Misbruik prive gegevens

  • 8 October 2020
  • 10 reacties
  • 190 keer bekeken

Wordt gebeld door een bedrijf die zich voordoel als KPN (0202625744) over verlenging van mijn contract bij KPN. Ik heb ooit wel een contract gehad met KPN, maar niet op dit moment.

Ze wisten persoonlijke zaken zoals adres en geboortedatum.

Wil graag weten of KPN hun klantgegevens beschermd of dat ze deze commercieel verkoopt of dat ze zelf met dit soort illegale verkooppraktijken bezighoud.

Je ziet veel klachten over dit nummer.

Wil graag van KPN weten hoe het komt dat mijn privegegevens misbruikt worden en indien geen verklaring ga ik dit bij privacy wetgeving aankaarten.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Gegevens zoals adres en geboortedatum kunnen ook ergens anders gelekt zijn. Bij een energiemaatschappij bijvoorbeeld. 

Maar het punt is dat (iemand namens) KPN dit misbruikt en dit is tegen de privacy regels. Ik heb geen toestemming gegeven dat mijn gegevens voor commerciele doeleinden gebruikt worden (of erger).

Reputatie 7
Badge +24

Maar misschien is dat iemand die helemaal niet van KPN is en helemaal niet voor KPN werkt. Gewoon een zelfstandig iemand die contracten van KPN verkoopt. Net als de supermarkt die pakken melk verkoopt van Campina. Ik lees de laatste tijd meer over zulk soort verkopers hier op het forum. Ook verkopers die langs de deur gaan enzo. Ik weet niet precies hoe dat werkt. 

Dan nog. Het is namens KPN dus zij zijn verantwoordelijk. Ik vind dat deze misbruik en het voortdurend lastig gevallen worden door die belletje meer aangepakt moet worden. Als er handel is (en die is er) in persoonsgegevens dan liggen onze persoonsgegevens voortdurend op straat.

Badge +19

Maar hoe weet u zeker dat ze bellen namens kpn? Iedereen kan zeggen dat ze namens kon bellen toch?

Omdat ze een KPN abonnement willen verkopen. Dan moet KPN hier toch achter zitten of staan. Als KPN hier niet mee eens is moeten ze er wat aan doen. Wel vreemd om dit soort praktijken goed te willen praten. Net alsof iedereen maar zomaar je gegevens mag gebruiken of delen.

Hoi @R Roorda . Welkom op het forum.

In je persoonlijke omgeving (MijnKPN) kun je bij privacy instellingen aangeven of je wel of niet door ons benaderd wilt worden.  

Wij verkopen uiteraard geen privacy gegevens. Het nummer dat je doorgeeft herken ik niet maar het zou een derde partij kunnen zijn die namens ons klanten na belt. 

Je kunt dit voorkomen door het in je privacy instellingen aan te geven. 

Dit is wel weer zo'n standaard antwoord wat aangeeft dat de grote bedrijven het geen bal uitmaakt hoe er met je prive gegevens om wordt gegaan en je als consument zelf maar moet zorgen dat je gegevens beschermd.

Als de KPN partijen illegaal gebruikt laat maken van prive gegevens door derde partijen die voor hun werven, dan doen ze dit niet voor niets. Geeft te denken.

En hoe kan ik bij Mijn KPN inloggen als ik geen klant ben bij KPN? Dus is KPN niet echt een partij waar ik klant wil worden.

Als je ergens klant bent of bent geweest mogen zij je gegevens gebruiken om je te benaderen, je kan een verzoek doen om je gegevens in te zien en te laten verwijderen.

Maar het nummer dat jou gebeld heeft zijn zogenaamde boefjes die hopen zo wat te verdienen, lastposten die viavia aan gegevens komen en je wat willen aansmeren, dit hoeft niet via KPN zelf te komen, als je eenmaal in hun bestand zit word je voor van alles en nog wat gebeld, volgende week kan het zomaar energie zijn en de week er op een loterij.

Dus staan die grote jongens dit gewoon toe en betalen ze wat voor het aanbrengen van nieuwe klanten. En wij, de consumenten, moeten dit gewoon accepteren?

Ik denk dat we maar half weten wat er met onze gegevens gebeurt door de grote jongen en waarschijnlijk kan (wil) niemand ze wat maken.