Beantwoord

Door "KPN Veilig" gevonden dreigingen oplossen

• 19 september 2018
  • 3 reacties
  • 133 keer bekeken

Een scan door KPN Veilig geeft op m'n Mac een lijst met "gevonden dreigingen" aan, met als "actie" : Riskware. Ik zie nergens hoe ik die dreigingen kan oplossen cq verwijderden.
icon

Beste antwoord door Erik_ 20 september 2018, 19:11

Hoi Martin, welkom op het forum! Riskware is, gelukkig, niet iets waar je per sé iets aan hoeft te doen. Riskware zijn legitieme programma's die, als een kwaadwillende er toegang tot krijgt, schade kunnen aanrichten. Denk bijvoorbeeld aan een programma voor hulp op afstand, of een downloadprogramma. Beveiligingsbedrijf Kaspersky heeft er een goed artikel over. Het gaat wel wat de diepte in, maar geeft je een idee van wat het is.

Staat er bij de lijst ook welke programma's het zijn? Zijn het programma's die jij herkent?
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Hoi Martin, welkom op het forum! Riskware is, gelukkig, niet iets waar je per sé iets aan hoeft te doen. Riskware zijn legitieme programma's die, als een kwaadwillende er toegang tot krijgt, schade kunnen aanrichten. Denk bijvoorbeeld aan een programma voor hulp op afstand, of een downloadprogramma. Beveiligingsbedrijf Kaspersky heeft er een goed artikel over. Het gaat wel wat de diepte in, maar geeft je een idee van wat het is.

Staat er bij de lijst ook welke programma's het zijn? Zijn het programma's die jij herkent?
Hallo Erik,
dank voor je geruststellende reactie. Inderdaad herken ik de naam die in de melding voor komt: MacKeeper. Dat is het pakket dat geïnstalleerd is om mn iMac een beetje op orde te houden. Ik schrok van de term : Adware bij de melding.
Niets aan doen dus?
Groet, Martin
Reputatie 7
Badge +27
MacKeeper ben ik zelf niet bekend mee. Het lijkt een legitiem programma, dus vanuit dat perspectief kun je het behouden. Wel zie ik dat het programma niet in alle gevallen goede reviews krijgt. Wikipedia heeft een overzicht van de kritiek die het programma krijgt. Lees dat eens door, dan kun je aan de hand daarvan besluiten of je MacKeeper wilt houden of niet.

Reageer