Zenderwijzigingen KPN TV en Digitenne 2023

  • 22 November 2022
  • 64 reacties
  • 5749 keer bekeken
Zenderwijzigingen KPN TV en Digitenne 2023
Reputatie 7
Badge +19

Op 1 januari 2023 gaan enkele zenderwijzigingen in voor KPN TV en Digitenne. Deze zenderwijzigingen betreffen XITE, ESPN en Comedy Central Extra. Wil je weten wat dit voor jou betekent? Lees dan hieronder verder.

 

XITE

Heb je Interactieve TV?

Vanaf 1 januari 2023 verdwijnt de 4K-zender van Xite op kanaal 691. Je kunt alle muziekvideo’s wel gewoon blijven kijken via de zender 22 en de XITE app via Apps op TV in het menu, of via de smart-tv apps. Let op, dit is in HD kwaliteit.

Heb je Digitenne?

Op 1 januari 2023 verandert het zenderaanbod van je Digitenne abonnement. XITE wordt vervangen door ESPN 1 in het basispakket.

Meer informatie over deze wijzigingen vind je op kpn.com/zenderwijziging.

 

ESPN bij Digitenne

Goed nieuws! Op 1 januari voegen we ESPN 1 gratis toe aan het basispakket van je Digitenne abonnement. Je kijkt de sportzender op kanaal 14. Er zijn geen wijzigingen voor ESPN bij KPN TV.

Heb je al ESPN op Digitenne? 

Op 1 januari breiden we jouw ESPN zenderpakket uit met een extra zender: ESPN 3. ESPN 1 verhuist namelijk naar kanaal 14 in het basispakket. De zenders staan vanaf dan op een andere volgorde. Je blijft hetzelfde bedrag per maand betalen.

 

Comedy Central Extra stopt

Comedy Central Extra stopt per 1 januari. Deze zender staat op kanaal 71 en is onderdeel van het Pluspakket. Comedy Central blijft natuurlijk wel gewoon bestaan op kanaal 12 in het basispakket.

Voor een totaaloverzicht van alle zenders in het Pluspakket kijk je op kpn.com/zenders.

 

Overzicht van de zenderwijzigingen

KPN TV / Digitenne Zender Wijziging Wanneer? Welk pakket?
KPN TV XITE (kanaal  691) Vervalt 1 januari 4K pakket
KPN TV Comedy Central Extra Vervalt 1 januari Pluspakket
Digitenne XITE (kanaal 27) Vervalt 1 januari Basispakket
Digitenne ESPN 1 (kanaal 24) Verhuist naar kanaal 14 in het basispakket 1 januari Basispakket
Digitenne ESPN 3  Wordt toegevoegd op kanaal 26 1 januari ESPN pakket
Radiozender Ujala Radio (851) Vervalt 1 januari KPN TV
Radiozender NPO Radio 4 (804) Naam wijzigt naar ‘NPO Klassiek’ 1 januari KPN TV


Veelgestelde vragen

Waarom stopt XITE 4K als zender?

XITE laten weten dat het aanvoersignaal van XITE 4K op 31 december wordt gestaakt. Dit betekent dat de zender vanaf 1 januari niet meer te zien zal zijn in het 4K pakket. 

 

Waarom kan ik de XITE app niet vinden op mijn tv-ontvanger?

Mogelijk heb je nog niet de juiste tv-ontvanger, controleer daarom je huidige apparatuur: Check apparatuur

 

Hoe kan ik mijn tv-ontvanger omruilen?

Check eerst of je je tv-ontvanger mag omruilen via kpn.com/omruilen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de klantenservice.


Hoe kan ik XITE kijken vanaf 1 januari?

Je kijkt de content van XITE gewoon via kanaal 22 in het basispakket of via de XITE app. Let op, dit is in HD kwaliteit.


Ik heb Digitenne bij KPN. Kan ik ook ESPN kijken?

Ja, je kijkt ESPN op kanaal 14. Wil je ESPN Compleet kijken? Dan kan je alle 3 zenders kijken die alleen te zien zijn met een abonnement op ESPN. Dit abonnement kost voor Digitenne klanten 9,99 per maand.


Ik mis de ESPN zenders na het aanzetten van het zenderpakket.

Heb je een zenderpakket aangezet, maar zie je de zenders niet in de gids? Dat kan je oplossen door de tv-ontvanger even uit te zetten (stand by) en hem opnieuw aan te doen.


Ik zie ESPN 1 niet op kanaal 14, wat moet ik doen?

Maak jij gebruik van een digitenne insteekkaart? Mogelijk is een handmatige update nodig. Ga naar de instellingen van je tv en installeer de zenders opnieuw. Vervolgens kijk je  ESPN 1 op kanaal 14 op jouw televisie.


Waar vind ik de ESPN zenders bij digitenne vanaf 1 januari?

  • ESPN – kanaal 14
  • ESPN 2 – kanaal 25
  • ESPN 3 – kanaal 26


Wijzigt mijn huidige zendervolgorde van Digitenne vanaf 1 januari?

Ja, door het toevoegen van ESPN 1 op kanaal 14 verschuiven enkele zenders. Wil je inzicht in de exacte zendervolgorde en een overzicht van de meest recente zendervolgorde in het Digitenne aanbod kijk dan op de volgende kpn.com/zenderwijziging

 

Waarom stopt Comedy Central Extra?

Onze leverancier Paramount heeft laten weten dat het aanvoersignaal van Comedy Central Extra op 31 december wordt gestaakt. Dit betekent dat de zender vanaf 1 januari niet meer te zien zal zijn in het Pluspakket. De meeste content is ook te zien bij Comedy Central en die zender blijft voor KPN klanten gewoon in het basispakket op kanaal 12.

 

Ben ik contractvrij door deze wijzigingen?

Je krijgt hier persoonlijk bericht over als je eerder mag opzeggen.

 


64 reacties

Reputatie 7
Badge +17

@zeilbood Daar hebben we nog geen informatie over. De zenderwijzigingen worden elk jaar opnieuw doorgevoerd in juli, dus als er dan wat verandert zullen we dat voor die tijd communiceren, ook hier op het forum. 

Reputatie 7
Badge +8

@zeilbood Daar hebben we nog geen informatie over. De zenderwijzigingen worden elk jaar opnieuw doorgevoerd in juli, dus als er dan wat verandert zullen we dat voor die tijd communiceren, ook hier op het forum. 

Echt waar? Welke zenderwijzigingen zijn dan doorgevoerd in juli 2022?

Reputatie 4
Badge +1

@zeilbood Daar hebben we nog geen informatie over. De zenderwijzigingen worden elk jaar opnieuw doorgevoerd in juli, dus als er dan wat verandert zullen we dat voor die tijd communiceren, ook hier op het forum. 

Maar deze wijziging is toch ingegaan per 1 januari?! De prijs van het 4k pakket is gelijk gebleven terwijl er een zender minder is. 

Reputatie 7
Badge +17

Klopt beiden, deze kwam tussendoor. Normaliter voeren we de wijzigingen altijd door in juli, mits er iets verandert. Als er niks verandert blijft het stil. 🙂

@zeilbood ,

Als een zender er per 1 januari mee ophoudt kan KPN hem toch niet blijven doorgeven tot 1 juli? Dat zou ik wel heel knap vinden 😜

En als je die twee 4k zenders en ESPN UHD te duur vindt dan zeg je het pakket toch op.

Ziggo heeft maar één 4k zender en andere landelijke providers helemaal niet dus we komen er nog goed vanaf bij KPN.

Reputatie 4
Badge +1

@zeilbood ,

Als een zender er per 1 januari mee ophoudt kan KPN hem toch niet blijven doorgeven tot 1 juli? Dat zou ik wel heel knap vinden 😜

En als je die twee 4k zenders en ESPN UHD te duur vindt dan zeg je het pakket toch op.

Ziggo heeft maar één 4k zender en andere landelijke providers helemaal niet dus we komen er nog goed vanaf bij KPN.

 

Het gaat er niet om of ik het te duur vindt, het gaat er om dat er een zender per 1 januari verwijderd is en als klant verwacht je dan dat er ook een nieuwe zender voor terug komt.

Reputatie 7
Badge +28

@zeilbood 

Het probleem is echter dat het maar niet wil vlotten met het aanbod van 4K-zenders. Een paar jaar terug had je nog Eurosport 4K (niet in het Nederlands), maar die zijn alweer gestopt. Op dit moment zou NASA 4K verreweg de beste aanvulling zijn. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat veel mensen zitten te wachten op Fashion 4K, TRT 4K of RAI 4K. Overigen zijn de vier genoemde zenders gratis te ontvangen via de satelliet.  

Reputatie 4
Badge +1

@zeilbood

Het probleem is echter dat het maar niet wil vlotten met het aanbod van 4K-zenders. Een paar jaar terug had je nog Eurosport 4K (niet in het Nederlands), maar die zijn alweer gestopt. Op dit moment zou NASA 4K verreweg de beste aanvulling zijn. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat veel mensen zitten te wachten op Fashion 4K, TRT 4K of RAI 4K. Overigen zijn de vier genoemde zenders gratis te ontvangen via de satelliet.  

Nasa 4K zou een leuke toevoeging zijn, maar Stingray heeft ook een aantal 4K zenders.


Ik kijk nu regelmatig naar LoveNature 4K, fijne zender en vooral in 4K.

Geen van de 4k zenders, ook die via de satelliet, zijn nog echte regulier uitzendende zenders. Meer toch een soort demo kanalen. Zo ook Nasa. (die er van mij ook wel mag komen. SKV geeft hem volgens mij in 4k en zelfs ook gedownscaled in HD door)

PS. Volgens mij kan je bij Love Nature 4k ondertiteling aanzetten met TT 888 😉.

Hier met mijn 4k tv (43") nog helemáál geen behoefte om die "zenders” te gaan nemen. Dan kijk ik liever gewoon lekker 4k via de streamingdiensten. Dat is het echte werk.

Je hebt (straks) meer aan de nieuwe HD kwaliteit bij kpn (14 Mb/s; originele Mediagateway stream) dan aan die 4k.

Reputatie 7
Badge +20

Het is net als in het begin van de komst van HD kanalen in 2008.

Toen had je ook maar een paar HD kanalen waar je ongeveer € 7,50 per maand voor betaalde.

 

Ook toen HD standaard begon te worden (ongeveer 2011 of 2012) waren er nog steeds heel weinig HD zenders.

 

Ook met de komst van 16:9 beelden begin deze eeuw duurde het ook bijna 10 jaar voordat het eindelijk standaard werd.

 

Ik ben bang dat het met 4K niet veel beter of sneller zal gaan.

Gelukkig hebben de steamingdiensten wel veel 4K materiaal. (alleen bij Netflix moet je € 4,-- extra betalen, helaas). 

Hoi, @joop2011 

Pas halverwege 2015 was HD enigszins gemeengoed. Ook toen stopte kpn met het “HD pakket” waarbij je extra moest betalen voor zenders in HD. In eerste instantie tot medio 2013 zaten ook de eerste 10 in dat pakket. 

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2015/04/30/kpn-stopt-per-1-juli-met-hd-extra-pakket/

Nog lang niet álle programma's waren toen ook al in HD.

Wel

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2013/03/14/programmas-in-hd-momenteel/

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2013/11/03/ook-rtl-nieuws-voortaan-in-hd/

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2013/09/05/gtst-komt-in-hd/

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2014/11/20/nos-journaal-deels-in-hd/

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2015/05/18/vanaf-vandaag-journaal-en-nieuwsuur-in-hd/

 

Reputatie 1
Badge

Graag zou ik willen weten of NJAM.tv meer actueler wordt aangezien ik nu geregeld kijk naar programma's uit vervlogen tijden terwijl in de nieuwsbrief nieuwe programma's worden aangekondigd op bepaalde dagen maar helaas komt er dan weer een herhaling van een ander programma.

Is het bekend of Njam.tv eigenaar Studio 100 van Gert Verhulst geen toestemming geeft aan jullie (ook aan Ziggo) geen actuele/nieuwe programma's mogen streamen naar klanten die kijken naar Njam.tv?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord 

Reputatie 7
Badge +20

Graag zou ik willen weten of NJAM.tv meer actueler wordt aangezien ik nu geregeld kijk naar programma's uit vervlogen tijden terwijl in de nieuwsbrief nieuwe programma's worden aangekondigd op bepaalde dagen maar helaas komt er dan weer een herhaling van een ander programma.

Is het bekend of Njam.tv eigenaar Studio 100 van Gert Verhulst geen toestemming geeft aan jullie (ook aan Ziggo) geen actuele/nieuwe programma's mogen streamen naar klanten die kijken naar Njam.tv?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord 

 

Hier kan je beter een eigen topic voor maken.😉

 

P.S.

“jullie”?

Op een forum helpen vooral klanten elkaar. 😉😊

Reputatie 7
Badge +28

Op 1 november 2023 is op Digitenne (voorkeuze 34) NPO 2 Extra vervangen door NPO 1 Extra. 

Op dezelfde datum is op Digitenne en KPN TV de zender Fox van naam gewijzigd naar Star Channel. 

 

Reageer