Zonder ECO stand ruis op tv, met ECO stand gaat de 5202 automatisch aan

  • 15 March 2023
  • 28 reacties
  • 289 keer bekeken

Ik heb het probleem ook. De ecostand heb ik op advies van jullie aangezet omdat ik een Philips smart Tv heb en iedere keer de ruis kreeg bij het aanzetten van de tv ontvanger. Met als gevolg dat ik deĀ  HDMI kabel er even uit moest halen waarna het probleem was opgelost. Na het instellen van de Eco stand hoefde dat niet meer. Alleen heb ik nu ook al een aantal maanden last van het feit dat het kastje iedere keer aan springt. Harde reset en alles geprobeerd maar dat hielp niet. De eco modus eraf halen wel maar dan heb ik het eerste probleem weer terug. Na 20 jaar ziggo ben ik niet blij met mijn transfer naar KPN. Bij Ziggo had ik nooit dit soort gedoe.

Ā 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je bericht aangemaakt

TijtheMan 11 maanden geleden

Goedemiddag @Marcia_Ā en @Suus1104,

We blijven aan deze kant volledig in het duister tasten. Op geen enkele wijze kunnen we met de hier beschikbare apparatuur het issue reproduceren. Mogelijk dat het komt door de combinatie met het type tv en de software die daarop staat (welke een combinatie is die we hier niet hebben), maar dat is niet meer dan een overwogen gok. Voor zover bij mij bekent zijn er ook slechts 2 situaties in beeld waar dit speelt. Het enige advies wat ik kan geven is om de Eco modus niet te gebruiken. Dit verbruikt gezien het issue dan nog steeds minder energie dan het wel aanzetten. Eventueel kan ervoor gekozen worden om de stroom in zijn volledigheid van de ontvanger te halen om op die manier minder energie te verbruiken.

Ik besef me zeer goed dat dit alles behalve een wenselijke situatie is (ik zal het geen oplossing noemen), maar beter kunnen we het momenteel niet maken.

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Welke KPN tv ontvanger heb je?Ā 

Zelf gebruik ik de ECO stand niet, i.v.m. de lange opstarttijd.šŸ˜‰

Ā 

En voordat ik naar KPN ging, had ik ook problemen met Ziggo. Vooral de Humax 5200c

Ā 

Zie ook hier, hier lees ook het een en ander over ā€œautomatisch aangaan van de kPN tv decoderā€

Hey Joop.

Ā 

Ik heb de Arris Vip 5202.

Ā 

Reputatie 7
Badge +20

Hey Joop.

Ā 

Ik heb de Arris Vip 5202.

Ā 

Ā 

Zie mijn link, daar gaat het ook over het ā€œautomatisch opstartenā€ van de Arris 5202

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Suus1104, welkom! Wat rot om te lezen dat je hier tegenaan loopt! Een aantal vragen voor je:

  • heb jij de tv-ontvanger al eens teruggezet naar de fabrieksinstellingen? En daarna de eco-stand weer aan?
  • welk merk en model tv gebruik jij?
  • wanneer ervaar je dat de tv vanzelf aangaat? Is dit bijvoorbeeld elke ochtend?Ā 
  • hoe heb je de tv-ontvanger aangesloten op je tv?
  • welke apparatuur heb je verder nog in je netwerk aangesloten? (routers, wifiversterkers, draadloze verbindingssets etc.)

Beste Marcia,

Ā De Tv gaat niet vanzelf aan maar deĀ Arris Vip 5202.Ā 
Zoals je in mijn eerste bericht kunt lezen heb ik een Philips smart tv.Ā 
Kastje springt in eco modus zeker eens per half uur aan.Ā 
Ja alle vormen van reset al geprobeerd daar ik een eerste klas nerd ben.Ā 
Tv ontvanger via HDMI ingang 2 aangesloten.Ā 
Verder is er alleen 1 KPN wifiversterker aangesloten ( Super wifi punt, wit, rond)

Reputatie 7
Badge +30

Beste Marcia,

Ā De Tv gaat niet vanzelf aan maar deĀ Arris Vip 5202.Ā 

Dat bedoelde ik ook, fout van mijn kant!

Ā 

Ik vraag, mede naar aanleiding van dit topic, eens of @TijtheManĀ hier eens zijn licht op wil schijnen.Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +8

Goedemiddag @Marcia_, @Suus1104,

Ik heb het tot op heden nog niet kunnen reproduceren. Ook in het andere topic staan reacties van mensen die het niet herkennen, dus ik betwijfel of het in de SW van de 5202 zit. Mijn vermoeden is dat het vanuit de TV komt waar de ontvanger op reageert, maar dat kan ik nog niet hard maken. Ik lees heir dat het een philips tv betreft, dus ik ga even op zoek naar een philips tv waar ik het ook op ga proberen (eerder op een samsung gedaan zonder resultaat). Mocht ik meer weten, dan kom ik uiteraard weer in de lucht.

Reputatie 7
Badge +8

GoedemorgenĀ @Marcia_, @Suus1104,

Op 2 Philips tv's kunnen proberen inmiddels, maar niet kunnen reproduceren. Ik tast wat dit aangaat in het duister. In het andere topic ook de vraag neergelegd of er wellicht nog iets vanuit de instellingen in de tv zelf iets staatĀ en indien mogelijk ook eens proberen op een ander merk TV?Ā 

BesteĀ  Thijtheman.

Ā 

Dit probleem heb ik:

En blijkbaar ben ik echt niet de enige wat dit probleem speelt al jaren.

Alleen sinds een paar maanden is het tv ontvanger springt aan in eco modus erbij gekomen.

Dus het is nu kiezen tussen 2 problemen die beide erg vervelend zijn.

Ik heb maar 1 tv. Een Philips 4k smart tv uit 2015 of 16.

Ā 

Reputatie 7
Badge +7

BesteĀ @Suus1104, welkom! Wat rot om te lezen dat je hier tegenaan loopt! Een aantal vragen voor je:

  • heb jij de tv-ontvanger al eens teruggezet naar de fabrieksinstellingen? En daarna de eco-stand weer aan?
  • welk merk en model tv gebruik jij?
  • wanneer ervaar je dat de tv vanzelf aangaat? Is dit bijvoorbeeld elke ochtend?Ā 
  • hoe heb je de tv-ontvanger aangesloten op je tv?
  • welke apparatuur heb je verder nog in je netwerk aangesloten? (routers, wifiversterkers, draadloze verbindingssets etc.)

Marcia de eco stand is juist het probleem -:)

dus om maar weer rebooten voor te stellen en terug naar default lost dat niet op.

Ik krijg wel eens de indruk dat men bij KPN denkt dat ieder issue opgelost wordt met een default van de STB.

Als je de Servicedesk bel hoor ik precies het zelfde.

Het lijkt er steeds meer op dat men bij KPN nog kennis heeft nog niet in staat is een goede probleem analyse te doen.

Ps niks persoonlijk hoor maar ik lees en hoor niet anders dan dit als men het niet weet,Ā reboot maar en trek de stekker er maar even uit.

Of hoe heeft u de STB aangesloten zeker met WIFI,

zit de HDMI kabel er wel goed in zuchtā€¦.

Sorry maar kan hier wel een half uurtje mee doorgaan.

Ik lees een hoop vragen hier in het topic en op de zap snelheid na,gebeurd er weinig tot niets om de echte issues op te lossen, mensen die geen geluid hebben of die iedere keer dat ze tv willen kijken de STB van het stroom moet halen.

Het is nog te erg voor woorden wat KPN hier op de markt flikkert een niet doorontwikkeld product.

Waardeloos..

Maar nogmaals niks persoonlijk dus vergeef mij enigszins mijn gefrustreerde reactie ik ben het echt spuugzat.Ā 

mvg

Ā 

Ja Thijs dat vat mijn gedachten gang hierin ook wel samen.Ā 

Reputatie 7
Badge +20

Advies om de eco stand voorlopig niet te gebruiken.

Ik gebruik deze op onze Arris 2952 en Arcadyan HMB2260 ook nooit, i.v.m. de super lange opstarttijd anders.

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @Suus1104,

Als ik het goed begrijp krijg je dus de 'witte ruisā€™ wanneer je de ECO modus niet aanzet. Staat de ECO modus aan, dan start de ontvanger uit zichzelf op. Klopt dat?

De 'witte ruisā€™ stuurt me wel in de richting van TV instellingen waardoor het issue ontstaatĀ (hoewel ik dat natuurlijk niet zeker weet). Deze ruis is namelijk de analoge ontvangst van de kanalen. Mogelijk getriggerd door bijvoorbeeld een automatische zenderupdate (niet vanuit kpn dus). Een snelle zoektocht binnen een aantal Philips handleidingen zou zoiets te vinden zijn onder: Setup-Zenderinstellingen-Installatie zenders-Automatische zenderupdate. Deze functie dient dan bijvoorbeeld uit te staan. Wellicht zijn er nog wel meer instellingen relevant, maar dit was de eerste die in me op kwam.Ā Ā 

Er is dus geen kant en klaar antwoord op het euvel en een kwestie van proberen wat werkt. InĀ het genoemde topic bijvoorbeeld was er iemand waar het hielp om de HDMI kabel te vervangen. Hopelijk kunnen we het ruis probleem dan oplossen waardoor het andere probleem niet meer relevant wordt.Ā 

Hoi Tijtheman,

Ā Ik heb een Philips 43PUS6101/12 uit aug 2016.

HDMI kabels zijn door jullie geplaatst. Ik woon hier pas 1,5 jaar en jullie hebben het zaakje aangesloten. Dus ik mag ervan uit gaan dat de juiste spullen zijn gebruikt.

Het ruis probleem ontstond vrijwel direct.Ā 

De Eco stand heeft het een redelijke tijd opgelost. Pas sinds een paar maanden dat de Arris ineens reageert met aan gaan wanneer het niet moet.Ā 

TV al een keer helemaal gereset naar fabriekinstellingen zo ook de Arris.

Reputatie 7
Badge +8

Goedemiddag @Suus1104,

Ik verwacht ook niet dat de gebruikte spullen incorrect zijn. Het klinkt mij meer in de oren als een combinatie van instellingen op de twee betrokken apparaten (ontvanger en tv) waardoor dit issue ontstaat. Het kan dus ook zomaar zijn dat juist de fabrieksinstellingen dit veroorzaken. Nu dus zaak om daaraan te sleutelen tot de juiste trigger is gevonden en dan kijken wat daaraan/daarmee te doen is om het te voorkomen.

In het andere topic waar dit speelt werd aangegeven dat het voorkwam na gebruik van o.a. de Netflix App. En dan meestal niet nadat het gekeken item was afgesloten, maar direct daarvandaan via de home knop naar het kpn menu. Merk je verschil in wanneer het voorkomt? Gaat het soms ook goed en blijft de ontvanger dan gewoon in deep sleep?

Je kan ook sneeuw hebben op een hdmi kanaal. Al vaker gehad met m'n Philips uit 2012.

Goedemiddag @TijtheManĀ 

Ā 

Ik heb geen Netflix.

S morgens zet ik tv aan dan gaat het goed. Ik kijk bv nieuws en zet tv daarna weer uit. Als ik deze dan later weer inschakel dan gaat het mis en krijg ik ruis.

Hdmi kabel uit tv en meteen weer inpluggen en ik heb weer beeld.

Met de eco modus duurt het langer voordat Arris aangaat maar dan gaat het wel meteen goed.

Alleen gaat deze nu erg vaak zelf aan dus dat is alles behalve eco.

Reputatie 7
Badge +8

@PeterG,

Sneeuw op het HDMI kanaal? (ja, ik snap de link met de 'witte ruisā€™) Is dat toen ook verholpen? (anders dan door het vervangen van de tv...)

Heb nog steeds dezelfde tv,Ā @TijtheManĀ . Is niet meer met de Arris (vip2952) verbonden, maar is nu tweede scherm op mijn laptop. Maar was toen ca. 1 x in de 2 maanden wel een keertje sneeuw in combinatie met ingeschakeldeĀ 2952. En inderdaad, op het hdmi kanaal. Waarschijnlijk gaat er dan iets mis in het herkennen (door de tv) van het signaal. en maakt er een zooitje van wat eruit ziet als sneeuw / ruis.

En ik weet niet wat de duvel doet. Maar de Arris zit nu op een Sony uit 2017. Die geeft af en toe iets van ā€œsignaal niet ondersteundā€ als de Arris 2952 erop aan staat. Even stroom van de tv en het werkt weer. TV staat niet permanent op de Arris. Er zit ook een BRD speler en een streamingbox op. En een digitenne kaart in.

TV woonkamer is een Samsung (uit 2019).

Reputatie 7
Badge +8

S morgens zet ik tv aan dan gaat het goed. Ik kijk bv nieuws en zet tv daarna weer uit. Als ik deze dan later weer inschakel dan gaat het mis en krijg ik ruis.

Hdmi kabel uit tv en meteen weer inpluggen en ik heb weer beeld.

Met de eco modus duurt het langer voordat Arris aangaat maar dan gaat het wel meteen goed.

Alleen gaat deze nu erg vaak zelf aan dus dat is alles behalve eco.

Ā 

Dat is inderdaad alles behalve ECOā€¦Ā en precies niet de bedoeling van die functie.

Maar als ik het zo lees, dan gaat het inderdaad niet goed in de communicatie tussen beide apparaten. Ik ben benieuwd of het verschil gaat maken in hoe beide aangezet worden. Dus eerst de tv aanzetten en 10 seconden wachten. Na deze 10 seconden pas de kpn ontvanger aanzetten. Als mijn theorie juist is, dan zal de tv het beeld gewoon weergeven en hoeft de kabel niet eerst losgehaald te worden.

Door het gebruik van de eco mode wordt deze vertraging automatisch gerealiseerd. Het duurt namelijk wat langer voordat de ontvanger het beeldsignaal gaat doorsturen, omdat deze nog aan het opstarten is.

Neemt overigens niet weg dat het vreemd blijft dat bij gebruik van de eco mode de ontvanger na x periode aangaat.

Reputatie 7
Badge +20

Kan CEC hier ook een rol in spelen?Ā 

Reputatie 7
Badge +8

Kan CEC hier ook een rol in spelen?Ā 

Wat mij betreft zeker. Alleen kan ik nog geen grip krijgen over de route. In de zin van het aangaan van de ontvanger als de tv uit staat. Deze zou dan aangezet moeten worden om een signaal naar de ontvanger te sturen waardoor deze aangaat.

Reputatie 7
Badge +30

@Thijs1963Ā en @Suus1104Ā ik kan jullie verzekeren dat @TijtheManĀ de juiste persoon is om dit euvel op te lossen, indien mogelijk.Ā 

Ā 

...

Maar als ik het zo lees, dan gaat het inderdaad niet goed in de communicatie tussen beide apparaten. Ik ben benieuwd of het verschil gaat maken in hoe beide aangezet worden. Dus eerst de tv aanzetten en 10 seconden wachten. Na deze 10 seconden pas de kpn ontvanger aanzetten. Als mijn theorie juist is, dan zal de tv het beeld gewoon weergeven en hoeft de kabel niet eerst losgehaald te worden.

ā€¦.

Hebben jullie dit nog kunnen testen?

Ā 

Goedemiddag.

Nee dat maakt geen verschil helaas.

Geen ideeĀ  of het al aan bod is gekomen. Maar.

Hoe oud is de hdmi kabel die erop zit? Dat kan een groot verschil maken.

Zelf heb ik er tegenwoordig een HDMI 2.0 High Speed kabel op zitten.

Een Ć©Ć©rste generatie HDMI (1.0) kabel is echt geheel af te raden. Nu toch echt wel een HDMI 2.0 of hoger gebruiken.