Beantwoord

veiligheid wi-fi netwerk in windows 10

  • 1 September 2019
  • 30 reacties
  • 1501 keer bekeken

gebruik experiabox V8
krijg melding : WiFi-netwerk niet veilig in Windows 10
reden : netwerk maakt gebruik van TKIP beveiliging ( klopt )
vraag : te nemen actie
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 3 September 2019, 11:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Reputatie 7
Zet de beveiliging van de Experia Box op WPA2-PSK AES.
Dit had heel lang geleden al een keer gedaan moeten zijn immers TKIP is sterk verouderd en inderdaad onveilig.
bedankt , nu nog uitzoeken hoe ? valt als 83-jarige niet mee
eerder de service van KPN telefonisch 2x benaderd , lieten het afweten ; we bellen wel terug , we mailen de oplossing , ik wacht er nog op
Reputatie 7
Dat kan ik me voorstellen.
Login op de Experia Box V8 op http://192.168.2.254 en ga naar de pagina WLAN.
Daar zou die instelling ergens te vinden moeten zijn.
bedankt voor het aanreiken van de eerste stap ; al ervaren dat het nog wel enige handelingen vraagt voor ik het voor elkaar heb
Reputatie 7
bedankt voor het aanreiken van de eerste stap ; al ervaren dat het nog wel enige handelingen vraagt voor ik het voor elkaar heb
Ik denk dat het wel meevalt, het zijn geloof ik maar twee schermpjes.
Zie je op één van die twee schermen iets als TKIP, verander dat dan in AES.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi JacKle, welkom hier! WJB zit op de goede weg. De V8 heeft alleen niet expliciet TKIP/AES ergens staan. Volg deze stappen:

Login op de webinterface van je V8 via 192.168.2.254
De gebruikersnaam is Admin, het wachtwoord staat onderop de Experia Box kun je de eerste keer leeg laten. Na inloggen kies je dan zelf een wachtwoord voor de volgende keer.

Kies dan links in het menu de optie WLAN en vervolgens daar Security.
Zet dan, midden op de pagina, de optie Allowed Client Type op WPA2 Only
Bevestig dit met de Apply knop rechts onderaan.
het is een lange weg te gaan , maar ben met pensioen dus ....
ingelogd :
melding : Inlog ID : beheerder
wachtwoord :
er staat veel op zo'n box : dus maar als wachtwoord gekozen de WPA/WPA2 Wireless Key
melding : inlog ID - wachtwoord niet juist
ik geef niet op , maar wat nu weer
Reputatie 7
Badge +30
Excuses, JacKle! Ik vergiste me hierin. Dat wachtwoord is die van je wifi. Het wachtwoord om in te loggen op het menu staat niet op de sticker. In plaats daarvan hoef je, de eerste keer dat je inlogt, niets in te vullen. Je kunt gewoon klikken op inloggen.

Daarna moet je dan zelf een wachtwoord invullen dat je de volgende keer bij het inloggen kunt gebruiken.
nog maar eens geprobeerd, het begint nog leuk te worden
ingelogd 192.168.2.254
wat zie ik :
inlog ID : beheerder
wachtwoord : ........
niets ingevuld , melding : foute gebruikersnaam of wachtwoord

kan aan inlog ID niets wijzigen , wachtwoord heb ik niet
NB. montage van Experiabox V8 + aansluiting dateert van 6-7 jaar geleden
netwerk Thomson F563B9

nog een advies ? alvast bedankt
Reputatie 7
Badge +24
Inlog id moet volgens mij "admin" zijn. Of met hoofdletter...
Reputatie 7
Badge +30
Heeeeee... Als jouw netwerknaam Thomson is, dan zou jouw Experia Box ook wel eens niet een V8 kunnen zijn. Wil je eens op deze woorden klikken. Dan kom je uit op je profiel. Vul daar je adresgegevens in, en klik onderaan op opslaan. Laat dan hier in het topic even weten als je dat gedaan hebt, dan ga ik even kijken wat je nu hebt. Want als het inderdaad nog een Thomson is, dan is die aan vervanging toe.
Ik heb de gevraagde gegevens ingevuld en verzonden
Reputatie 7
Badge +30
Dank je, JacKle. Ik heb gekeken en ik zie dat je wel netjes een V8 hebt. Dat is dus goed nieuws. Hij gebruikt alleen voor de wifi de netwerknaam van een eerder model. Waarschijnlijk een Experia Box die je eerder gehad hebt. Dat is verder geen enkel probleem.

Wat ik even gedaan heb is op afstand je Experia Box een reset geven. Mocht er ooit in het verleden een keer een wachtwoord zijn ingesteld voor de web interface dan is die nu verwijderd. Je zou dan nu moeten kunnen inloggen volgens de manier die ik eerder beschreef. Je wifigegevens zijn verder hetzelfde gebleven.
Reputatie 7
Badge +24
Euhm... die ingestelde SSID "Thomson" is wel behouden gebleven met de reset?
Beste Erik , bedankt voor de service , opdrachten uitgevoerd , kan / moet ik nu nog controleren of het klopt ? zo ja , hoe ?
Reputatie 7
Badge +30
Als jij, na het uitvoeren van de instructies, op Apply hebt geklikt, dan is het nu in orde, Jac. Je zou dan nu ook geen melding meer moeten zien over onveiligheid.




Euhm... die ingestelde SSID "Thomson" is wel behouden gebleven met de reset?
Yup :)

[...] Je wifigegevens zijn verder hetzelfde gebleven.
na uitvoeren instructies vandaag ( 12-09 ) volgende melding :
Wi-Fi-netwerk niet veilig in Windows 10
U ziet mogelijk een melding die u vertelt dat u met een Wi-Fi-netwerk bent verbonden dat niet is beveiligd omdat het gebruik maakt van een oudere beveiligingsstandaard. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als u verbinding maakt met een Wi-Fi-netwerk dat gebruikmaakt van WEP of TKIP voor beveiliging . Deze beveiligingsstandaarden zijn oude en hebben bekende tekortkomingen
Oplossingen :
* ander netwerk
* beveiliging wijzigen
* nieuwere router
wat nu ?
Reputatie 7
Badge +28
Dag @JacKle, sorry voor de (erg) late reactie. Erik is met vakantie en ik ben even ziek geweest. Komt deze melding nu nog steeds voorbij als je met het Thomson netwerk verbonden bent?
Na 12-09 geen nieuwe melding , zal nog een maand volgen en zal dan afsluiten als geen melding meer komt
vandaag 23-09 bij inschakelen pc om 22.45 uur opnieuw melding : WiFi-netwerk niet veilig in Windows 10 ( idem eerdere meldingen )
Reputatie 7
Kan je eens controleren op de Experia Box of de wifi security nog op WPA2/AES staat en niet op TKIP?
Je hebt verder geen wifi accespoints in gebruik toch?
Zou niet weten hoe ik dat moet controleren
Zou niet weten hoe ik dat moet controleren
Hallo @JacKle , log in op je modem, ga naar de rubriek WiFi,
kijk bij de tab beveiligingstype of daar WPA2 of WPA/WPA2 staat, kies dan voor het eerste WPA2
Klik op toepassen en log dan uit.
Als er nog een rubriek TKIP/AES bestaat kies dan voor AES en niet voor TKIP/AES of TKIP.
Concreet heb je dis nodig: WPA2/AES
Na inloggen op security :
Allowed client type : WPA/WPA2 WPA2 Only WPA Only WEP
ingesteld op WPA2 Only
daarna apply en uitgelogd
overeenkomstig advies moderator 21 dagen geleden
wacht nu nog maar een keer af of er melding komt
APA2/AES ( zie Jan-D ) kan ik niet vinden
Reputatie 7
Als de Experia Box op "WPA2 Only" staat dan is het goed en zou die melding in Windows 10 dus niet mogen komen.