Beantwoord

tweestapsverificatie kpn webmail?

  • 16 April 2020
  • 16 reacties
  • 1671 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik wou zojuist mijn kpn webmail beter beveiligen omdat je email misschien wel de belangrijkste online plek is om goed te beschermen. Mijn wachtwoord heb ik (na veel moeite) kunnen veranderen maar tot mijn verbazing kon ik nergens een optie vinden om je account te beveiligen met tweestapsverificatie. Is deze optie toevallig ergens te vinden waar ik nog niet heb gekeken? Dit lijkt me namelijk een functie die KPN wel moet hebben omdat het zelf ook aanraad tweestapsverificatie toe te passen op je accounts.

Als er ergens een functie is om dit toe te passen hoor ik het graag. 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 19 April 2020, 20:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Welkom op het forum @StevenGNS!

Heel goed dat je zo met online veiligheid bezig bent :blush: Onze webmail werkt niet met tweestapsverificatie, dus het klopt dat je dit niet hebt kunnen vinden. We geven een aantal tips met betrekking tot veilig internetten en tweestapsverificatieis daar 1 van, waar mogelijk raden we aan om er gebruik van te maken. Steeds meer apps bieden deze optie.

Of dit ook bij de webmail toegepast zal gaan worden in de toekomst, daar durf ik niets over te zeggen. Op dit moment zijn daar voor zover ik weet geen concrete plannen voor.  

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders hoor ik het graag!

Ja erg jammer dat het niet kan, ik hoop dat het snel wordt toegevoegd aan webmail omdat het de beveiliging toch een stuk zou verbeteren. Toch bedankt voor de reactie

Reputatie 7
Badge +20

Graag gedaan :slight_smile: Het zou inderdaad een mooie toevoeging zijn aan de beveiliging van de webmail!

 

Hoe staat het met de tweestapsverificatie. Jullie geven overal aan dat dat belangrijk is, maar zelf hebben jullie het niet. Beetje vreemd in deze tijd.

Reputatie 7
Badge +10

Ik zou dat een hele normale en zeer wenselijke toevoeging zien.

Zeker met je KPN ID.

Wordt toch echt tijd dat mogelijk gemaakt wordt. 

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Lips en @Anneke-Anna, ik ben het met jullie eens hoor! Ik ga weer even navraag doen of het nu wel in de planning ligt en zo nee, waarom dan niet (wellicht heeft dat een goede, voor ons nog onbekende reden)

Reputatie 7
Badge +20

Poeh, hele snelle reactie!  Tweestapsverificatie voor KPN ID staat voor later dit jaar gepland, op dit moment zijn ze hier dus mee bezig :blush: Een exacte datum is nog niet bekend, dus meer dan dit kan ik er niet over vertellen!

Reputatie 7
Badge +10

Poeh, hele snelle reactie!  Tweestapsverificatie voor KPN ID staat voor later dit jaar gepland, op dit moment zijn ze hier dus mee bezig :blush: Een exacte datum is nog niet bekend, dus meer dan dit kan ik er niet over vertellen!

Dat is goed nieuws 👍

Reputatie 7
Badge +21

Goed nieuws voor KPN ID, maar de oorspronkelijke vraag was tweestapsverificatie kpn webmail?
Gaat dat ook komen? Andere afdeling, ander (geen?) plan, ander tijdspad….. ?

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb volgens mij in een ander topic al eens uitgelegd dat da nutteloos is.

Die zelfde mail die je via webmail kan lezen, die kan je namelijk ook via een mailprogramma lezen. Daarbij log je in via het POP3 of IMAP protocol. Met hetzelfde gebruikersnaam en wachtwoord als op de webmail. 

Bij POP3 of IMAP is het onmogelijk om 2 trapsgewijs authentie te implementeren. Dus wat heeft het dan voor zin om dat op de webmail wel te doen?

Het is als een huis met 3 deuren waarbij je op de voordeur een extra heel duur slot zet, terwijl op de beide andere deuren nog steeds een slot zit van 20 jaar oud. Wat heeft dat extra dure slot op de voordeur voor zin? Niets. Weggegooid geld. Verspilde moeite.

Gewoon zorgen voor een goed wachtwoord van 20 tekens lang ofzo. Wat je nergens anders voor gebruikt. Dan is er helemaal niets aan de hand, dan hoef je nergens bang voor te zijn.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb volgens mij in een ander topic al eens uitgelegd dat da nutteloos is.

Die zelfde mail die je via webmail kan lezen, die kan je namelijk ook via een mailprogramma lezen. Daarbij log je in via het POP3 of IMAP protocol. Met hetzelfde gebruikersnaam en wachtwoord als op de webmail. 

Bij POP3 of IMAP is het onmogelijk om 2 trapsgewijs authentie te implementeren. Dus wat heeft het dan voor zin om dat op de webmail wel te doen?

Het is als een huis met 3 deuren waarbij je op de voordeur een extra heel duur slot zet, terwijl op de beide andere deuren nog steeds een slot zit van 20 jaar oud. Wat heeft dat extra dure slot op de voordeur voor zin? Niets. Weggegooid geld. Verspilde moeite.

Gewoon zorgen voor een goed wachtwoord van 20 tekens lang ofzo. Wat je nergens anders voor gebruikt. Dan is er helemaal niets aan de hand, dan hoef je nergens bang voor te zijn.


Is dat echt zo nutteloos, of zou dat tegenwoordig net zo makkelijk uit te voeren zijn met tevens gegenereerde (back-up) codes en app-wachtwoorden zoals met een outlook of een gmail account, die ik overigens online en in e-mail programma's gebruik met Tweestapsverificatie. 

Hoezo onzin en nutteloos? Het is van de zotte dat KPN geen 2FA ondersteund. Dan kun je de inlogs bij KPN doen met een verificatie-app en de mail, stel je dan in met een eenmalig wachtwoord. Dat eenmalig wachtwoord maak je dan in je KPN-omgeving aan. 

Veel grote jongens, o.a. outlook.com en gmail doen het ook op die manier. Freedom.nl ondersteunt het ook!

Dus KPN/XS4all hup ga aan de slag met 2FA.
Ook om sim-swappen tegen te gaan!

Lees meer over 2FA.

Reputatie 7
Badge +20

Ik zal deze kwestie ook even specifiek aan de email mensen voorleggen, als ik een reactie heb kom ik er hier weer op terug!

Reputatie 7
Badge +24

Hoezo onzin en nutteloos? Het is van de zotte dat KPN geen 2FA ondersteund. Dan kun je de inlogs bij KPN doen met een verificatie-app en de mail, stel je dan in met een eenmalig wachtwoord. Dat eenmalig wachtwoord maak je dan in je KPN-omgeving aan. 

Veel grote jongens, o.a. outlook.com en gmail doen het ook op die manier. Freedom.nl ondersteunt het ook!

Dus KPN/XS4all hup ga aan de slag met 2FA.
Ook om sim-swappen tegen te gaan!

Lees meer over 2FA.

Sim-swappen voorkom je niet door 2-traps authentie op de mailbox. Wel door 2-traps authentie op de MijnKPN omgeving. En door veilige unieke wachtwoorden te gebruiken. Mail speelt volgens mij geen enkele rol bij sim-swappen.

Reputatie 7

Maar wat bereik je met 2FA als je gewoon in je mailcliënt zoals Outlook, Windows Mail of de Gmail cliënt eenvoudig een het mail account kunt opnemen o.b.v. imap.

Ook daar zal je dan dus 2FA moeten introduceren en dat is dus waar het mankt loopt.