Beantwoord

Ben ik gehacked?

  • 28 July 2020
  • 10 reacties
  • 183 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

In mijn geval lees ik soms een webpagina, waarvan de hyperlinks aangeven dat ze al gelezen zijn terwijl ik dat niet ben geweest. Ook staat er soms een oude email dikgedrukt als zijnde ongelezen, terwijl dat de vorige dag nog als gelezen stond.

 

1)Is dit een teken dat er een hacker actief is?

2)is bedraad veiliger dan wifi? 

3) als ze me ooit gehacked hebben en ik daarna mijn ww heb gewijzigd, kunnen ze er dan toch gemakkelijk weer in?

 

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

*admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door Anneke-Anna 28 July 2020, 22:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Johny-xxx ,

Of je gehacked bent...nou, vaak verstuurd een computer ineens veel data zodat rond surfen op het net nauwelijks mogelijk is. Ook krijg je vaak de ene na de andere reclame popup.

Helaas is het vaak wel zo dat de ‘huis tuin en keuken’ (familie) computers vol zitten met malware. En dat moet je niet willen.

Je kunt de computer wegbrengen om na te laten checken op malware, je kunt ook zelf een programma downloaden. Ik zou ‘m in jouw geval na laten kijken, vraag dan naar een prijsopgave vooraf. Laat er dan ook de gratis versie van AVG of Avast op zetten.

 

Bedraad is altijd beter voor betere stabiliteit. En voor wifi, geef het wachtwoord aan niemand en anders wijzig deze. 

Reputatie 1
Badge

Hoi @Johny-xxx ,

Of je gehacked bent…….. voor betere stabiliteit. En voor wifi, geef het wachtwoord aan niemand en anders wijzig deze. 

Anneke, dank voor je reactie. Er staat Norton op en op een andere pc Bullguard. Is dat niet genoeg dan?

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Johny-xxx ,

Of je gehacked bent…….. voor betere stabiliteit. En voor wifi, geef het wachtwoord aan niemand en anders wijzig deze. 

Anneke, dank voor je reactie. Er staat Norton op en op een andere pc Bullguard. Is dat niet genoeg dan?


In dat geval lijkt mij het sterk dat je gehacked bent. De punten die opnoemde klinken niet als dat iemand op afstand mee kijkt. Denk dat je daar bezorgd om bent? Schakel anders een pincode op je computer in.

Maar eerlijk is eerlijk, ik kan van hier uit ook niet zien wat er op je computer gebeurd. Vandaar het advies om je computer na te laten kijken. Let wel, het is een advies. 
En de beveiliging, mits up-to-date, lijkt voldoende. 

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Johny-xxx, goed dat je zo oplettend en voorzichtig bent, dat is altijd goed. Ik zie dat Anneke al met je mee gedacht heeft, dat is fijn. Ik ben het met haar eens, het lijkt mij ook niet dat je gehacked bent. Maar als je blijft twijfelen of toch gekke dingen opmerkt, dan is het beter om het zekere voor het onzekere te nemen en jouw computer na te laten kijken. 

We horen graag hoe het afgelopen is, laat het ook gerust weten als je nog vragen hebt.

Reputatie 1
Badge

Hi @Johny-xxx, goed …... hebt.

Na laten kijken kost uurtje factuurtje. Jullie stellen me weliswaar gerust maar geven me geen directe antwoorden op mijn vragen.

Ik bemerk geen verdere bijzonderheden op mijn pc, maar dat maakt de zaak niet anders. Een geintereseerde hacker (mijn buurman??) zal juist proberen niet op te willen vallen om me te blijven monitoren. Ik zou dus graag wat significantere antwoorden willen of mijn pc met uw experiabox icm met beveilingssoftware en Kpn veilig is, of alsnog gekraakt is nav genoemde punten.

Reputatie 7
Badge +10

Beste @Johny-xxx, een gericht en direct antwoord kan niet gegeven worden in deze om de simpele reden dat ik, voor mezelf spekend, de computer niet zie. 

De experia modem kun je (regelmatig) het wachtwoord van wijzigen. 

Wil je zekerheid? Breng de computer naar een computer-shop, er zitten er vast wel meerdere in de buurt. 

Succes in ieder geval. 

Reputatie 7
Badge +19

@Johny-xxx Dat klopt, het jou gerust stellen is ook het enige dat we kunnen doen in deze situatie. Anneke kan jou alleen goed bedoeld advies geven als behulpzame medeforumgebruiker. Voor mij geldt in dit geval hetzelfde. Wij als KPN voorzien je van de internetverbinding, maar ik kan natuurlijk niet zien wat er op jouw computer gebeurt. Dat zou ook niet mogen. Vandaar dat het advies is om jouw computer te scannen óf na te laten kijken als je gekke dingen opmerkt of deze twijfels houdt. 

Reputatie 1
Badge

Beste…  geval. 

  1. Waarom heeft de experiabox een vaste niet wijzigbare gebruikersnaam (Admin)? Met een modern uitlees prog is het simpel te hacken.
  1. En wat heeft laten nakijken voor zin, als de hacker niks op mijn pc achterlaat?
Reputatie 7
Badge +10

Beste @Johny-xxx, je lijkt er nog niet gerust op te zijn dat er niemand meekijkt op jouw computer. 

Alles is te hacken, maar de ‘gewone huis, tuin en keuken’ gebruiker heeft over het algemeen weinig te verbergen tenzij je undercover voor de NSA werkt. In dit geval lijkt mij dit niet het geval ;-) 
 

Ik zou zeggen, stel een (video) camera op en film je monitor op bewegingen van de (muis) cursor. 
 

Reputatie 7
Badge +10

Beste…  geval. 

  1. Waarom heeft de experiabox een vaste niet wijzigbare gebruikersnaam (Admin)? Met een modern uitlees prog is het simpel te hacken.
  1. En wat heeft laten nakijken voor zin, als de hacker niks op mijn pc achterlaat?


Om nog op punt 2 een opmerking te geven. Een computerzaak kan zeker zien of er bepaalde handelingen op jouw computer zijn uitgevoerd. 
 

Zelfs iemand die via de incognito-modus op jouw computer heeft gesurft laat sporen na, dit is altijd terug te zien door ICT professionals. Vandaar het advies, laat je computer nakijken.