Beantwoord

KPN Veilig met Windows XP

  • 27 February 2019
  • 8 reacties
  • 1472 keer bekeken

Hallo, ik heb Windows XP en dat werkt prima met al mijn software dus die blijf ik gebruiken. Nu is mij gisteren verteld dat ik de gratis virusscanner van KPN op mijn computer mag installeren. Ik heb uitdrukkelijk gevraagd of dat ook op mijn Windows XP computer kan, omdat die niet meer wordt ondersteund door Microsoft. De helpdeskmedewerker van KPN bevestigde dat.
Dus ik aan de slag. Na ingeven van mijn wachtwoord komt hij echter niet verder dan de dashboard-pagina.
Heeft uw helpdeskmedewerker zitten liegen of doe ik iets verkeerd ?

Groeten

Admin: eigen topic voor je aangemaakt
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 28 February 2019, 12:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Ha Fred, welkom! Op de website van Microsoft lees ik het volgende: de ondersteuning voor Windows XP op 8 april 2014 beëindigd. Op onze website staat onder het kopje Wat zijn de systeemeisen voor KPN Veilig? dat je het kunt gebruiken op Windows 7, 8.1 en 10. Voor XP dus niet. Heel spijtig dat je verkeerd geïnformeerd bent, excuses hiervoor!

Overigens is het voor jouw digitale veiligheid misschien wel het overwegen waard om over te stappen op een hogere Windowsversie. Je maakt het met XP voor kwaadwillenden wel erg makkelijk om misbruik van je gegevens te maken.
Inderdaad, Windows XP moet je niet meer willen gebruiken.
Dat is hetzelfde als dag en nacht je voor- en achterdeur wijd open laten staan, dat doe je toch ook niet?
Oei, oei 😨. Ik mag toch oprecht hopen dat je dit niet meer gebruikt voor Internet bankieren, Facebook, e-mail en andere privacygevoelige zaken, zelfs dit forum. XP wordt, zoals Marcia terecht aanhaalt, al sinds april 2014 niet meer gepatched voor lekken en andere zaken (werking websites e.d.) door Microsoft. Beveiligingsprogramma's als KPN Veilig ondersteunen derhalve XP ook niet meer. Ook bekende beveiligers als Norton en Avast hebben de ondersteuning op XP allang (meer dan 2½ jaar geleden) stopgezet.
Alle browsers brengen ook geen updates meer uit voor XP. Firefox deed het nog het langst, maar is daar per 31 aug. 2017 ook mee gestopt. De anderen, als Google Chrome waren daar al mee gestopt.

Na bijna 5 jaar geen ondersteuning is XP zo lek als een mandje en kan instabiel zijn! Je loopt grote risico's door dit zeer verouderde besturingssysteem te gebruiken. Met welke browser en beveiliging (die doen ook niks meer) dan ook!

Laat het door een handige Harry vervangen door Windows 7 op je PC. Speciaal voor oude PC's blijft Microsoft (en de browsermakers) dit nog tot in 2020 ondersteunen. Daarna ben je écht toe aan een nieuwe PC hoor!

Met Windows XP laat je niet alleen de voor- en achterdeur van je computer open staan, maar ook je schuifpui en alle ramen.
Er zijn nog bedrijven die software op XP hebben draaien om bepaalde processen in gang te houden of zetten en waarbij die computers niet met internet in welke vorm dan ook verbonden zijn, dat kan natuurlijk wel.
Dat is XP Professional. Dat is een andere versie dan voor particulieren. Ik had 'm niet willen noemen, maar nu dan toch.
TS mag niet denken dat dat op zijn pc van toepassing is. De professional versie wordt (werd) alleen verkocht voor grote(re) systemen. Vooral kassasystemen in supermarkten draaien er op.

Bij het opstarten staat er ook duidelijk Professional bij.
Dat is XP Professional. Dat is een andere versie dan voor particulieren. Ik had 'm niet willen noemen, maar nu dan toch.
TS mag niet denken dat dat op zijn pc van toepassing is. De professional versie wordt (werd) alleen verkocht voor grote(re) systemen. Vooral kassasystemen in supermarkten draaien er op.

Bij het opstarten staat er ook duidelijk Professional bij.

Ik heb als particulier en toentertijd werkzaam als sysop altijd de Pro-versie gehad, daar is mijn reactie natuurlijk op gebaseerd.☺️
Reputatie 7
Hallo, ik heb Windows XP en dat werkt prima met al mijn software dus die blijf ik gebruiken.
Toch zou ik je zeer sterk willen adviseren om Windows XP niet meer te gebruiken.
Er worden al tijden geen security fixes meer uitgebracht voor Windows XP en dat betekent dat de ondertussen bekend geworden gaten in de beveiliging eenvoudig gebruikt kunnen worden door kwaadwillenden.
Hallo, bedankt voor jullie bezorgdheid, maar ik blijf hem toch gebruiken want ik heb er software op staan die alleen hierop werkt. De leveranciers ervan zijn kastje wijlen dus er komt geen nieuwe versie voor Windows 7 enz.
Verder staat er niets op wat interessant zou kunnen zijn voor anderen. Facebook heb ik niet. Mail open ik af en toe en bankzaken doe ik met mijn beveiligde tablet. Ook staan er geen staatsgeheimen op.

Verder is het natuurlijk zo dat er geen nieuwe virussen voor XP geschreven worden, omdat iedereen naar 7, 8 of 10 is overgestapt 😛
En ik heb AVG een uurtje geleden ge-update.

O, en ik draai al 10 jaar XP Professional.

Mijn motto is: If it ain´t broken, don´t fix it !