

Welke troon? Op TV gebied loopt Ziggo ook  hopeloos achter. Het grote en eigenlijk enige voordeel van Ziggo op TV gebied zijn de ongecodeerde DVB-C kanalen.

En langzaam maar zeker loopt lineair kijken toch terug, behalve mischien voor sport uitzendingen. 

 

Ik ben ook voorstander om die 2 4K kanalen ofwel in het pluspakket te stoppen of in het basispakket. Zelfs met Xite was het die € 2,50 niet waard. Hoe is het mogelijk dat slechts drie kanalen een kwart kosten van het volledige basispakket. Zo duur zullen deze kanalen niet zijn.

Reputatie 7
Badge +8

Dat zenders stoppen ligt natuurlijk buiten de macht van kpn maar jammer blijft dat ‘er niets bekend is’, over welke zenders er voor in de plaats komen. TV5 terug? BBC Entertainment? 

Waar over bekend? Alle zenderwijzigigen zijn vermeld. Daarbij zijn geen (terugkerende) nieuwe zenders vermeld. Evident dat die er dan ook niet zijn. @Berteman .

Het is duidelijk dat voor de zenders die verdwijnen, er niets voor in de plaats lijkt te komen, want ‘er is niets bekend’, lijkt KPN synoniem voor ‘nee, dat gaan we niet doen’. Immers, dat niets zeggende antwoord is de standaard op vaak terugkomende vragen of langlopende onderwerpen.

Maar anderzijds, langzaam maar zeker loopt het lineaire kijken en het aantal abonnees op de traditionele televisie abonnementen terug. De vraag is dus ook of het inzetten op toevoegen van televisiezenders aan de abonnementen, niet trekken aan een dood paard is. Feit is wel, dat door het verdwijnen van zenders (waar niets voor in de plaats komt), men steeds minder waar voor het geld krijgt.

BBC Entertainment is een SD kanaal. Enkele programma's zijn ook, HD, op BBC First te zien. En op BBC 1, BBC 2 en ONS.

Hoewel lang niet alles van BBC Entertainment is te zien op BBC First, BBC One, BBC Two en ONS, heeft BBC Entertainment in tegenstelling tot BBC One en BBC Two, Nederlandstalige ondertiteling. En hoewel ik KPN niet op ideeën wil brengen om te bezuinigen, veel van BBC First is ook te zien op de NPO, Één, RTL 8 en Netflix.

Of BBC Entertainment een SD zender is? Freedom biedt deze in HD aan:

https://www.breedbandwinkel.nl/abonnement/freedom-internet-100mb-interactieve-tv

Reputatie 7
Badge +8

@Noordzee

Laten we voor eens en altijd ZIGGO van de troon stoten!

@PeterG

Welke troon? Op TV gebied loopt Ziggo ook  hopeloos achter. Het grote en eigenlijk enige voordeel van Ziggo op TV gebied zijn de ongecodeerde DVB-C kanalen.

En de CI+ Module, waardoor er geen aparte ontvangers nodig zijn. En Ziggo heeft een app voor de Apple TV 😉

Reputatie 7
Badge +20

@Noordzee

Laten we voor eens en altijd ZIGGO van de troon stoten!

@PeterG

Welke troon? Op TV gebied loopt Ziggo ook  hopeloos achter. Het grote en eigenlijk enige voordeel van Ziggo op TV gebied zijn de ongecodeerde DVB-C kanalen.

En de CI+ Module, waardoor er geen aparte ontvangers nodig zijn. En Ziggo heeft een app voor de Apple TV 😉

 

CI+ module kan niet, want KPN heeft geen DVC-C

KPN werkt via koper of glasvezel met IPTV.

KPN heeft hiervoor een andere oplossing, de KPN ITV app, die je in de Smart tv kunt zien.

Helaas is de beeldkwaliteit erg veel gecomprimeerd.

Zoals ik al aangaf moet KPN op de KPN ITV app ook in de hoogste resolutie aanbieden van 12,5 Mb/s (en dan ook voor alle HD kanalen) en voor mensen met een lagere internetsnelheid ook de keuze geven voor een lager (gecomprimeerde) stream.

Dat scheelt dan weer een kastje (KPN tv decoder) en heel erg veel energie en mag KPN zich ook groen noemen.😉

 

 

Zoals ik al aangaf moet KPN op de KPN ITV app ook in de hoogste resolutie aanbieden van 12,5 Mb/s

Op dit moment zijn de streams in de app 6 Mb/s. Overigens best prima op mijn 43 inch hoor. Heb je het via de app al eens bekeken eigenlijk?

Groen? Wat dacht je van al het extra stroomverbruik als die streams, unicasts naar de apparaten, allemaal van 6 naar 12,5 Mb/s zouden gaan???? Nog afgezien van de enorme toename aan data waar het netwerk nu niet op berekend zal zijn. Zeker de helft van de klanten heeft nog DSL.

@joop2011 .

Off topic.

wat de CI+ Module betreft dat ging over de meerwaarde van Ziggo, dat kan nu dus ook met Digitenne. Wat mij betreft is de volgende stap een CI+ module en smartcard voor ipTV. Zover is de techniek blijkbaar nog niet.

De ITV app is geen alternatief voor DVB-C in de zin dat je 'maar' op drie toestellen tegelijk kan/mag kijken. Via DVB is die beperking er niet.

En wat Peter al schrijft aangezien er nog een behoorlijk groot DSL gebied is blijft het Ziggo van de 'troon' stoten onmogelijk als het om internet snelheid gaat. Op TV gebied is er in mijn beleving weinig verschil  meer tussen Ziggo en KPN. 

On topic.

 Voor dat bedrag van € 2,50 zijn er blijkbaar ook 4k films en Docu's beschikbaar bij het ondemand aanbod naast de overblijvende twee kanalen. Dan is de prijsstellling nog een beetje acceptabel.

ESPN UHD 694 is blijkbaar ook beschikbaar met wel twee live wedstrijden en voor de rest herhalingen.

Reputatie 6
Badge +3

Sinds 1 november jl. zijn ook de Engelse zenders ITV2,3 en 4 ook in HD via de satelliet FTA. (ITV1 was al FTA in HD).

Voor degene die deze zenders niet kunnen ontvangen: het zijn commerciële zenders, net zoals bij ons de RTL's en SBS maar dan op Engeland gericht.

Reputatie 7
Badge +20

Zoals ik al aangaf moet KPN op de KPN ITV app ook in de hoogste resolutie aanbieden van 12,5 Mb/s

Op dit moment zijn de streams in de app 6 Mb/s. Overigens best prima op mijn 43 inch hoor. Heb je het via de app al eens bekeken eigenlijk?

Groen? Wat dacht je van al het extra stroomverbruik als die streams, unicasts naar de apparaten, allemaal van 6 naar 12,5 Mb/s zouden gaan???? Nog afgezien van de enorme toename aan data waar het netwerk nu niet op berekend zal zijn. Zeker de helft van de klanten heeft nog DSL.

@joop2011 .

 

Energieverbruik (volksmond stroom) hoeft niet hoger te zijn.

Op een datacenter heb je over het algemeen een plat dak waar zonnepanelen op kunnen.

Verder is een windmolen daarbij ook nog een extra goede optie.

 

En Glasvezel rukt nu hard op en is ook veel energie bewuster.

Ik denk dat meer dan de helft nu op glasvezel zitten.

 

En ik zette er ook bij dat er een keuze mogelijkheid voor de stream moet zijn.

Anno 2022 (bijna 2023) moet dat allemaal kunnen.

 

Ik heb de stream gezien, is best aardig om te zien, net zoals de gecomprimeerde stream van 7,5 Mb/s best wel om aan te zien zijn.

MAAR de originele stream is toch veel en veel mooier.😉😊😊

Reputatie 4
Badge +1

Onlangs het 4K zenderpakket aangezet, mocht het aanbod niet aangevuld worden dan gaan we het zenderpakket snel weer opzeggen.

Reputatie 7
Badge +20

Onlangs het 4K zenderpakket aangezet, mocht het aanbod niet aangevuld worden dan gaan we het zenderpakket snel weer opzeggen.

 

Kan, helaas, pas naar 6 maanden.

Als je ook de nieuwe KPN tv decoder Arris VIP 5202 krijgt.

Als ik het goed heb.😉

 

P.S.

Denk ook aan een goede 4K HDMI kabel. 

Reputatie 4
Badge +1

Onlangs het 4K zenderpakket aangezet, mocht het aanbod niet aangevuld worden dan gaan we het zenderpakket snel weer opzeggen.

 

Kan, helaas, pas naar 6 maanden.

Als je ook de nieuwe KPN tv decoder Arris VIP 5202 krijgt.

Als ik het goed heb.😉

 

P.S.

Denk ook aan een goede 4K HDMI kabel. 

Ik heb al 2 VIP5202 TV ontvangers en maak gebruik van HDMI 2.1 kabels.

Als je al de 5202 hebt ten tijde van het nemen van het 4k pakket dan is de minimale afnametijd 1 maand. ( bv 12 december tot en met 11 januari)

Reputatie 4
Badge +1

Als je al de 5202 hebt ten tijde van het nemen van het 4k pakket dan is de minimale afnametijd 1 maand. ( bv 12 december tot en met 11 januari)

Ik gok dat ik het pakket de volgende maand weer uit ga zetten. Tenzij ik ESPN UHD echt de moeite waard vindt.

Reputatie 4
Badge +1

Als je al de 5202 hebt ten tijde van het nemen van het 4k pakket dan is de minimale afnametijd 1 maand. ( bv 12 december tot en met 11 januari)

Ik gok dat ik het pakket de volgende maand weer uit ga zetten. Tenzij ik ESPN UHD echt de moeite waard vindt.

Aangezien er nog geen vervanging voor XITE 4K is aangekondigd ga ik het 4K pakket weer opzeggen. €2,50 voor 3 zenders waarvan 1 niet eens 4K is het niet waard.

Reputatie 4
Badge +1

Komt er nog een vervangende zender voor de verdwenen 4K-zender van Xite?

Reageer