Beantwoord

Oproepen Comoren

  • 11 October 2019
  • 11 reacties
  • 37302 keer bekeken

Ik heb zojuist 2 oproepen van 2 verschillende nummers uit de Comoren ontvangen. Beide lieten ‘m 2/3 keer overgaan en hingen toen op. Wat kan dit beteken? Niet onbelangrijk om te melden is dat ik totaal geen link of relaties met de Comoren heb.

Ik verneem graag.
icon

Beste antwoord door Noordzee 11 October 2019, 18:52

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dit betreft zogenaamde Wangiri fraude.

Wat is Wangiri fraude?
Bij Wangiri fraude hopen de fraudeurs dat mensen gaan terugbellen naar gemiste frauduleuze telefoonnummers. Het gaat hier vaak om nummers uit het buitenland. Bij de terugbelpoging naar deze nummers lijkt het voor de beller alsof er geen verbinding tot stand komt doordat de andere kant van de lijn compleet stil is. In werkelijkheid is er dan al wel een gesprek opgezet, tegen enorm hoge tarieven.

Hoe kun jij voorkomen dat je slachtoffer wordt van wangiri-fraude?
Word je gebeld door een onbekend buitenlands nummer?
- Neem niet op en bel zeker NIET terug!


KPN kan daar weinig aan doen. Ze kunnen moeilijk alle nummers uit de Comoren blokkeren, want dan kan niemand meer vanuit dat land bellen naar KPN-klanten.

Het blokkeren van dit soort nummers zou je kunnen doen, maar ze bellen toch steeds weer met andere nummers. In het algemeen is het wel goed om niet jouw telefoonnummer op het internet rond te laten slingeren. Maar ook als je dat niet doet, kunnen ze altijd random nummers bellen.

Kijk dus goed uit, bel nooit een buitenlands nummer terug wat je niet kent. Ik doe dat trouwens zelf ook niet met Nederlandse telefoonnummers, tenzij ik dat Nederlandse nummer kan terugvinden op internet.
Hoezo kan KPN of een andere provider hier geen rol in spelen? Het geld wordt toch via ons abonnement doorgestuurd naar een telemaatschappij in South Africa. Gewoon niet doorstorten lijkt mij. Ik begrijp wel dat je daar moeite voor moet doen en dat is een keuze die je dan voor je gebruikers maakt.
Reputatie 7
Badge +28

@FBP

Omdat mensen gaan terugbellen naar de Comoren, moet KPN voor de kosten opdraaien? Want daar komt het dan op neer. Gewoon zelf opletten, lijkt me...

KPN krijgt dan toch een factuur van Criminelen? Je “hoeft” een factuur toch niet te betalen? Het gaat mij niet om mezelf overigens, maar om (met name oudere) zwakke mensen te beschermen. Die weten heus de weg niet te vinden naar dit Forum bv. Daarnaast “verdient” KPN er nu ook aan. Want er zal altijd marge gemaakt worden op kosten aan derden, toch??? Dus, waar een wil is, is een…. Zonder wil is het wel makkelijker overigens

 

 

Reputatie 7

Ha  @FBP, welkom op het KPN forum. Ik zie dat je topic even is blijven liggen, sorry daarvoor. Een zeer terechte vraag stel je hier. Wangiri-fraude is een akelig probleem. Het doet zich vrij onschuldig voor: een gemiste (buitenlandse) oproep. Wanneer je terugbelt, dan hangt er een erg hoog prijskaartje aan elke belminuut. En je hebt niet door dat het gesprek al is aangenomen. Door de piepjes aan de telefoon lijkt het alsof de telefoon overgaat. Zoals Noordzee hier al aangeeft, bel nooit een onbekend buitenlands nummer terug. Daarmee voorkom je onverwachtse hoge kosten :)

KPN krijgt dan toch een factuur van Criminelen? Je “hoeft” een factuur toch niet te betalen? Het gaat mij niet om mezelf overigens, maar om (met name oudere) zwakke mensen te beschermen. 

Helaas, het is niet zo simpel. Met het ‘boerenverstand’ kun je goed aanvoelen wanneer je op deze manier geld verdient, geen zuivere koffie is. Maar om een persoon als crimineel / criminele organisatie te bestempelen en daarbij de facturen te bevriezen, moet nog wel bewezen worden. En dat is helaas niet zo makkelijk. 

Maar wat doen we er wel aan? We houden buitenlands telefonieverkeer nauwlettend in de gaten. Wanneer we een fraudepatroon herkennen grijpen we meteen in. De afgelopen paar weken zien we een verhoogd aanbod inkomende gesprekken vanuit Noord- en West-Afrika. Als we dat constateren, blokkeren wij de nummers meteen! Zo voorkomen we dat er meer consumenten gebeld worden met verkeerde bedoelingen. Helaas worden geblokkeerde nummers geregeld ingewisseld voor een ander nummer, dan begint het kat-en-muis spelletje weer van vooraf aan.

Let dus altijd goed op! 

Beste Nadia bedankt voor je uitleg. Voor mezelf is het echt geen probleem om te weten dat ik niet moet opnemen of terugbellen. Voorlichting hierover lijkt me wel zinnig. En natuurlijk de criminaliteit hier achter blijven bestrijden. Kleine criminaliteit in Nederland i blijven daan het afnemen, maar cybercriminaliteit neemt toe. Ik zal verder niet zoveel gaan doen met dit platform, althans ik hoop dat ik het niet nodig zal hebben, hartelijke groet 

Reputatie 7

Graag gedaan,@FBP. Goed punt. Voorlichting over cybercriminaliteit en telecom- internetgevaren is zeker nuttig. Je ziet al dat organisaties die een raakvlak met dit onderwerp hebben klanten informeren. Wij doen dat onder ander op: kpn.com/veilig. Allicht dat er vanuit de sector, overheid, toezichthouders, bankenwereld en belangenorganisaties een grootschalige campagne gestart kan worden om extra aandacht te vragen. Geen slecht idee :)       

“KPN kan daar weinig aan doen. Ze kunnen moeilijk alle nummers uit de Comoren blokkeren, want dan kan niemand meer vanuit dat land bellen naar KPN-klanten. “

Dat is natuurlijk een onzinverhaal, er is personalisatie mogelijk!

Het zou fijn zijn als operators, zoals KPN, juist die mogelijkheid wél bieden aan hun klanten. Zo heeft de klant de mogelijkheid om zelf te bepalen hele landen uit te sluiten te laten bellen naar zijn/haar mobiel.

Zo ook het blokkeren van “onderdrukte nummers”. Dat is misschien nog wel het meest irritante, instanties die zonder nummerherkenning bellen, die zou ik graag standaard willen blokkeren. En kom dan niet aan met een verhaal “ja het zou wel eens belangrijk kunnen zijn, misschien is het 't ziekenhuis wel…. etc. Neen, ik zou graag zelf die controle willen hebben.

Sterker nog, eigenlijk zou ik standaard *alles en iedereen* willen blokkeren, en alleen de mensen die ik ken door willen laten op mijn toestel….

Technisch is dat natuurlijk mogelijk, de vraag is of de aanbieders, zoals KPN, hier tijd en geld in willen investeren om dat aan te bieden aan hun klanten. In elk geval ken ik 1 persoon die hier direct gebruik van wil maken :)

 

Badge +19

Waarom zouden de providers dat moeten regelen? Je hebt zelf al alle controle. Op de meeste telefoons kan je nummers blokkeren en je kan zelfs zelf kiezen of je wel of niet opneemt. Ik zie het probleem niet!

Waarom zouden de providers dat moeten regelen? Je hebt zelf al alle controle. Op de meeste telefoons kan je nummers blokkeren en je kan zelfs zelf kiezen of je wel of niet opneemt. Ik zie het probleem niet!

Je hebt deels gelijk Joep. alleen bestaat er geen mogelijkheid om onderdrukte nummers te blokkeren. Uberhaupt zou er m.i. meer mogelijkheden moeten worden gemaakt om nummers/landen te blokkeren. Bij 0906 nummers kan dit al, waarom niet bij andere nummers en ook inkomende gesprekken. 
 

Uiteraard is het “niet opnemen” nu de ‘oplossing’, ik probeer alleen aan te geven dat van de KPN medewerker schreef een andere kijk op het geheel is. Die schreef dat alle KPN abonnees dan afgesloten zouden zijn van telefoontjes uit de Comoren. Ik beweer het tegenovergestelde, laat klanten zelf bepalen wie ze doorlaten. 

Reputatie 7

Uiteraard is het “niet opnemen” nu de ‘oplossing’, ik probeer alleen aan te geven dat van de KPN medewerker schreef een andere kijk op het geheel is. Die schreef dat alle KPN abonnees dan afgesloten zouden zijn van telefoontjes uit de Comoren. Ik beweer het tegenovergestelde, laat klanten zelf bepalen wie ze doorlaten. 

Hallo @MartinRus, leuk dat je een bijdrage levert aan deze discussie. Welkom op het KPN forum! Net als jij, is Noordzee geen KPN-medewerker. Maar een zeer betrokken en gewaardeerd lid van onze community ;)  

Reageer