Beantwoord

KPN en privacy

Geachte heer/mevr.

Per 25 mei 2018 doet naast de reeds bestaande "Wet bescherming persoonsgegevens" de "Algemene verordening gegevensbescherming" zijn intrede.
Bovengenoemde wetten geven de eindgebruiker meer controle over de gegevens welke worden verzameld en verwerkt.
Als gebruiker van KPN producten, met name in het verleden prepaid simkaarten hecht ik sterk aan mijn privacy.
Nu wens ik graag te weten welke gegevens KPN heeft met betrekking tot mijn persoon, en wanneer het privacy gevoelige data betreft, deze te verwijderen. (adres gegevens etc.)

Om wat voorbeelden te geven :
In het verleden kon men een prepaid kaart "registreren", wat veel mensen hebben gedaan in een tijd dat privacy en misbruik geen item waren. Denk aan de periode tussen 1995-2010.
Of mensen die deze geregistreerd hebben op hun naam, en nadat ze bv geen gebruik meer van de sim maakten deze hebben afgegeven aan iemand anders. Hierbij staat de kaart nog wel geregistreerd op naam van deze persoon .
Of ongebruikte KPN/HI accounts die in een ver verleden zijn aangemaakt. Of een minderjarige die ongeoorloofd iets registreert. Of oude bankoverschrijvingen voor het opwaarderen van beltegoed. etc.
Voorbeelden in overvloed.

Helaas kan ik geen enkele informatie vinden m.b.t dit onderwerp. De klantenservice lijkt ook niet eens te beschikken over een email adres voor dit soort vragen?
Graag zou ik een reactie van KPN wensen rond dit onderwerp, en op welke manier de eindgebruiker deze gegevens kan inzien c.q. laten verwijderen.
icon

Beste antwoord door Nadia 30 maart 2018, 18:34

Hallo Marcus44, goed dat je ons op het Forum hebt gevonden. Hier helpen wij klanten en andere geïnteresseerden graag met (compplexe) vragen, welkom! :)

Ik kan mij goed voorstellen dat jij waarde hecht aan jouw privacy. Dat doen wij bij KPN ook!

Wij hebben daarom een Privacy Statement opgesteld die je volledig kunt nalezen op deze
pagina. Het privacy statement is een harde afspraak met onze klanten over hoe wij omgaan met je gegevens en hoe we jouw privacy bewaren!
In de privacy statement hebben wij voor je op een rij gezet hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens. Je kunt hierin lezen welke gegevens wij van je verwerken en welke invloed je daar zelf op kunt uitoefenen.

Onze belofte ten opzichte van jouw privacy :

• Wij zijn zorgvuldig met jouw gegevens. Je kunt er op rekenen dat je gegevens bij ons veilig zijn en dat wij ons houden aan de wet
  • Wij kijken niet naar de inhoud van jouw communicatie. Wij monitoren geen gesprekken, kijken niet naar de inhoud van sms-berichten, e- mails of chats en houden niet bij welke websites jij bezoekt
  • Wij verkopen je gegevens niet aan derden
  • Wij informeren je over het gebruik van je gegevens en bieden je eenvoudige mogelijkheden om je gegevens en de keuze die je ten aanzien van uw privacy heeft gemaakt in te zien en aan te passen
  • Jij bepaalt wat er met jouw gegevens gebeurt. Wij respecteren de keuzes die je ten aanzien van uw privacy heeft gemaakt

Het privacy statement is van toepassing op alle gegevens die wij van je verwerken in het kader van de producten en diensten die KPN in Nederland op de markt brengt. Het statement geldt voor alle klanten die bijvoorbeeld vaste telefonie, mobiele telefonie, internet of TV afnemen van KPN en voor alle gebruikers van websites van KPN.

Inzage in jouw gegevens
Je hebt recht op inzage in je persoonsgegevens. Dit houdt in dat je kunt opvragen welke persoonsgegevens er van jou zijn geregistreerd en voor welke doeleinden die gegevens worden gebruikt.

Dit kan op verschillende manieren. Wilt je inzage in de door jouw gevoerde gesprekken of de door jouw bestelde films of overige on demand items, dan verwijzen wij je in de eerste plaats naar MijnKPN omgeving -> onder 'uw gegevens' en naar de MijnKPN app (abonnementen). Daar kunt je niet alleen je persoonlijke gegevens inzien maar tevens je gespecificeerde factuur. Voor prepaid gebruikers hebben we de MijnKPN app.

Op een aantal punten bieden wij je de mogelijkheid om zelf aan te geven of je wilt dat jouw gegevens worden verwerkt, bijvoorbeeld waar het gaat om verwerken van jouw persoonsgegevens voor analysedoeleinden en voor commerciële benadering. Een eenvoudig overzicht van de keuzes die wij van u hebben geregistreerd kun je vinden in MijnKPN -> onder 'uw gegevens' en inde MijnKPN app. Je kunt hierin niet alleen zien welke keuzes wij van jouw hebben geregistreerd maar wij bieden ook de mogelijkheid om uw keuzes op ieder moment eenvoudig te wijzigen.

Kun je de informatie die je zoekt niet vinden via MijnKPN of de MijnKPN app?
In dat geval kun je een verzoek tot inzage indienen door een brief te sturen, voorzien van:
  • Je naam
  • Adres
  • Vaste- en/of mobiele telefoonnummer
  • Kopie van een geldig legitimatiebewijs

*Wij kunnen je maximaal éénmalig € 4,50 per verzoek aan administratiekosten in rekening brengen.

Ik hoor graag van je als er nog onduidelijkheden zijn. Je mag mij ook via een privébericht benaderen! 🙂 Ik help je graag.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hallo Marcus44, goed dat je ons op het Forum hebt gevonden. Hier helpen wij klanten en andere geïnteresseerden graag met (compplexe) vragen, welkom! :)

Ik kan mij goed voorstellen dat jij waarde hecht aan jouw privacy. Dat doen wij bij KPN ook!

Wij hebben daarom een Privacy Statement opgesteld die je volledig kunt nalezen op deze
pagina. Het privacy statement is een harde afspraak met onze klanten over hoe wij omgaan met je gegevens en hoe we jouw privacy bewaren!
In de privacy statement hebben wij voor je op een rij gezet hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens. Je kunt hierin lezen welke gegevens wij van je verwerken en welke invloed je daar zelf op kunt uitoefenen.

Onze belofte ten opzichte van jouw privacy :
  • Wij zijn zorgvuldig met jouw gegevens. Je kunt er op rekenen dat je gegevens bij ons veilig zijn en dat wij ons houden aan de wet
  • Wij kijken niet naar de inhoud van jouw communicatie. Wij monitoren geen gesprekken, kijken niet naar de inhoud van sms-berichten, e- mails of chats en houden niet bij welke websites jij bezoekt
  • Wij verkopen je gegevens niet aan derden
  • Wij informeren je over het gebruik van je gegevens en bieden je eenvoudige mogelijkheden om je gegevens en de keuze die je ten aanzien van uw privacy heeft gemaakt in te zien en aan te passen
  • Jij bepaalt wat er met jouw gegevens gebeurt. Wij respecteren de keuzes die je ten aanzien van uw privacy heeft gemaakt

Het privacy statement is van toepassing op alle gegevens die wij van je verwerken in het kader van de producten en diensten die KPN in Nederland op de markt brengt. Het statement geldt voor alle klanten die bijvoorbeeld vaste telefonie, mobiele telefonie, internet of TV afnemen van KPN en voor alle gebruikers van websites van KPN.

Inzage in jouw gegevens
Je hebt recht op inzage in je persoonsgegevens. Dit houdt in dat je kunt opvragen welke persoonsgegevens er van jou zijn geregistreerd en voor welke doeleinden die gegevens worden gebruikt.

Dit kan op verschillende manieren. Wilt je inzage in de door jouw gevoerde gesprekken of de door jouw bestelde films of overige on demand items, dan verwijzen wij je in de eerste plaats naar MijnKPN omgeving -> onder 'uw gegevens' en naar de MijnKPN app (abonnementen). Daar kunt je niet alleen je persoonlijke gegevens inzien maar tevens je gespecificeerde factuur. Voor prepaid gebruikers hebben we de MijnKPN app.

Op een aantal punten bieden wij je de mogelijkheid om zelf aan te geven of je wilt dat jouw gegevens worden verwerkt, bijvoorbeeld waar het gaat om verwerken van jouw persoonsgegevens voor analysedoeleinden en voor commerciële benadering. Een eenvoudig overzicht van de keuzes die wij van u hebben geregistreerd kun je vinden in MijnKPN -> onder 'uw gegevens' en inde MijnKPN app. Je kunt hierin niet alleen zien welke keuzes wij van jouw hebben geregistreerd maar wij bieden ook de mogelijkheid om uw keuzes op ieder moment eenvoudig te wijzigen.

Kun je de informatie die je zoekt niet vinden via MijnKPN of de MijnKPN app?
In dat geval kun je een verzoek tot inzage indienen door een brief te sturen, voorzien van:
  • Je naam
  • Adres
  • Vaste- en/of mobiele telefoonnummer
  • Kopie van een geldig legitimatiebewijs

*Wij kunnen je maximaal éénmalig € 4,50 per verzoek aan administratiekosten in rekening brengen.

Ik hoor graag van je als er nog onduidelijkheden zijn. Je mag mij ook via een privébericht benaderen! 🙂 Ik help je graag.
Volgens de GDPR zou KPN een gratis kopie moeten verschaffen van alle gegevens die verzameld moeten worden. Zie ook artikel 15 (3) van GDPR: https://gdpr-info.eu/art-15-gdpr/

De huidige pagina waarbij de gegevens enkel worden getoond lijkt me geen vorm van een kopie. Dit per post opvragen is dat wel, maar daar brengt KPN blijkbaar kosten voor in rekening.

Is er een manier om (liefst digitaal) een kosteloze kopie te krijgen van alle gegevens die verzameld zijn en verzameld worden, zoals vastgesteld in de regels van het GDPR?
Reputatie 7
Badge +11
Hoi Edin, welkom op het KPN forum. Leuk dat je hier je vraag stelt 🙂 Per 25 mei 2018 (vandaag) handhaaft de Europese Commissie de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ook wel bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR). In dit topic is de reactie op 30 maart dit jaar geplaatst, mogelijk dat de informatie die ik heb gegeven daardoor niet meer actueel is.

Je hebt altijd recht op inzage in jouw persoonlijke gegevens. Dit hebben we al jaren voor de intreding van de GDPR / AVG ingevoerd. Jouw privacy is voor ons net zo belangrijk als voor jou. Dat betekent dat je kosteloos kunt opvragen welke gegevens we van jou hebben en waarvoor we deze gebruiken. Je gegevens opvragen en bewerken kan in jouw MijnKPN account. Zo kun je zelf bepalen op welke manier je informatie ontvangt over je KPN producten en welke gegevens je met ons deelt. Meer informatie over de nieuwe regelgeving kun je ook vinden op onze pagina KPN en Jouw Privacy.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust :)

Reputatie 7
Badge +11
Hey Edin, ik heb geen bericht meer van je gehad. Ik ga ervan uit dat jij de (Privacy) gegevens hebt gevonden en kunnen inzien. Mocht je toch nog vragen hebben, we zijn er hier voor je 😃

Reageer