Malwarefilter van KPN

  • 18 December 2020
  • 100 reacties
  • 7035 keer bekeken
Malwarefilter van KPN
Reputatie 7
Badge +25

Het malwarefilter is een gratis dienst van KPN die klanten beschermt tegen onbetrouwbare websites, zodat ze geen slachtoffer worden van kwaadwillenden die malware verspreiden en/of phishing pogingen ondernemen.

 

Wat is Malware?

Malware is schadelijke software die onopgemerkt op een apparaat wordt geïnstalleerd. Daarmee worden o.a. gegevens gestolen, en apparaten kunnen worden beschadigd. Virussen, Trojaanse paarden, spyware en ransomware zijn voorbeelden van malware.

 

Hoe werkt het malwarefilter?

Het is een filter dat werkt op DNS-niveau (DNS = Domain Name System). Een website of host (bijvoorbeeld e-mailserver) die wordt opgevraagd, doet automatisch via DNS een verzoek. Dit verzoek komt uit bij de KPN DNS-server, die vervolgens op basis van een black-list checkt of deze host hierop voorkomt. Is dat het geval, dan wordt er geen connectie gelegd met deze host. 
Je ziet in je browser vervolgens een foutmelding. De foutmelding kan per browser iets verschillen. IoT-apparaten die connectie proberen te maken met malafide hosts worden ook beschermd door het malware-filter, alleen zie je dit als klant niet terug.
 

Hoe zet je het malwarefilter aan?

Standaard staat het malwarefilter uit. Je zet het als volgt aan:

  1. Ga naar veilig.kpn.com en log in met je KPN ID.
  2. Ga naar het onderdeel Malwarefilter
  3. Met de aan/uit knop zet je het filter aan of uit.

 

Veel gestelde vragen

Waar werkt het malwarefilter?

Het filter wordt in eerste instantie voor de vaste lijn aangeboden. Op een later moment zal dit ook op mobiel beschikbaar komen.

Wat kost het?

Het malwarefilter kost niets. KPN levert dit gratis.

Krijg je bericht na het aanzetten?

Bij het aan- of uitzetten van het malwarefilter wordt er geen automatische communicatie verstuurd. 
 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

100 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Beste Paul_,

Als ik probeer in te loggen krijg ik de volgende melding:

Fout: U hebt geen toegang tot de dienst "KPN Veilig", omdat deze niet in uw pakket zit of uit staat. Kijk in MijnKPN op kpn.com/mijnkpn voor uw mogelijkheden.
 
Heeft dat iets te maken met mijn nog lopende voormalige Telfort abonnement?

Beste Paul_,

Als ik probeer in te loggen krijg ik de volgende melding:

Fout: U hebt geen toegang tot de dienst "KPN Veilig", omdat deze niet in uw pakket zit of uit staat. Kijk in MijnKPN op kpn.com/mijnkpn voor uw mogelijkheden.
 
Heeft dat iets te maken met mijn nog lopende voormalige Telfort abonnement?

Hallo @Paul_ , ik krijg dezelfde foutmelding.

We moeten zeker eerst een ‘echte’ KPN-klant worden.:disappointed_relieved:

 

Reputatie 7

We moeten zeker eerst een ‘echte’ KPN-klant worden.:disappointed_relieved: 

Ik kan me prima voorstellen dat KPN geen aparte DNS servers met deze functionaliteit meer introduceert op het Telfort netwerk aangezien die begin 2021 toch volledig ontmanteld zal gaan worden.

Hallo @wjb , maar het is wel toevallig dat ex-TFT-klanten geen toegang kunnen krijgen tot KPN-Veilig.

Reputatie 7

Hallo @wjb , maar het is wel toevallig dat ex-TFT-klanten geen toegang kunnen krijgen tot KPN-Veilig.

Dat snap ik. Ik weet niet of ex-TFT abonnees überhaupt KPN-Veilig aangeboden krijgen in hun gemigreerde abonnement. Ik neem aan van wel maar aan de andere kant wordt er zo vaak geroepen dat alles bij het oude blijft en er dus geen veranderingen zullen zijn.

Hallo @wjb , ik kan KPN-Veilig nemen als optie bij mijn TFT-thuisabo , 12 licenties voor €4,99 per maand, 1e 3 maanden gratis.

Ik zou eens een 3-maands gratis abo kunnen nemen en dan kijken of ik de malwarefilter wèl kan installeren.

Wordt vervolgd.

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb een vaste lijn met Sneller Internet Buitengebied en krijg de volgende melding.

Malwarefilter is voor dit KPN product niet beschikbaar.

Zal wel iets te maken hebben met dat Sneller Internet Buitengebied via 4G gaat.

Ik heb een vaste lijn met Sneller Internet Buitengebied en krijg de volgende melding.

Malwarefilter is voor dit KPN product niet beschikbaar.

Zal wel iets te maken hebben met dat Sneller Internet Buitengebied via 4G gaat.

Hallo @Hoopvol , ik lees in TotaalTV dat het direct voor tweederde van de klanten met een thuisabo beschikbaar is, de rest volgt begin 2021 en dan later ook nog de mobiele klanten.

 

Reputatie 7
Badge +25

Beste Paul_,

Als ik probeer in te loggen krijg ik de volgende melding:

Fout: U hebt geen toegang tot de dienst "KPN Veilig", omdat deze niet in uw pakket zit of uit staat. Kijk in MijnKPN op kpn.com/mijnkpn voor uw mogelijkheden.
 
Heeft dat iets te maken met mijn nog lopende voormalige Telfort abonnement?

Hallo @Paul_ , ik krijg dezelfde foutmelding.

We moeten zeker eerst een ‘echte’ KPN-klant worden.:disappointed_relieved:

 

Hoi!
JanD had eigenlijk al antwoord op de vraag gevonden zie ik, maar toch nog even:

 

Reputatie 7
Badge +25

Ik heb een vaste lijn met Sneller Internet Buitengebied en krijg de volgende melding.

Malwarefilter is voor dit KPN product niet beschikbaar.

Zal wel iets te maken hebben met dat Sneller Internet Buitengebied via 4G gaat.

Bovenstaande geldt overigens vooralsnog ook voor jou @Hoopvol. Heeft inderdaad met SIB te maken.

Reputatie 3
Badge +2

Duidelijk bedankt, zal wel te maken hebben dat oud Telfort klanten inderdaad ander soort verbinding hebben die ze dan denk ik het eerste kwartaal om zullen zetten naar dezelfde als de rest van de KPN klanten.

Als ik inlog bij KPN Veilig staat er Uw abonnement is geldig en beschikbare licenties 1-2  maar als ik bovenaan op malwarefilter druk krijg ik de melding Malwarefilter is voor dit KPN product niet beschikbaar.

Kunt u mij hiermee helpen?

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Wingie dit komt omdat er achter de schermen nog het een en ander omgezet moet worden, ook bij jouw abonnement. Zodra dit afgerond is moet ook jij het malwarefilter kunnen gebruiken. Ik moet je dus vragen nog even geduld te hebben!

Reputatie 4
Badge +4

Hoi, als ik het goed begrijp gaat het dus via de DNS van KPN? Op dit moment gebruik ik CloudFlare als DNS, dus kan ik beter de filter niet aanzetten om te voorkomen dat ik geen gebruik meer maak van CloudFlare?

Reputatie 7

Hoi, als ik het goed begrijp gaat het dus via de DNS van KPN? Op dit moment gebruik ik CloudFlare als DNS, dus kan ik beter de filter niet aanzetten om te voorkomen dat ik geen gebruik meer maak van CloudFlare?

Je kunt het filter rustig aan zetten, dat heeft geen invloed op de door jou zelf geconfigureerde DNS server.

Overigens kan je bij Cloudflare precies hetzelfde bereiken door de DNS servers 1.1.1.2 en 1.0.0.2 te gebruiken.

Reputatie 4
Badge +4

Hoi, als ik het goed begrijp gaat het dus via de DNS van KPN? Op dit moment gebruik ik CloudFlare als DNS, dus kan ik beter de filter niet aanzetten om te voorkomen dat ik geen gebruik meer maak van CloudFlare?

Je kunt het filter rustig aan zetten, dat heeft geen invkoed op de door jou zelf geconfigureerde DNS server.

Overigens kan je bij Cloudflare precies hetzelfde bereiken door de DNS servers 1.1.1.2 en 1.0.0.2 te gebruiken.

ipv:

1.1.1.1 en 1.0.0.1

2606:4700:4700::1111 en 2606:4700:4700::1001?

Wist niet dat CloudFlare een gelijk soort service had haha. Is dat slimmer of de filter van KPN zelf aanzetten?

Reputatie 7

Wist niet dat CloudFlare een gelijk soort service had haha. Is dat slimmer of de filter van KPN zelf aanzetten?

Cloudflare heeft de onderstaande varianten:

Geen filter 

  • 1.1.1.1
  • 1.0.0.1
  • 2606:4700:4700::1111
  • 2606:4700:4700::1001

Malware filter

  • 1.1.1.2
  • 1.0.0.2
  • 2606:4700:4700::1112
  • 2606:4700:4700::1002

Malware en adult filter

  • 1.1.1.3
  • 1.0.0.3
  • 2606:4700:4700::1113
  • 2606:4700:4700::1003

De vraag is natuurlijk hoe "up to date" de blacklists zijn die achter die filters zitten om malware domeinen te blokkeren. Ik heb daarbij meer vertrouwen in grote internationale spelers zoals Cloudflare dan in kleine nationale spelers zoals bijvoorbeeld KPN.

Reputatie 2
Badge

Typisch weer kpn, om iets aan te bieden waarvan een gedeelte van het klantenbestand nog geen gebruik kan maken. Zeg dan niks of meld dan erbij dat het alleen maar voor “echte” kpn klanten is en niet voor surrogaat ingelijfde ex telfort, ex xs4all enz enz klanten. De bekende dooie mus.

Reputatie 1

Ik krijg een 403 Forbidden als ik het malware filter wil aanzetten.

Ik ben een KPN Hussel klant en dan zou het toch moeten werken?

Reputatie 1

Kan het aanzetten van het malwarefilter reden zijn dat mijn verbinding met de Vaillant Vsmart thermostaat niet meer werkt? De communicatie-eenheid van de Vaillant Vsmart maakt geen verbinding met de servers van Vaillant. Ik vermoed echter dat de oorzaak heeft te maken met het “op één hoop gooien” van de ,24 Ghz en de 5 Ghz. Veel van de smartapparaten in huis werken alleen op 2,4 Ghz. 

mvg Jan

Reputatie 7

Ik krijg een 403 Forbidden als ik het malware filter wil aanzetten.

Ik ben een KPN Hussel klant en dan zou het toch moeten werken?

Op welke pagina krijg je die 403 forbidden?

Kan je daar een screenshot van posten?

Reputatie 7

Kan het aanzetten van het malwarefilter reden zijn dat mijn verbinding met de Vaillant Vsmart thermostaat niet meer werkt?

Werkt die verbinding wel als je de malwarefilter uit zet?

Reputatie 1

Het uitzetten van het malwarefilter geeft geen oplossing. Ik denk dat de Vsmart thermostaat van Vaillant alleen op 2,4 Ghz werkt. De KPN monteur heeft net 2 nieuwe zwarte WiFi versterkers geplaatst en mogelijk de 2,4 en 5 Ghz “op één hoop gegooid”. Hoe ik dit kan aanpassen weet ik niet. In het V10 modem is de WiFi uitgezet. De versterkers zijn niet toegankelijk met mijn V10 wachtwoord en ook niet met de webwachtwoorden die onderop de versterkers staan. Resetten durf ik nog niet omdat mijn verbeterde WiFi in huis dan wellicht niet meer werkt. mvg Jan

Hallo @jkb , de 2.4- en de 5.0-band zijn binnen de versterkers niet te scheiden.

Dat kan alléén op de V10, maar is niet meer interessant, want de wifi wordt uitgezet op de V10 als je KPN-versterkers aansluit.

 

 

Reputatie 7

Off-topic omdat dit topic over de malwarefilter gaat:

Hallo @jkb , de 2.4- en de 5.0-band zijn binnen de versterkers niet te scheiden.

Dat kan alléén op de V10, maar is niet meer interessant, want de wifi wordt uitgezet op de V10 als je KPN-versterkers aansluit.

En daarmee lijkt @jkb het zoveelste slachtoffer te worden van die rampzalige beslissing van KPN om de SSID voor 2.4GHz en 5GHz altijd gelijk aan elkaar te laten zijn terwijl de bandsteering functionaliteit nog zeer onbetrouwbaar is en zelfs apparaten die geen 5GHz ondersteunen naar deze band lijkt te duwen.