Beantwoord

Virussen bij betaalde virusscanner

• 6 oktober 2016
  • 22 reacties
  • 547 keer bekeken

Heb bij KPN een betaalde beveiliging af gesloten maar heb volgens virus scanners meer dan 1100 beschadigingen op mijn pc HOE KOMT ZOIETS JE HEBT EEN KPN VIRUS SCANNER betaal iedere maand 5€ voor deze scanner??? mij een raadsel

Admin: Titel aangevuld ivm vindbaarheid
icon

Beste antwoord door hrh 6 oktober 2016, 20:55

Met welke scanner heb je deze bedreigingen gedetecteerd? Er zijn scanners die te "scherp" afgesteld zijn. Ik ken scanners die zelfs tracking cookies (uit je browser) aanmerken als bedreiging. Ook zijn er scanners die bewust veel meer bedreigingen tonen, in de hoop dat je gaat betalen voor de software.

Ik adviseer om alle scanners die je inmiddels op je PC te verwijderen, behalve de betaalde software van KPN. Vervolgens kun je Malwarebytes Antimalware (gratis) installeren, en hiermee scannen. Let erop dat je gedurende het installatieproces "start de gratis probeerversie" uitvinkt. Malwarebytes en de KPN software gaat prima samen, en zo ben je goed beschermt.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Met welke scanner heb je deze bedreigingen gedetecteerd? Er zijn scanners die te "scherp" afgesteld zijn. Ik ken scanners die zelfs tracking cookies (uit je browser) aanmerken als bedreiging. Ook zijn er scanners die bewust veel meer bedreigingen tonen, in de hoop dat je gaat betalen voor de software.

Ik adviseer om alle scanners die je inmiddels op je PC te verwijderen, behalve de betaalde software van KPN. Vervolgens kun je Malwarebytes Antimalware (gratis) installeren, en hiermee scannen. Let erop dat je gedurende het installatieproces "start de gratis probeerversie" uitvinkt. Malwarebytes en de KPN software gaat prima samen, en zo ben je goed beschermt.
Reputatie 6
Badge +13
Misschien een domme vraag, maar dit geldt toch niet voor een IPhone of IPad?
Fame, in deze contreien van de wereld komen virussen op de mobiele telefoon (gelukkig) niet (zo gauw) voor, eerder richting Azië kan dat gebeuren. Als er iets gebeurt zijn het apps met malware.
Maar op de Iphone, Ipad..NEE die niet.
Reputatie 7
Badge +21
Hoi mariska-19, welkom op het forum! Goed dat je je vraag hier stelt!

Net zoals @hrh ben ik ook benieuwd welke scanner deze beschadigingen gevonden heeft! En zijn dit volgens deze scanner beschadigingen, of echt bedreigingen of virussen? Hiernaast is inderdaad Malwarebytes Antimalware een prima programma om een second opinion door te laten doen! Ik hoor graag weer van je!
Reputatie 6
Badge +13
Gelukkig Dreekuh-53, dank voor de duidelijkheid!
Reputatie 7
Fame, in deze contreien van de wereld komen virussen op de mobiele telefoon (gelukkig) niet (zo gauw) voor, eerder richting Azië kan dat gebeuren. Als er iets gebeurt zijn het apps met malware.
Maar op de Iphone, Ipad..NEE die niet.
Ik zou zeggen, droom lekker verder. ALLE informatieverwerkende apparatuur staat potentieel bloot aan malwarebedreigingen. De ene wat meer dan de andere (dat heeft te maken met de mate van populariteit). De focus verschuift van Windows naar Android, een makkelijk doelwit want Android gebruikers zijn zich massaal niet bewust van potentiële dreigingen ("die zijn er toch alleen op Windows"). En ook alle andere varianten van Linux (zoals iOS, MacOS etc.) kun je maar beter beschermen. Veiligheid voor alles!
Het minst getroffen mobiele besturingssysteem is Window 10 Mobile (vroeger Windows Phone), want dat is het minst gebruikte, vandaar.
Reputatie 7
Heb bij KPN een betaalde beveiliging af gesloten maar heb volgens virus scanners meer dan 1100 beschadigingen op mijn pc HOE KOMT ZOIETS JE HEBT EEN KPN VIRUS SCANNER betaal iedere maand 5€ voor deze scanner??? mij een raadsel
Geen enkel antimalwareprogramma (zoals een virusscanner) is 100% betrouwbaar. De een is wat beter dan de ander en gedurende de tijd verandert dat helaas ook nog eens. Zo kan programma A nu de beste zijn maar over een jaar juist onderaan bungelen, qua betrouwbaarheid. KPN Veilig scoort tamelijk goed maar dat is geen vrijbrief voor onverantwoord internetgebruik. Zelf opletten blijft nodig. Ter vergelijking: ook al hang je nog zoveel camara's in en om je huis, als je de deur niet meer dicht (op slot) doet, ben je toch een potentieël doelwit voor mensen met minder goede bedoelingen.
Reputatie 6
Badge +13
Ik heb KPNVEILIG op mijn iPhone en IPad.
Reputatie 7
Prima! Maar nog steeds wel uitkijken dus!
Reputatie 6
Badge +13
Dat doe ik zeker!
Ik zou zeggen, droom lekker verder. ALLE informatieverwerkende apparatuur staat potentieel bloot aan malwarebedreigingen. De ene wat meer dan de andere (dat heeft te maken met de mate van populariteit). De focus verschuift van Windows naar Android, een makkelijk doelwit want Android gebruikers zijn zich massaal niet bewust van potentiële dreigingen ("die zijn er toch alleen op Windows"). En ook alle andere varianten van Linux (zoals iOS, MacOS etc.) kun je maar beter beschermen. Veiligheid voor alles!
Het minst getroffen mobiele besturingssysteem is Window 10 Mobile (vroeger Windows Phone), want dat is het minst gebruikte, vandaar.

Beste Henk2304
Van de Nokia lumia 630 (windows 8.1) weet ik dat die geen officiële scanner in de store bevat enkel voor mensen die behoefte hebben aan het gevoel we zijn beter beschermd maar het dus niet doet daar ben ik niet direkt een voorstander van om de reden die jij dus verwoord.
Ik ga er vanuit dat de term sandbox jou niet onbekend in de oren klinkt :)
Zelf gebruik ik een Android telefoon bij voorkeur maar dat is persoonlijk, de gratis AV van Avast dan weer eens 360 en dan weer CM. Ik zie niet in waarom ik zou betalen voor een scanner om de reclame kwijt te zijn die meekomt.
Wat ik wel doe is dat ik heel kritisch ben bij de permissies die de apps vragen van mijn keuze, ik kijk zelfs bij applicatiebeheer. Vertrouw ik het niet helemaal, ben dus uiterst kritisch dan zet ik er behalve mijn oordeel ook nog malwarebytes op en laat die scannen tot het helemaal klaar is.

IOS, Android en Windows zijn in mijn ogen veilig maar het is de gebruiker en wat er op de digitale snelweg ronddoolt daarvoor moet je opletten.
Reputatie 7
IOS, Android en Windows zijn in mijn ogen veilig maar het is de gebruiker en wat er op de digitale snelweg ronddoolt daarvoor moet je opletten.Jammer maar dat zijn ze out-of-the-box dus helemaal niet, zelfs niet met een antimalwareprogramma, al helpt zo'n programma wel om het een stukje veiliger te maken.
Bedankt voor je duidelijke reacties !
Reputatie 7
Windows is tegenwoordig out-of-the-box wel een stukje veiliger dan vroeger omdat er nu standaard een anti-malwareprogramma (Defender) actief is, ook al zijn de testen er doorgaans niet heel lovend over, maar beter iets dan niets. Zodra je zelf een anti-malwareprogramma installeert wordt Defender uitgeschakeld.
Hoewel, in de laatste (verjaardags)update (versie 1607) van Windows 10 kan er een heel klein beetje Defender actief blijven, maar dat moet je wel zelf aanzetten. Ik heb 't dan over Limited Periodic Scanning (beperkt periodiek scannen), dat ook z'n werk kan doen als je een ander anti-malwareprogramma hebt geïnstalleerd. Alle beetjes helpen!
Bovendien kun je in die versie gebruik maken van Windows Defender Offline, waarmee je een offline scan kunt doen; daarvoor wordt de PC opnieuw gestart waarna een scan uitgevoerd wordt en gevonden besmettingen worden verwijderd zonder dat Windows actief is. Ook eventueel besmette systeembestanden kunnen worden vervangen door schone versies. Na afloop van de scan wordt Windows automatisch weer gestart. Doorgaans is dat betrouwbaarder dan een scan terwijl Windows gewoon actief is. Ook dit is weer een hulpmiddel dat niet zaligmakend is maar er toch weer aan kan bijdragen dat Windows veiliger wordt.
Maar alle hulpmiddelen ten spijt, je moet nog steeds zelf goed opletten en risico's zoveel mogelijk zien te vermijden.
Het is niet zo dat ik je niet geloof maar denkend aan de pokémon jagers, de beelden van Kijkduin, dan heb ik mijn twijfels over de uitvoering in de praktijk. 🙂
Reputatie 7
Badge +12
De beste virusscanner zit tussen je oren. Ik heb op mijn Windows laptop geen enkele realtime virusscanner. Heb zelfs Windows Defender uitgeschakeld omdat deze soms plotseling mijn hele CPU-verbruik opsnoepte. Maak alleen gebruik van Windows Firewall en doe sporadisch een scan met Malwarebytes. Heb letterlijk nooit een detectie.

Nu zeg ik niet dat iedereen dit zou moeten doen. Dit werkt voor mij het beste, maar dat zal voor iedereen anders zijn. Wel probeer ik aan te geven dat gezond verstand je het aller belangrijkste is om je PC virusvrij te houden.
Reputatie 7
Gezond verstand is belangrijk, maar gezond verstand zegt ook dat je een anti-malware programma actief moet hebben. Voorbeeld, als je eens bemet zou worden en er daardoor geld van je bankrekening afgeschreven wordt en de bank komt er8er dat je geen anti-malwareprogramma actief had tijdens de besmetting dan is de kans groot dat je naar je geld kunt fluiten. Een geactualiseerde en actieve versie van zo'n programma staat doorgaans in de algemene voorwaarden om te kunnen internetbankieren. dus pas daar voor op!
Reputatie 7
Badge +12
Gezond verstand is belangrijk, maar gezond verstand zegt ook dat je een anti-malware programma actief moet hebben. Voorbeeld, als je eens bemet zou worden en er daardoor geld van je bankrekening afgeschreven wordt en de bank komt er8er dat je geen anti-malwareprogramma actief had tijdens de besmetting dan is de kans groot dat je naar je geld kunt fluiten. Een geactualiseerde en actieve versie van zo'n programma staat doorgaans in de algemene voorwaarden om te kunnen internetbankieren. dus pas daar voor op!
Gezond verstand hoeft helemaal niet te zeggen dat je antivirussoftware actief moet hebben. Dat is een mening. Ik ben namelijk van mening dat dit niet noodzakelijk is als je weet wat je aan het doen bent op het internet. Vrijwel alle virussen geef je zelf toegang tot je systeem, door bijvoorbeeld de admin rights te verlenen bij installeren. Of door dubieuze software te downloaden en te installeren. Bovendien hou ik wel in de gaten wat er op de achtergrond draait op mijn systemen, hoor. Ik wil gewoon geen zware antivirussoftware op mijn PC hebben.

In geval van internetbankieren: dat gaat al altijd via de telefoon, aangezien ik dat makkelijker vind. Bovendien worden bankgegevens in het overgrote deel van de gevallen afhandig gemaakt door middel van phising, en daar gaat antivirussoftware je ook niet tegen beschermen.
Reputatie 7
Ik begrijp je standpunt, maar ben het er niet helemaal mee eens. Iedere internetgebruiker (ook jij) heeft (hebt) een bepaalde verantwoordelijkheid naar je mede internetgebruikers. Eén moment van onachtzaamheid kan grote gevolgen hebben, zeker als zo'n moment tot gevolg heeft dat jouw PC ongemerkt onderdeel wordt van een botnet en/of ingezet voor een DDOS-aanval, noem maar op. Ik begrijp best dat jij heel goed oplet, maar ook jij kunt een "off day" hebben en dan zul je net zien dat er wat tussendoor glipt en dan is het handig dat er iets is dat je zou kunnen behoeden voor trammelant.
Maar uiteindelijk wonen we in een vrij land en een anti-malwareprogramma is wettelijk niet verplicht dus als jij denkt zonder te kunnen wie ben ik dan om daaraan te twijfelen :?
Reputatie 7
Badge +12
Jouw punt is ook duidelijk Henk! Ik doe mijn best om dat te voorkomen 😉
Reputatie 6
Badge +13
Ik bankier via een bankapp.
Reputatie 7
Ik bankier via een bankapp.Dat is - naar ik heb begrepen - altijd beter dan via een browser en het schijnt ook de voorkeur van de meeste banken te hebben.

Reageer