Beantwoord

KPN Veilig groene vinkjes verdwenen bij zoekresultaten

• 29 oktober 2018
  • 10 reacties
  • 460 keer bekeken

Hoi,

De groene vinkjes (plus vraagtekens en rode kruisjes) die ik altijd te zien kreeg bij zoeken google, zijn foetsie. Door een nare hack ervaring in het verleden, ben ik super alert op welke sites ik wel of niet aanklik. Daarom zijn de vinkjes belangrijk voor me, want het komt wel eens voor dat al op de eerste pagina met zoekresultaten, een rood kruisje voor een site staat.
Ik werk met een laptop Word 10, Firefox en gmail. Vorige week heb ik een 'refresh' optie aangeklikt en uitgevoerd omdat ik al een tijdje de mededeling kreeg te zien dat Mozilla langzaam opstartte. Nou, dat heb ik geweten. Daarna werd alles door Firefox in de Engelse taal teruggezet en addblocker weg. Maar het meest vervelende was dat ik geen mail meer kon schrijven zonder rode kronkellijntjes onder de tekst. Ik ben taalopties gaan wijzigen, maar het Nederlandse woordenboek werkte niet meer. Deskundige hulp erbij gehaald, die lukte het ook niet. De enige mogelijkheid bleek het verwijderen en opnieuw installeren van Firefox.
Nu werkt alles weer goed, ook mijn KPN Veilig functioneert, want bij internetbankieren kwam het 'bankieren veilig' schermpje naar beneden.

Ik heb bij de instellingen van KPN Veilig gekeken en daar staat: virusbescherming geactiveerd, browsebescherming actief. En: 'browserextensie is niet geïnstalleerd of is uitgeschakeld'.
Kan dat laatste de oorzaak zijn van de verdwenen vinkjes? Hoort de browserextensie aan te staan? (weet niet wat dat is)
Zo ja, waar en hoe kan ik dat activeren?
Alvast enorm bedankt!

Brigit
icon

Beste antwoord door brig71 14 november 2018, 13:42

Beste Marcia,

Gisteren is voor een tweede keer een KPN medewerker mee gaan kijken in mijn laptop. Ik ben enorm goed geholpen: de vinkjes werken weer!
Oorzaak bleek de browserextensie die niet wilde activeren. KPN Veilig werd er in zijn geheel afgehaald en weer opnieuw geïnstalleerd, vervolgens nog een paar hobbels. Nu werkt de extensie weer en dus zijn ook de 'reputatiewaarden' weer zichtbaar.
Ik was hier in mijn eentje niet uitgekomen, dus heel fijn dat ik geholpen ben.

Brigit
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Brigit, hele goede vraag! Als je in het menu van KPN Veilig zit, zie je dan onder het kopje 'browserbeveiliging' een vinkje staan bij 'De reputatiewaardering voor websites weergeven in zoekresultaten...'? Die zou in ieder geval aangevinkt moeten zijn. Daarnaast kan je onder het kopje 'browserextensies' een vinkje zetten bij 'Extensies ingeschakeld laten'.

Zie je dan de vinkjes weer?
Hallo Brigit, hele goede vraag! Als je in het menu van KPN Veilig zit, zie je dan onder het kopje 'browserbeveiliging' een vinkje staan bij 'De reputatiewaardering voor websites weergeven in zoekresultaten...'? Die zou in ieder geval aangevinkt moeten zijn. Daarnaast kan je onder het kopje 'browserextensies' een vinkje zetten bij 'Extensies ingeschakeld laten'.

Zie je dan de vinkjes weer?

Hallo Marcia,

Als ik de icoon van KPN Veilig aanklik, krijg ik eerst de tekst te zien 'Uw computer is beveiligd' met daaronder 4 mededelingen: virus- en browsebescherming, extensies en beveiliging up to date. Drie daarvan staan groen aangevinkt, alleen dus de extensies niet, daar staat een uitroeptekentje voor.
Maar als ik vervolgens Instellingen daaronder aanklik, krijg ik eerst een popup met de vraag F Secure Admin Settings: wilt u toestaan dat deze app wijzigingen op uw apparaat aanbrengt? Dan klik ik op Ja en vervolgens kom ik pas bij de instellingen (dit moet ik overigens iedere keer opnieuw bevestigen als ik naar de instellingen wil gaan).
In dat instellingenmenu stond de browserbeveiliging aan (groen), de reputatiewaardering was aangevinkt en de extensies ingeschakeld laten is ook aangevinkt.
Ik heb nu eea. uitgezet en vervolgens weer aangezet en aangevinkt en vervolgens bevestigd. Maar dat heeft niet geholpen.
Ik blijf op die eerste hoofdpagina de mededeling zien dat de extensies niet is geinstalleerd/ingeschakeld.
En de vinkjes blijven weg.

Kan het te maken hebben met het feit dat ik cookies van trackers blokkeer via Firefox? Maar dat deed ik eerder ook al.

Veel dank als je nog even verder mee wilt denken!

Brigit
Reputatie 7
Badge +27
Lastig! Ik weet eerlijk gezegd ook niet direct waar het nog aan kan liggen. Je kunt in ieder geval proberen om Firefox weer naar de standaardinstellingen terug te zetten. Kan je ook eens testen om een andere browser te gebruiken? Zie je dan de vinkjes wel?
Beste Marcia,

De afgelopen tijd heb ik vanalles nagezocht en uitgeprobeerd en opnieuw ingesteld. Ook standaardinstellingen terug en uitschakelen van blokkeringen. Alles zonder resultaat. Ook browsen via Chrome maakt niet uit.
Kortom, de vinkjes en vraagtekentjes blijven weg.
Misschien dat het nog helpt om een mail naar de afdeling KPN Veilig te sturen? Dat daar een of ander slim persoon het wel weet?

Brigit
Reputatie 7
Badge +27
Vreemd! Wil je dan eens je forumprofiel updaten met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Ik wil dan graag je gegevens er bij nemen om het uit te laten zoeken door de afdeling die hierover gaat. Laat je het nog even weten wanneer je dit gedaan hebt?
Beste Marcia,

Na het aanklikken van het profiellinkje in jouw bericht, heb ik mijn gegevens aangevuld.
Daarna kreeg ik een mededeling te zien, bijgaand screenshot.
Merkwaardig. Zijn mijn ingevulde gegevens nu wel zichtbaar voor je?

Reputatie 7
Badge +27
Yes, ik kan ze inzien! Ik heb een ticket voor je aangemaakt, wat gaat naar de afdeling die over KPN Veilig gaan. Zij nemen binnen enkele werkdagen contact met je op. Mocht ik nog iets voor je kunnen doen, laat je het dan weten?
Reputatie 7
Badge +27
Heb je inmiddels een terugkoppeling gehad? En belangrijk: werkt het weer naar behoren? Als ik nog iets voor je kan doen, laat je het me weten?
Beste Marcia,

Gisteren is voor een tweede keer een KPN medewerker mee gaan kijken in mijn laptop. Ik ben enorm goed geholpen: de vinkjes werken weer!
Oorzaak bleek de browserextensie die niet wilde activeren. KPN Veilig werd er in zijn geheel afgehaald en weer opnieuw geïnstalleerd, vervolgens nog een paar hobbels. Nu werkt de extensie weer en dus zijn ook de 'reputatiewaarden' weer zichtbaar.
Ik was hier in mijn eentje niet uitgekomen, dus heel fijn dat ik geholpen ben.

Brigit
Reputatie 7
Badge +27
Wat goed om te lezen, Brigit! Fijn dat je het nog even laat weten, bedankt!

Reageer