Beantwoord

Phishing SMS betaalpas internetbankieren

  • 9 June 2020
  • 2 reacties
  • 365 keer bekeken

Hallo,

 

Ik heb op zondag 7 juni een phishing bericht ontvangen via SMS van telefoonnummer +32 497 15 28 92. Het bericht zei dat mijn huidige betaalpas zou vervallen en dat ik een nieuwe betaalpas bij mijn bank zou moeten aanvragen door de link in het bericht. Ik heb helaas de link geklikt en ik werd vervolgens naar de internetbankieren website van mijn bank doorgestuurd. Ik heb mijn inloggegevens niet ingevuld, want ik heb me gerealiseerd dat de link naar de website een vreemde adres had: “wereldpas.recyclings-proces.giles.ir”. Maar volgens de klantenservice van mijn bank zou ik een malware hebben gekregen want ik heb de link geklikt. Ik moet nu mijn telefoon laten opschonen in een computerwinkel. Mijn bank heeft me ook aangeraden, om mijn provider, KPN, te laten weten.

Ik ben momenteel in het buitenland. Kunnen jullie iets op afstand doen?

Met vriendelijke groeten,

Silvia Fallanti

 

 

icon

Beste antwoord door Lisett89 11 June 2020, 08:53

Bekijk origineel

2 reacties

Heel toevallig heb ik dit vanmorgen ook gehad. Ook op de link geklikt en alles weer afgesloten. Ik kreeg ook dit advies. Maar zo lang je niks invult kan er weinig gebeuren. Het advies was ook opschonen en dus alles terug zetten in fabrieksinstellingen en opnieuw inloggen en je laatste backup terug zetten. Geen nieuwe backup maken maar een eerder gemaakte terug zetten.  
Er is helaas een grijs gebied en niemand kan je exact vertellen wat er gebeurd als je alleen op de link klikt en verder niks gedaan hebt. 
 

Zelf heb ik de app kpn veilig geïnstalleerd en daar zou je al een hoop mee tegen houden en als er iets raars is geïnstalleerd dankzij zie link pikt die dat er wel uit werd er gezegd door een kpn medewerker. Dus ik laat het zo. 
 

Ik hoop dat je hier iets mee kunt ;)

vriendelijke groet liset

Hallo,

Hartelijk bedankt voor je reactie!

Gisteren (ik had jouw bericht nog niet gelezen), voor de zekerheid, heb ik mijn Iphone laten opschonen. Zij hebben niks gevonden (geen malware dus), hoewel ik op de link had geklikt. Volgens mij heb je gelijk. Fijn dat er een app van KPN voor een verbetede veiligheid bestaat: ik wist het niet!

Hartelijke groeten,

Silvia

 

Reageer